مهمترین هدف نهضت حسینی برقراری حکومت اسلامی بوده ؛ و  قیام امام مهدی (عج) علاوه بر منتقم خون شهدا ؛ و برپاکننده آخرین حکومت اسلامی در جهان خواهد بود !
مهمترین هدف نهضت حسینی برقراری حکومت اسلامی بوده ؛ و  قیام امام مهدی (عج) علاوه بر منتقم خون شهدا ؛ و برپاکننده آخرین حکومت اسلامی در جهان خواهد بود !

مراسم عزاداری دهه دوم محرم الحرام ۱۴۴۴ پس از نماز جماعت مغرب و عشاء در مسجد جامع جعفریه تهران نو در تاریخ ۲۵ مرداد ۱۴٠۱ برگزار شد. سخنران این مجلس دکتر سید جواد هاشمی فشارکی با موضوع « رسالت و اهداف قیام امام حسین (ع) و رسالت ما » بود.

دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی ضمن تسلیت سالروز مصیبت کربلا، درخصوص نشانه های اهمیت نهضت عاشورا گفت : از رفتار امام معصوم (ع) متوجه میشویم که حادثه مهم تر از حج واجب وجود داشته است ؛  که امام حسین (ع) براساس ادای تکلیف الهی خویش ؛ حج واجب خود را اضطرارا نیمه کاره رها کرده و اهل بیت خود را بهمراه می برد و به تقدیم خون و اسارت اهل بیت خویش می شود .

وی اهداف قیام امام حسین(ع) را براساس نقل بیانات امامان معصوم(ع) چنین بیان داشت : طلب اصلاح در امور امت پیامبر (ص) [۱] که امام می فرمایند : برای اصلاح امت جدّم قیام کرده‌ام. ؛ احیای مظاهر و نشانه‌های اسلام اصیل و ناب محمدی [۲] ؛ اصلاح و بهبود وضع مردم سرزمین‌های اسلامی [۳] ؛ مبارزه با ستمگران اُموی جهت تأمین امنیت برای مردم ستمدیده  [۴] ، فراهم ساختن بستری مناسب برای عمل به احکام و واجبات الهی [۵] ؛  امر به معروف و نهی از منکر [۶] ،  چنانچه امام حسین (ع) در وصیت نامه‌اش خطاب به محمد حنفیّه فرمود:” هدف من از قیام امر به معروف و نهی از منکر است.” . همچنین در زیارتنامه‌های مربوط به امام حسین (ع) از جمله زیارت وارث می خوانیم :” شهادت می‌دهم که تو “امام حسین (ع)” نماز را بپا داشتی، و زکات را پرداختی و امر به معروف و نهی ازمنکر کردی و تا هنگام شهادت از خدا و رسولش اطاعت کردی.” ، عمل به سیره رسول‌خدا(ص) و امیرالمؤمنین(ع) همانند برپایی نماز [۷]

دکتر هاشمی فشارکی ادامه اهداف قیام امام حسین(ع) را براساس نقل بیانات امامان معصوم(ع) چنین بیان کرد : احیای سنت پیامبر(ص) که از بین رفته است و برپایی مظاهر حق و حقیقت [۸] ، از بین بردن بدعت‌ها (که جایگزین احکام خدا و سنت پیامبر شده است). [۹] ، ترویج حق و عمل به آن [۱۰] ؛ نهی از ترویج باطل و بازداشتن از عمل به آن [۱۱] ، عدم پذیرش زندگی ذلت‌بار و ننگین دنیا و انتخاب زندگی با سعادت آخرت.  [۱۲] نجات مسلمانان از بی خبری نسبت به احکام دین و وظایف خویش در برابر پروردگار [۱۳] ، رهایی بندگان خدا از گمراهی با آگاه ساختن آنان به لزوم پیروی از رهبران واقعی دین [۱۴] ، دعوت (و عمل) به کتاب خدا و سنت پیامبر(ص) [۱۵] بوده است .

