نهضت حسینی و انقلاب اسلامی تاثیرات متقابلی بر یکدیگر داشته و هر دو راستای اسلام ناب محمدی و زمینه ساز ظهور و قیام امام مهدی اند !
نهضت حسینی و انقلاب اسلامی تاثیرات متقابلی بر یکدیگر داشته و هر دو راستای اسلام ناب محمدی و زمینه ساز ظهور و قیام امام مهدی اند !

ّنمازجمعه شهرکوهسار با حضور نمازگزاران حسینی در مسجد جامع امام حسن مجتبی (ع) درجمعه ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ پس ایراد خطبه های نماز توسط حجت الاسلام والمسلمین مجتبی محمدی برگزارشد . سخنران بین دو نماز این هفته دکتر سید جواد هاشمی فشارکی با موضوع : « تاثیر متقابل نهضت حسینی و انقلاب اسلامی ، با نگرشی به جهادتبیین در گام دوم انقلاب » بود .

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی ضمن عرض تسلیت ایام عزای حسینی در بخش اول صحبت خود از تاثیر متقابل نهضت حسینی و انقلاب اسلامی گفت : انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی  با  نهضت حسینی یک هدف دارند و در یک راستا هستند . ریشه انقلاب اسلامی از نهضت حسینی است و نهضت حسینی نیز به برکت انقلاب اسلامی در عصر حاضر احیا و پویا گشته است . لذا نیروی انقلابی بدون متکی به نهضت حسینی ، بی بصیرت بوده و بدون آرمان مقدس تلقی میشود . و عزادار غیر انقلابی یعنی غیر معتقد به آرمانهای انقلاب اسلامی ؛ راه امام حسین (ع) را بدرستی نشاخته و به خطا رفته است . مجلس عزاداری سکولار یعنی پرداختن صرفا به عزاداری بدون تطبیق با شرایط عصر حاضر ، در زمان گذشته متوقف شده و فلسفه قیام امام حسین (ع) در مبارزه با نظام ستمکار اموی را نشناخته است . نهضت حسینی و انقلاب اسلامی ؛ تاثیرات متقابل بریکدیگر داشته ؛ ملازم یکدیگر و در یک راستا می باشند .

وی درخصوص تاثیر نهضت حسینی بر انقلاب اسلامی چنین گفت : انقلاب اسلامی ایران ، ریشه در اهداف نهضت امام حسین (ع) داشته و الگوی مبارزه و روشهای خود را از نهضت حسینی گرفت و در شعارهای انقلاب و راهپیمایی ها جلوه گر شد . همانطور که دفاع مقدس نیز نشات گرفته از نهضت حسینی بود . بسیجیان برای جواب دادن به ندای هل من ناصر خمینی به جبهه ها روانه شده ؛ پرچمها و شعار ها و نوحه ها به همان سبک نهضت امام حسین بود و در عملیاتها نیز به آن امام تمسک جسته و حتی بسیاری به تداوم این راه خون دادند و این موضوع در وصایای شهدا مشهود است . و فتنه های دشمن در طول این پنج دهه نیز با تمسک به امام حسین (ع) و شعارهای نهضت وی ؛خنثی شده است . لذا می توان گفت که مقوم بقای انقلاب ؛ نهضت عاشورا بوده و آنرا آبیاری کرده و حیات داده است .

ایشان درخصوص تاثیر انقلاب اسلامی بر نهضت حسینی اظهار داشت : باوقوع  انقلاب اسلامی مجالس عزاداری از آزادی کامل برخوردار شده و گسترش یافتند و برنامه های گسترده ای نیز من جمله همایش شیرخوارگان ، یا جاماندگان اربعین و …. با جمعیت چند ملیونی برگزار میشود . نظام اسلام با ایجاد ستاد اربعین ؛ تاثیر زیادی در گسترش حضور مردمی و نیز در  جهانی شدن پیاده روی  اربعین حسینی داشته است ، و پیام قیام و نهصت را به گوش جهانیان رسانده است و این روند رو به تزاید می باشد. همچنین نجات حرم های ائمه اطهار علیهالسلام از دست داعش وحشی هم به واسطه حمایت نظام جمهوری اسلامی با محوریت مقاومت اسلامی صورت گرفت . بیانات مکرر امامین انقلاب و مسئولین نظام در خصوص محرم  و عاشورا و… ( برعکس مسولین پیش از انقلاب) وحمایت های مادی و معنوی نهادها و سازمانها از تکایا و مجالس عزای حسینی ؛ سبب گسترش کمی و کیفی بعنوان یک رویداد بزرگ فرهنگی اجتماعی شده و دامنه بازیابی هویت آن به کشورهای جهان سرایت کرده و چشم های منتظران منجی عالم از زیر ستم را بدان معطوف خواهد کرد .

