امام راحل با تشکیل بسیج، تهدید را به فرصت تبدیل کردند/بسیجی در کنار عمل‌گرایی، آرمان‌ها را فراموش نمی‌کند
امام راحل با تشکیل بسیج، تهدید را به فرصت تبدیل کردند/بسیجی در کنار عمل‌گرایی، آرمان‌ها را فراموش نمی‌کند

رهبر انقلاب در دیدار جمعی از بسیجیان گفتند: امام راحل بعد از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا، به جای اینکه منفعل شوند و بترسند، ملت را به صورت بسیج عمومی وارد میدان کردند. یعنی تهدید را به فرصت تبدیل کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب در دیدار جمعی از بسیجیان سراسر کشور با اشاره به ریشه تشکیل نهاد بسیج اظهار کردند: ابتکارات امام راحل یکی دو تا نبود. این ابتکارات در زندگی مردم در تاریخ کشور، حرکت‌هایی عظیم را ایجاد کرد لیکن یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین این ابتکارات، تشکیل بسیج بود. ایشان با اشاره به خطابه امام خمینی در آذرماه سال ۱۳۶۷ خطاب به بسیجیان افزودند: امام راحل در آذرماه سال ۶۷ خطابه والا و شیوا و بلندی را در مدح بسیج صادر کردند. ایشان در این خطابه، با بسیج مثل پدری صحبت می‌کنند که به فرزندان خود عشق می‌ورزد.

رهبر انقلاب با اشاره به فراز‌هایی از خطابه امام خمینی خطاب به بسیجیان تصریح کردند: بسیج، مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که بر گلدسته‌های رفیع آن اذان رشادت سر دادند.  بسیج، درخت پر ثمری است که شکوفه‌های آن بوی بهار وصل و حدیث عشق می‌دهد. ایشان تصریح کردند: شما بسیجی‌های امروز، مخاطب امام راحل هستید. بسیجی‌های بعد از شما هم مخاطب این بیان هستند. در این خطابه، امام راحل اعلام تشکیل بسیج دانش آموزی و طلبه را کردند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به اقدام امام خمینی در تشکیل بسیج گفتند: امام راحل با تشکیل بسیج، در واقع  تهدید را به فرصت تبدیل کردند. آن تهدید چه بود؟ وقتی امام راحل در آذر سال ۵۸ اعلام عمومی برای تشکیل بسیج کردند، این تاریخ در واقع ۲۰ و چند روز بعد از اشغال لانه جاسوسی آمریکا بود.

ایشان تصریح کردند: بعد از اینکه در ۱۳ آبان ماه، دانشجویان پیرو خط امام لانه جاسوسی آمریکا را تصرف کردند، آمریکایی‌ها خیلی عصبانی شدند و شروع به تهدید کردند. تهدید عملی شان این بود که ناوهایشان را به خلیج فارس آوردند. امام به جای اینکه منفعل شوند و بترسند، ملت را به صورت بسیج عمومی وارد میدان کردند. یعنی تهدید را به فرصت تبدیل کردند.

رهبر انقلاب فرمودند: بسیج، یکی از برکات خدادادی امام راحل است و یکی از مهارت‌های آن، تبدیل تهدیدات به فرصت است. بسیج اگرچه در میدان نظامی درخشید، حضور بسیج بسیار کارآمد، گره‌گشا و پشتیبان بسیاری از سازمان‌های رسمی نظامی در دفاع مقدس بود.

ایشان تأکید کردند: بسیج، صرفاً یک سازمان نظامی نیست و این یک نکته اساسی است که جایگاه بسیج رفیع‌تر و بالاتر است، بسیج، فرهنگ و گفتمان است. بسیج، خدمت بدون منت و انتظار ارائه می‌دهد. حضرت آیت الله خامنه‌ای افزودند: بسیجیان در بحث خدمت جهادی، خطرات این خدمت را به جان می‌خرند. فرهنگ بسیج یعنی اینکه تا زانو در گل و لای می‌رود، اما این گل و لای‌ها را از خانه‌های مردم بیرون می‌کشد. فرهنگ بسیج یعنی در کمک‌های مؤمنانه، خستگی نشناختن. فرهنگ بسیج یعنی اینکه منتظر آفرین‌گفتن برخی‌ها ننشستن.

رهبر انقلاب تاکید کردند: بسیج در حوزه علم و فناوری کارآمد است. بسیجیان ما در آزمایشگاه‌ها نیز با روحیه جهادی خدمت می‌کنند. بسیجیان ما در میدان مقابله با دشمن بی محابا وارد میدان شدند و از دشمن نترسیدند و به دشمن فرصت ندادند و در تمام کارزار‌ها وارد شدند.

