مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی، والاترین و بزرگترین سوگ واره جهانی ، ریشه نهضت امام خمینی و مقوم گام دوم انقلاب اسلامی بوده و زمینه ساز ظهور مهدوی است !
مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی، والاترین و بزرگترین سوگ واره جهانی ، ریشه نهضت امام خمینی و مقوم گام دوم انقلاب اسلامی بوده و زمینه ساز ظهور مهدوی است !

در مراسم چند هزار نفری روز عاشورای حسینی که در حسینیه بزرگ فشارک در ۱۷ مرداد ۱۴٠۱ برگزار شد ، سخنران بین نماز ظهر و عصر ، دکتر سید جواد هاشمی فشارکی با موضوع « فواید و الزامات مراسم عزای حسینی» بود.

دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی ضمن تسلیت سالروز مصیبت کربلا، گفت : این واقعه بزرگترین مصیبت عالم خلقت بوده و این مراسم با قدمت چندساله ، از یک مراسم ساده به چنین مراسم با پرشکوهی مبدل شده ، سلام ودرود به شهدا و اموات جمع حاضر، که ما وارث خلوص عمل آنانیم. این تلاشهای برگزاری مراسم تاسوعا و عاشورا در تعظیم شعایر دینی بوده و ان شالله توشه اخرت بوده و مشمول شفاعت امام (ع) باشیم.

وی در خصوص نهضت عاشورا گفت: دشمنان به فجیعانه ترین وجه , که ابعادی از آنرا توسط کارهای داعشی و منافقین مشاهده کردیم , امام معصوم (ع) و یاران وی را سربریدند و برانها تاختند تا نهضت کربلا خاموش شود ولی اراده الهی بر حفظ ان و شعله ور تر شدن قلوب بعنوان تعظیم شعایر اسلامی بوده ، که در حال روشنی بخش جهان است. ودر حال درنوردیدن آینده دنیا می باشد . که جلوه هایی از ان در مراسم اربعین تجلی یافته و می رود تا قلوب را بخود جذب کرده وبیداری جهان را رقم زند .

ایشان درخصوص آسیب های مراسم بیان داشت :  محافظت از آسیب وارد شدن به اصالت واهداف عاشورا برعهده همه عاشقان امام حسین (ع) می باشد . امروز تحریف، انحراف، خرافه، روضه خوانی صرف ، زنجیر زنی صرف ، تحریف درس عاشورا به مذاکره امام و…. جفای سنگینی به این نهضت بزرگ بوده و از تلاشهای دشمنان خارجی وداخلی در اسیب رسانی به اهداف نهضت عاشورا است و یکی از رسالتهای مهم عزاداران حسینی ، صیانت نهضت از آسیب های دشمنان می باشد .

وی در خصوص فواید مراسم فامیلی گفت: یکی از ویژگی های این مراسم عظیم و با شکوه تاسوعا و عاشورا در این فشارک ، علاوه بر موارد ذکر شده معنوی ، صله ارحام ، زیارت اموات خویش ، زیارت شهدای فشارکی ، این امامزادگان عشق وایمان می باشد.که بر اهمیت آن افزوده است .

دکتر هاشمی فشارکی درخصوص شهدای فشارکی گفت: شهدای فشارکی براساس الگوگیری از نهضت عاشورا عاشقانه به جبهه ها روانه شدند و خون خویش را در راستای احیای نهضت امام حسین (ع) فدا کردند و در وصایای خویش به صراحت و یا غیر مستقیم پیروی راه امام حسین (ع) را ابراز داشته و وصیت به تداوم بخشی راه امام (ع) داشته اند . لذا نشرفرهنگ و معارف شهدای فشارکی بخصوص برای نوجوانان فشارکی یکی از رسالت های ما جاماندگان از قافله شهدایی که بایستی زینبی عمل کرده و به نسل های اینده منتقل نماییم .

