اسلام آباد غرب نقش بی بدیلی در دوران دفاع مقدس داشته و شایسته است در ایام اربعین حسینی بعنوان شهر راهیان کربلائی  و کانون پشتیبانی این نهضت جهانی درگام دوم انقلاب واقع گردد!
اسلام آباد غرب نقش بی بدیلی در دوران دفاع مقدس داشته و شایسته است در ایام اربعین حسینی بعنوان شهر راهیان کربلائی  و کانون پشتیبانی این نهضت جهانی درگام دوم انقلاب واقع گردد!

در آستانه اربعین حسینی، در مسیر زوار حسینی، نماز جمعه شهر اسلام اباد غرب در مسجد جامع این شهر در جمعه ۲۵ شهریور ۱۴٠۱ پس از ایراد خطبه های سیاسی عبادی نماز جمعه توسط حجت الاسلام والمسلمین سید روح الله زمانی موسوی برگزار شد . سخنران پیش از خطبه های این هفته دکتر سید جواد هاشمی فشارکی با موضوع : « « اربعین حسینی و رسالت عاشقان حسینی مبتنی بر جهاد تبیین در گام دوم انقلاب اسلامی» » بود. بین دو نماز نیز به همین مناسبت مداحی و سینه زنی برگزار شد .

* دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در آغاز بمناسبت روز ۲۵ شهریور گفت : لعن و نفرین بر استکبار غرب و شرق که سبب شدند در ۲۵ شهریور ۱۳۲۰ ؛ محمدرضای نوجوان را برسلطنت نشاندند تا وی براساس سیاستهای آنان بر کشور حکمرانی نماید و با استبداد و ظلم و امنیت پلیسی و ساواک شرایط سختی را برای مردم بوجود آورده بودند؛ و با سلطه استعمار انگلیس و آمریکا به غارت وچپاول منابع ملی پرداخته و طرحهای غربی پیاده سازی میشد. طراحهای ضداسلامی اجرا میشد که تغییر سال اسلامی به شاهنشاهی ؛ ترویج روزافزون علنی فساد و فحشا و مواد مخدر و گسترش مشروب فروشی ها نمونه بارز آن بود . و خسارتهای معنوی سنگینی دراز بین بردن ارزشهای مذهبی جامعه برداشتند. و ضربه‌های سخت پهلوی و لجنزاری از آلودگی اخلاقی غربی را به درون زندگی مردم متوسّط و بخصوص جوانان کشانده بودند . نابودی کشاورزی ، عدم توجه به تولید داخلی و تبدیل کشور به انبار کالاهای وارداتىِ کم ارزش غربی ، وابستگی اقتصاد کشور ، اتکا اقتصاد به نفت ؛ وتبدیل به کشور مصرف کننده ؛ همچنین وابستگی ارتش را بهمراه داشت . عقب‌ماندگی شرم‌آور علمی در دوران پهلوی رخ داده و ضربه‌ی سخت علمی برکشور وارد شده بود ؛ و مملکت بشدّت تحقیر و بسیار عقب مانده بود . و چند دهه راه کمال کشور متوقف و بلکه با تخریب و خسارت های عدیده به سراشیبی  انحطاط پیش میرفت .

* ایشان در خصوص پیروزی انقلاب چنین گفت : ادامه تعدی شاه و غرب به کشور سبب جری شدن آنان شده بود ولی با روشنگریهای امام ؛ بیداری ملت مسلمان ایران را بهمراه آورد و انقلاب اسلامی ناباورانه در ۲۲ بهمن ۵۷ پیروز شد و بساط شاهی جمع و نظام مردم سالاری دینی استقرار یافت . و به همین علت نیز تهدیدات و تحریمها علیه کشور شکل گرفت ولی ملت ایران با مقاومت و تلاش در حال گذار از پیچ تاریخی هستند .