رهبر انقلاب گفتند: بسیجی‌بودن، فرهنگ مجاهدان گمنام است. بی‌توقع‌بودن، خطرپذیری و برای دیگران مایه گذاشتن، از ابعاد فرهنگ بسیجی است.

فرمانده معظم کل قوا تأکید کردند: بسیجیان مظلوم در حوادث اخیر مظلوم واقع شدند، بسیجیان ما برای اینکه جلوی ظلم دیگران را بگیرند، به خودشان ناامیدی راه نمی‌دهند، ناامیدی برای بسیجی معنا ندارد.

رهبر انقلاب تاکید کردند: امروز کشور، ظرفیت تربیت بسیج و بسیجی را دارد و رویش نو در بسیج به‌وجود بیاورد. بسیج این ظرفیت را دارد که کشور را قدم به قدم با گام‌های بلند جلو ببرد.

ایشان تصریح کردند: فرهنگ بسیج در دوران طاغوت به‌خاطر حضور بیگانگان و حکومت‌های فاسد سرکوب می‌شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: برخی شخصیت‌های تاریخ کشور نظیر شیخ محمد خیابانی، محمدتقی‌خان پسیانی، میرزاکوچک خان، رئیسعلی دلواری و دیگران همه به یک معنا بسیجی بودند و غالب آن‌ها سرکوب شدند، یا از طرفی کمک نشدند و یا دولت‌ها برایشان مانع ایجاد کردند.

رهبر انقلاب افزودند: این ظرفیت بسیج، در دوران انقلاب اسلامی مورد توجه قرار گرفت و روحیه ضداستکباری و ضداستعماری مردم را تقویت کرد.

ایشان تصریح کردند: بسیج در دوران دفاع مقدس حضوری فعال داشت. امروز میلیون‌ها نفر بسیجی رسمی داریم که در سازمان بسیج فعالیت دارند و میلیون‌ها نفر بسیجی غیررسمی داریم؛ جوانانی که در مساجد و دانشگاه‌ها و مدارس و جاهای مختلف، همان کار بسیجی را می‌کنند و در واقع بسیجی هستند، ولی منتها بسیج رسمی نیستند.

ایشان در بیان امتداد فرهنگ بسیج این شجره طیبه انقلاب اسلامی در منطقه و جهان، فرمودند: میلیون‌ها بسیجی با وجود تفاوت در زبان‌هایشان، در امتداد فرهنگ بسیج انقلاب اسلامی ایران در جهان اسلام داریم؛ دل و زبان ما با آنها یکی است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بیان جایگاه بسیج در استمرار انقلاب اسلامی، فرمودند: حضور بسیج در هر دوره‌ای، زنده‌بودن انقلاب اسلامی را نشان می‌دهد.

رهبر انقلاب بسیجی را اهل اقدام و عمل برشمردند و تصریح کردند: بسیجی در کنار عمل‌گرایی، محصور در عمل‌گرایی نمی‌شود و آرمان‌ها را فراموش نمی‌کند. فراموش‌کردن آرمان‌ها کار خطرناکی است.

رهبر انقلاب بیان کردند: اصرار دارم که بسیجی، قدر و جایگاه بسیج را بداند. بسیج در جغرافیای سیاسی جهان اسلام، جایگاه والایی دارد. حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به غرب آسیا در نگاه غرب، فرمودند:  جبهه استعمار غرب نسبت به منطقه غرب آسیا یا خاورمیانه توجه خاصی دارد چرا که منطقه ما مهم است و حرکت چرخ‌های صنعتی دنیای غرب به عامل نفت که در منطقه ما وجود دارد، وابسته است. به همین دلیل بود که آنان رژیم غاصب صهیونیستی را به‌عنوان پایگاه خود در منطقه ایجاد کردند تا جنگ و اشغال کنند.

فرمانده معظم کل قوا در بیان جایگاه ویژه جمهوری اسلامی در منطقه فرمودند: ایران در منطقه غرب آسیا از همه کشورها مهم‌تر است، چرا که ثروتش از همه بیشتر است و آنان روی ایران از دیگر کشورهای منطقه حساس‌تر هستند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تصریح کردند: چند ماه قبل از پیروزی انقلاب، رئیس‌جمهوری آمریکا به ایران آمده بود و می‌گفت که اینجا جزیره امن است. چند ماه بعد از آن، انقلاب شد. ایشان افزودند: انقلاب اسلامی، ضربه مهلکی به سیاست‌های استعماری زد. انقلاب اسلامی در ایران ناگهان همه چُرت‌های آنان را پاره کرد و این‌ها را به کنج انزوا، ترس و تردید و خوف راند.

