هیئات و تکایای عزاداری ، پرشور کننده فصل اقامه عزای حسینی بوده و رسالت آنان همگامی با گام دوم انقلاب اسلامی و زمینه ساز ظهور مهدوی است !
هیئات و تکایای عزاداری ، پرشور کننده فصل اقامه عزای حسینی بوده و رسالت آنان همگامی با گام دوم انقلاب اسلامی و زمینه ساز ظهور مهدوی است !

مراسم عزاداری دهه دوم محرم الحرام ۱۴۴۴ بعداز نماز جماعت مغرب و عشاء در حسینیه دوطفلان حضرت مسلم واقع در خیابان طیب « هیات مکتب الرضا(ع) » در تاریخ ۱۹ مرداد ۱۴٠۱ برگزار شد. سخنران این مجلس دکتر سید جواد هاشمی فشارکی با موضوع «نهضت حسینی و رسالت هیات تراز انقلاب اسلامی» بود.

دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی ضمن تسلیت سالروز مصیبت کربلا، درخصوص اهداف نهضت عاشورا که بایستی هیات ها دنبال کنند، گفت : قیام امام حسین(ع) براساس نقل بیانات امام معصوم(ع) شامل اهداف زیر بوده است :  احیای مظاهر و نشانه‌های اسلام اصیل و ناب محمدی ؛ اصلاح و بهبود وضع مردم سرزمین‌های اسلامی ؛ مبارزه با ستمگران اُموی جهت تأمین امنیت برای مردم ستمدیده ؛ فراهم ساختن بستری مناسب برای عمل به احکام و واجبات الهی ؛ طلب اصلاح در امور امت پیامبر (ص) ؛ امر به معروف؛ نهی از منکر ؛ عمل به سیره رسول‌خدا(ص) و امیرالمؤمنین(ع) همانند برپایی نماز ؛ دعوت (و عمل) به کتاب خدا و سنت پیامبر(ص) ؛ احیای سنت پیامبر(ص) که از بین رفته است و برپایی مظاهر حق و حقیقت ؛ از بین بردن بدعت‌ها (که جایگزین احکام خدا و سنت پیامبر شده است)  ؛ ترویج حق و عمل به آن ؛ نهی از ترویج باطل و بازداشتن از عمل به آن ؛ عدم پذیرش زندگی ذلت‌بار و ننگین دنیا و انتخاب زندگی با سعادت آخرت؛ نجات مسلمانان از بی خبری نسبت به احکام دین و وظایف خویش در برابر پروردگار ؛ رهایی بندگان خدا از گمراهی با آگاه ساختن آنان به لزوم پیروی از رهبران واقعی دین می باشد .

وی درخصوص دستاوردهایی که هیات ها بایستی براساس دستاوردهای قیام امام حسین(ع) دنبال کنند ؛ چنین بیان داشت : نجات دین اسلام از انحراف و تحریف (اصلاح دین جدش) ؛ زنده کردن شعایر اسلامی در جامعه ؛ آگاه ساختن انسان‌های غفلت زده و وجدان‌های خفته ؛ برانگیختن نیروهای ایمانی در درون نهفته ؛ متزلزل کردن بنیان کاخ‌های ظلم ستم ؛ آموختن انتخاب بهترین شیوه خوب مردن و درس شهادت ؛ آموختن راه اصلاح جامعه از فساد و فاسد ؛ نمایش معنی واقعی آزادگی و آزادمرد بودن ؛ بن‌بست شکنی در جامعه ظلمت‌زده و انتخاب هجرت و جهاد ؛ مجاهده در راه اسلام تا پای اهدای جان خود و اهل‌بیت خویش ؛ اقامه نماز اول وقت، حتی در میدان جنگ ؛ بنیان‌گذاری نهضت انقلابی می باشد ؛ و  همین دستاورد ها بایستی براساس شرایط زمانی و مکانی هیات ها دنبال نمایند .

