خطبه های حضرت زینب (س) الگوی جهاد تبیین زمانه ماست و فرهنگ زینبی ، بایستی فراگیر و فرهنگ سازی شود !
خطبه های حضرت زینب (س) الگوی جهاد تبیین زمانه ماست و فرهنگ زینبی ، بایستی فراگیر و فرهنگ سازی شود !

در شامگاه سالروز میلاد حضرت زینب (س)  ، در ۹ آذر ۱۴٠۱ سخنران مراسم مسجد جامع جعفریه ، دکتر سید جواد هاشمی فشارکی با موضوع درسهایی از زندگی حضرت زینب (س) بود .

* دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در خصوص ویژگی های شخصیتی حضرت زینب گفت :  ایمان و تقوا ، ثبات قدم و جانفشانی در راه هدف ، شجاعتی چون پدر ، وفاداری به ولایت الهی ، ولایت پذیری ، مسولیت پذیری ، امانت‌داری ، عبادت و تهجد ، پرستاری از اسرا ، صبر و شکیبایی ، صبر و استقامت از ویژگیهای آن حضرت بود .

* ایشان در خصوص کوه صبر و استقامت بودن حضرت زینب بیان داشت : آن حضرت مصیبتهای سختی در طول زندگانی خویش دید ،  شهادت مادر و پدر و دو برادر و سایر اهل بیت و شاهد وقایع سنگین روز عاشورا و سختیهای دوران اسارت و …. بخصوص در شام و محفل یزید دیدند و به این جهت اُمّ المَصائب بودند ولی علیرغم هم مصیبتها ، از کوره در نرفت و تحمل کوه مشکلات را داشتند و چون کوه استقامت ورزیدند و همه چیز را چون در جمال الهی میدید ، زیبا نامید .

* وی در خصوص نخستین جهادگر تبیین بودن حضرت زینب بیان داشت : در شرایطی که قیام امام حسین (ع) به ظاهر شکست خورده و اهل بیت را نیز به اسارت گرفته بودند و مست پیروزی بودند ، حضرت زینب (س) به دفاع از ارزش‌های اسلامی و حقانیت اهل بیت امام حسین (ع) و تقبیح دشمنان وی پرداخت و با خطبه روشنگرانه خود ، در کوفه و نیز در شام (در مجلس یزید ملعون )، حاضران را بشدت تحت تأثیر قرار داد ، بنحویی که یزید از ترس شورش علیه خودش مجبور شد جنایت و قتل امام حسین (ع) را به گردن ابن زیاد بیندازد و او را لعن کند.

* دکتر هاشمی فشارکی در خصوص درس جهاد تبیین به تاسی از حضرت زینب بیان داشت : درعصر حاضر نیز ضرورت دارد وظیفه و رسالت خود را در شرایط حساس فعلی شناخته و به روشنگری حقایق بپردازیم . همانند آن حضرت که خطبه‌هایش عالمانه و معرفت افزا بوده و از دانش و هوشمندی برخودار بود ، از شجاعت و تدبیر برخوردار بود ، به روشنگری حقایق انقلاب و کشور پرداخته و به رفع شبهات اهتمام داشت ، تا عامل جهاد تبیین تلقی شود . خطبه های حضرت زینب (س) الگوی جهاد تبیین زمانه ماست و فرهنگ زینبی ، بایستی فراگیر و فرهنگ سازی شود !

* ایشان در خصوص عشق زینبی در دل مدافعان حرم گفت : عشق به حضرت زینب آنچنان در شیعه ریشه دوانده که در جریان حمله داعش به سوریه و تهدید حرم حضرت زینب (س) ، رزمندگان مقاومت از کشورهای ایران ، عراق ؛ لبنان ، افغانستان و…. عازم دفاع شده  ، علاوه بر شکستن محاصره حرم زینب در جنوب دمشق ، مسلمانان سوریه  را از وحشیگیری دعاش و تکفیریها نجات دادند .

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در پایان درخصوص بستر سازی ظهور را چنین تبیین کرد:  امروز ما وارث ثمره حکومت اسلامی صدر اسلام هستیم و این توفیق برای ما هست که هم حکومت اسلامی را صیانت کرده و هم به جهان معرفی کرده  و هم برای ظهور تلاش کنیم و جز منتظران عملی باشیم . تکلیف ما جهاد تبیین براساس سیره امامان و اهل بیت ( مانند رسالت زینبی ) بوده  و راهبرد شیعه در عصر غیبت ، زمینه سازی برای ظهور و فراهم سازی زمینه پذیرش امام زمان و نیز زیر ساختهای جامعه هم فراهم باشد  امروز وظیفه بسیج درگام دوم انقلاب اسلامی این است که ظهور را نزدیک و زمینه حکومت جهانی حضرت بقیه الله الاعظم (عج) را محقق نماید .