شهر نائین با سابقه معماری غنی ، شایسته است پیشگام در ترویج سبک زندگی اسلامی و مروج ارزشهای دفاع مقدس در گام دوم انقلاب گردد !
شهر نائین با سابقه معماری غنی ، شایسته است پیشگام در ترویج سبک زندگی اسلامی و مروج ارزشهای دفاع مقدس در گام دوم انقلاب گردد !

در اغاز هفته دفاع مقدس و باز گشایی مدارس ، نماز جمعه شهر نائین در شبستان امامزاده سیدعلی در جمعه ۱ مهرماه ۱۴٠۱ پس از ایراد خطبه های سیاسی عبادی نماز جمعه توسط حجت الاسلام والمسلمین محمد مطهر خو برگزار شد . سخنران پیش از خطبه های این هفته دکتر سید جواد هاشمی فشارکی با موضوع : « فرهنگ دفاع مقدس با نگرشی بر جهادتبیین در گام دوم انقلاب » بود. بین دو نماز نیز با تقدیم لوحی از فرمانده انتظامی نائین تقدیر شد. پس پایان نماز راهپیمایی در محکومیت اعتشاش گران ودر حمایت از نظام مدافعان امنیت کشور از محل نماز تا میدان غدیر برگزار شد و در پایان نیز با قرایت بیانیه و تکبیر حضار بپایان رسید .

* دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در آغاز بمناسبت روز ۳۱ شهریور و گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت : دفاع مقدس ۸ ساله ملت ایران در برابر جنگ تحمیلی بعثیون به نیابت از کشور های مستکبر غربی و شرقی ، سبب بروزجلوه های ایثار و مقاومت ملتی تازه رهیده از زیر نظام استبدادی وابسته گردیده و علیرغم تمام مصائبی که داشت شکوفایی وخلق حماسه های بی بدیل و ابداعات بی نظیر گشت و بدین جهت حقیقتا جنگ برای ما نعمت بود . یکی ازحوزه های این جنگ بخش مهندسی دفاع مقدس بود که در ابتدا با نفراتی محدود ، ماشین آلات اندک و تجربه مختصر آغاز شد و لی به سرعت رشد کرده و سبب خلق ابتکارات عظیم و با شکوهی گردید که از نظر نوع ، اندازه وموقعیت اجرای آن در طول جنگهای دنیا بی نظیر بوده و برگهای زرینی از دفاع مقدس ۸ ساله بشمار می رود.

* وی در ادامه افزود :  دفاع مقدس والاترین عرصه ملت ایران در صحنه حضور و خلق حماسه های بدیل در طول تاریخ بود و همه اقشار مختلف مردم؛ بویژه جوانان در آن نقش داشتند . دفاع مقدس هشت ساله ، حاصل تلاش دلیرمردان رزمندگان دفاع مقدس درحوزه های مختلف بوده ، برایند ان منتج به پیروزیهای چشمگیر و بی نظیری گردید . دفاع مقدس هشت ساله دارای انبوهی از تجارب شیرین وتلخی است که بعنوان یک گنج  پر بها بایستی مورد کاوش قرارگرفته و بهره برداری شود. بخشی از آن بعنوان حفظ هویت تاریخ  پرافتخار کشورمان و بخشی نیز بعنوان کاربست ان برای اینده استخراج شود. گرچه ممکن است که جنگی مشابه با بعث عراق را نخواهیم داشت ولی با تطابق با شرایط حال و اینده قابل بهره برداری خواهد بود . چه این که بسیاری از اقدامات بعداز جنگ  با روحیه “ما میتوانیم” دفاع مقدس شکل گرفت . بسیاری از نوآوری های دوران دفاع مقدس ، بخصوص در بخش مهندسی کشور مقدمه پیشرفت های بعداز جنگ  شد. و سبب افتخارات دیگری برای کشور گردید .

* ایشان در خصوص پیروزی انقلاب چنین گفت : ادامه تعدی شاه و غرب به کشور سبب جری شدن آنان شده بود ولی با روشنگریهای امام ؛ بیداری ملت مسلمان ایران را بهمراه آورد و انقلاب اسلامی ناباورانه در ۲۲ بهمن ۵۷ پیروز شد و بساط شاهی جمع و نظام مردم سالاری دینی استقرار یافت . و به همین علت نیز تهدیدات و تحریمها علیه کشور شکل گرفت ولی ملت ایران با مقاومت و تلاش در حال گذار از پیچ تاریخی هستند .