دکتر هاشمی فشارکی در بخش دوم سخنان خویش در عبرت آموزی از واقعه عاشورا در عصر حاضر گفت : نخستین رسالت ما عبرت گیری از تاریخ و بخصوص از چرایی واقعه عاشورا است . که باید ببینیم که دشمن چه تبلیغات و عملیاتهای روانی و زر و زوری بکار برد تا توانست مسلمانان را از درون استحاله کرده و از جبهه حق جدا کرده و به جبهه باطل برد ؛ بنحویی که با احساس حق بجانب علیه امام معصوم (ع) شمشیر کشیدند و فجیعانه کشتند و تاختند و تاراج کردند و به اسارت بردند ! واقعه بسیاری تلخی که با ریشه یابی آن میتوان عبرتهای زیادی را فراگرفت .

وی دومین آموزه نهضت عاشورا را چنین بیان داشت : آنچه بعد از تعزیت اهمیت دارد ؛ ارتقای معرفت نسبت به اهداف نهضت عاشورا و تعمیم آن به زمان خویش می باشد . با توجه قیام امام در برابر انحراف و تحریف و ایثار جان خود و یارانش برای جلوگیری از انحراف و احیای امر به معروف و نهی از منکری که در جامعه اسلامی بفراموشی سپرده شده بود ؛ امروز نیز ضرورت زمان بوده و بایستی در جامعه اسلامی احیا گردد ؛ و مردم جامعه از پلشتی ها و آلودگی ها ایمن شوند .

ایشان در خصوص رسالت آحاد جامعه گفت : بایستی همه و بخصوص کارگزاران نظام ، وصیت نامه امام (ره) و شهدای والامقام را که برگردن همه حق دارند ؛ ملاک برنامه های خویش قرار دهند . و بایستی فعالیت های محلات بر محوریت مسجد محله و ارکان شهر بر محور نماز جمعه که قرارگاه ایمان ،تقوا ، بصیرت و اخلاق است ؛ واقع باشد تا این قلب فرهنگی شهر تاثیرات معنوی خود را گسترده تر نماید و شهر و حومه در مسیر تعالی قرارگیرد .

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در پایان در خصوص وظیفه عمومی افراد جامعه گفت : بیانیه گام دوم انقلاب ، یک بیانیه جامع در ترسیم وضعیت پیش از انقلاب و همچنین دستاوردهای چهل ساله بعد از انقلاب بوده و برای گام دوم انقلاب نیز هفت راهبرد اساسی تعیین شده ؛ که  بایستی مبنای برنامه ریزی همه نهادها قرار گیرد . همچنین رهبر انقلاب اسلامی برای تحقق اهداف انقلاب درگام دوم انقلاب در برابر تهدیدات دشمن ؛ اعلام جهاد تبیین نمودند . ودر این کارزار جهادگر تبیین بودن ، عینی،  فوری و فریضه همگانی است ، که بایستی همه در این میدان تلاش کنند تا گفتمان انقلاب اسلامی فرگیر شده  و زمینه سازی ظهورمهدوی فراهم گردد  .

*******************************

لازم به یاد آوری است شهرکوهسار در ۲۵ کیلومتری شمال غربی مرکز استان البرز (کرج) و در ۱۳ کیلومتری شمال شرقی مرکز شهرستان ساوجبلاغ واقع شده است. آب و هوای این شهر معتدل کوهستانی است. گذر رودخانه کردان‌رود از حاشیه شرقی این شهر، برخورداری از طبیعت زیبا ؛ به جاذبه‌های آن افزوده و محل تفرج بخصوص در ایام تعطیلات میباشد .

این شهر در تیر ماه سال ۱۳۸۴ خورشیدی با ادغام ۹ روستای نزدیک هم ایجاد شد . جمعیت این شهر در سال ۱۳۸۵، برابر با ۷۷۶۹ نفر و در سال ۱۳۹۵ ؛ برابر با ۱۳۹۵۲ نفر بوده است . کوهسار و بخش چندار و روستاهای اطراف از شیعیان و ارادتمندان ساحت اهل بیت می باشند . و قریب ۱۲۰ شهیدا تقدیم انقلاب اسلامی کرده اند .  تعداد رزمندگان بخش چندار که حدودا ۷۵ نفر بوده و ۳۵ نفر به درجه جانبازی نائل شده اند . و ۷ نفر نیز جز آزادگان عزیز وطنمان می باشند . گلزار شهدای کوهسار با ۳۹ شهید که ۳۴ شهید آن متعلق به دوران دفاع مقدس و پنج شهید از مدافعان حرم هستند، به‌عنوان نماد ملی گلزار شهدا انتخاب شده است . از جاذبه های این منطقه ، قلعه چندار و یا چندار کرج قلعه چندار ؛ گنج‌تپه و سیاه‌تپه خوروین از مناطق آثار باستانی پیرامون این شهر است.