۵ شهید فشارکی دبیرستان هاتف ؛ از پشت میز به پشت خاکریز
۵ شهید فشارکی دبیرستان هاتف ؛ از پشت میز به پشت خاکریز

در این نوشتار شمه ای راجع به حکایت خاص دبیرستان هاتف و وضعیت ویژه شهدای فشارکی بیان شده و سپس زندگی نامه و وصیت نامه پنج شهید فشارکی که از پشت میز دبیرستان هاتف به پشت خاکریز دانشگاه جبهه عازم شده و به درجه شهادت نایل شده اند ؛ تشریح شده است .
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

جنگی که توسط غرب و شرق توسط رژیم بعث عراق بر کشور اسلامی ما تحمیل شد؛ و فرمان جهاد از سوی امام (ره) صادر شد ، بخش عمده ای از بسیجیان داوطلب ؛ از مدارس بودند . یکی از مدارس شاخص ، دبیرستان هاتف اصفهان می باشد. در دوران دفاع مقدس تعداد دانش آموزان این دبیرستان بالای ۱۰۰۰ نفر بوده ؛ که بیش از ۵۰۰ نفر از آنان به جبهه اعزام شده و ۱۶۵ نفر از ایشان به درجه شهادت نایل شدند . همگام با دانش آموزان تعدادی از معلمان دبیرستان نیز به جبهه رفته و همچنین این دبیرستان یکی از پایگاه های اعزام نیرو به جنگ بوده است .

  • شهدای والامقام فشارکی

اقوام فشارکی‌ها ، شامل تمامی اقوام نسبی و سببی وصلت‌های درجه یک صورت گرفته را شامل می‌شود، که از میان جامعه فشارکی‌ها ، تعداد ۶۹ نفر تاکنون به شهادت رسیده اند و تقدیم اسلام وانقلاب شده اند.

شهدای والامقام فشارکی ، به ترتیب الفبا دارای این نام خانوادگی‌ها می‌باشند : اثنی‌عشری – احمدی فشارکی – اشجع – آقاجانی فشارکی – باب الخانی – بورانی – جعفری فشارکی – حاج شریفی – حسینی فشارکی – خوشبخت – سلمانی فشارکی – سوریان – شمس – عظیمی اصفهانی – علیمرادی – فشارکی – غلامی فشارکی – محمدی فشارکی -مطلبی فشارکی-  هاشمی فشارکی

از این تعداد دو نفر خانم که مسن‌ترین و خردسالترین شهید هستند مادر بزرگ (شهیده فاطمه مطلبی فشارکی) و نوه ( طیبه مطلبی فشارکی)  بوده‌اند که بر اثر بمباران هوایی دشمن به‌ شهادت رسیده و مابقی جزء رزمندگان دفاع مقدس بوده‌اند.همچنین یک شهید عزیز( حمیدرضا باب الخانی ) نیز از مدافعان حرم می باشد که در سوریه به شهادت رسید .

۶ تن از این شهدای والامقام در فشارک ، ۵۲ شهید فشارکی در گلزار شهدای اصفهان، ۱ شهید در گلزار شهدای چهاردانگه تهران ، ۳ شهید در گلزار شهدای ریحان آباد ورامین و ۱ شهید در جعفر آباد ورامین ، ۳ شهید نیز در بهشت زهرای تهران و ۲ تن نیز بی مزار و گلنامند و در جبهه های دفاع مقدس ماوا گزیده اند .

  • ۵ شهید فشارکی دانش آموز هاتف

در میان شهدای فشارکی ، پنج نفر در زمان جنگ تحمیلی دانش آموز دبیرستان هاتف اصفهان بوده که میز را رها کرده و برحسب تکلیف عازم جبهه شدند و  از میان انها شهید یحیی احمدی فشارکی  فرزند محمود؛ شهید مرتضی سلمانی فشارکی فرزندعباسعلی ؛ شهید ابراهیم محمدی فشارکی فرزندمرتضی ؛ شهید احمدرضا مطلبی فشارکی فرزندمحمدعلی ، شهید محسن مطلبی فشارکی فرزند حسن می باشند که به شهادت نایل شده و جاودان گشتند .

  • زندگی نامه ۵ شهید فشارکی

زندگی نامه و وصیت نامه پنج شهید دبیرستان هاتف چنین است :

شهید یحیی احمدی فشارکی

نام پدر: محمود    تاریخ تولد:   ۰۱/۰۳/۱۳۴۳  تاریخ شهادت:  ۱۱/۰۸/۱۳۶۱

  • زندگی‌نامه:
  • شهید یحیی احمدی فشارکی در اول خرداد ۱۳۴۳، در روستاي فشارک چشم به جهان گشود. پدرش محمود آقا، کارگر بود و مادرش زهرا خانم نام داشت.
  • در سن هفت سالگی به همراه پدر و مادرش راهی شهر اصفهان شد و جهت تحصیل وارد دبستان فردوسی گردید. دوران ابتدایی را با موفقیت به پایان رسانید. وی تحصیلات راهنمائی را در مدرسه بهار علم سپری نمود و برای ادامه تحصیل دوره نظری به دبیرستان سید علی میر رفت. دانش آموز دوم متوسطه در رشته تجربی بود، اما بعد از یکسال بعلت تغییر محل سکونت به دبیرستان هاتف واقع در میدان قدس (طوقچی)، به تحصیل پرداخت.
  • تحصیل وی دردوران راهنمایی، همزمان با قیام مردم مسلمان ایران به رهبری حضرت امام (ره) علیه رژیم منحوس پهلوی بود. او همراه با همکلاسی‌هایش در انتشار و پخش اعلامیه‌های حضرت امام خمینی (ره) فعالیت چشمگیری داشت. و شب‌ها به همراه خانواده روی پشت بام شعار الله اکبر می‌داد در نماز جماعت حضور همیشگی داشت. در جلسات قرائت قرآن هفتگی شرکت می‌کرد. در منزل کتابخانه کوچک شخصی داشت، که در آن کتابهای استاد مطهری را نگهداری می‌کرد.
  • از خصوصیات یحیی این بود که به صله رحم و دید و بازدید از اقوام و دوستان اهمیت خاصی می‌داد و بسیار خوش برخورد و خوش اخلاق و علاقه‌مند به مسائل مذهبی و ارادتمند به خاندان عصمت و طهارت (ع) بود. و در اعمال و رفتار خود گفته‌های حضرت علی (ع) را سر لوحه کار خود قرارداده و تا پاسی از شب بیدار بود. و قرآن تلاوت می‌کرد. و اهل راز و نیاز بود. شبها نماز شب می‌خواند. و در امور منزل بسیار کوشا بود. و ضمن تحصیل به کار خیاطی و ساختمانی می‌پرداخت،تا از لحاظ اقتصادی به خانواده متکی نباشد.با آغاز جنگ تحمیلی و حمله صدام به ایران عزم را جزم نمود. و برای حفاظت از مملکت اسلامی خود و دین و ناموس، به عنوان بسیجی عازم جبهه‌های حق علیه باطل شد. دریکی از عملیات‌ها مجروح شد و چند روزی در بیمارستان گرگان بستری گردید.
  • هنگام اعزام آخرش به جبهه،حال عجیبی داشت. انگار می‌دانست سفر آخرش است. موقع رفتن با تمام فامیل خداحافظی کرد. و از همه حلالیت طلبید. به مادرش گفت، وصیت‌نامه‌ام داخل قرآن است. و تا شهید نشده‌ام آن را بر ندارید. مادرعزیزش به او توصیه کرد، زود برگردد، ولی یحیی در جواب گفت یا کربلا یا شهادت.
  • در عملیات محرم که با رمز یا زینب (س) شروع شد،در منطقه عین خوش دهلران در حین عبور از رودخانه دعوت حق را لبیک گفت. و در تاریخ ۱۱/۸/۱۳۶۱ بر اثر غرق شدن در آب به درجه رفیع شهادت نائل گردید. مزار او در گلستان شهدای اصفهان واقع است.

