ّامام سجاد (ع) با جهاد تبیین ؛ جنگ روایتهای دشمن را مغلوب کرده و موجب بیداری عمومی گشته و حقایق نهضت عاشورا را به نسلهای بعد منتقل کردند .
ّامام سجاد (ع) با جهاد تبیین ؛ جنگ روایتهای دشمن را مغلوب کرده و موجب بیداری عمومی گشته و حقایق نهضت عاشورا را به نسلهای بعد منتقل کردند .

مراسم عزاداری شب شهادت امام سجاد (ع) ، پس از نماز جماعت مغرب و عشاء در مسجد جامع جعفریه تهران نو در تاریخ ۲۹ مرداد ۱۴٠۱ برگزار شد. سخنران این مجلس دکتر سید جواد هاشمی فشارکی با موضوع « جهاد تبیین در نهضت پسا کربلای امام سجاد (ع) » بود.

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در آغاز ضمن تسلیت سالروز شهادت امام سجاد (ع) در خصوص جهادتبیین توسط آن امام گفت :  امام زین‌العابدین (ع) که بنا مصلحت الهی بیمار شده و از شرکت در جهاد معاف بوده و شاهد عینی واقعه کربلا بودند ؛ در دوران اسارت و پس از آن با جهاد تبیین اولا حقایق ناب صحنه های نهضت حسینی را بیان نموده و صحنه های سبوعیت دشمن را نقل کرده و تلاش های عملیات روانی دشمن را آشکار کردند . جهاد تبیین ایشان در خطبه خوانی با تبیین شورانگیز در کوفه و تبیین با پاسخ دندان شکن به دشمن ، تبیین با اشک و گریه در هنگام دیدن  فردی که گوسفندی ذبح میکند ؛ دیدن نوزاد شیره خواره ؛ دیدن جوان و ….. بیان وقایع سخت روز عاشورا و تبیین عبارات پرمضامین دعا که درصحیفه سجادیه تجلی یافته ، موجب خنثی شدن فتنه حکام اموی و بیداری عمومی گشتند .

ایشان درخصوص بیان رهبر انقلاب درخصوص جهاد تبیین توسط امام زین العابدین (ع) چنین بیان داشت :  رهبر انقلاب نیز درخصوص جهاد تبیین امام سجاد(ع) می فرمایند :” …. امام سجاد (ع) تا آخر عمر، سی‌سال بعد از او، امام سجاد زندگی کردند، در هر مناسبتی نام حسین (ع) ، خون حسین و شهادت اباعبداللَّه را مطرح کردند؛ … برای این است که راه حسین‌بن‌علی و خون او عَلَم و پرچم حرکت عظیم امت اسلام به سوی هدف‌های اسلامی است؛ این پرچم باید سرپا بماند ؛ تا امروز هم بر سر پا مانده و تا امروز هم هدایت کرده است . ”

وی نتیجه جهاد تبیین امام (ع) را چنین تبیین کرد : امام سجاد(ع) وحضرت زینب (س) پرچم‌دار و علمدار جهاد تبیین نهضت حسینی هستند و با این جهاد تبیینی خویش، جنگ به ظاهر شکست خورده سپاه امام (ع) را به پیروزی ماندگاردرتاریخ تبدیل کردند .در واقع امام سجاد با جهاد تبیین ؛ جنگ روایتهای دشمن را مغلوب کرده و موجب بیداری عمومی گشته و حقایق نهضت عاشورا را به نسلهای بعد منتقل کرد .

ایشان درخصوص درس از سیره امام چنین گفت :  این سیره عملی و راهبرد امام که بهره گیری از هر فرصتی برای جهاد تبیینی واقعه عاشورای حسینی بوده است ؛ بایستی الگو قرار گیرد . و با پیروی از راه این دو بزرگوار اسوه ؛ براساس تکلیف محوری، عمل به هنگام ، با بصیرت لازم و صراحت کلام ؛ حقایق دین مبین اسلام و انقلاب اسلامی را به بهترین نحو ممکن ؛ بایستی به نسل جوان منتقل کنیم و در پرورش نسل آینده سازان ایران اسلامی ؛ جهت تحقق تمدن نوین اسلامی نقش داشته باشیم.

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در پایان در خصوص وظیفه عمومی در جهاد تبیین گفت :  رهبر انقلاب اسلامی برای تحقق اهداف انقلاب درگام دوم انقلاب در برابر تهدیدات دشمن ؛ اعلام جهاد تبیین نمودند . ودر این کارزار جهادگر تبیین بودن ، عینی ، فوری و فریضه همگانی است ، که نیاز ضروری و قطعی و بلاتردید بوده و بایستی همه در این میدان تلاش کنند تا گفتمان انقلاب اسلامی فرگیر شده  و زمینه سازی ظهورمهدوی (عج)گردد  .