کودتای ننگین ۲۸ مرداد تلخ ترین پیامدهای قرن را برای ملت ایران بهمراه داشت و انقلاب اسلامی نه تنها کشور را ازچاه ظلمانی نجات داد، بلکه به اوج سعادت و نور رسانده و جهانی شدن را در گام دوم انقلاب رقم خواهد زد  !
کودتای ننگین ۲۸ مرداد تلخ ترین پیامدهای قرن را برای ملت ایران بهمراه داشت و انقلاب اسلامی نه تنها کشور را ازچاه ظلمانی نجات داد، بلکه به اوج سعادت و نور رسانده و جهانی شدن را در گام دوم انقلاب رقم خواهد زد  !

نمازجمعه شهر بابل با حضور نمازگزاران حسینی در مصلی بزرگ بابل درجمعه 28 مرداد 1401 پس ایراد خطبه های نماز توسط حجت الاسلام والمسلمین مجتبی روحانی برگزار شد . سخنران پیش از خطبه های این هفته دکتر سید جواد هاشمی فشارکی با موضوع : « عبرتهای کودتای 28 مرداد 1332 ، با نگرشی به جهادتبیین در گام دوم انقلاب » بود .

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی ضمن عرض تسلیت ایام عزای حسینی در بخش اول صحبت خود از اهمیت کودتای ۲۸ مرداد گفت : این کودتا یکی از مهم‌ترین و سرنوشت‌ساز‌ترین حوادث تاریخ قرن اخیر ایران و سرمنشاء بسياری از حوادث تلخ تاريخی ایران رزمين به شمار می‌آید. انتقال قدرت صورت گرفته از حکومت مردمی به حکومت دست نشانده ، نمونه‌ای بارز دخالت امریکا به کمک استبداد داخلی جهت محروم ساختن ايران و ایرانیان از سه مولفه استقلال، آزادی و کرامت انسانی بهمراه داشته و فراتر از آن سبب مصیبتهای گسترده ۲۵ ساله برای ملت ایران گشت . کودتای ۲۸ مرداد از نظر اهمیت هم سنگ وقوع انقلاب اسلامی ۵۷ بوده ؛ منتها در دو جهت متفاوت ظلمانی و نورانی بوده اند . کودتای ننگین ۲۸ مرداد عملیات آژاکس آمریکایی ها بود که در سال ۱۳۳۲ش علیه دولت ملی گرای مصدق اجرا شد و با سقوط دولت وی ، حکومت ایران به سلطنت ۲۵ ساله پهلوی دوم منجر گردید، تلخ ترین پیامدهای قرن را برای ملت بهمراه داشت و انقلاب اسلامی نه تنها کشور را ازچاه ظلمانی نجات داد،بلکه به اوج سعادت و نور رسانده است .

وی در خصوص عوامل تاثیرگذار برای کودتا چنین گفت: کودتا توسط اوباش چماقدار ؛ گروهبان‌های ارتش در لباس شخصی در میان آنها ، ازادی شعبان بی‌مخ و سردستگی وی ، همراهی نظامیان شاه ؛ تظاهراتی سازماندهی شده به طرفداری از شاه در سطحی گسترده ؛ مطبوعات آماده‌سازی افکار عمومی برای پذیرش کودتا ، تهدید شاه به پذیرش کودتا از سوی روزولت ، مدیریت مستقیم کودتا توسط مستشاران آمریکایی ، و…. سبب شد تا حکومت ملی دکترمصدق سرنگون شده و کودتا به راحتی و به سرعت موفق شود . و محمدرضا پهلوی فراری را به کشور بر گردانده و بر تخت شاهی بنشانند و او وام دار امریکایی شده و عنان عرصه های سیاسی ؛ اقتصادی و نظامی و… را طبق طرحهای امریکایی اجرا نماید .

ایشان در خصوص عامل موفقیت و شکست نهضت ملی چنین گفت: نهضت ملی ایران به رهبری آیت الله سید حسن مدرس و دکتر مصدق و همراهی ملت به ملی کردن صنعت نفت منتهی شد ؛ لکن انشقاق بین رهبران نهضت سبب ؛ ضعف در رهبری نهضت شده و فتنه امریکایی را میسر ساخت . مغرور شدن مصدق کنار گذاشتن آیت‌الله کاشانی وبی اعتنایی مصدق به هشدار کاشانی مبنی وقوع حتمی یک کودتا به وسیله سپهبد زاهدی ؛ کودتا زمینه بروز و موفقیت شد و خسارات ۲۵ ساله ای که اثار تاکنون ادامه دارد بر ملت ایران تحمیل شد .