* وی درخصوص ادله ضرورت جهاد تبیین چنین گفت : چهار دلیل برضرورت جهاد تبیین توسط امام خامنه ای بیان شده است ؛ نخست تحریف واقعیت ها است . ” امروز یک سیاست قطعیِ رسانه‌های معاند جمهوری اسلامی و معاند اسلام این است که مخدوش واقعیّتها را تحریف کنند ، در تحریف واقعیّتها و دروغ‌پردازی ؛ خبر‌های مربوط به جمهوری اسلامی را با انواع و اقسام دروغ‌ها -دروغ‌های حرفه‌ای ، دروغ‌هایی که نشسته‌اند آمیخته میکنند و چهره‌ی زشت و فاسد رژیم طاغوت را بزک میکنند و آرایش میدهند، و هزاران جنایت و خیانتی را که آن‌ها کردند پوشیده نگه میدارند.”و دوم کتمان کردن نکات مثبت می باشد : “در مورد انقلاب، چهره‌ی امام را، دستاوردهای ۴۰ ؛ پیشرفتها، از نقاط مثبت، نقاط قوّت، مطلقاً نشانه‌ای در این مجموعه‌ی امپراتوری رسانه‌ای غرب شما مشاهده نمیکنید؛ کتمان حقایق.”است و سومین مساله بزرگنمایی ضعف های داخل کشور است ؛ بگونه ای که “یک نقطه‌ضعف کوچک را صد برابر بزرگ میکنند و نشان میدهند.”تا ایجاد بدبینی کنند . چهارمین دلیل نیز وجود دیکتاتوری رسانه ای درجهان مدعی دروغین ازادی بیان است که حتی ” تحمّل اسم شهید سلیمانی را ندارند،.” لذا چاره ای جز جهاد تبیین در برابر هجمه های دشمن ( جنگ ترکیبی همه جانبه – صف آرایی تمامی کفر در برابر حق ) ؛ همانند ویروس همه جا گسترده شده است و جهادتبیین جامعه را در برابر تهدیدات مهلک مصون میکند آنگونه که خداوند در ایه ۱۱ سوره صف می فرماید  وَتُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِکُمْ وَأَنْفُسِکُمْ ذَلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ

* دکتر هاشمی فشارکی درخصوص روش ایجابی جهاد تبیین بیان داشت : امام المسلمین فرمان فریضه جهاد تبیین ؛ که بر همه فرض عینی و فوری است؛ را در سال گذشته اعلام نموده اند . لذا ما بایستی جهاد تبیین ایجابی داشته باشیم . یعنی به بیان کارهای درست و ارزشمند انقلاب و نظام بپردازیم . به این مفهوم که دستاوردهای عظیم انقلاب در حوزه های مختلف را بیان کنیم . با هدف ایجاد روحیه و امید به اینده در برابر هدف دشمنان که بدنبال سلب روحیه و امید و می باشند .

* وی در خصوص روش پدافندی جهاد تبیین ادامه گفت : دومین روش جهاد تبیین پدافندی و واکنشی با هدف خنثی سازی تحریف دشمنان داشته باشیم . دشمن هماکنون دنبال تطهیر رژیم پهلوی ، لزوم زانو زدن در برابر امریکا ؛ تحریف جنگ تحمیلی ، تحریف امام خمینی و تخریب دولت انقلابی ؛ و جنگ شناختی و تاثیر بر باورها در دستور کار دشمنان انقلاب قرار دارد  .

*ایشان درخصوص روش پیش دستانه جهاد تبیین بیان داشت : سوم روش جهاد تبیین پیش دستانه با هدف پیشگیری قبل انتشار ویروس دشمن باشیم .فضا سازی عمومی اقدامات اتی پیش از شروع تخریب دشمنان و قبل ازفعال شدن دشمن داشته باشیم . و صحنه جامعه را اشباه و اقناع سازیم ، پیش از مجال یافتن توپخانه دشمن می باشد . مثلا اگر قرار است، مبارزه با مفاسد اجتماعی یا اصلاحات اقتصادی؛ یا مبارزه با سبک زندگی غربی صورت گیرد،  پیش از ان، فواید ان تشریح شده و ابهامات رفع شده و زمینه شبهه پراکنی فراهم نشود. همچنین مساله سازی در انتخابات سال آتی در دستور کار دشمنان است ؛ که بایستی از هماکنون تدابیری را فراهم کرد.