آخرین روز ماه مبارک رمضان

وصیت نامه شهید احمدی فشارکی، یحیی ( فرزند محمود)

  • بسم الله الرحمن الرحیم.” الَّذِينَ آمَنُواْ وَهَاجَرُواْ وَجَاهَدُواْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِندَ اللَّهِ وَأُولَئِكَ هُمُ الْفَائِزُونَ [۱]
  • با درود و سلام بر امام زمان (عج) و نایب برحقش امام خمینی و سلام به برادران و خواهران کمک دهنده در پشت جبهه و با درود بر شهیدان اسلام و پدران و مادران آن‌ها و با سلام گرم به شما خانواده عزیز خود.
  • وصیتی دارم برای شما پدر و مادر عزیز و مهربانم.‌‌ ای مادر این شیر پاک تو بود که مرا در این راه قرار داد و خوشا به حال تو که حضرت زهرا (ع) و زینب کبری از دست تو رضایت دارند. مادر اگر من شهید شدم، مبادا در سوگ من گریه کنی ! و مرا نزد امام حسین (ع) شرمنده کنی و امیدوارم که این هدیه‌ات در راه اسلام باشد. و شما‌ ای پدرجان ! آن طور مرا تربیت کردی که فرزندتان در این راه همیشه یار و یاور امام حسین (ع) بوده و هست. و اما شما هیچ وقت دست از یاری امام حسین (ع) برندارید. و این کار شما باعث سعادت است، برای دیگران.‌ای پدر و مادر عزیزم تقاضایی که از شما دارم این است که زمانی که خبر شهادتم را شنیدید عروسیم را که در پیش داشتم، در نظر بگیرید مادرجان دلم می‌خواهد روز سومم را مصادف با خواستگاریم و هفته‌ام را روز عقدکنانم و روز چهلمم را روز عروسیم بدانی.
  • وصیتی به شما برادران عزیزم دارم. ‌ای برادران ! وظیفه‌ای که دارید این است که جای مرا پر کنید، و راه مرا ادامه دهید. و نگذارید که اسلحه من بر زمین بیفتد. دیگر این که دوست ندارم در سوگ من گریه کنید، بلکه خوشحال باشید.
  • خواهرجانم وصیتی هم برای شما دارم‌.ای خواهر مهربانم ! اگر من شهید شدم، از شما می‌خواهم در سوگ من گریه نکنی. و خواهشی که از شما به عنوان خواهر شهید دارم، این است که مانند زینب کبری باشی. و راه برادرت را ادامه دهی.
  • سفارش دیگر من بر شما خانواده عزیزم، این است که، همیشه سر به این شهدای زنده (مجروحین) بزنید چون اینها هم همانند شهیدان هستند. پیام دیگرم به شما ملت این است که، امام امت را هیچ وقت تنها نگذارید. و سفارشی که برای شما معلمین و دانش‌آموزان به عنوان برادر کوچک‌تان دارم، این است که شما معلمین با درس دادن‌تان و شما دانش‌آموزان با درس خواندن‌تان راه شهیدان را ادامه دهید.
  • تذکر دیگر من این است که، در نماز جمعه و نماز جماعت‌ها شرکت کنید. چون دشمنان از اجتماع شما در چنین مراسمی وحشت دارند. پس در این امر شرکت کنید. در دعای کمیل و دعای ندبه و دعای توسل شرکت کنید. به امام دعا کنید. و به رزمندگان اسلام دعا کنید. تا انشاء الله با پیروزی به کربلای حسینی برسند.
  • این ندای الله اکبر من خشابی است، برای اسلحه من، که معلوم نیست چه قدر جای می‌گیرد. و هیچ وقت خالی نمی‌ماند و همیشه پر است.
  • خدایا خدایا تا انقلاب مهدی(عج)  تو را به جان مهدی خمینی را نگه دار.

شهید مرتضی سلمانی

شهید مرتضی سلمانی فشارکی

نام پدر: عباس علی    تاریخ تولد: ۲۲/۰۶/۱۳۵۰  تاریخ شهادت:  ۰۸/۰۱/۱۳۶۶

  • زندگی‌نامه:
  • شهید مرتضي سلماني فشارکي بيست و دوم شهريور ۱۳۵۰، در شهرستان اصفهان در یک خانواده زحمتکش به دنیا آمد. پدرش آقا عباسعلی، کارگر کارخانه بافناز بود و مادرش زبيده[۲] خانم نام داشت و به سکینه خانم مشهور بود. او دوران کودکی را در آغوش پر مهر خانواده و تحت تربیت پدر و مادر گذراند و همراه آنان در جلسات و هیئات مذهبی شرکت می‌کرد با ورود به هفت سالگی و هم زمان با پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) راهی مدرسه شد با پایان یافتن دوره ابتدائی بدلیل ضرورت و نیاز خانواده به کار مشغول شد. و علیرغم جثه کوچکش روزها از صبح تا شب در کارگاه کابینت سازی و فلزکاری مشغول کار بود.
  • مادر مرتضی نقل می‌کند:” با وجود سن کم همیشه مشغول کار بود. و هرگز وقت خود را بیهوده هدر نمی‌داد. بین تمام همکارانش به خنده روئی و خوش اخلاقی معروف بود. کمک به همسایگان را فراموش نمی‌کرد. هرگاه احتیاجی داشتند با میل و رغبت برای آنان برآورده می‌کرد.کارهای خانه را همیشه برای خودش در اولویت می‌دانست و انجام می‌داد.”
  • مرتضی در یک خانواده پر جمعیت بود. و همین اقتضاء می‌کرد، که کار برای او یک اولویت باشد. گرچه همیشه دوست داشت، با هم‌سن و سالانش در سر کلاس درس باشد. مرتضی یک نوجوان متدین و مذهبی بود. روزهای سخت جنگ فرا رسیده بود. و امام دائماً جوانان را سفارش به حضور در جبهه می‌کردند. و از آنها می‌خواستند،که تنور جنگ را گرم نگه دارند. سخت‌ترین روز‌های جنگ در کربلای ۵ ایران در حال گذر بود. و عاشقان شهادت گروه گروه در حال کوچ به سوی معشوق بودند. دل کوچک و مالامال از عشق مرتضی به امام و انقلاب باعث شد،که قدم در این راه نهد. او در اولین روزهای بهمن ۱۳۶۵ به همراه دوستانش عازم پادگان آموزشی شد. آموزش کوتاه مدت و فشرده‌ای را پشت سر گذاشت. و بی درنگ به عنوان بسیجی در جبهه حضور يافت. و روانه منطقه عملیاتی کربلای ۵ شد. مرتضی سال نو را در لباس رزم عشاق آغاز کرد. و در اولین روزهای سال ۶۶ که همه در گرما گرم دید و بازدید سال نو بودند، در روز هشتم فروردین مصادف با عید مبعث و شب با صفا و پر برکت نزول وحی در حالی که پانزده سالگی را تمام کرده بود، و فقط ۱۱ روز از حضورش در جبهه می‌گذشت، دعوت حق را لبیک گفت. و در شلمچه بر اثر اصابت ترکش شهيد شد. و پس از تشییعی باشکوه در گلستان شهدای اصفهان آرام گرفت.