دکتر هاشمی فشارکی در خصوص پیامدهای خسارتهای مادی بعد کودتا چنین گفت: خسارات های مادی رژیم پهلوی دوم شامل بازگردانیدن شاه و استقرار استبداد سلطنتی ؛ دو روز پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ اختیار انحلال مجلس سنا را به شاه داد؛ بازگردانیدن قدرت و سلطه استعمار انگلیس و آمریکا؛ دوران نخست‌وزیری ۱۳ هویدا فساد گسترده ؛ مواد مخدر ونفوذ فراماسیون ها ؛ فساد و چپاول دربار ؛ دههاکاخ‌  از شمال تا جنوب ایران اقامتگاه‌های سلطنتی ؛ بازگردانیدن جریان نفت به غرب ؛ جدایی بحرین از ایران  ۱۷ اردیبهشت ماه سال ۱۳۴۹ بود که رادیو ایران خبر استقلال بحرین از ایران را داد ؛ واگذاری قصبه فیروزه شهری مهم در ۳۰ کیلومتری غرب قوچان به روسیه (ترکمنستان ) ؛ الحاق ایران به پیمان نظامی بغداد ؛ وادادن آب معاهده هیرمند و کاهش ناگهانی  درصد قابل توجهی از ورودی آب به دریاچه هامون ؛ شاه و خانواده اش ودرباریها اموال و انبوه پولهای خارج شده را در حساب‌های محرمانه ذخیره کردند. قصرها و جزیره‌های میلیون دلاری در خارج خریداری کردند ؛ وابسته نمودن کامل کشور به امریکا در عرصه های سیاسی، اقتصادی ،فرهنگی و…؛ برقراری امنیت پلیسی و ساواک . … ؛ بجای تولید ؛ تبدیل ايران به انبار كالاهای وارداتىِ كم ارزش غربی ؛ نابودی كشاورزی ملی؛ زمینه‌ساز وابستگی اقتصاد کشور ؛ اتکا اقتصاد به نفت ؛ بریده شدن دو بال علم و کار ؛ بی اعتنایی ها و اهانت های لفظی شاه ملعون به مردم ایران و…. بود .

ایشان درخصوص خسارتهای روحی و معنوی کودتا بیان داشت : خسارتهای معنوی رژیم شاهی شامل تلاش برای از بین بردن ارزشهای مذهبی مسلط بر جامعه و جایگزینی آنها با ارزشهای غربی مانند تغییر تاریخ اسلامی به تاریخ شاهنشاهی، برگزاری جشن های سلطنتی پر هزینه و گزاف,نفوذ و اشتغال گسترده بهائیان و صهیونیستها در پستهای کلیدی و حساس دولتی ، ترویج روز افزون فساد وبزهکاری در میان مردم بویژه جوانان ، ابتذال و از بین بردن کرامت اخلاقی و اجتماعی زنان و تخریب کانون خانواده ؛ و اقدامات ضد اخلاقی شاه و خانواده وی ودربار با جوانان زیبا و ترویج اعتیاد و بی بند وباری و …. بود ؛ که هنوز برخی از اثار ان برجای مانده است .

دکتر هاشمی فشارکی عبرتهای کودتای ۲۸ مرداد گفت: دشمنان در حال برنامه ریزی علیه ملت هستند و از همه حربه ها تمایل دارند ، استفاده نمایند ؛ شناخت تهدیدات گذشته و حال می تواند چراغ راه کشور در برابر فتنه های اینده باشد . وهمانطور که قران کریم قصص امم گذشته را برای عبرت اموزی بیان کرده ؛ ما نیز سرگذشت حوادث گذشته ایران و جهان را پندگیریم تا دچار آن نشویم .

وی در خصوص احتمال حکومت جایگزین جمهوری اسلامی چنین  بیان داشت : بعنوان یک فرض محتمل می توان جایگزینی برای جمهوری اسلامی در نظرگرفت ؛ لکن یقینا هیچ حکومتی نمی توانند در برابر تمامیت خواهی غربیها و درراس آن امریکا مقاومت کند و انان دیگر به یک ایران خنثی راضی نخواهند بود و همانطور که بعد از حکومت مصدق ؛ کشور ار شخم زدند ؛ بدتر از داعش را بر سرملت خواهند آورد تا ریشه آزادیخواهی و اسلام خواهی ملت ایران را بسوزانند . و قطعا با هوشیاری ملت انقلابی ایران وتوانایی های جمهوری اسلامی ، این فرض محقق نخواهد شد .

ایشان درخصوص غیرقابل تطهیر بودن پهلوی بیان داشت:خیانات و جنایات پهلوی آنقدر گسترده و تلخ می باشد ، که علیرغم تلاش غرب و شبکه های معاند درتطهیر تاریخ «پهلوی» ، این نجاست قابل پاک شدن نمی باشد و بنظر نمی رسد که کسی حب وطن داشته باشد در برابر این همه خیانت از پهلوی کوچکترین دفاعی نماید .

