مهندس شهید حمید رضا شالی
مهندس شهید حمید رضا شالی

در این نوشتار زندگی نامه شهیدحمید رضا شالی توصیف و وصیت نامه وی نقل شده است .
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

تولد و خردسالی :  حمیدرضا شالی در اول خرداد ۱۳۴۰، در تهران در خانواده مذهبی چشم به جهان گشود. پدرش مهدی و مادرش،مرضیه نام داشتند . حمیدرضا همراه پدرش در جلسات مذهبی شرکت می کرد. از طفولیت تحت تعالیم اسلامی قرارگرفت و در کلاس چهارم ابتدایی قرآن را به خوبی فرا گرفته بود. دوران ابتدایی را در دبستان قدس و دوره راهنمایی را در مدرسه مفید به پایان رساند . حمیدرضا نوجوان ساکت و آرام و خیلی ساده ولی روح بلندی داشت .

مبارز ضد شاه : از سال ۵۳ با راهنمایی معلمان خود به ماهیت رژیم منفور شاهنشاهی پی برد و از همان سال ها آشکار و نهان مخالفت خود را ابراز می کرد. همزمان با شروع و اوج گیری نهضت به مبارزان پیوست و در تظاهرات ضد رژیم شاه شرکت فعال داشت. چهره ی کوشا و پویای حمید در روزهای گرم و خونین انقلاب در درگیری های خیابانی در بستن معابر و گذرگاهها و شعار نویسی ها در پخش اعلامیه های امام در یاد همه ی کسانی که با او در ارتباط بودند محفوظ و منقوش است.

برابر بیان خواهر کوچکتر شهید پیش از انقلاب کتابهای سیاسی را به منزل می آورد که خیلی از مردم آن زمان می ترسیدند ولی وی اصلا ترس نداشت. یک صفت خیلی بارزی که در وجودش بود ؛اصلا از هیج چی نمی ترسید .خیلی فعالیت داشت خیلی در مدرسشون ودرجریانات انقلاب خیلی فعالیت داشت . در سال ۵۶ شبها تا ساعت ۷، ۸ شب درخیابانها بود. شعر “خمینی ای امام” را در مسجد قبا با بچه های مسجدی تمرین کرده و خواندند.

مقلد امام خمینی : حمیدرضا از ۱۵ سالگی از امام خمینی تقلید می کرد. در همان سنین با مطالعه کتب اسلامی با فلسفه جهاد و شهادت آشنا گردید. به بیان خواهرکوچکترشهید قبل از انقلاب از وقتی که تقلید بر وی واجب شد ؛ مقلد امام بود. و رساله امام  را چون ممنوع بود به سختی پیدا کرده و جلدش روی آنرا کنده بود که اصلا مشخص نشه که این رساله چه کسی هست وی اعلامیه های امام  را که در نجف اشرف تهیه میشد ؛ به منزل آورده تکثیر و توزیع میکرد .

بعد از انقلاب :  بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی حمید به از سرگیری درس دبیرستان پرداخت ودرسال ۱۳۵۸ درکنکور شرکت جست و در رشته فیزیک کاربردی دانشگاه صنعتی شریف پذیرفته شد و یک ترم در دانشگاه به درس و فعالیت علیه گروهک های ملحد و منافق مشغول گردید. بعد از افشای ماهیت کثیف منافقین منفور و مزدور نام حمید در یکی از لیست های نظامی منافقین که قصد ترور آن ها را داشتند یافت گردید. شهید حمیدرضا شالی در انقلاب فرهنگی نیز فعالیت داشت .

مبارزه در کردستان :  در جریان بسته شدن دانشگاه ها و انقلاب فرهنگی ؛ عازم کردستان شد و در آن جا به آموزش نظامی بسیج و جنگ با ضد انقلاب پرداخت. پس از بازگشت از کردستان به عضویت رسمی سپاه پاسداران در آمد.

به جز خصوصیات بارز اخلاقی حمید، تواضع و اخلاص در عمل او را می توان ذکر کرد. حمید در عبادات تقوای خاصی داشت و با توجه بسیار خضوع و خشیت وافر به نماز می ایستاد .