وصیت نامه شهید سلمانی فشارکی، مرتضی ( فرزند عباس علی )

  • بسم الله الرحمن الرحیم. به نام خدا و با سلام به رهبر کبیر انقلاب و با سلام به رزمندگان اسلام و مجروحین جنگی
  • سلام بر پدر و مادرم و برادرانم. من خیلی معذرت می‌خواهم که وصیت‌نامه ننوشته‌ام. من از پدر و مادر و برادرانم حلالیت می‌خواهم. من بنده حقیر و گناهکار را خدا خواست، که به جبهه بیایم، و خود را در جبهه بسازم.
  • پدرم ! اگر بدی و ناسزا گفتم، و بدی کـرده‌ام از شـما حـلالـیت می‌خواهم. مادرم ! از تو حلالیت می‌خواهم و از برادران و دوستان عزیزم حلالیت می‌خواهم و از تمام عموها، دایی‌ها، عمه‌ها، خاله‌ها، زن عموها و پسرعموها حلالیت می‌خواهم. و در پایان از پدرم می‌خواهم که دو ماه نماز برایم بخواند. و در آخر می‌خواهم که امام و امـت و رزمـندگـان اسـلام و مـجروحین را دعا کنید. «والسلام»
  • السلام علیک یا اباعبدالله خدایا خدایا تا انقلاب مهدی(عج) خمینی را نگه دار

شهید ابراهیم محمدی فشارکی

شهید ابراهیم محمدی فشارکی،

نام پدر: مرتضی   تاریخ تولد: ۰۵/۰۱/ ۱۳۴۵  تاریخ شهادت: ۰۱/۰۵/۱۳۶۲

 زندگی‌نامه:

  • شهید ابراهیم محمدی فشارکی، در سال۱۳۴۵ در خانواده مذهبی در روستای فشارک دیده به جهان گشود. پدرش اقا مرتضی و مادرش معصومه خانم می‌باشد.
  • پس از دوران طفولیت وارد دبستان حافظ فشارک شد. وی در سال ۱۳۵۶ برای ادامه تحصیلات به اصفهان مهاجرت نمود. ابراهیم از همان آغاز تحصیل نبوغ ذاتی و استعداد خاصی در یادگیری دروس از خود نشان می‌داد. تحصیلات راهنمائی را در مدرسه شهید چمران و دبیرستان را در هاتف اصفهان به پایان رسانید. به کارهای فنی علاقه خاصی داشت. به همین جهت در ایام تابستان پس از فراغت از تحصیل به کار سیم پیچی موتور مشغول ‌شد. و در این زمینه استعداد ویژه‌ای داشت. هر کاری را با اینکه تا حالا انجام نداده بود، و با یک‌بار انجام دادن آن کار را به نحو احسن انجام می‌داد.
  • ابراهیم در نوجوانی به ورزش روی آورد. و در رشته کاراته بسیار موفق بود. ایشان بسیار منظم بود. و در تمرینات حضور منظم داشت. وحتی بسیاری از اوقات با زبان روزه تمرینات را انجام می‌داد.
  • سال آخر دبیرستان بود،که عازم جبهه‌های نبرد حق علیه باطل شد. و در عملیات والفجر ۲ در منطقه عمومی حاج عمران به فیض شهادت نائل گردید.
  • پیکر پاک شهید بعد از حدود یک ماه مهمان منطقه عملیاتی بودن، به اصفهان منتقل گشته و پس از تشییع باشکوه، پیکر مطهرش در گلزار شهدای اصفهان آرام گرفت.

وصیت نامه شهید محمدی فشارکی، ابراهیم (فرزند مرتضی )

  • بسم الله الرحمن الرحیم. درود به رهبر عزیزمان، رهبر مسلمانان جهان و منجی بشریت، ابراهیم زمان و فرمانده کل قوا خمینی عزیز و سلام به روان پاک شهیدان راه خدا و سلام بر خانواده‌های شهدا، نابود باد امریکا و شوروی و اسرائیل و طرفداران و نوکران آن ها.
  • سلام بر ملت غیور ایران، ملتی که همه با هم با پیروی کردن از رهبر عزیزمان و با در کف گذاشتن جان خود تمام سختی‌ها را به جان خود خریده و منافقان و متجاوزین را نابود کرده و در مقابل اجانب ایستادگی می‌کنند. این منافقان و گروهک‌های منحرف خیال می‌کنند که می‌توانند با کشتن چند نفر پیروزی به دست بیاورند و به جنایت‌های خود ادامه دهند. اما این آرزو را باید به گور ببرند و باید بدانند که در مقابل مردم ایران نمی‌توانند بایستند چون که ملت ایران از کشته شدن نمی‌هراسند و کشته شدن را شهادت،و شهادت را،سعادت می‌دانند.
  • ای برادرانم، آمدم جبهه تا به فرمان امامم لبیک گویم، آمدم جبهه تا بتوانم در راه خدا کار کنم، آمدم تا مسئولیتی که بر دوشم بود برآورده کنم و راه شهیدانی که در راه اسلام جان خود را فدا کردند ادامه بدهم، آمدم جبهه تا بتوانم خـود را بـشناسـم و بـه خـدا نـزدیـک‌تر بشوم، از خدا می‌خواهم که توفیق آن را بدهد که عمل خیر انجام دهم و خدا ما را از بندگان صالح خود قرار بدهد و ما را به سوی خود ببرد و جزء شهیدان راه خودش قرار بدهد.
  • همه ما می‌دانیم که این انقلابی که در ایران شد، یک انقلاب اسلامی است.این روحانیت متعهد و مبارز بود که در صدر این انقلاب کار می‌کرد، ما قدر این زحمات آن‌ها را بدانیم و همیشه پیرو آن‌ها باشیم، ما باید همیشه پیرو ولایت فقیه باشیم و تا جان در بدن داریم از پیروی ولایت فقیه دست بر نداریم.
  • در جلسات اسلامی شرکت کنید. و از وقایع مملکت و جو سیاسی روز همیشه آگاه باشید ضد انقلاب به راه‌های گوناگون در درون شما مردم رخنه می‌کند، آگاه باشید که مبادا ضد انقلاب در درون شما راه یابد. دانش آموزان عزیز و با ایمان درس خود را بخوانید، و نگذارید کسانی که مخل این انقلاب اسلامی هستند، در رأس کار قرار بگیرند و با رفتار غیر اسلامی خود مردم را به انقلاب و حتی اسلام بدبین کنند.
  • حق را فراموش نکنید و در موضع حق محکم بایستید، هیچ گاه تا حرفی برای شما واضح و روشن نشده آن را قبول نکنید. و در بین مردم شایعه پراکنی نکنید. همیشه در مقابل ظلم بایستید و مبادا با آن‌ها هم نشین شوید، که شما هم شریک ظلم آن‌ها خواهید شد. و خدا ظالمان را دوست ندارد.
  • شما افرادی که در شهرها هستید ! بیایید به کمک رزمندگان و آن‌ها را یاری کنید، که در عمل خدا را یاری کرده‌اید. و وقتی خدا را یاری کنید،خدا هم شما را یاری خواهد کرد، « ان تنصرالله ینصرکم ». [۳]
  • پیامبر گرامی (ص) می‌فرماید: “هنگامی که رزمندگان قصد جنگ کنند خدا نجات از آتش را بر ایشان بنویسد و هنگامی که برای جهاد مهیا گشتند خداوند به ایشان بر ملائکه مباهات می‌کند و موقعی که با خانواده‌های خود وداع می‌کنند، از گناهان خویش پاک می‌شوند.و هنگامی که به جنگ با دشمن برخیزند، و نبرد آغاز گردد فرشتگان اطراف آن‌ها جمع می‌شود. و از خدا برای ایشان نصرت و پایداری طلب می‌کنند.” [۴]
  • از خداوند می‌خواهم که گناهان ما را ببخشد. و ما را عاقبت به خیر بگرداند. از خدا می‌خواهم که ما ار از دوست داران خودش قرار بدهد. و ما را جزو شهدای واقعی قرار بدهد.
  • خدایا، با فضلت با ما رفتار کن.و این انقلاب را به انقلاب حضرت مهدی (عج) متصل بگردان. و روز قیامت از شناختن امام حسین (ع) محروم مگردان. امام را با قلب پاک دعا کنید. که الان نعمت بزرگی است که در دست شماست.
  • والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته. ابراهیم محمدی فشارکی ۳۰/۴/۶۲