وی درخصوص ادله ضرورت جهاد تبیین چنین گفت : چهار دلیل برضرورت جهاد تبیین توسط امام خامنه ای بیان شده است ؛ نخست تحریف واقعیت ها است . ” امروز یک سیاست قطعیِ رسانه‌های معاند جمهوری اسلامی و معاند اسلام این است که مخدوش واقعیّتها را تحریف کنند ، در تحریف واقعیّتها و دروغ‌پردازی ؛ خبر‌های مربوط به جمهوری اسلامی را با انواع و اقسام دروغ‌ها -دروغ‌های حرفه‌ای ، دروغ‌هایی که نشسته‌اند آمیخته میکنند و چهره‌ی زشت و فاسد رژیم طاغوت را بزک میکنند و آرایش میدهند، و هزاران جنایت و خیانتی را که آن‌ها کردند پوشیده نگه میدارند.”و دوم کتمان کردن نکات مثبت می باشد : “در مورد انقلاب، چهره‌ی امام را، دستاوردهای ۴۰ ؛ پیشرفتها، از نقاط مثبت، نقاط قوّت، مطلقاً نشانه‌ای در این مجموعه‌ی امپراتوری رسانه‌ای غرب شما مشاهده نمیکنید؛ کتمان حقایق.”است و سومین مساله بزرگنمایی ضعف های داخل کشور است ؛ بگونه ای که “یک نقطه‌ضعف کوچک را صد برابر بزرگ میکنند و نشان میدهند.”تا ایجاد بدبینی کنند . چهارمین دلیل نیز وجود دیکتاتوری رسانه ای درجهان مدعی دروغین ازادی بیان است که حتی ” تحمّل اسم شهید سلیمانی را ندارند،.” لذا چاره ای جز جهاد تبیین در برابر هجمه های دشمن ( جنگ ترکیبی همه جانبه – صف آرایی تمامی کفر در برابر حق ) ؛ همانند ویروس همه جا گسترده شده است و جهادتبیین جامعه را در برابر تهدیدات مهلک مصون میکند .

* دکتر هاشمی فشارکی درخصوص روش ایجابی جهاد تبیین بیان داشت : امام المسلمین فرمان فریضه جهاد تبیین ؛ که بر همه فرض عینی و فوری است؛ را در سال گذشته اعلام نموده اند . لذا ما بایستی جهاد تبیین ایجابی داشته باشیم . یعنی به بیان کارهای درست و ارزشمند انقلاب و نظام بپردازیم . به این مفهوم که دستاوردهای عظیم انقلاب در حوزه های مختلف را بیان کنیم . با هدف ایجاد روحیه و امید به اینده در برابر هدف دشمنان که بدنبال سلب روحیه و امید و می باشند .

* وی در خصوص روش پدافندی جهاد تبیین ادامه گفت : دومین روش جهاد تبیین پدافندی و واکنشی با هدف خنثی سازی تحریف دشمنان داشته باشیم . دشمن هماکنون دنبال تطهیر رژیم پهلوی ، لزوم زانو زدن در برابر امریکا ؛ تحریف جنگ تحمیلی ، تحریف امام خمینی و تخریب دولت انقلابی ؛ و جنگ شناختی و تاثیر بر باورها در دستور کار دشمنان انقلاب قرار دارد  .

*ایشان درخصوص روش پیش دستانه جهاد تبیین بیان داشت : سوم روش جهاد تبیین پیش دستانه با هدف پیشگیری قبل انتشار ویروس دشمن باشیم .فضا سازی عمومی اقدامات اتی پیش از شروع تخریب دشمنان و قبل ازفعال شدن دشمن داشته باشیم . و صحنه جامعه را اشباه و اقناع سازیم ، پیش از مجال یافتن توپخانه دشمن می باشد . مثلا اگر قرار است، مبارزه با مفاسد اجتماعی یا اصلاحات اقتصادی؛ یا مبارزه با سبک زندگی غربی صورت گیرد،  پیش از ان، فواید ان تشریح شده و ابهامات رفع شده و زمینه شبهه پراکنی فراهم نشود. همچنین مساله سازی در انتخابات سال آتی در دستور کار دشمنان است ؛ که بایستی از هماکنون تدابیری را فراهم کرد.

ویدیوی گزیده ای از “سخنرانی قبل از خطبه ها در آپارات :

https://www.aparat.com/v/vtdbM

*****************

راهپیمایی مردم نایین بعد از نمازجمعه در محکومیت اغتشاش و هنجارشکنی باحضور امام جمعه مطهرخو، فرماندار واقشار مختلف مردم ومسولان و در پی حرکات هنجار شکنانه اخیر و اهانت معدودی از عناصر خود فروخته به ساحت مقدس قرآن کریم به آتش کشیدن مساجد و هتک حرمت نسبت به حجاب بانوان میهن اسلامی، مردم شهرستان نایین در محکومیت این حرکات مذبوحانه جمعه یکم مهرماه بعد از اقامه نماز جمعه راهپیمایی کردند.

https://www.aparat.com/v/Gg3ml

*****************

نمازجمعه نایین هرهفته در شبستان شرقی امامزاده سیدعلی (ع) برگزار می شود . ودر محوطه  نیز مزار شهدای دفاع مقدس و اموات قرار دارد .