حمید یک دانشجویی بود که به دلیل نبوغ و هوش خدادادی وپشتکارش به یک متخصص فنی و الکترونیک از دانش وتوانایی بالایی برخوردار بود کارش را در واحد مخابرات سپاه آغاز کرد و سپس تعمیرگاه بی سیم سپاه تهران را راه اندازی کرد و خدمات بسیاری در این واحد انجام داد.

ازدواج :  حمیدرضا در سال ۱۳۶۱ با دختر عمویش ازدواج کرد و خطبه عقدشان را امام جاری کرد و او با چشمانی اشکبار دست او را بوسید و با صدایی از ته قلب از امام خواست که بچه ها را دعا کند.

رزمنده دفاع مقدس : وی عازم جبهه شده و در عملیات فتح المبین به همراه گردان (حبیب ابن مظاهر) شرکت کرد . چهره مخلص وی در عملیات والفجر ۱ به یاد ماندنی بود. روز و شب نمی شناخت و در شناسایی مناطق جنگی، سنگرها، مواضع عراقی و هدایت رزمنده ها در شب های عملیات و در خط مقدم جبهه از هیج کوششی فرو گذار نبود. حمید در عملیات مطلع الفجر در جبهه غرب دیده بان بود. یکی از صفات بارز او شجاعت و شهامتش بود، در همین عملیات او با برداشتن چند عدد کنسرو به میان کوه می رود و در شیار پناه می گیرد و چندین شبانه روز در شیار می ماند تا مه غلیظ اطراف آسمان بر طرف شود، تا اینکه موفق می شود یک موضع تدارکاتی و ارکان دشمن را شناسایی کند و بعد از مراجعت با کمک واحد توپخانه ارتش آن موضع دشمن را منهدم می کنند که انفجار انبارهای مهمات و منهدم شدن کامیون ها و کشته شدن و زخمی شدن صدها نفر از نفرات و فرماندهان دشمن از نتایج این برنامه بود. حمید در عملیات والفجر مقدماتی در سپاه ۱۱ قدر دیده بان بود و مدتی هم در واحد اطلاعات عملیات لشگر محمد رسول الله مشغول بود.

مخابرات والکترونیک : حمیدرضا به دلیل کارایی زیادی که در الکترونیک و به خصوص بی سیم داشت، از طرف مسئولین مخابرات سپاه مرکز، به تهران فرا خوانده شد و شروع به کار بر روی طرح بی سیم نوظهور که از نظر کیفیت حتی در سطح بهتری از بی سیم های مشابه اسرائیلی های ملعون بود پرداخت. این بی سیم از لحاظ برد ۵ کیلومتر قوی تر و از لحاظ وزن سبک تر از بی سیم های خارجی بود، با تلاش او و دوستانش ساخته شد. و بعد از شهادت حمید توسط دوستانش تکمیل و با نام (بی سیم حمید) به طرح تولید رفت.

روحیات : برابر بیان خواهر کوچکتر شهید ؛ حمیدرضا خیلی آرام بودند، یعنی یه چیز منحصر به فردی که در وجود ایشان بود یک آرامشی داشتند که با ان آرامش کارشون را می کردند . با آن که پسر بزرگ بودند ولی بدنبال این نبود که نظرات خودش را به بچه های کوچک تر تحمیل کند.  ولی خیلی با عملش کارها را به ما یاد می داد. وما از رفتار ایشان کارهای زیادی یاد می گرفتیم. من اصلا یادم نمیاد که حمید نشسته باشد برای ما نصیحت کرده باشدحتی اصلا نصیحتی ازشون نشنیدم ولی با رفتارشن یاد میداد .

آخرین رزم و شهادت :  حمیدرضا برای آخرین بار در۴ مهر ماه ۶۴ عازم جبهه ها گشت. پیش از اعزام به دیدار شهدا در بهشت زهرا رفت و سرانجام در روز ۱۳ آبان ۶۲ در منطقه پنجوین در عملیات والفجر۴ در هنگامه اذان ظهر که رزمندگان ندای الله اکبر فتح را بر ارتفاعات کانی مانگا در پنجوین عراق سر می دادند وی هم ندا با رزمندگان تکبیر خونین شهادت را گفت و نماز ظهر آخرین خویش را در سجاده ای که ملائکه الله از عرش الهی برایش گسترده بودند به جای آورد. و بر اثر اصابت گلوله در ۲۲ سالگی شهید شد.