شهید احمدرضا مطلبی فشارکی


شهید احمد رضا مطلبی فشارکی 

نام پدر: محمدعلی    تاریخ تولد: ۱/۱۰/۱۳۴۴  تاریخ شهادت: ۳۰/۰۷/۱۳۶۲

  • زندگی‌نامه: 
  • شهید احمد رضا مطلبی فشارکی، در اول فروردين ۱۳۴۴، در خانواده‌ای مذهبی در شهرستان اصفهان چشم به جهان گشود. پدرش آقا محمدعلی، دست فروش بود و مادرش شهربانو خانم نام داشت.
  • دوران طفولیت را در دامان مادری مهربان و متدین گذارند. و سپس وارد دبستان شهید چمران گردید. دوران ابتدایی را با موفقیت پشت سر نهاد و در همان مکان دوران راهنمائی را به اتمام رسانید. و برای ادامه تحصیل در دبیرستان هاتف ثبت نام نمود و همزمان با تحصیل در بازار مجلسی مشغول به‌کار بود.
  • شهيد احمد رضا مطلبی در فعالیت سیاسی اول انقلاب شرکت می‌کرد. و در بسیج فعالیت می‌کردند و همیشه در مساجد شرکت می‌کرد. وی در مسجد جامع بازار دست فروشی می‌کرد.
  • احمد رضا وقتی متوجه شد، پدر خود از جبهه برمی‌گردند؛ از چند روز قبل با دوستانش خود را مهیای رفتن به جبهه نمود. و هنگام بازگشت پدر، موضوع عزیمت خود به جبهه را با ایشان مطرح نمود. وگفت می‌خواهم از طرف بسیج به جبهه بروم. مادرش به اوگفت آیا بهتر نیست که درست را ادامه بدهی؟ اسلام به درس هم نیاز دارد. لکن بعلت اشتیاق زیاد، سرانجام احمدرضا با اینکه سوم دبیرستان در رشته تجربی بود و تشکیل خانواده نداده بود به عنوان بسیجی در جبهه حضور يافت.
  • ایشان بعد از یک سال دفاع از کشور و انقلاب در سی‌ام مهر ۱۳۶۲ طی عملیات والفجر ۴ بر اثر اصابت ترکش در منطقه مریوان در ماه محرم به شهادت رسید. و پس از تشییع پیکر مطهرش، در گلستان شهدای اصفهان آرام گرفت.

وصیت نامه شهید مطلبی فشارکی، احمد رضا (فرزند محمد علی )

  • بسم الله الرحمن الرحیم. ” وَلا تَحسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلوا في سَبيلِ اللَّهِ أَمواتًا ۚ بَل أَحياءٌ عِندَ رَبِّهِم يُرزَقونَ[۵] “: ” هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند، مردگانند ! بلکه آنان زنده‌اند، و نزد پروردگارشان روزی می‌خورند.”
  • پروردگارا ! صد شکر ترا که این بنده حقیرت را مورد لطف قرار دادی، که اسلام را بشناسم. و تا حد امکان بتوانم به آن عمل کنم. بارالها، معبودا ! سپاس تو را که به من توفیق دادی، که به سوی جبهه‌ها بروم. و از دنیای فانی و مادی نجات یابم. و به تو نزدیک‌تر شوم،
  • با اقرار به وحدانیت خداوند تبارک و تعالی و با سلام و درود فراوان بر آخرین فرستاده خدا حضرت محمد(ص) و با سلام و درود به سالار شهیدان حسین ابن علی(ع) و با سلام و درود بر منجی عالم بشریت مهدی موعود صاحب‌الزمان(عج) و نایب برحقش فرمانده کل قوا خمینی روح خدا و با سلام گرم به شما امت قهرمان و شهیدپرور ایران اسلامی،که با ایثار خون خود درخت اسلام عزیز را آبیاری می‌کنید، وصیت‌نامه خود را آغاز می‌کنم.
  • الحمدالله،که به لطف خداوند متعال توفیق الهی شامل حالم شد، که در زمان نایب برحق امام زمان(عج) خمینی بت شکن در جنگ سپاه اسلام با سپاه کفر تحت فرماندهی مولایمان امام زمان (عج) با آگاهی و یقین تمام شرکت کنم. به “هل من ناصر ینصرنی” رهبر و مرجع بزرگوارم و نایب امام زمانم جواب مثبت دهم، و به سوی جبهه‌های حق علیه باطل بروم، و با کفار بعثی بجنگم. اگر در این راه توفیق شهادت نصیبم شد، شما هیچ ناراحت نباشید. زیرا من به معبود و هدف خود رسیده‌ام. و از شما ‌ای پدر و مادرم، باید خیلی تشکر کنم، که مرا تا این سن بزرگ کردید. و مرا در راه حق قرار دادید. و از شما می‌خواهم که بعد از شهادت من گریه نکنید. چون خون من از خون حسین ابن علی (ع) و یارانش و بهشتی و باهنر و رجایی و شهدای محراب و دیگر عزیزان عزیزتر نیست. و لذا برای مرگ من گریه نکنید. برای امام حسین(ع) و یارانش گریه کنید، که گریه کردن برای این‌ها موجب گسترش دین اسلام می‌گردد.
  • پدرم ! مرا ببخشید، که لیاقت فرزندی را برای شما نداشتم. و حق فرزندی را نتوانستم ادا کنم. و از شما مادر هم چنین امیدوارم بعد از من برایم در موقع نماز از درگاه خداوند متعال طلب بخشش و مغفرت کنی. و از خدا بخواهید که این قربانی ناقابل را که برای اسلام عزیز داده‌اید قبول کند.
  • و از برادرانم می‌خواهم، که بعد از من راهم را که همان راه اسلام عزیز است، ادامه دهند. و از دیگر برادران می‌خواهم، که به سوی جبهه‌ها مردانه هجوم بیاورند. تا جنگ اسلام بر کفر به زودی به نفع اسلام و مسلمین پایان گیرد.و تا پرچم اسلام در سرتاسر جهان برافراشته شود.
  • و در پایان از برادران و خواهران و دوستان می‌خواهم، که هوشیار باشید و غیر از اسلام و قرآن به چیز دیگری فکر نکنید. و سعی کنید راه خدا را ترویج دهید. و دست از امام خمینی کبیر برندارید. از روحانیت در خط امام حمایت کنید. نماز جمعه‌ها را تقویت کنید. تا چشم دشمنان کور شود. سر نمازتان دعا کنید،که ما هر چه داریم از این دعاهاست. نهاد‌های دولتی و انقلابی را حمایت کنید. و همیشه و همه جا مطیع فرامین امام باشید. و به فرمان او عمل کنید. و سرپیچی از فرامین امام سرپیچی کردن از فرامین امام زمان(عج) است. و در پایان از کلیه اقوام و خویشان نیز طلب حلالیت می‌کنم و امیدوارم که این حقیر را مورد حلالیت قرار دهند.
  • پروردگارا ! ما را تا نیامرزیدی از این دنیا مبر، پروردگارا ! خود می‌دانی که نه برای مال دنیا به این جا آمده‌ام، نه برای ریاست، نه برای این که شخصیتم بالا رود، نه برای این که خودنمایی بکنم، بلکه برای رضای تو آمده‌ام و از تو کمک و یاری می‌خواهم «خدایا، خدایا تا انقلاب مهدی (عج) خمینی را نگه دار»
  • پادگان هفتم تیر. سنندج، پنج شنبه ۷/۷/۱۳۶۲ 
قبلی | بعدی ( ۴۸۸۰ از ۶۹۳۴ )
شهید محسن مطلبی فشارکی

