قاره آمریکا در فرایند ضداستکباری
قاره آمریکا در فرایند ضداستکباری

در این نوشتار بعد از توصیف قاره امریکا و پیشینه مستعمرگی شان ، کشورهایی که در وضعیت ضد استکباری قرار گرفته شده اند ، تبیین شده است .
*
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

قاره آمریکا یکی از قاره‌های کره زمین بوده و  ۸٫۳٪ از مساحت زمین و ۲۸٫۴٪ از مساحت خشکی‌ها ، ۱۴٪ از جمعیت جهان (برابر با ۱ میلیارد نفر) در این قاره زندگی می‌کنند. این قاره به سه بخشِ آمریکای شمالی، آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی بخش می‌شود.

در سال ۱۴۹۷ میلادی کریستف کلمب رئیس گروه اعزامی اسپانیا برای تجارت از طریق اقیانوس به آمریکا سفر کرد ، پس از اکتشاف و استعمار آمریکا توسط اروپاییان آغاز شد.

متصرفات اولیه اروپائیان در آنچه که امروز آمریکای شمالی و جنوبی خوانده می‌شود شامل مستعمرات اسپانیایی فلوریدا، نیومکزیکو، آمریکای میانه و کارائیب، مستعمرات انگلیسی ویرجینیا (به همراه انشعباش در اطلس شمالی، برمودا) و نیوانگلند، مستعمرات فرانسوی آکادیا، کانادا و هائیتی، مستعمره سوئدی سوئد نو، مستعمره هلندی هلند نو می‌شد. وپس از آن اغلب این کشورها دست نشانده اروپا و سپس ایالات متحده گردیدند .

ظلم وستم وارده سبب شده تا مردم اغلب این کشورها ، روحیه ضد استکباری امریکا بوجود اید و به مرور به کاندیداهای منتقد آمریکا رای دهند .

مکزیک، ونزوئلا  در سال ۲۰۱۸ ، آرژانتین ۲۰۱۹ ،بولیوی ۲۰۲۰ ، نیکاراگوئه، پرو، هندوراس، شیلی در سال ۲۰۲۱ ، کلمبیا ۲۰۲۲ و اخیرا  برزیل، در انتخابات ریاست‌جمهوری کشورشان  نامزد منتقد آمریکا ، و علاقه‌مند به ارتقای روابط با جمهوری اسلامی ایران به پیروزی برسد .

سخن پایانی

روند جاری سبب شده قاره آمریکا در فرایند ضداستکباری و در ضدیت با ایالات متحده قرار گرفته و نفوذ امریکا کاسته شود و بعکس نفوذ معنوی ایران در این کشورها ارتقا یافته و روابط نیز افزایش یابد ، که بشدت در اعتدار ایران تاثیر بالنده ای داشته باشد .