منزلگاه ابدی : مزار او بهشت زهرا (س) درقطعه: ۲۴ ، ردیف: ۱۲۷ وشماره: ۲۳ می باشد .

وصیت‌نامه پاسدار شهید حمیدرضا شالی

فردای انقلاب را آماده سازید : «.. دلم می‌خواهد ناراحتى در سینه‌هایتان نباشد و با رویى گشاده و دلى آرام و بى‌تلاطم به فردا نظر کنید به فرداهاى خوب انقلاب دسترنج خون هزاران شهید گلگون کفن خود را براى حفظ و تداوم آن آماده سازید وظیفه‌اى بس سنگین بر دوش شماست که همانا نسل آینده انقلاب است. در پرورش سربازان آینده اسلام از وجودتان مایه بگذارید از قید و بندهاى به یادگار مانده از طاغوت پرهیز کنید و با الگوى انسان و جامعه اسلامى مسیر زندگیتان را منطبق گردانید که بدین ترتیب در دنیا و آخرت سعادتمند خواهید بود و مرا نیز شاد خواهید کرد. از مجید مراقبت کنید و مادرتان را تنها نگذارید قدر او را بدانید که داراى مقام والاییست. در آخر از شما می‌خواهم که برایم نماز بخوانید و از خدا طلب مغفرت و آمرزش کنید. امیدوارم از تمامى امتحانات الهى سرافراز بیرون آیید و در تمام مراحل زندگى مشمول لطف و رحمت الهى قرار گیرید.

وصیت به پدر و مادر :  و، اما حضور پدر و سرور گرامیم، اینجاست که دیگر قلم از حرکت ایستاده است آخر چه بگویم به پدرى، چون مجاهد چه بگویم به تو که خود درس استقامت و شهامت و شهادت را بمن آموختى به تو که خود مرا تربیت کردى و خود مرا به این راه فرستادى و خود برایم آرزوى شهادت کردى. پدر بزرگوارم هرچند که هیچگاه نتوانستم وظیفه فرزندى را ادا کنم، اما میدانم که آنقدر مهربان هستى که مرا بخاطر تمامى خطاهایم عفو مى‌کنى. پدر عزیزم امیدوارم اکنون توانسته باشم لیاقت خود را براى فرزندى پدرى، چون تو به اثبات رسانده باشم. پدر عزیزم بعد از من از هیچکس و از هیچ‌جا انتظارى نداشته باش که می‌دانم ندارى انشاءالله که در پرتو رحمت الهى بیش از پیش در فعالیت‌هایت براى پیشبرد انقلاب و جمهورى اسلامى موفق باشى و همچون الگویى براى جامعه به همه درس استقامت و شهامت بیاموزى.

وصیت راچع به وسایلم : چند مسئله در رابطه با وسایلم میخواستم بگویم، دستگاه‌ها و قطعاتى را که دارم به کمک برادر مصطفى صابرى جمع‌آورى نموده و با صلاح‌دید خود به سپاه تحویل دهید، مقدارى پول دارم که آنرا در کمد میز گذاشته‌ام که صرف پرداخت به صندوق قرض الحسنه کوثر بشود در ضمن قبض‌هاى صندوق نیز در کنار پول می‌باشد، چک امانتى نزد صندوق را نیز به حاج آقا شبیرى پیش‌نماز کانون توحید تحویل بدهید همچنین در مورد موتور می‌خواهم که پول آن صرف تهیه سه سال نماز و روزه برایم بشود، همچنین از تمامى فامیل‌ها و دوستان بخواهید که اگر از من پول طلب دارند به شما مراجعه کنند و از تک تک برایم حلالیت بطلبید و از همه برایم طلب مغفرت کنید. اگر مرا به تهران آوردند در بهشت زهرا جاى دهید و اگر نیاوردند به هیچ وجه ناراحت نباشید که این نیز خواست الهى است و صبر بر مصلحت او مژده بشارت بزرگ را در خود دارد که خداوند می‌فرماید:. وَنَقْصٍ مِنَ الأَمْوَالِ وَالأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ.