شهید محسن مطلبی فشارکی 

نام پدر: حسن‌    تاریخ تولد: ۱۲/۰۴/۱۳۴۲  تاریخ شهادت: ۰۱/۱۲/۱۳۶۰

  • زندگی‌نامه: 
  • شهید محسن مطلبی فشارکی دردوازدهم تير ۱۳۴۲، در محله‌ی جویباره اصفهان چشم به جهان گشود. پدرش حسن آقا، تعمیرکار دوچرخه بود و مادرش شهربانو خانم نام داشت.
  • بعد از گذراندن دوران کودکی درسن هفت سالگی به دبستان ملی سپهر رفت. پس از اتمام دوران ابتدایی وارد مدرسه راهنمایی صغیر اصفهان شد. سپس به دبیرستان هاتف رفت و تا دوم دبیرستان در آنجا مشغول به تحصیل بود
  • وی دانش آموز سوم متوسطه در رشته اقتصاد بود، که درس را رهاکرده و به عنوان بسیجی در جبهه حضور يافت. سال ۱۳۶۰ در عملیات فرمانده کل قوا شرکت کرد. بعد از عملیات برای مرخصی به اصفهان آمد و دوباره بعد از مدت کوتاهی به جبهه برگشت و در منطقه عملیاتی تنگه چزابه حضور پیدا کرد.
  • يكم اسفند ۱۳۶۰، در چزابه بر اثر اصابت ترکش خمپاره و گلوله توپ شهيد شد. و پیکر پاکش پس از ۲ ماه شناسایی و برای تشییع به اصفهان منتقل گردید. مزار او در گلستان شهدای اصفهان، همجوار برادر شهیدش مرتضی واقع است.

وصیت نامه شهید مطلبی فشارکی، محسن ( فرزند حسن)

  • بسم الله الرحمن الرحیم. پس از عرض سلام بر پدر و مادر خود سلامتی شما را از پروردگار بزرگ خواهانم.
  • باری، چون برای هر فرد مسلمانی واجب است، که وصیت‌نامه بنویسد، من هم وصیت‌نامه‌ای نوشتم. و وصیتم این است که:
  • پدرجان ! من این راه را انتـخاب کـردم،کـه مـنتظر من نباشید. چون کسی که به جبهه می‌رود، احتمال برگشت آن خیلی کم است. و من رفته‌ام که با کفر مبارزه کنم. و در راه خدا، منافقین و دشمنان اسلام را بکشم. و اگر خدا بخـواهد و لیاقت داشته باشم، شهید شوم. و وصیت می‌کنم که اگر من شهید شدم برایم اشک نریزید.
  • و تو‌ ای مادر ! در نزد زینب(س) سربلند خواهی بود چون که تو هم شهید داده‌ای مادر هر موقعی که به یاد فرزندان خود می‌افتی، به یاد فرزندانی باش. که بدن پاره پاره‌ی آنان را هم مادران شان ندیده‌اند. مادر هم چنان استوار مانند کوهی که به افق سرکشیده، سربلند باش، که مبادا منافقین از شهادت فرزند تو سوء استفاده کنند. که پیش زهرا (س) شرمنده نباشی و تو‌ ای پدر ! هـم چنان شیری درنده در میان بیشه زاری باش، که هم چنان می‌غرد و نعره می‌زند که خدای ناکرده دشمن خوشحال نشود.
  • پدر و مادر جانم ! اگر می‌خواهید که روح من خوشحال بشود، راهم را ادامه دهید. که راهم همان راه امام خمینی است و این مرد بزرگ را پشتیبانی کنید. و این انقلاب را یاری کنید، که تا ظهور حضرت مهدی(عج) پابرجا باشد. و مواظب باشید که منافقین شما را گول نزنند. و از خط امام هم بیرون نیایید.
  • و ضمناً حسین سلمانی که شهید شده ۵۰ ریال از من می‌خواهد، به پدر او بدهید و اگر توانستید بعد از هر نماز دو رکعت نماز برایم بخوانید. و در حدود ۱۰ الی ۲۰ روزه بدهکارم که امیدوارم برایم بگیرید. و یا پول بدهید تا برایم بگیرند. والسلام – درود بر خمینی – اسلام پیروز است.

رسالت دبیرستان هاتف

دبیرستان شهدای هاتف در سال ۱۳۳۰ بنام هاتف در شهر اصفهان تاسیس شد و بعد از جنگ تحمیلی به دبیرستان شهدای هاتف تغییر نام داد. این دبیرستان در نخستین سال تحصیلی در شروع جنگ تحمیلی ( سال تحصیلی ۶۰-۵۹)  ۵ شهید خود را تشیع میکند و در عملیات محرم ۱۵ تن از دانش آموزان این دبیرستان به شهادت می رسند و در یک روز آن‌هم در ۲۵ آبان سال ۶۱، تابوت ۱۵ شهید در حیاط مدرسه قرار گرفته و مدرسه حال و هوای خاصی پیدا میکند . و به همین مناسبت نیز یادواره شهدای هاتف در ۲۵ ابان هرسال برگزار میگردد .

سخن پایانی

دبیرستان شهدای هاتف در دهه ۶۰  با بصیرت معلمان ودانش آموزان خود یکی از پرافتخارترین دبیرستان‌های اصفهان در دوران هشت سال جنگ تحمیلی بوده است. واینک نیز رسالت زنده نگهداشتن یاد و راه شهدای خویش را بر دوش دارد ؛ تا دانش اموزان مدرسه نسبت به این شهدای والامقام شناخت پیدا کرده و راه و سیره انها را در زندگی خود قرار داده و در جهت اهداف انقلاب و نظام اسلامی تلاش نموده و سازندگان گام دوم انقلاب باشند .

