‌اطلس شهدای فرهنگ – هنر و رسانه در استان البرز تدوین می‌شود
‌اطلس شهدای فرهنگ – هنر و رسانه در استان البرز تدوین می‌شود

«‌جابری‌انصاری» گفت: تدوین اطلس فرهنگی، هنری و رسانه‌ای شهدای استان البرز بیش از هرزمان دیگر ضروری به نظر می‌رسد.

البرز، «سعید جابری انصاری» سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز در نشست هم اندیشی برگزاری ‌هفته دفاع مقدس بر تشکیل بانک اطلاعات شهدای فرهنگ، هنر و رسانه در استان البرز تاکید کرد و اظهارداشت: از ویژگی‌های دفاع مقدس حضور گسترده اهل فرهنگ، هنر و رسانه در جبهه‌ها بود و در همین رابطه باید با گردآوری، دسته‌بندی و ثبت اطلاعات مربوط به آنها گام بزرگی در جهت شناسایی و درک آیندگان از حماسه دفاع مقدس برداریم.

وی ‌از تشکیل کمیته‌های تخصصی در زمینه جمع آوری اطلاعات شهدای فرهنگ‌، هنر و رسانه  خبر داد و تصریح کرد: با جدیت پیگیر تشکیل بانک جامع اطلاعات و انتشار اطلس شهدای اهل فرهنگ، هنر و رسانه در استان البرز هستیم‌.

جابری‌انصاری از تشکیل دبیرخانه دائمی شهدای فرهنگ، هنر و رسانه در استان البرز خبر داد و افزود: ایجاد این دبیرخانه نقش مهمی در  ثبت و جمع آوری تاریخچه دفاع مقدس به عهده خواهد داشت.

وی خواستار ارسال اطلاعات از جانب نهادهای مرتبط چون ارتش، سپاه، بسیج، بنیاد شهید و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به این دبیرخانه شد و تصریح کرد: تعامل ارگان‌های مرتبط با این دبیرخانه می تواند در تسریع انتشار این اطلس جامع نقش قابل توجهی داشته باشد.

این مسئول رهنمودهای‌های ‌آیت‌الله همدانی نماینده ولی فقیه در استان البرز در این زمینه را راهگشا دانست و افزود: ‌ آیت‌الله همدانی بارها بر ضرورت انتقال مفاهیم ارزشمند دفاع مقدس به نسل‌های آینده و به ویژه کودکان و نوجوانان که آینده سازان انقلاب اسلامی هستند تاکید کرده‌اند و این مساله از موارد بسیار مهمی است که نهادهای فرهنگی باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند تا مبادا به سبب اهمال در ثبت وقایع، مفاهیم ارزشمند دفاع مقدس و مقاومت به نسل‌های آینده انتقال نیابد.

وی ‌با اشاره به نظر «مجتبی عبدالهی» استاندار البرز در زمینه حراست و پاسداشت تاریخ دفاع مقدس، بیان داشت: از مهمترین نکاتی که باید به آن در راستای ثبت و انتقال تاریخ دفاع مقدس توجه شود، مستند بودن و دقت در ثبت رویدادها جهت جلوگیری از تحریف تاریخ در آینده است.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز با اشاره به اینکه ملت بزرگ ایران ملتی فرهنگ دوست و صلح طلب است که هرگز خواهان جنگ نبوده تصریح کرد: جنایات صدام و متحدانش در تحمیل جنگ هشت ساله به ملت فرهنگ دوست ایران باید در تاریخ ثبت شود و آیندگان باید بدانند رزمندگانی که با خون خود اسباب استقلال و سربلندی کشور را فراهم کردند انسان‌های صلح طلبی بودند که به دنبال جنگ نبودند بلکه این تجاوز و توحش حزب بعث و حامیانش بود که آنها را مجبور به استفاده از اسلحه به جهت دفاع از کشور کرد.

وی با اشاره به فضای فرهنگی و معنوی جبهه‌ها افزود‌: از ویژگی‌های دفاع مقدس فضای فرهنگی و معنوی جبهه‌ها بود که  همانند مکتبی انسان ساز باعث تعالی روحی رزمندگان شده بود.

جابری‌انصاری پیرو آنچه گفته شد ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و ثبت تاریخ دفاع مقدس و مقاومت را از الویت‌های فرهنگی استان البرز برشمرد و خاطرنشان کرد: حماسه دفاع مقدس گنجینه ارزشمندی است که میراث معنوی ارزشمند آن باید به نسل‌های آینده به ویژه کودکان و نوجوانان منتقل شود و ما با ثبت تاریخ دفاع مقدس باید امانت داران خوبی برای آیندگان باشیم.

انتهای پیام/