برگزاری مراسم : در برگزارى مراسم ختم و … نهایت اعتدال را رعایت کنید و در حد امکان از مخارج بیهوده پرهیز نمایید، هیچ دلم نمی‌خواهد شهادت من باعث آن شود که خانواده‌ام در ناراحتى و غم فرو روند اگر می‌خواهید مرا شاد کنید شاد باشید از گریه کردن حتى‌الامکان پرهیز نمایید

دنیا محل گذر : زیاد فکر نکنید که این دنیا دار فناست و ارزش آنکه انسان این مدت را براى خودش تلخ کند و در ناراحتى بسر برد ندارد

خودسازی برای آخرت :  پس به جاى اینکه وقت گرانبهایتان را به این امور صرف کنید به خودسازى و مطالعه و عبادت و فعالیت فکرى و بدنى براى انقلاب و اسلام بپردازید حتى یک لحظه هم یک لحظه است و در روز جزا به لحظه لحظه‌هاى هر فرد حساب میرسند پس سعیتان برآن باشد که از هر لحظه‌تان حداکثر بهره را ببرید دنیا را سخت نگیرید و با صفا و صمیمیت و مهربانى به زندگیتان لذت و تکاپو و به آخرتتان نور و درخشندگى ببخشید

درک موقعیت حساس و مقابله با ضد انقلاب : موقعیت حساس خود را درک کنید که خداى نکرده مبادا ضدانقلاب از رفتارتان سوءاستفاده نماید.

انشاءالله که خداوند توفیق طاعت و عبادت و فعالیت را نصیب همگیتان گرداند.

وصیت به دوستان و فامیل : در اینجا چند کلمه صحبت هم با فامیل و دوستان دارم، به یاد خدا باشید نماز را بپا دارید و به مفهوم کلماتى که بر زبان مى‌آورید دقت کنید با دلتان سخن بگویید و از اعماق وجودتان او را صدا بزنید روحتان را به درگاه او روانه سازید به پرواز درآیید و تا عرش اعلاء به پیش بروید در‌ها همه باز است و از نگهبان خبرى نیست به خدا قسم که شیرین‌تر از این معراج در این دنیا لذتى نیست امام را دعا کنید و رزمندگان را یارى دهید و نصرت را از خدا بخواهید و فرج را از او بطلبید.

به جهان بنگرید و در آن تفکر کنید به مرگ بیندیشید و آنچنان به دنیا بنگرید که گویى لحظه‌اى بعد دیگر نخواهید بود قید و بندهاى مادیات را بشکنید و خود را از این زندان برهانید تا بتوانید به پرواز درآیید و آزادانه اوج بگیرید و به معراج معشوق و لقاى یار و لذت دیدار نائل آیید.

هدف در زندگی و نور ایمان : از سر‌گرم کردن خویش بپرهیزید و از واقعیات مگریزید موقعیت خود را پیدا کنید و هدف زندگیتان را مشخص نمایید و مسیر را بیابید به نور ایمان دلتان را روشن ساخته و با ضربه‌اى به نفس برضد گذشته‌ها انقلابى درونى بپا سازید و به یارى خدا و نور ایمان تمامى سدهاى مادیت و جهل را بشکنید تا به عشق واقعى برسید و مفهوم لذت را دریابید و در رحمت الهى غرق گردید.

اطاعت از رهبری : امام را تنها نگذارید جبهه‌ها را خالى نکنید

حمایت از انقلاب :  انقلاب را پشتیبان باشید

مبارز باشید :  با کفر و استبداد در تمامى زمینه‌ها به مبارزه بپردازید از یارى مستضعفان و بى‌بضاعتان جامعه دریغ نورزید و از عیادت معلولین و مجروحین غفلت نکنید به خانواده شهدا سر بزنید و به وضعیت آن‌ها رسیدگى کنید

پشتیبان انقلاب : انشاءالله توفیق الهى نصیب همگیتان گردد تا در راه پیشبرد این انقلاب بزرگ اسلامى گام بردارید.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ . وَ الْعَصْرِ إِنَّ الْإِنْسانَ لَفِی خُسْرٍ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ

به امید فرج آقا امام زمان (عج) و برافراشتن پرچم خونین تشیع بر فراز کاخ‌هاى ستم»

منبع :

دفاع پرس ، کد خبر: ۳۴۹۹۰۸تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۸

پایگاه اطلاع رسانی جامع شهدای دانشجو ، مصاحبه با خواهر شهید ،

گنجینه دانشگاه شریف ، شهید شالی ،

یادکد ، اطلاعات سجلی شهید شالی