 اسامی ۱۶۵ دانش آموز شهید هاتف

ردیف   نام        نام خانوادگی    نام پدر تاریخ تولد        سال تحصیلی   تاریخ  شهادت

۱        حسن    ابراهیمی          ماشاءالله ۱۳۴۳   ۶۰-۶۱  ۱۳۶۴/۰۸/۱۳

۲        فاضل    ابراهیمیان        عباسعلی          ۱۳۴۲/۱۰/۰۶    ۵۹-۶۰ ۱۳۶۱/۰۳/۱۷

۳        محسن  احمد پور          احمد    ۱۳۴۴   ۶۲-۶۳  ۱۳۶۶/۱۲/۲۵

۴        محمد   احمدی فروشانی محمود  ۱۳۴۵             ۱۳۶۶/۱۲/۲۲

۵          یحیی   احمدی فشارکی           محمود  ۱۳۴۳               ۱۳۶۱/۰۸/۱۱

۶        اصغر     اسماعیلی         محمد   ۱۳۴۶   ۶۳-۶۴  ۱۳۶۴/۱۲/۰۵

۷        محمد رضا        اسماعیلی         محمد اسماعیل  ۱۳۴۶   ۶۱-۶۳  ۱۳۶۵/۰۶/۰۱

۸        محسن  اسمعیلیان افیونی          مصطفی ۱۳۴۷             ۱۳۶۵/۱۰/۰۴

۹        مجید    اعرابی   بهرام    ۱۳۴۶   ۶۰-۶۱  ۱۳۶۱/۰۳/۰۲

۱۰      مصطفی اعظم    احمد    ۱۳۴۳   ۶۰-۶۱

۱۱      ناصر     افلاکیان بمانعلی  ۱۳۴۴

۱۲      محمود  اقبالی بابادی     امیر      ۱۳۴۳             ۱۳۶۱/۰۸/۱۱

۱۳      هوشنگ اکبر السادات      فضل الله ۱۳۴۴   ۶۱-۶۲  ۱۳۶۲/۱۲/۰۳

۱۴      غلامرضا الماسی  محمد علی        ۱۳۴۹

۱۵      فرهاد    امام جمعه        مصطفی ۱۳۴۲/۰۴/۲۰              ۱۳۶۱/۰۵/۰۶

۱۶       محسن  امامی دوست     حسن    ۱۳۴۷             ۱۳۶۵/۱۰/۱۲

۱۷      سید علی          امیر شاه کرمی   سید هدا ۱۳۴۰/۰۱/۰۱              ۱۳۶۲/۰۱/۲۱

۱۸      مسعود  امینی والاسانی   حبیب الله        ۱۳۴۵

۱۹      محسن  ایروانی   بهمن    ۱۳۴۴   ۵۹ دوم تحربی ریاضی

۲۰      اصغر     آدم زاده مهدی   ۱۳۴۶/۰۹/۱۰              ۱۳۶۱/۰۸/۰۹

۲۱      مسعود  آذر یون مصطفی ۱۳۴۶   ۶۱-۶۲  ۱۳۶۵/۰۶/۲۸

۲۲      رسول   آقا علی رویا       باقر      ۱۳۳۹             ۱۳۶۱/۰۷/۱۵

۲۳      احمد    آقا بزرگ حداد             ۱۳۴۵             ۱۳۶۷/۰۱/۲۲

۲۴      مهدی   آقادادی مصطفی ۱۳۴۴   ۶۰-۵۹ اول تجربی        ۱۳۶۱/۰۹/۰۱

۲۵      مهدی   آقادادی حسن

۲۶       محمد علی        باقری حسین ابادی        حیدر    ۱۳۴۸/۱۱/۶                ۱۳۶۴/۰۱/۲۷

۲۷      حسین  باقیها    عباس   ۱۳۴۱   ۵۹-۶۰دوم ریاضی         ۱۳۶۲/۱۲/۱۱

۲۸      محمد   بت شکن          حسن امیرزا حسن                            ۱۳۶۲/۰۸/۲۵

۲۹      داوود    بختیاری رضا      ۱۳۴۱             ۱۳۶۵/۱۱/۰۳

۳۰      مصطفی بخشی   علی      ۱۳۴۳             ۱۳۶۰/۰۹/۰۹

۳۱      سید رضا          بدری پور فرد    سید حسین      ۱۳۴۳/۰۹/۱۲              ۱۳۶۲/۰۸/۰۳

۳۲      محمد رضا        برهانی پور                                      ۱۳۶۵/۱۱/۰۳

۳۳      عباس   برهمت  عبدااخالق         ۱۳۴۶             ۱۳۸۲/۱۱/۰۱

۳۴      جواد     بقولی زاده        عباس                       ۱۳۶۰/۰۵/۰۲

۳۵      مجتبی  بهمن پور         غلامحسین        ۱۳۴۴             ۱۳۶۱/۰۸/۱۱

۳۶       احمد رضا         پزشکی  محمود  ۱۳۴۲             ۱۳۶۱/۰۴/۲۳

۳۷      مرتضی  پسته ای علی      ۱۳۴۰             ۱۳۶۲

۳۸      مجتیی  پنجه پور          حسین  ۱۳۴۷             ۱۳۶۴/۱۱/۲۷

۳۹      علیرضا  پیرستانی          مرتضی  ۱۳۴۲/۱/۷                 ۱۳۶۵/۰۲/۲۶

۴۰      اصغر     تبراصفهانی       حسین            اول انسانی۶۰-۶۱          ۱۳۶۴/۱۱/۲۲

۴۱      محمد علی        تحویلیان          اصغر     ۱۳۴۲             ۱۳۶۰/۱۲/۰۱

۴۲      حسین  تحویلیان          علی      ۱۳۴۵             ۱۳۶۱/۰۸/۱۶

۴۳      محمدرضا         تورجی زاده       حسن    ۱۳۴۳/۴/۲۹      اول انسانی۶۰-۶۱          ۱۳۶۶/۰۲/۰۵

۴۴      حسین  تیموری سیف الله          ۱۳۴۷   اول انسانی ۲-۶۰ -۶۱    ۱۳۶۷

۴۵      شادبخت          ثابت راسخ        فریبرز   ۱۳۴۷             ۱۳۶۴/۱۱/۲۵

۴۶       حسن علی        ثابت راسخ        براتعلی  ۱۳۴۶             ۱۳۶۵/۰۲/۰۹

۴۷      مرتضی  جعفری محمد   ۱۳۴۵             ۱۳۶۴

۴۸      مرتضی  جعفری هرندی   ابوالقاسم          ۱۳۴۱             ۱۳۶۲

۴۹      عباسعلی          جلالی   غلامعلی ۱۳۴۰/۱/۱                 ۱۳۶۰/۰۵/۱۴

۵۰      مجید    جواد پور هرندی ابراهیم  ۱۳۴۱             ۱۳۶۱/۰۸/۱۱

۵۱      اکبر     چپری   رضا      ۱۳۴۳             ۱۳۶۴/۱۱/۰۹

۵۲      سید اکبر         حسینی ارزنانی   حسن    ۱۳۴۶             ۱۳۶۵/۱۲/۱۲

۵۳      سید احمد        حسینی قورتانی  سید جعفر        ۱۳۴۸             ۱۳۶۷/۰۵/۰۱

۵۴      معین    حق پرست        عبدالرسول        ۱۳۴۴             ۱۳۶۵/۰۶/۱۲

۵۵      محسن  حقانی   علی      ۱۳۴۸             ۱۳۶۲/۱۲/۲۱

۵۶       جواد     حقیقی زاده       حسن    ۱۳۴۳             ۱۳۶۱/۰۴/۲۳

۵۷      مسعود  حکیم الهی       محمود  ۱۳۴۴/۸/۲۸      دوم ریاضی ۶۰-۵۹          ۱۳۶۴/۰۲/۱۷