ایشان با اشاره به ادعای صدور انقلاب اسلامی، تصریح کردند: همان وقت‌ها در بیرون تبلیغات می‌کردند که ایران می‌خواهد انقلاب خود را صادر کند. بنده در نماز جمعه گفتم که بحث صدور انقلاب ما، مثل صدور انقلاب در بعضی کشورها نیست. انقلاب ما، مثل بوی گل و هوای بهاری است و کسی نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد. وقتی شما یک باغ پر از گل دارید، همسایه‌ها از این باغ استفاده می‌کنند و کسی نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد.

رهبر انقلاب تصریح کردند: ما قصد این را نداشتیم که در کشوری کودتا کنیم و حکومتش را عوض کنیم. اما به طور طبیعی انقلاب ما، دل‌های ملت های منطقه را دگرگون کرد. ایشان افزودند: در نهضت ملی و زمان مصدق که سرنگون شد، همان وقت همه می‌گفتند که قیام مصر به وسیله ناصر و قیام عراقی‌ها، ناشی از حرکت ایران بود؛ البته نهضت ملی کجا و انقلاب اسلامی کجا.

رهبر انقلاب تأکید کردند: ما با انقلاب اسلامی، هویت وابستگی و آویزان‌بودن به آمریکا، انگلیس و استعمار را تبدیل به باج‌ندادن و روی پای خود ایستادن کردیم. ایشان با بیان اینکه انقلاب ما دل‌های ملت‌های همسایه و منطقه را دگرگون کرد، بر حضور ملت ایران در صحنه تأکید کردند و افزودند: دشمنان همه کار برای نابودی انقلاب کردند اما فهمیدند که سخت است که با ایران روبه‌رو شوند.

حضرت آیت الله خامنه ای فرمودند: آنان می‌خواستند اختیار عراق، سوریه و حزب‌الله لبنان را در اختیار بگیرند اما نتوانستند. آمریکایی‌ها هزینه مالی و زمانی زیادی کردند که به ایران ضربه بزنند، اما نتوانستند.

ایشان با تأکید بر اینکه حاج قاسم سلیمانی نقشه‌های دشمن را در منطقه خنثی کرد، افزودند: حالا معلوم می‌شود که چرا اسم حاج قاسم سلیمانی برای مردم ایران تا این حد محبوب و برای دشمنان تا این حد مغضوب است.

رهبر انقلاب با اشاره به ساختار ضد ایرانی برجام، در توصیف محتوا و عمق برجام دو و سه، تأکید کردند: حالا مشخص می‌شود که چرا دشمنان دنبال برجام دو و سه بودند. برجام دو یعنی، ایران باید از منطقه به کلی خارج شود. برجام سه، یعنی ایران متعهد شود که هیچ سلاح راهبردی مهمی تولید نکند و پهپاد و موشک نداشته باشد.

رهبر انقلاب بیان کردند: هر اغتشاشگر و تروریستی باید مجازات شود. بسیج نباید خودش را محدود به اقدامات جزئی کند. اغتشاشگر، سرانگشت همان کسانی است که در آن نقشه بزرگ شکست خوردند و طور دیگری وارد میدان شدند. بسیجی بداند که درگیری اصلی با استکبار جهانی است.

ایشان خطاب به برخی‌ها که می‌گویند برای اینکه اغتشاش‌ها را تمام کنیم، باید مشکل‌مان را با آمریکا حل کنیم، تصریح کردند: عده‌ای ادعای فهم سیاسی هم می‌کنند اما تهدیدات آنان در روزنامه‌ها و فضای مجازی ما را متأسف می‌کند. رهبر انقلاب اضافه کردند: آنان می‌گویند برای اینکه اغتشاش‌ها را تمام کنیم، باید مشکل‌مان را با آمریکا حل کنیم یا می‌گویند باید صدای ملت را بشنویم. با آمریکا چگونه مشکل حل می‌شود؟ آیا با نشستن و مذاکرات و از آمریکا تعهد گرفتن مشکل حل می‌شود؟

ایشان با یادآوری مذاکرات الجزایر با آمریکایی‌ها در سال ۱۳۵۹ بر سر آزادی گروگانها، و تعهد آمریکا به آزاد کردن ثروت‌های ایران و پرهیز از مداخله در امور داخلی ما، گفتند: ما همه گروگان‌ها را آزاد کردیم، اما آمریکا به تعهدات خود از جمله رفع تحریم‌ها و آزاد کردن ثروت‌های مسدود شده ملت عمل نکرد.

