مین و بمب‌های خوشه‌ای در یمن همچنان قربانی می‌گیرند
مین و بمب‌های خوشه‌ای در یمن همچنان قربانی می‌گیرند

جديدترين گزارش‌ها از يمن حكايت از آن دارد كه مين‌هاي زميني و مخفي برجاي مانده از تجاوز ائتلاف سعودي حداقل ۱۸ شهروند يمني دیگر را در يك ماه گذشته به شهادت رسانده است.

بيش از هشت سال از جنگ تحميلي ائتلاف سعودي عليه يمن مي‌گذرد و اين جنگ نابرابر همچنان از ميان شهروندان و غيرنظاميان يمني قرباني مي گيرد. در جديدترين گزارش‌ها، مرکز نظارت بر پاک‌سازی مین یمن روز یکشنبه اعلام کرد که در يك ماه گذشته حداقل ۴۶ غیرنظامی يمني بر اثر انفجار مین و بمب‌های خوشه‌ای برجای مانده از حملات ائتلاف سعودی کشته یا زخمی شدند. شبکه المسیره با انتشار گزارشي به نقل از مرکز نظارت بر پاک‌سازی مین یمن گفته است كه شمار تلفات ناشی از انفجار مین‌ها و بمب‌های خوشه‌ای در يك ماه گذشته حداقل ۱۸ شهید و ۲۸ زخمي بوده است. همچنين طبق گزارش این مرکز، از ابتدای سال میلادی فعلی تا کنون، ۲۱۹ غیرنظامی یمنی در نتیجه انفجار مین‌ها و بمب‌های خوشه‌ای باقی مانده از تجاوز شهید و ۴۲۴ یمنی دیگر مجروح شده‌اند.
این مرکز تاکید کرد که درصدد تهیه دستگاه‌ها و تجهیزات مورد نیاز برای پاک‌سازی مناطق آلوده به بقایای بمب و مین با هدف کاهش قربانیان این انفجارها است. این مرکز افزوده است: «ائتلاف متجاوز مانع از ورود دستگاه‌ها و تجهیزات مورد نیاز برای پاک‌سازی مناطق آلوده به بقایای بمب و مین می‌شود که این خود دلیلی بر افزایش شمار قربانیان است.»
مرکز نظارت بر پاک‌سازی مین یمن در ادامه اعلام کرد که سازمان ملل نیز در راستای تهیه تجهیزات مورد نیاز این عملیات هیچ کمکی ارائه نکرده است و هیئت ناظر آن بر توافق الحدیده که وظیفه تهیه تجهیزات را دارد نیز از کارشکنی ائتلاف متجاوز در زمینه تهیه تجهیزات چشم‌پوشی می‌کند.
از سوي ديگر، یک اکانت توئیتری به نام «الیمن فی عیون العالم» ویدیویی را از انفجاری بزرگ در یمن – که در سال ۲۰۱۵ رخ داده است- منتشر کرده است و پس از انتشار اين تصاوير، جف اسمیت فیزیکدان هسته‌ای و بازرس سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است: «با تحلیل این انفجار مي‌توان فهميد که این انفجار مربوط به یک بمب نوترونی بوده است و عامل اين انفجار نيز جز اسرائیل، گروه دیگری نمی‌توانسته باشد.» در ادامه اين گزارش آمده است که این حمله توسط یک هواپیمای اف ۱۶ عربستانی انجام شده و سکوت جامعه جهانی در قبال اين حمله عجیب است.