۵۸      صفاد    حیدر ماه          حسن    ۱۳۴۴             ۱۳۶۱/۰۴/۲۳

۵۹      جواد     خادم ملت        ابراهیم                      ۱۳۶۱/۰۴/۲۳

۶۰       احمد    خانی ورتونی      نعمت الله         ۱۳۴۰             ۱۳۶۱/۰۴/۰۶

۶۱       مهدی   خرمیان حسین  ۱۳۴۲/۱/۱                 ۱۳۶۱/۰۴/۱۰

۶۲       محمدرضا         داستان پور       محمد   ۱۳۴۸             ۱۳۶۶/۰۶/۳۰

۶۳       احمد    دشتی   محمد

۶۴       یحیی    درویشی محمد   ۱۳۴۲             ۱۳۶۲/۰۷/۱۳

۶۵       مصطفی دشتیان محمد   ۱۳۴۴/۶/۳۰                ۱۳۶۲/۱۲/۱۱

۶۶       رسول   دهقانی  رضا      ۱۳۳۸   اول انسانی ۲-۶۱-۶۲

۶۷       مهدی   ربانی    محمد تقی        ۱۳۴۲

۶۸       سعید    رجالی   احمد    ۱۳۴۲             ۱۳۶۴/۰۵/۲۹

۶۹       مرتضی  رحمتی حبیب ابادی      حسن    ۱۳۴۲   سوم تجربی ۳    ۱۳۶۱/۱۱/۱۱

۷۰      احمد    رحیم جزی       حسین  ۱۳۴۴             ۱۳۶۱/۰۸/۱۱

۷۱      حیدر    رضایی   محمد تقی        ۱۳۴۵             ۱۳۶۶/۰۴/۲۰

۷۲      محمد   روحانی اصفهانی علی      ۱۳۴۴

۷۳      مصطفی رئوفی منش      حسین  ۱۳۴۴             ۱۳۶۱/۰۱/۰۱

۷۴      محمد علی        رئوفی منش      حسین  ۱۳۳۸

۷۵      اصغر     زارعی    حسنعلی          ۱۳۴۰

۷۶       شعبانعلی          زمانی    محمد رضا        ۱۳۴۳   سوم تجربی ۳    ۱۳۶۳/۱۱/۰۲

۷۷       مرتضی سلمانی فشارکی           عباسعلی                                 

۷۸      احمد    سامونی  محمد   ۱۳۴۲             ۱۳۷۸/۱۰/۲۷

۷۹      محمد علی        سعادت ابادی     محمد   ۱۳۴۸             ۱۳۷۵/۱۰/۲۳

۸۰      محمد   سلطانی حبیب ابادی      محمدباقر         ۱۳۴۴             ۱۳۶۷/۰۴/۰۴

۸۱      رضا      سلیمی  اصغر     ۱۳۴۲             ۱۳۶۰/۰۲/۰۴

۸۲      محمد   شادمان نیا        ابوالقاسم          ۱۳۴۰             ۱۳۶۱/۱۲/۲۰

۸۳      عباس   شاه میرزایی جوشقانی    حسن    ۱۳۴۲             ۱۳۶۱/۰۳/۱۰

۸۴      سیدناصر          شجاعی سید حسن        ۱۳۴۴

۸۵      سیدمصطفی      شکرانی سید حسن        ۱۳۳۸

۸۶       مرتضی  صابری  محمد   ۱۳۴۳   ۵۹-۶۰سوم تجربی        ۱۳۶۳/۰۵/۰۵

۸۷      محمود  صادقی  محمد   ۱۳۴۲   ۵۹-۶۰دوم ریاضی         ۱۳۶۵/۰۵/۱۶

۸۸      علی     صفری دلیگانی   کریم    ۱۳۴۳   ۵۹-۶۰سوم تجربی

۸۹      سیدعبدالمجید   صفوی سهی      شهاب   ۱۳۴۰             ۱۳۶۲/۰۵/۱۸

۹۰      محمود  ضابط زاده        سید حسن        ۱۳۳۹/۶/۱۲                ۱۳۶۰/۰۱/۱۸

۹۱      رمضانعلی         طالبی   علی اکبر          ۱۳۴۲/۷/۰۳      ۵۹-۶۰اول تجربی          ۱۳۶۱/۰۸/۲۵

۹۲      بیژن     طبیعی نافچی    قدرت الله         ۱۳۴۴             ۱۳۶۱/۰۸/۲۱

۹۳      علی      طغیانی  غلامحسین        ۱۳۴۸

۹۴      جعفر    عابدینی زاده      علی      ۱۳۴۳   ۶۲-۶۳  ۱۳۶۵/۱۲/۰۵

۹۵      حمید   عابدینی نجف ابادی       مرتضی  ۱۳۴۱   ۶۰-۶۱سوم تجربی۳          ۱۳۶۱/۱۱/۲۱

۹۶       محمد علی        عابدینی زاده      اصغر     ۱۳۴۵             ۱۳۶۵/۱۰/۱۹

۹۷      علی      عروجی  الوالقاسم          ۱۳۴۴

۹۸      سیدمجید         عطایی   سیدرضا ۱۳۴۴             ۱۳۶۵/۰۶/۱۲

۹۹      مهدی   علی بورانی        خیرالله                      ۱۳۶۱/۰۱/۰۵

۱۰۰     علیرضا  عمرو    محمد حسین    ۱۳۳۸/۱۲/۶                ۱۳۶۰/۰۵/۰۵

۱۰۱     حسن    غلامی بابادگانی  احمد    ۱۳۴۷/۲/۱                 ۱۳۶۴/۰۶/۱۹

۱۰۲     وحید    فرخ نیا  اکبر     ۱۳۴۶   اول انسانی ۲-۶۰-۶۱     ۱۳۶۵/۱۰/۰۴

۱۰۳     عباس علی        فقیهی   محمد حسین    ۱۳۴۲             ۱۳۶۱/۰۲/۰۲

۱۰۴     محرم    قدیانی نژاد       بخشعلی ۱۳۴۰             ۱۳۶۳/۱۰/۰۲

۱۰۵     حسین  قربانی سینی     علی      ۱۳۴۰/۶/۳                  ۱۳۶۱/۰۲/۰۸

۱۰۶     امیرحسین        کتیرانی مهدی   ۱۳۴۵/۴/۱۹      ۵۹-۶۰اول تجربی          ۱۳۶۱/۰۸/۱۱

۱۰۷     محمد   کدخدایی         اکبر     ۱۳۴۲/۷/۲۸                ۱۳۶۰/۰۳/۲۱

۱۰۸     جواد     کرم زاده ۱۵سال مفقودالاثر

۱۰۹     مهدی   کرمانی

۱۱۰     محمود  کریمی ورتونی    محمد   ۱۳۴۱             ۱۳۶۵/۰۲/۲۸

۱۱۱     محمد   کشاورز هفدانی   عباس   ۱۳۴۲             ۱۳۶۱/۰۸/۱۲

۱۱۲     اکبر     کفاشیان محمدحسن       ۱۳۴۱             ۱۳۶۱/۰۳/۰۹

۱۱۳     حمیدرضا         کلانی اعرابی      حسن    ۱۳۴۹/۴/۱

۱۱۴     علی      کلاهدوزان        حسین  ۱۳۴۳             ۱۳۶۲/۰۱/۲۱

۱۱۵     محسن  کلاهدوزان        مصطفی ۱۳۴۵             ۱۳۶۲/۱۰/۰۰

۱۱۶     احمد    کمالی (کمال)    حسن    ۱۳۴۷

۱۱۷     جواد     گلشیرازی         حسن    ۱۳۴۳/۶/۳۰                ۱۳۶۲/۱۲/۱۱

۱۱۸     ابراهیم  محمد بیگی      محمد   ۱۳۴۱             ۱۳۶۲/۱۲/۱۱

۱۱۹     حسین  محمد دخت      فضل الله ۱۳۴۳   ۵۹-۶۰اول تجربی         ۱۳۶۱/۰۸/۱۱

۱۲۰       ابراهیم محمدی فشارکی مرتضی          ۱۳۴۵   ۵۹-۶۰اول تجربی            ۱۳۶۲/۰۵/۰۱