* وی در خصوص جهاد تبیین ایجابی در اربعین حسینی گفت : زایران اربعین سفیران تشیع ناب و انقلابند، و بایستی محاسن و دستاوردهای گوناگون اربعین را بیان کنیم . نمایش نظم واقتدار در بزرگترین رزمایش مذهبی جهانی

* ایشان در خصوص دستاوردهای شگرف راهپیمایی عظیم اربعین حسینی را چنین بیان داشت : درحوزه فردی شامل پاک شدن در رودخانه انوار الهی ، خودسازی و تهذیب نفس ،کسب فیض فردی در معارف حسینی ، تجلی ثمره ایمان قلبی بهمراه آرامش روحی و روانی وتوشه بزرگ برای آخرت با کسب ثواب کثیر می باشد . دستاوردهای اجتماعی شامل ارتقای اخلاق اجتماعی مسلمین با محبت ، همدلی و برادری و سخاوت و مهمان‌نوازی ، ایجاد جوشش و خروش مردمی در ایان اربعین حسین براثرمغناطیس پرجاذبه حب الحسین فی قلوبنا ، وحدت و همدلی بین امم زمینه ساز شکل گیری امت واحده اسلامی ، افزایش امیدواری در مردم در وادی مشکلات زندگی ، یافتن راه حق و باطل ، احیای امر به معروف و نهی از منکر ،ترویج روحیه آزادگی در ملل جهان خواهد بود . دستاوردهای دینی شامل شناخت جبهه حق و باطل، زنده نگه داشتن حادثه عاشورا ، مصمون ماندن اسلام از انحراف و معرفی مکتب اسلام ناب به جهان می باشد . دستاوردهای سیاسی شامل جلوه های آن در افزایش قدرت نرم و اقتدار جهان اسلام، تجلی وحدت و همگرایی در جهان اسلام، بسیج سیاسی شیعیان حول اسلام ناب ، شبکه‌سازی‌ اجتماعی و فرهنگی و ایجاد نظم جدید اجتماعی گردیده است . عدالت‌طلبی و ظلم‌ستیزی و…. می باشد . و دستاوردهای جهانی شامل به رخ کشیدن قدرت نهضت حسینی ، مانور اقتدار و عظمت و عزت اسلام و شیعیان در دنیا ، بیداری در مقابل تخریب شیعه و اسلام خشونت ( اسلام هراسی غرب ) ، تشکیل تمدن نوین اسلامی و زمینه سازی ظهور حکومت جهانی مهدوی (عج) است .

* دکتر هاشمی فشارکی در خصوص جهاد تبیین پدافندی و واکنشی در اربعین حسینی گفت : دشمنان غربی، عبری، عربی ، تشیع انگلیسی ؛ فرقه ضاله یمانی ، منافقین قدیم و جدید ( فرقه اسلام رحمانی ایرانی) برای تخریب و تضعیف اربعین حسینی ، دامن زدن به اختلافات؛ شایعه پراکنی در حوادث ؛ بزرگ نمایی ضعفهای اجرایی و کوچک انگاری عظمت های آن و تحریف و به انحراف کشاندن آن فعالند و افراد سست ایمان و بی بصیرت نیز شبهات آنان را ترویج می دهند . و اربعینی ها بایدحساس و مانع از فتنه شده و خنثی سازی گردیده و تلاش نموده تا یک امت واحده جلوه گر گردد .