نسب این امامزاده جلیل القدر به امام موسی بن جعفر (علیه السلام) می رسد. و در مرکز شهر نائین واقع بوده و مجموعه بنای امامزاده شامل بقعه، صحن، مدرسه و آب انبار حمام می‌باشد. بر روی محور عرضی امامزاده گنبد خانه ای به شکل هشت ضلعی قرار دارد که با ضمایم خود، فضایی چلیپایی پدید آورده است.

*****************

شهر نایین در ۱۵۴ کیلومتری شرق اصفهان و ۴۵۱ کیلومتری جنوب شرقی تهران و درحاشیه کویر نمک قراردارد. براساس سرشماری سال ۱۳۹۵، مردم بخش مرکزی شهرستان نائین شیعه و جمعیت آن ۳۵،۴۴۰ نفر بوده‌است. شهرستان نایین ۳۰۴ شهید دردوران دفاع مقدس تقدیم انقلاب اسلامی کرده است. مردم نائین به گویش نائینی صحبت می‌کنند . لباس مردان و زنان نائین همچون سایر شهرهاست و بیشتر زنان این منطقه چادر اصیل ایرانی را بر سر دارند .

قدمت نائین قریب ۳۰۰۰ سال بوده و يکی از ولايت‌های پنج گانه استان فارس، يعنی پايتخت هخامنشيان بوده است. مسجد جامع نائین از لحاظ قدمت اولین یا دومین مسجد قدیمی ایران است و پیشینه ساخت آن به قرن ۳ هجری بازمی‌گردد.

بافت شهری قدیم نائین با تأثیرپذیری از عوامل مختلف ازقبیل محیط طبیعی، آب و هوا، فرهنگ و هویت اسلامی ، نیازهای شهر، امنیت شهر در برابر تهاجم بیگانگان طراحی شده است و معماری واحدهای مسکونی و … دارای معماری بسته و درونگرا  بصورت حیاط مرکزی است. محله محمدیه دارای سبط‌های متعدد و گذرها و گنبدها و بناهای تاریخی است.

اماکن زیارتی شامل مزار شهدای نایین و شهدای گلنام ، امامزاده‌ها شامل امامزاده سلطان سیدعلی ، امامزاده ابومحمد ، امامزاده سلطان موصله ، امامزاده جنید ، امامزاده عبدالله ، امامزاده ابراهیم ، امامزاده پیرمردان ، امامزاده فاطمه نساء ، امامزاده پیر محمود می باشد .

جاذبه‌های گردشگری شامل بازار نائین بزرگترین بازار خطی ایران و مربوط به دوره تیموریان و دارای دو کاروانسرا و مسجد شیخ مغربی و مسجد خواجه و حسینیه چهل دختران در آن واقع شده‌اند. مصلی نائین ، خانه‌های تاریخی پیرنیا (موزه مردم‌شناسی کویر) ؛ فاطمی ، نارین قلعه یا نارنج قلعه ، قلعه عاشوراگاه ، آب‌انبارهای نائین ،آسیاب قنات پایه ریگاره، حمام‌های تاریخی نوآباد ، پنجاهه ، کلوان ، حمام امام رضا (ع) می باشد .

مساجد قدیمی شامل مسجد جامع نائین ، مسجد شیخ مغربی ، مسجد خواجه خضر ، مسجد بابا عبدالله ، مسجد سرکوچه بوده و هر محله قدیمی نائین یک حسینیه می باشد ؛ مانند حسینیه باب‌المسجد ، حسینیه چهل دختران ؛ حسینیه پنجاهه ، حسینیه نوآباد (نوگباد) ، حسینیه سرای نو ، حسینیه کلوان ، حسینیه کوی سنگ (گودالو) ، حسینیه محمدیه میدان بالا ، حسینیه محمدیه پادرخت ، حسینیه محمدیه عاشورگاه ،حسینیه محله زندوان می باشد .

اقتصاد نائین از دورترین روزگار بر کشاورزی و صنایع دستی متکی بوده‌است. صنایع دستی شامل عبا بافی ، قالی بافی ، کاشی‌سازی ،شال بافی ،کوزه‌گری و سفالگری می باشد. در منطقه نائین غذاهای بومی چون آش جو، آش گندم و نیز تولیدات محلی چون نان محلی و ماست چکیده (ماستینه) و … وجود دارد. سوغات نائین نیز در درجه اول صنایع دستی آن از جمله عبا، فرش و… و همچنین غذاهای بومی است. شیرینی‌های نایین به دلیل همجواری آن با استان‌هایی نظیر یزد و اصفهان همانند شیرینی‌های این شهرهاست .