دکتر هاشمی فشارکی در خصوص  برخی آسیب ها، انحرافات و کجی هایی که مخل پیروی از اهداف قیام و روشهای مبارزه  شیعه است، وهیات ها بایستی از آن پرهیز کنند، چنین گفت :  آسیب‌های متوجه نهضت عاشورا  که به فلسفه و اهداف نهضت امام حسین (ع) آسیب وارد می‌کند این موارد است: محدود سازی واقعه به مصیبت خوانی صرف، بیان صرفا مطالب تاریخی مصیبت‌ها و حوادث حزن آور و پرداختن به ظاهر حرکت عاشورا بدون توجه به ابعاد دیگر رزمی؛ دفاعی؛ حماسی، که جفای به اهداف نهضت عاشورااست. حدود سازی مراسم به زنجیرزنی و سرگرم شدن به علم وکتل و. …که فقط شور بدون ارتقای شعور ومعرفت حسینی است. تحریف لفظی عاشورا  یعنی ظاهر مطلبی را عوض کنند، که قطعا ضرر به روح نهضت وارد میکند. مانند روضه لیلا و علی اکبر که وی اصلا در کربلا نبوده است. تحریف دامادی حضرت قاسم علیه السلام، تحریف برخی از وقایع شب عاشورا؛ تحریف اغراق آمیز تعداد کشته شدگان، که تحریف حوادث عاشورا  تلقی میشود. تحریف معنوی عاشورا  یعنی پرداختن به مناسک عاشورا بجای پرداختن به اهداف عاشورا است. مبارزه با ستمگران اُموی جهت تأمین امنیّت برای مردم ستمدیده، که به مرور زمان سبب انحراف در مجالس میشود .همچنین انحراف در اهداف قیام عاشورا ؛که خطرناک‌ترین تحریف واقعه کربلا توسط حسن روحانی صورت گرفت.در حالیکه امام حسین (ع) با دشمن مذاکره به معنای امروزی نداشت، بلکه دیدار برای اتمام حجت و تشرزدن به وی بوده است وی انرا مذاکره تعبیر کرد تا بتواند دریوزگی به امریکا را توجیه و برجام را به ملت تحمیل کند. پیرایه‌های ناروا و نامتجانس مانندقمه زنی، رواج زبان حال‌های مبتذل، سبک‌های غنایی، رواج شیوه‌های ناپسند سینه زنی و زنجیرزنی در حد آسیب رساندن به خود ، استفاده از برخی آلات موسیقی نامناسب در عزاداری ها ، اذیت کردن و آزار رساندن به دیگران با روش‌های گوناگونی، چون پخش صدا‌ها و نوحه‌ها از بلندگو‌های محافل عزاداری تا پاسی از شب، مطالب غلو و… اضافه شود، جفاست.

وی ادامه آسیب ها، انحرافات و کجی ها در مراسم عزاداری را چنین بیان کرد :  برخی افراد سخنور ویا مداح مراسم با سطح سواد کم دینی، شمع روشن کردن در شامگاه عاشورا ، به صورت مختلط با ظواهری نامناسب ، در مواردی وحدت شکنی با اهانت به برخی، فتنه آنتی تز عاشورا درجریان فتنه هشت ماهه سال ۱۳۸۸، ضعف دلسوزان اهل بیت در پرداختن مبالغه آمیز و یا بیان تفضیل اسیب‌های هیات‌های عزاداری توسط دلسوزان اهل بیت در مجالس عمومی، می‌تواند این تصور را در ذهن ایجاد کند که اکثرمجالس دچار آسیب بوده،در حالیکه نباید به گونه‌ای بیان شود که در ذهن شوند القا شود که اکثر مجالس و مداحان خرافه گو هستند که می‌تواند تاثیر منفی بهمراه داشته باشد.

ایشان شرایط پیش از انقلاب اسلامی را مشابه شرایط پیش از قیام امام حسین (ع) دانست و گفت : وضعیت پیش از انقلاب از قبیل  فساد مالی و اخلاقی دربار پهلوی ، ناکارآمدی ساختار اقتصادی کشور ، غرب‌گرایی و باستان گرایی حکومت پهلوی برای تضعیف اسلام ، انسداد نظام سیاسی ، اختناق و استبداد شدید ،  نارضایتی‌های اجتماعی ؛ دخالت شدید سفارت امریکا و انگلیس در امور داخلی ایران ، محرومیت و بی عدالتی ، سیطره نظام سلطه دوبلوک غرب و شرق بر کشورهای اسلامی ؛ پهلوی‌ها و قاجارها عامل عقب ماندگی ها  ؛  تحقیر کشور در دوران پهلوی  ؛  ضربه های اخلاقی توسط پهلوی بوده ؛ که مهمترین و خطرناک ترین آن ؛ اسلام زدایی توسط شاه و ایجاد بدعتهای خطرناک بود ؛ و قیام امام خمینی نیز همانند جدش برای احیای دین اسلام قیام نمود .