* وی در خصوص جهاد تبیین پیش دستانه در اربعین حسینی گفت :  با هدف پیشگیری قبل انتشار ویروس فتنه انگیزی آینده دشمنان ؛ بایستی امادگی هر حادثه محتملی را اربعین پیش بینی کرده و از امادگی لازم برخوردار بوده ؛ تا مانع از پیامدهای منفی و سو استفاده دشمنان گردد . اربعین مانند یک ذخیره و توشه است که قابل استحصال در فواید و ابعاد مختلف می باشد که بایستی برنامه ریزی کرده و از آن بهره برداری نمود .

*   ایشان رسالت ما در برابر مناسبت اربعین حسینی گفت   : زائران اربعین بعنوان سفیران انقلاب و ایران نیز بایستی ضمن رعایت آداب زیارت ؛ هوشیاربوده و مانع از فتنه دشمنان خارجی و داخلی شوند . و بر شعار «الحسین یجمعنا» تاکید داشته باشند . مراسم اربعین جایگاه ویژه ای در میان ملت مسلمان ایران و سیاستهای اصولی جمهوری اسلامی دارد . و ایران تنها کشوری است که بسیج امکانات را برای با عظمت و باشکوه برگزار شدن اربعین حسینی در داخل ایران و در عراق دارد . و بزرگ پرچمدار نهضت حسینی است ؛ لذا هرکس بدنبال زنده نگه داشتن قیام امام حسین (ع) می باشد ؛ بایستی یاور انقلاب اسلامی بوده و جمهوری اسلامی را یاری کند ؛ تا ان شالله گام دوم انقلاب اسلامی محقق گردیده و زمینه‌سازی برای ظهور امام مهدی (عج) صورت پذیرد و با یاری انقلاب و رهبری ان شالله ما جز زمینه سازان ظهور مهدوی قرارگیریم .چرا که اربعین والاترین تجمع متحرک و بالاترین فریاد خون خواهی بوده و بزرگترین رزمایش جهانی آمادگی لشکریان منتظر امام مهدی (عچ) بوده و والاترین ظرفیت جهادتبینی امت جهانی را داراست .

* دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در پایان در خصوص اقدامات اربعین اسلام آباد غرب بمناسبت ایام اربعین حسینی گفت :  با توجه به پیشینه اسلام آباد غرب در دوران دفاع مقدس و موقعیت جغرافیایی و ظرفیت های موجود ، ستاد اربعین شهرستان در طول سال فعال بوده و محور برنامه ریزی شهرستان واقعه اربعین قرارگرفته و زیرساخت ها را برای افزایش پذیرش روزانه چند هزار نفری زوار، امکان اسکان کاروانهای راهیان نور در قبل و بعد از اربعین وبستر امادگی معنوی ورود به عراق ، دومنظوره شدن کلیه مدارس مساجد، حسینیه‌ها، خانه‌های معلم، مهمانسراها ادارات ، احداث زائر سرایهای بزرگ چند منظوره برای مکانهای اسکان زوار ، افزایش ظرفیت جاده های زمینی و هوایی و اتصال جاده ریلی از کرمانشاه به این شهر بصورت مستمر دنبال گردد ، تا انشا الله در ایام اربعین حسینی بعنوان شهر راهیان کربلائی و کانون پشتیبانی این نهضت جهانی درگام دوم انقلاب واقع گردد!

*********************

شهر اسلام‌آباد غرب در ۶۵ کیلومتری جنوب باختری کرمانشاه و در مسیر راه کرمانشاه – خسروی قرار و  در مسیر راه کربلا قرار دارد . بر پایه سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۹۰٬۵۵۹ نفر (۲۶٬۵۰۳ خانوار) بوده‌ و به لحاظ جمعیت دومین شهر استان کرمانشاه بعد از شهر کرمانشاه است مردم این شهر کُرد هستند و به زبان کُردی جنوبی تکلم می‌کنند. و به پایتخت جنگل‌های بلوط ایران معروف است.