رهبر انقلاب، بدعهدی آمریکا در قضیه برجام یعنی برداشتن تحریم‌ها در مقابل کاهش فعالیت صنعت هسته‌ای را نمونه دیگری از بطلان حل مشکل با آمریکا از طریق مذاکره دانستند و افزودند: مذاکره، مشکل ما با آمریکا را حل نمی‌کند، بله باج‌دادن به آمریکا مشکل را حل می‌کند که البته به یک بار باج‌دادن هم قانع نیستند و هر بار باج جدیدی خواهند خواست.

ایشان در این زمینه افزودند: اول می‌گویند غنی‌سازی ۲۰ درصد را تعطیل کنید، بعد غنی‌سازی ۵ درصد را، بعد کل صنعت هسته‌ای را، بعد تغییر قانون اساسی را مطالبه می‌کنند، بعد محبوس‌شدن پشت مرز‌ها و خالی‌کردن دست ایران و تعطیلی صنایع دفاعی را.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه ممکن است یک نفر حتی جمهوری اسلامی را قبول نداشته باشد، اما هیچ ایرانی با غیرتی حاضر نیست چنین باج‌هایی را بدهد، گفتند: بنابراین مذاکره با آمریکا مشکلی را حل نمی‌کند و تنها در صورت باج دادن در همه مسائل اساسی و عبور از همه خطوط قرمز است که آمریکا مانند دوره پهلوی دیگر کاری با کشور ندارد. اما آیا مردم برای این شیوه، انقلاب کردند و این همه شهید دادند؟

ایشان در مقابل تجویز دیگر برخی مدعیان مبنی بر «شنیدن صدای ملت» گفتند: صدای رعدآسای ملت، امسال در ۱۳ آبان بلند شد؛ آیا آن را شنیدید؟ شما بشنوید صدای ملت را. آن جمعیت عظیم و بیش از ۱۰ میلیونی در تشییع شهید سلیمانی صدای ملت بود. امروز تشییع شهدا در شهر‌های مختلف و شعار‌های مردم علیه تروریسم و اغتشاشگر صدای ملت است. شما صدای ملت را نمی‌شنوید؟

رهبر انقلاب در بخش پایانی سخنان‌شان به بیان چند توصیه به بسیجیان پرداختند: بسیجی بمانید و روحیه و ایمان بسیجی را در خود حفظ کنید»، «قدر خود را بدانید البته خاصیت بسیجی تفاخر نکردن است، اما قدر این توفیق خدادای را بدانید»، «دشمن و نقاط ضعف و نقشه‌های آن را بشناسید و در مقابل دشمنی که با بزرگ و قوی جلوه دادن خود به دنبال غافلگیر کردن شما است، هوشیار باشید»، و «رشد معنوی خود را مراقبت و اندازه‌گیری کنید.

ایشان در توصیه پنجم به بسیجیان گفتند: امروز مهم‌ترین شیوه بدخواهان، جعل و دروغ‌پردازی به وسیله تلویزیون‌هاشان یا فضای مجازی است، در مقابل این شگرد با عمل به وظیفه جهاد تبیین، «روشن‌بینی خود را افزایش دهید» و اجازه ندهید دشمنی که بیش از تسلط بر سرزمین‌ها به دنبال تسلط بر مغز‌ها است، به این هدف دست یابد.

رهبر انقلاب در توصیه ششم با تأکید بر اینکه «آمادگی عملی خود را حفظ کنید و غافلگیر نشوید»، گفتند: حواس همگان بخصوص مسئولان کشور باید در خصوص مسائل اطراف کشور هم جمع باشد چرا که برای ما هم منطقه غرب آسیا، هم قفقاز و هم مناطق شرقی کشور مهم است و باید حواس ما به همه این‌ها باشد که دشمن چه کاری می‌خواهد انجام دهد؟

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به استفاده مستکبران از فرصت جام جهانی و غفلت ناشی از تمرکز همه چشم‌ها به آن برای انجام کار‌های دیگر (مانند دوره‌های قبلی این مسابقات)، مراقبت و هوشیاری در این مقطع را مورد تأکید قرار دادند و افزودند: اکنون که اسم جام جهانی را آوردیم بگوییم که دیروز بچه‌های تیم ملی ما چشم ملت را روشن کردند و ان‌شاءالله چشم‌شان روشن باشد که ملت را خوشحال کردند.

ایشان در توصیه هفتم، بسیجیان را به مراقبت از نفوذ افراد ناباب و فاسد در بسیج سفارش کردند و توصیه آخر خود را به یک دستور قرآنی اختصاص دادند که «سست نشوید و غمگین نگردید، شما برترید اگر ایمان داشته باشید».

انتهای پیام/