شهدای بدلی ، دستاورد سفر آقای حاج علی اکبری
شهدای بدلی ، دستاورد سفر آقای حاج علی اکبری

سفر آقای حاج علی اکبری برای بررسی وضعیت استان سیستان و بلوچستان و ارایه گزارش به رهبر انقلاب بود ، که در حین سفر هیات اعزامی ، اقای حاج علی اکبری ، خبر از شهید تلقی شدن کشتگان حمله ور به بانکها و مغازه های مردم را دادند ، که با توجه به علت کشته شدنشان ، کشور با نوعی از شهدای بدلی مواجه گردیده است ، گرچه این موضوع رضایت آشوبگران را بهمراه داشته ، ولی نگرانی های مهمی را بهمراه آورده است !

پس از صحبتهای تحریک آمیز مولوی عبدالحمید در جمعه ۸ مهر ۱۴۰۱ در مسجد مکی ، تعدادی از آنان بیرون آمده و در خیابان های اطراف تظاهرات کرده و چندین بانک و مرکز عمومی و تجاری مردمی را آتش زدند ، پیرو هشدارهای مکرر نیروهای انتظامی و عدم توقف شرارت ، تعدادی از آشوب گران کشته شدند . رهبر انقلاب هیاتی را با سرپرستی اقای جاج علی اکبری مامور کردند تا برای رسیدگی و رفع مسایل بوجود آمده به استان بروند .

برخی از بازتابهای سفر اقای حاج علی اکبری :

علی اکبری در ابتدای حضور در استان اظهار کرد: خدا را شاکریم که از سوی دوست برای دیار دوست و دوستان حامل سلام و پیام هستیم و آمده‌ایم تا سلام مقام معظم رهبری را به مردم استان سیستان و بلوچستان برسانیم و اندوه و ناراحتی ایشان را از حوادثی که اتفاق افتاده و تدابیر عالی که برای حل مشکلات داشته‌اند و تدابیر تکمیلی را با بزرگان استان و گروه‌های مختلف در میان گذاشته و از عزیزانی که در این حوادث، شهید، جانباخته، جانباز و مجروح شده اند دیدار خواهیم داشت و از آن‌ها دلجویی خواهیم کرد. ( افتاب ، ۲۲ ابان ۱۴۰۱  )

برای اتمام حجت آمده‌ام . اوضاع به شرایط عادی برگردد، این واجب فوری است ( خرداد ، ۲۳ ابان ۱۴۰۱ )

هدف ما دلجویی است؛ برای اتمام حجت و رفع بهانه ها آمده ایم ؛ هیات آمده حرف ها را به اطلاع رهبری برساند . ( همشهری ، ۲۳ ابان )

مشکلات مطرح شده سیستان و بلوچستان را تقدیم رهبری می‌کنم . ( خبر آنلاین ، ۲۷ ابان ۱۴۰۱ )

بازداشتی های حوادث زاهدان که “ارتکابشان جدی نبوده” با عفو رهبری آزاد می شوند . ( عصر ایران ، ۲۲ ابان ۱۴۰۱ )

افرادی که بی گناه در حوادث زاهدان کشته شده اند، به تاکید رهبری معظم شهید هستند، زیرا جامعه مبتنی بر عدالت است ( کبنا ، ۲۲ ابان ۱۴۰۱ )

خواسته رهبری بازگشت آرامش به سیستان و بلوچستان است ( پیام ما ، ۲۴ آبان ۱۴۰۱ )

تحلیل

نفس این حرکت سفر و دیدار و مذاکره بسیار ارزنده و قابل تقدیر است .

اگر ماموریت هیات برای رفع سو تفاهامات برخی شخصیتهای استان بوده ، چرا در پایان سفر هیچ بیانیه ای صادر نشد ! و یا نتیجه گزارش ایشان به رهبری منتشر نشد !

با توجه به اینکه سخنان نسنجیده  اقای عبدالحمید و اشوبها و اغتشاشات خیابانی بعد از سفر ایشان ادامه یافت ، چنین بنظر می رسد که دستاورد سفر هیات اعزامی موفق نبوده است . ( بازهم پس از صحبتهای تحریک آمیز مولوی عبدالحمید در مسجد مکی ، تعدادی از افراد بیرون آمده و شیشه های برخی بانکها و مغازه ها را شکستند )

تلقی شهید به کشتگانی که در آشوبها نقش داشته اند ، میتواند تحریک کننده بقیه نقاط کشور به فشار بر نظام برای افزوده شدن اسامی کشتگانشان به آمار شهدا و نیز انتظارات دیگری را بهمراه آورد.

روش رفتن هیات اعزامی به شهرهای مختلف استان و سخنرانی های صورت گرفته ، شبیه مقامات اجرایی و یا افراد انتخاباتی بیشتر می نمود !

یکی از پیامدهای منفی سفر

براساس خبر نقل شده از تعدادی از رسانه ها به نقل از آقای حاجی علی اکبری :” جانباختگان حوادث اخیر زاهدان در فرهنگ نظام اسلامی و با عنایت رهبر معظم انقلاب اسم آنان در فهرست شهدا قرار گرفت ! ” ( ایسنا ، ۲۴ آبان  ۱۴۰۱ ) البته از تعداد انان و اسامی آنان نامی ذکر نشده تا بتوان بررسی بیشتری از این دسته افراد  نمود .

( ظاهرا این تعداد ۳۵ نفر بوده و در آشوب گری های خسارت بار شهر زاهدان بدلیل بی توجهی به هشدارهای امنیتی در ۸ مهر ۱۴۰۱ کشته شده اند و یکی از نهادهای رسمی کشور آشوبهای زاهدان را سازماندهی شده توسط گروهک جیش‌العدل معرفی کرده بود ، این گروهک تروریستی در استان سیستان و بلوچستان در تقابل با نظام جمهوری اسلامی ایران فعالیتهای مخربانه دارد ! )

شهدای بدلی : کسانی که بجای مطالبه از نهادهای قانونی ، شورش گرانه به خیابان آمدند و آشوب برپاکردند و به اموال عمومی و مردم زاهدان و… خسارت زدند ، با تذکرات مکرر نیروی انتظامی صحنه آشوب را ترک نکردند و نهایتا نیروی انتظامی برای برقراری امنیت در شهر مورد اصابت قرارگرفتند و تعدادی از آنان کشته شدند و با پیشنهاد اقای حاج اکبری ، رهبری موافقت کردند تا اسامی انها در فهرست شهدا قرارگیرد .

بعد از این قرار است از زندگی و علت کشته شدن این شهدای بدلی چه نوشته شود ؟ روحیه و فرهنگ تعدادی آشوبگر که مغازه های مردم را آتش زده اند و بعلت عدم هشدار به نیروی انتظامی کشته شده اند را برای مردم ترویج دهند ؟ ایا در اینده خانواده این شهدای قلابی بعنوان خانواده شهید مطالبه گر از نظام نخواهند شد ؟ و هکذا پیامدهای منفی آن آیا ادامه پیدا نخواهد کرد ؟

آسیب های آینده از پیشنهاد : شهدای دفاع مقدس و مدافعان حرم و امنیت ، همانند طلا و بالاتر از طلا بوده اند ، زندگی شان گهربار بوده و شهادتشان نیز مایه خیر و برکت می باشد ، اما اینک طلاهای بدلی ، قاطی این طلاها شده اند و آینده را می توانند خدشه دار کنند .

 لذا تقاضا میشود در تلقی کردن افراد مذکور به امار شهدای انقلاب اسلامی که اهداف والایی دارد ، تجدید نظر کرده و بجای آن از برخی مزایا برخوردار شوند !