با آغاز جنگ تحمیلی اسلام اباد به دلیل نزدیکی این شهر به جبهه‌ها ، مردم مسلمان این شهر ، نقش زیادی در حضور و در دفاع از متجاوزان بعثی داشتند و  همچنین با پشتیبانی نیروی انسانی و تجهیراتی ارسالی به سرپل ذهاب، قصر شیرین، گیلان غرب و … از این شهر صورت گرفته و یا  از این شهر می‌گذشت. این شهر بیش از ۳۰۰ بار در طول جنگ ایران و عراق مورد حمله موشکی و بمباران هوایی هواپیماهای رژیم عراق قرار گرفت؛ و مجموعا ۱۲۸۰ نفر از مردم این شهر در دوران دفاع مقدس به شهادت رسیده اند.

پس از پذیرش قطع نامه ۵۹۸ از سوی جمهوری اسلامی ؛ نیروهای سازمان منافقین با پشتیبانی نیروهای عراقی، به مرزها حمله کرده و تا دشت حسن‌آباد از توابع اسلام‌آباد غرب پیشروی کردند ولی با عملیات مرصاد  شکست خورده و به درک واصل شدند .

ترکیب جمعیتی اسلام‌آباد غرب بر اثر جنگ تغییراتی کرد و آوارگان شهرهای مرزی استان کرمانشاه بدین شهر پناه آورند و نیز بسیاری از مردم بومی شهر برای در امان ماندن از بمباران‌های هوایی به شهرهای مرکزی ایران مهاجرت کردند و پس از جنگ نیز بسیاری به موطن خود بازنگشتند.

اماکن زیارتی این شهر ؛مزار شهدای اسلام اباد ؛ مزار شهدای گلنام ؛ امام زاده حسن (ع) ؛ امام زاده قاضی الکیا (ع) ؛ امامزاده علی اکبر(ع) می باشد .

جاهای دیدنی اسلام آباد غرب با جاذبه های تاریخی و طبیعی آن شامل تپه چغاگاوانه ، تپه سراب شرف‌آباد تپه سراب شرف آباد ۳ مربوط به مس و سنگ ، ارتفاعات جنوبی شهر اسلام آبادغرب موسوم به (گلال سیاه) ، آبشار زیبای تنگ صندوقه واقع در روستای شیخه اسلام آبادغرب ، تنگه اسماعیل بک،  میان تنگ منصوری “ناوتنگ منصوری”منطقه ای زیبا و بکر ، سد شیان ۲۴۰۰ ساله به عنوان یکی از سدهای مخزنی کرمانشاه ؛ منطقه حفاظت شده نواکوه (قلاجه) اسلام آبادغرب ، آتشکده میل میله گه در حدود ۱۰۰ متری از شرق روستای «سیاه سیاه میله گه بابا خان» ، آتشکده‌ی شیان نخستین و بزرگ‌ترین آتشکده‌ی ساسانی در ۳ کیلومتری روستای «قلعه شیان»، سامی توم دختر تالری خدمتگزار خدای اداد ؛ روستای شالان ، روستای‌ ناو تنگ منصوری ، روستای سراب هرسم در ۳۵ کیلومتری شهر اسلام آباد غرب ؛ مقبره‌ بابا یادگار ، آرامگاه ابودجانه در مجاورت مسیر «ریجاب» به «بابا یادگار»، می باشد .

شهرستان اسلام آباد غرب دارای قدمتی ۶ تا ۷ هزار ساله و دارای ۲۹۰ اثر تاریخی بوده و با جمعیتی حدود ۱۵۳۰۰۰هزار نفر نزدیک به ۵/۸درصد از وسعت وجمعیت استان را دارا بوده و متشکل از ۴ شهر ( اسلام آباد – کرند – گهواره – حمیل) و چهاربخش و ۱۲ دهستان و۳۴۳ روستا می باشد.این شهرستان‏ در ناحیه ای کوهستانی واقع شده ودارای آب وهوای معتدل کوهستانی با زمستانهای‏سردو تابستانهای  معتدل است.