ایشان در خصوص مهمترین اهداف قیام امام حسین (ع) بیان داشت : هدف اصلی قیام امام (ع) ؛ تشکیل حکومت اسلامی بوده است ؛ نخستین دلیل تجمیع اهداف فوق در قالب حکومت اسلامی میسر خواهد بود ؛ دومین دلیل نیز تداوم بخشی حکومت اسلامی ده ساله و پنج ساله توسط جد و پدر خویش بوده ؛ سومین دلیل نیز بیان امام (ع) می باشد که درخطبه ای هدف خویش را چنین بیان می‌کنند: ” بار خدایا! تو خوب می دانی که انقلاب و نهضت من به خاطر حکومت و سلطنت بر مردم و دستیابی به زرق و برق دنیا نبوده بلکه هدف من از حکومت، ارائه معالم و نشانه‌های دینت به مردم ، و اصلاح بلاد و شهرها و ایجاد امنیت برای بندگانت و عمل به فرایض و سنتها و احکام توست.” [۱۶]

وی در خصوص دستاوردهای نهضت امام حسین (ع) گفت : نهضت امام حسین دستاوردهای زیادی داشته است از جمله افشای خطر منافقانه بنی امیه که با غصب خلافت اسلامی ، برضد مقدسات اسلام عمل میکردند و بیداری مسلمین و جوشش قیام برعلیه غاصبان و ظالمان بوده و همچنین بعنوان الگوی قیام مسلمانان اعصار بعدی و ازجمله انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و محور مقاومت بوده است و حتی برخی مسلمانان مانند گاندی ؛ الگوی خودش را برای آزادی هند عليه استعمار انگليس را برگرفته از قیام امام حسین (ع) اعلام کرد .

دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی در پایان در خصوص رسالت زمانه ما گفت : ما که وارث دستاوردهای نهضت امام حسین (ع) هستیم بایستی اهداف قیام  امام را بخوبی دریافت کرده و انرا در عصر حاضر تعمیم بخشیم و با توجه به اینکه در دوران نظام جمهوری اسلامی که مبتنی بر احکام اسلام و شیوه بروز شده حکومت اسلامی است ؛ ضمن شکرالهی ؛ نسبت به صیانت از آن اهتمام داشته و به حمایتهای خویش تمدن نوین اسلامی را پی ریزی کرده و زمینه ساز حکومت جهانی وهدوی (عج) باشیم . چرا که قیام امام مهدی (عج) علاوه بر منتقم خون شهدای کربلا ؛ برپاکننده آخرین حکومت اسلامی در جهان خواهد بود !

زیرنویس منابع

[۱]  مناقب آل‌ابی‌طالب، ج ۴، ص ۹۷

[۲]  تحف العقول، ص ۲۳۹

[۳]  همان

[۴]  همان

[۵]  همان

[۶]  الفروع من الکافی، ج ۴، ص ۵۷۸

[۷]  (سفینة البحار، ج ۲، ص ۴۴)

[۸]  طبری، ج ۷، ص ۲۴۰

[۹]  همان

[۱۰]  مفاتیح الجنان، زیارت مطلقة امام حسین، ص ۷۷۹

[۱۱]  الاحتجاج، ج ۲، ص ۹۹

[۱۲]  (مقتل خوارزمی، ج ۲، ص ۵) و (مناقب آل‌ابی‌طالب، ج ۴، ص ۷۵)

[۱۳]  تهذیب‌الاحکام، ج ۶، ص ۱۲۶) از دیدگاه امام صادق(ع).

[۱۴]  همان

[۱۵]  طبری، ج ۷، ص ۲۴۰

[۱۶]  خبر گزاری صدا و سیما ؛  اهداف اصلی امام حسین(ع) در قیام عاشورا ، ۱۶ شهریور ۱۳۹۸