همچنان نیازمند تقویت هنر مقاومت هستیم
همچنان نیازمند تقویت هنر مقاومت هستیم

حسینقلی‌زاده با تاکید بر اینکه شکل مقاومت و ابعاد آن تغییر پیدا کرده است، گفت: همچنان در زمینه مقاومت باید هنرمان را تقویت کنیم؛ البته در جشنواره تئاتر مقاومت شروع این مقوله زده شد.

«علی حسینقلی‌زاده» کارگردان نمایش رادیویی «مجنون (پل حمید)» ویژه بخش رادیو تئاتر هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت که فعالیت‌های نمایشی را از دوران دبیرستان شروع کرده است، در گفت‌وگویی اظهار داشت: فعالیت حرفه‌ای من در عرصه نمایش از سال ۱۳۶۲ با حضور همزمان در جبهه‌های جنگ رقم خورد؛ در آن ایام توفیق حضور در گردان مهدی باکری را پیدا کردم و خوشبختانه این توفیق را داشتم که بی‌سیم‌چی گردان‌های نزدیک ایشان در لشکر عاشورا باشم.

وی درخصوص علت ورود به عرصه هنر‌های نمایشی همزمان با دوران دفاع مقدس گفت: شم هنرمندی من نسبت به رزمندگی‌ام برجسته‌تر بود و این یک فال نیک شد تا بتوانیم کار‌های مرتبط با دفاع مقدس بنویسم چراکه در این مسیر نمایشنامه نوشتن آموختم و، چون همزمان در جنگ حضور داشتم و فضا را از نزدیک لمس کردم لذا شرایط خوبی را برای نوشتن پیدا کردم و خدا این توفیق را که یک استعداد ذاتی بود را عنایت کرد و کم کم در این مسیر به کارگردانی علاقه‌مند شدم و در ادامه شیفته‌ی رادیو شدم و از آن پس فهمیدم که من از ابتدا عاشق رادیو بوده‌ام و سپس به رادیو تبریز و رادیو ارومیه رفتم و نمایش‌های رادیویی کار کردم و در این مسیر رادیو تئاتر دغدغه‌ام شد.

کارگردان نمایش رادیویی «مجنون (پل حمید)» درخصوص اهمیت جشنواره تئاتر مقاومت و سطح نمایش‌هایی که امسال اجرا شد، عنوان کرد: به‌نظرم هر روز باید تعریف‌مان از مقاومت به‌روز شود. الحمدالله امسال در جشنواره تئاتر مقاومت نمایش‌هایی را در بخش رادیویی تماشا کردیم که سطح کیفی بالایی داشتند لذا فکر می‌کنم این گروه‌ها نیز متوجه شده‌اند که شکل مقاومت و ابعاد آن تغییر پیدا کرده است و باید نمایش‌ها را تکنیکی‌تر کنند و تکنولوژی را به کار ببنند چراکه نمایش‌هایشان شعاری نبودند، اما همچنان در زمینه مقاومت باید هنرمان را تقویت کنیم البته در جشنواره تئاتر مقاومت استارت این مقوله زده شد.

حسینقلی‌زاده اضافه شدن بخش رادیو نمایش به جشنواره تئاتر مقاومت را مورد اشاره قرار داد و با ذکر این ضرب‌المثل که «باید کم خرج کرد و زیاد سود بُرد» اظهار داشت: قضیه جشنواره مقاومت همان ضرب‌المثلی است که ذکر کردم؛ یعنی ما در بخش رادیو تئاتر چیزی بین رادیو و تئاتر داریم که البته نمی‌توان آن را یک ژانر مخصوص تلقی کرد بلکه قضیه‌ی است که از ۲۰ سال پیش در کشور‌های اروپایی وجود داشته است، اما اینکه ما بتوانیم تکنولوژی رادیو و تئاتر را که هم شنیداری و تصویری است را در این گونه نمایشی تقویت کنیم مهم است تا بتوانیم آن را در خدمت سوژه‌های جریان مقاومت قرار دهیم و در نهایت بیشترین بهره را از آن بگیریم. رادیوتئاتر دارای ظرفیت بالایی است درحالی که هزینه کمی دارد لذا اگر در این زمینه بیشتر سرمایه‌گذاری شود بازخورد‌های بی‌نظیری خواهد داشت درحالی که رادیوتئاتر ظرفیت مهمی برای ارتباط با نسل امروز دارد چراکه با روح و دل مخاطب ارتباط برقرار می‌کند و از نمایش صحنه‌ای اثرگذارتر است.

وی خاطرنشان کرد: امسال در جشنواره تئاتر مقاومت شاهد کار‌های بسیار باکیفیتی بودیم؛ اصلا انتظار چنین کار‌های باکیفیتی در بخش رادیوتئاتر را نداشتیم و خوشبختانه گروه‌های مختلف در این بخش با دست پُر شرکت کرده بودند و نویدی برای پربار شدن جشنواره‌های مختلف کشور خواهد بود. مقاومت یک مولفه حیاتی برای همه اعضای جامعه، خانواده‌ها و مردان، زنان و جوانان است لذا اگر بتوانیم نسل امروز را با مقوله مقاومت آشنا کنیم به آن‌ها خدمت بزرگی کرده‌ایم.

کارگردان نمایش رادیویی «مجنون (پل حمید)» به تشریح ایده این نمایش پرداخت و گفت: پل حمید درباره پل شحیطاط است که در جزایر مجنون قرار دارد؛ وقتی رزمند‌های ما این پل را تصرف کردند بخاطر حساسیت آن حمید باکری به برادرش آقا مهدی ماموریت داد تا پل را حفظ کند؛ حمید در این ماموریت پل را حفظ کرد، اما در انتها به شهادت رسید. عصر همان روز معاون شهید باکری یعنی مرتضی یاغچیان به شهادت رسید و دیدگاه من در این قصه این بود که نسل امروزمان باید از پل‌هایی رد شود که مثل حمید باکری محکم باشند و از روی هر پلی رد نشوند بلکه از روی پل‌های محکمی رد شوند که حدود هزار نفر از رزمندگان ما برای حفظ آن مقاومت کردند.

نمایش «مجنون (پل حمید)» یکی از نمایش‌های راه‌یافته به بخش نهاییِ هجدهمین جشنواره تئاتر مقاومت است.

عوامل این نمایش به این شرح هستند:

نویسنده و کارگردان: علی حسینقلی‌زاده. بازیگران: حمید مجدآبادی، یونس کبیر، ابوالفضل جبیری، عارفه عارف‌فم، بهنام پناهی. صدابردار: محمد فتح‌آبادی. افکتور: رحمان سلمان‌زاده. سرپرست گروه: یعقوب نظرنیا.

انتهای پیام