وی درخصوص رسالت مردم در شرایط حساس فعلی بیان داشت: بیانیه گام دوم انقلاب ، یک بیانیه جامع در ترسیم وضعیت پیش از انقلاب و همچنین دستاوردهای چهل ساله بعد از انقلاب بوده و برای گام دوم انقلاب نیز هفت راهبرد اساسی تعیین شده ؛ که  بایستی مبنای برنامه ریزی همه نهادها قرار گیرد . همچنین رهبر انقلاب اسلامی برای تحقق اهداف انقلاب درگام دوم انقلاب در برابر تهدیدات دشمن ؛ اعلام جهاد تبیین نمودند . ودر این کارزار جهادگر تبیین بودن ، عینی،  فوری و فریضه همگانی است ، که بایستی همه در این میدان تلاش کنند تا گفتمان انقلاب اسلامی فرگیر شده  و زمینه سازی ظهورمهدوی (عج) فراهم گردد  .

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در  پایان گفت : اگرچه کودتای ننگین ۲۸ مرداد علاوه بر موجب عقب افتادگی های علمی و سیاسی و نظامی شد ؛ که تلخ ترین و سخت ترین پیامدهای قرن را برای ملت بهمراه داشت و انقلاب اسلامی نه تنها کشور را ازچاه ظلمانی نجات داد، بلکه به اوج سعادت و نور رسانده و جهانی شدن را در گام دوم انقلاب رقم خواهد زد  !

*********************************

? نمازجمعه باشکوه امروز بابل به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی – جمعه، ۲۸ مرداد ۱۴۰۱

✳️ قاری : آقای علیرضا قاسم‌نیا

✳️ موذن : آقای عباس رجبعلی

✳️ مجری و مکبر : آقای محمود اسماعیل‌پورگنجی

✳️ سخنران قبل از خطبه‌: آقای دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی استاد دانشگاه و پژوهشگر در خصوص جهاد تبیین و گام دوم انقلاب

عکس: امیرحسین اکبرتبار ، محمدرضا میرزاپور

روابط عمومی مصلی بزرگ شهر بابل  – به نشانی در ایتا : mosallababol@

*********************************

بابُل مشهور به شهر بهارنارنج در حد فاصل دریای مازندران و رشته کوه البرز، و در فاصله ۱۵ کیلومتری دریای مازندران و ۳۹ کیلومتری غرب ساری و  ۲۱۱ کیلومتری شمال شرقی تهران واقع شده‌است. بابل یکی از شهرهای مهم شمال کشور در زمینه پزشکی، کشاورزی، دانشگاهی، سیاسی، فرهنگی و تجاری است و هم چنین از نظر وسعت و حوزه استحفاظی بزرگترین شهرستان استان مازندران به‌شمار می‌آید. ارتفاع این شهر حدود ۲ متر از سطح دریاهای آزاد پایین‌تر است.

مردم بابل از قومیت طبری هستند و به زبان مازندرانی صحبت می‌کنند . جمعیت شهرِ بابل در سرشماری سال ۱۳۹۵ برابر با ۲۵۰۲۱۷ نفر بوده‌است. واکثریت مردم بابل مسلمان و پیرو مذهب شیعه دوازده امامی هستند. بابلی ها با تقدیم ۱۷۴۴ شهید در دوران دفاع مقدس؛افتخار بیشترین تعداد شهدای مازندران(۹۳۳۳ شهید ) را دارند .

اماکن مذهبی بابل شامل مزارشهدا  ؛  بقعه امامزاده قاسم  در مرکز شهر بابل ، مسجد جامع بابل ، مسجد محدثین (جمکران دوم ) ، تکیه پیرعلم ، تکیه حصیرفروشان ، مسجد جامع می باشد .

اماکن تاریخی بابل شامل تکیه کاظم بیک ، کاروانسراها ؛کاخ شاپور ، برج دیدبانی کاخ بابل ؛ پل محمدحسن خان ، موزه بابل (گنجینه بابل) و ساختمان شهربانی می باشد .

اماکن سیاحتی شامل دریای مازندران (دریای کاسپین) ؛ با سواحل ماسه‌ای دریای مازندران در ۱۵ کیلومتری شمال این شهر ؛ دریاچه سد البرز ؛ دریاچه سد شیاده و دریاچه کامی کلا ؛ جنگل‌های بابلکنار ، پارک جنگلی بابلکنار ؛ جنگل شیاده ؛ جنگل نارنجلو ؛ آبشار حاجی شیخ موسی ؛ آبشار تیرکن (هفت آبشار) ، آبشار کیمون ، آبشار شی الیم ؛ آبشار کلیره (بتلیم) ، آبشار درازکش ، آبشار گزو ، چشمه آب گرم اَزرو و ییلاق‌ها می باشد .