۱۲۱     غلامرضا محمدی           حیدرعلی         ۱۳۴۱             ۱۳۶۲/۰۱/۲۲

۱۲۲     سید مهدی       مدینه   سید عباس       ۱۳۴۵/۱/۱                 ۱۳۶۱/۰۸/۱۱

۱۲۳     علیرضا  مردانی دمنه      حسن    ۱۳۴۶             ۱۳۶۶/۰۶/۰۶

۱۲۴     حسن    مرادی طامه      رضا      ۱۳۴۲             ۱۳۶۱/۰۸/۲۸

۱۲۵     حسین  مرادیان  علی      ۱۳۴۵   ۵۹-۶۰ ۱۳۶۷/۰۱/۲۱

۱۲۶     عبدالله   مرزبان   محمد باقر

۱۲۷     رسول   مزروعی بمانعلی  ۱۳۴۲   ۵۹-۶۰سوم اقتصاد        ۱۳۶۱/۰۹/۰۷

۱۲۸     رمضان مطلب   عبدالمطلب       ۱۳۴۰             ۱۳۶۳/۰۷/۲۸

۱۲۹      احمدرضا          مطلبی فشارکی            محمدعلی        ۱۳۴۴   ۵۹-۶۰            ۱۳۶۲/۰۷/۳۰

۱۳۰      محسن مطلبی فشارکی            حسن   ۱۳۴۲   ۵۹-۶۰ ۱۳۶۰/۱۲/۰۱

۱۳۱     عباس   مظاهری مزرعه شوری    غلامحسین        ۱۳۴۶

۱۳۲     حسن    مظفریان          سید حبیب الله   ۱۳۴۳             ۱۳۶۲/۱۲/۱۱

۱۳۳     سعید    معینی کرکبندی عباسعلی          ۱۳۴۱             ۱۳۶۱/۰۷/۰۹

۱۳۴     حمید   مقدس پور        علی محمد        ۱۳۴۵/۰۸/۱۲              ۱۳۶۱/۰۸/۱۱

۱۳۵     رسول   ملکیان دستجردی         رجب علی         ۱۳۴۲             ۱۳۶۵/۱۱/۰۴

۱۳۶     محمود  منتظر الحجت    تقی      ۱۳۴۲             ۱۳۶۵/۱۲/۱۲

۱۳۷     محمد حسن (حسین)     منتظری قهجاورستانی     علی      ۱۳۴۲             ۱۳۶۰/۱۲/۰۱

۱۳۸     مهدی   منتظری قهجاورستانی     علی      ۱۳۴۲             ۱۳۶۴/۱۱/۲۳

۱۳۹     رضا      منصوری حبیب آبادی    حسن    ۱۳۴۲             ۱۳۶۵/۰۶/۲۶

۱۴۰     عبدالرسول        مهدوی  حسین

۱۴۱     تورج     مهدوی  حبیب اله         ۱۳۳۹

۱۴۲     حمید   مهدی جبار       رجبعلی                     ۱۳۶۰/۰۹/۰۹

۱۴۳     محمد حسین    مهوری حبیب آبادی      علی

۱۴۴     غلامرضا میر مجربیان      عباسعلی          ۱۳۴۱/۰۵/۲۲              ۱۳۶۱/۱۲/۱۶

۱۴۵     محمد رضا        میر مجربیان      ناصر     ۱۳۴۹/۰۳/۱۴              ۱۳۶۷/۰۱/۰۶

۱۴۶     احمدرضا          میرزایی

۱۴۷     علی     نادعلی سودانی   ولی اله  ۱۳۴۱             ۱۳۶۰/۰۸/۰۱

۱۴۸     حسین  ناظم     محمدعلی                             ۱۳۶۵/۱۲/۱۲

۱۴۹     احمدرضا          نبی نژاد حسن    ۱۳۴۲             ۱۳۶۵/۱۰/۲۲

۱۵۰     اکبر     نریمانی زمان آبادی       حسین  ۱۳۴۲

۱۵۱     اکبر     نریمانی زمان آبادی       محمد   ۱۳۴۵

۱۵۲     محمود  نساج پور اصفهانی         حسین  ۱۳۴۳             ۱۳۶۲/۱۲/۰۲

۱۵۳     عباس   نظر کرده ها      رمضان  ۱۳۴۳   ۵۹-۶۰اول تجربی         ۱۳۶۱/۱۱/۲۴

۱۵۴     احمد    نقیب اصفهانی    محمود  ۱۳۴۲             ۱۳۶۱/۰۴/۲۳

۱۵۵     محمد علی        نوربخش عباسعلی                              مفقودالاثر

۱۵۶     محمد علی        نوروز تاش        حسن    ۱۳۴۳/۰۶/۰۱              ۱۳۶۲/۰۱/۲۲

۱۵۷     اصغر     نیکبخت علی اکبر          ۱۳۴۵

۱۵۸     مجید    نیکنام پور        اصغر     ۱۳۴۵             ۱۳۶۵/۰۶/۱۱

۱۵۹     مجید    هادی زاده هرندی         محمود  ۱۳۴۱   ۵۹-۶۰دوم اقتصاد          ۱۳۶۶/۰۴/۱۴

۱۶۰     حمید   هاشم پور         محمد علی        ۱۳۴۱             ۱۳۶۵/۱۲/۰۶

۱۶۱     علی      هارونی                                آزاده

۱۶۲     رحمان  هاشمی  سید مهدی       ۱۳۴۵/۰۲/۲۰              ۱۳۶۵/۱۰/۳۰

۱۶۳     کمال    یخچالی حسین  ۱۳۴۶

۱۶۴     سعید    یزدانی   حسینعلی                             ۱۳۶۱/۰۲/۳۰

۱۶۵     غلامحسین        یوسفی ماری     عباس   ۱۳۴۳

منبع اطلاعات شهدای فشارکی : “گنجینه معارف شهدای فشارکی(آخرین سفارشها و نواهای آسمانیان)”؛ هاشمی فشارکی ؛ سید جواد ؛ نشر وانیا ؛ ۱۳۹۷

[۱] آنان که ایمان آوردند و از وطن هجرت گزیدند و در راه خدا به مال و جانشان جهاد کردند آنها را نزد خدا مقام بلندتری است و آنان بالخصوص رستگاران و سعادتمندان دو عالمند.. سوره توبه آیه ۲۰

[۲] نام سجلی مادر، شهید زبیده بوده ولی مشهور به سکینه خانم بود.

[۳] سوره محمد(ص) آیه ۷

[۴] مجمع البیان ج ۲ ص ۸۸۴ وبهشت ودوزخ از نگاه قران وحدیث ص ۴۸۶

[۵] سوره آل عمران ایه ۱۶۹