دکتر هاشمی فشارکی در خصوص تاثیر نهضت حسینی بر انقلاب اسلامی چنین گفت : انقلاب اسلامی و نهضت حسینی بریکدیگر تاثیر متقابل داشته اند . خدمات نهضت حسینی بر انقلاب اسلامی شامل این موارد بوده بنحویی که اساسا ریشه انقلاب در نهضت حسینی قرار داشته و دارد ، ریشه دفاع مقدس در نهضت کربلا بوده و مقوم بقای انقلاب ؛ نهضت عاشورا بوده و همواره انقلاب را در برابر امواج دشمنان ابیاری و مصون کرده است  .

وی همچنین در خصوص تاثیر انقلاب اسلامی بر نهضت حسینی چنین گفت : خدمات انقلاب اسلامی بر ارتقای مراسم عزای حسینی شامل این موارد بوده است : ایجاد فضای کاملا باز و آزادی برای انجام مراسم عزاداری امام حسین (ع) ؛ ایجاد تحول و انگیزه مضاعف ؛گسترش کمی و کیفی مراسم مساجد وتکایا ؛ بیانات مکرر امامین انقلاب و مسئولین نظام در خصوص اهمیت و ضرورت مراسم محرم ( برعکس مسولین پیش از انقلاب) ؛ برگزاری مجالس در ادارات دولتی ؛ حمایت های مادی و معنوی نهادها و سازمانها از تکایا ؛ حمایت و کمک در واگذاری ملک وپروانه ساخت و تجهیزات  ؛ همراهی ماموران انتظامی در برقراری نظم و امنیت در زمانهای مراسم ؛ نجات حرمهای امام حسین (ع) و….  از تخریب داعش ؛ شناسنامه دار کردن تکایا ؛ تولید محتوا ( در دانشگاهها و مراکز ) ؛ برنامه های شیرخوارگان ؛ راهپیمایی جاماندگان اربعین ؛ نهادهای تبلیغی در خارج کشور ؛ گسترش دامنه آن به فراسوی مرزها ؛ اوج آن بابسیج کشور در مراسم پیاده روی دهها میلیونی اربعین تجلی یافته است.

وی درخصوص باید های هیات تراز انقلاب اسلامی گفت: هیئات و تکایا بایستی براساس پنج منشور بسیار مهم برنامه های خود را تنظیم کنند ؛ اهتمام به قرآن و معارف قرآنی ؛ فعالیت برمحوریت مسجد محله خویش ؛ وصیت نامه امام ؛ وصیت نامه های شهدا ؛ بیانیه گام دوم؛ و راهبرد این پنج منشور براساس جهادتبیین می باشد . آن چنان که امام سجاد (ع) علیرغم دوران اسارت و شرایط سخت حکام غاصب خطبه‌های روشنگرانه ای در کوفه، شام و مدینه داشتند و همچنین جهاد تبیین خویش را با استفاده از الفاظ دعا و گریه در هنگام نوشیدن آب وسربریدن حیوان برای انتقال پیام عاشورا بکار برده اند . هدف اصلی هیات بایستی مروج گفتمان انقلاب اسلامی بوده باشد و هدف برنامه ای نیز جذب و هدایت جوانان  وپرورش جوان هیاتی انقلابی باشد . ولازمه آن داشتن نظم و برنامه و هدف با حضور روحانی انقلابی بایستی باشد .

دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی در پایان درخصوص تهدیدات دشمنان و هیات تراز انقلاب گفت: دشمنان مشغول برنامه ریزی علیه نهضت عاشورا هستند ، تا آنرا به انحراف بکشند و یا ازدرون تهی کنند .و هزینه های زیادی نیز دارند می کنند . یکی از برنامه های آنان پرورش شیعه انگلیسی شیرازی و جریان صدر و …… می باشد ؛ در برابر شیعه ناب فعال کرده اند . همچنین شکارچیان دشمن ، برخی خطا‌های کوچک هیات های مذهبی را جمع آوری کرده و با عملیات روانی برای تخریب باور‌های مسلمان جهان و همچنین سایر مردم جهان استفاده می کنند. دشمنان اسلام بشدت در صدد هستند تا هیات های مذهبی را از کارکرد اصلی خودشان یعنی تأثیرگذاری آن دردفاع از ارزش‌های دینی و انقلابی دور کنند و به هیات سکولار و بی خاصیت مبدل کنند ؛ که هیات ها موظفند ؛ این تهدیدات را رصد کرده و مجالس عزاداری را از اسیب های ذکر شده مراقبت کرده و توطئه دشمنان را خنثی کرده و پیام عاشورا را به دنیا منتقل کنیم ؛ تا ان شاالله با فرهنگ عاشورایی ، زمینه سازی قیام  امام مهدی (عج) را در گام دوم انقلاب اسلامی فراهم سازیم .