ایشان درخصوص اهداف قیام عاشورا گفت: هدف امام حسین (ع) احیای دین ناب جدش و احیای دو وظیفه فراموش شده در جامعه در امربه معروف ونهی از منکر بوده است . لذا ما نیز بایستی در این مجالس  با کسب معارف نهضت حسینی بدنبال تعمیم آن درجامعه باشیم .

وی درخصوص عبرت آموزی عاشورا چنین بیان داشت: یکی از دستاوردهای عاشورا عبرت اموزی آن از علل بوجود آمدن حادثه غمبار توسط مسلمانان بی بصیرت علیه مسلمانان ناب می باشد و لازم است بخوبی مورد مطالعه قرار گرفته و برای زمان خود در برابر تهدیدات دشمن،شامل تحریف وانحراف ،رفع اسیب های موجود در جامعه اسلامی مورد توجه قرار داده و مجالس عزا بایستی بیمه کننده انقلاب اسلامی در برابر دشمنان باشند .

ایشان در خصوص تاثیر متقابل انقلاب اسلامی و نهضت عاشورا چنین بیان داشت: انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بر اساس الگوی عاشورا موفقیت داشتند و انقلاب نیز محیی نهضت امام حسین (ع) بوده است  . یاری اهداف انقلاب مهمترین کاربست نهضت حسینی در عصر حاضر است چرا که تنها پرچمدار اسلام ناب محمدی و تنها احیا گر پرچم نهضت امام حسین (ع) در جهان و تنها محور مظلومین سپر مقاوم درجهان میباشد. بعبارتی انقلاب اسلامی ترجمان نهضت حسینی در عصرحاضر بوده .و تداوم راه امام حسین (ع) در راه رهبر انقلاب می باشد. و اگر عزادارانی بی تفاوت به انقلاب و نظام اسلامی باشند ، این دو را به درستی نشناخته است و بایستی باتدبر راه مستقیم الهی را بیابند.

 دکتر هاشمی فشارکی در انتها گفت: علاوه خواندن دعای فرج ، بایستی زمینه سازی ظهور را فراهم کرد. و با اقتضائات زمان رهبری انقلاب “جهاد تبیین” را تکلیف عینی اعلام کرده اند که همه بایستی بدان اهتمام ورزند. مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی، والاترین و بزرگترین سوگ واره جهانی بوده ، که ریشه نهضت امام خمینی در آن بوده و نهضت امام حسین (ع) مقوم گام دوم انقلاب اسلامی بوده و زمینه ساز ظهور مهدوی را بهمراه خواهد داشت .

دعای پایانی : وی در ظهر عاشورا دعای حسینی دعا کرد که جمع حاضر جز احیا کنندگان راه نهضت حسینی و همچنین جز زمینه سازان ظهور حضرت حجت (عح) قرار گیرند و انبوه عزاداران مرد و زن امین گفتند .

**********************

مراسم بی نظیر : نوای روحانی ۴۸  ساعت بی وقفه در عاشورا و تاسوعای حسینی در فشارک : صبح اول وقت نماز جماعت و زیارت عاشورا ودعای عهد ، بعد در چند منزل روضه با سخنرانی و عزاداری و صرف صبحانه ، ساعت نه صبح  اجرای تعزیه ، سپس دسته عزاداری سینه زنان و زنجیرزنان در کوچه ها ؛ پذیرایی موکبها ، نماز جماعت ظهر وعصر در مسجد جامع و حسینیه بزرگ فشارک ، بلافاصله بعدش سخنرانی و مداحی، بعد از ظهر دسته زنجیر زنی، قبل از مغرب حضور در مزار فشارک و زیارت شهدا و اموات ، توزیع نذورات ؛ نمازجماعت مغرب وعشا ، بلافاصله سخنرانی و عزاداری ، بعد در چند منزل روضه با سخنرانی و عزاداری ، اخر شب هم تعزیه ؛ شب تا صبح هم در برخی خانه ها مشغول پختن سمنو و آش با اداب خاص و دعا خوانی و طلب حاجات .

**********************

لازم به یاداوریست حسینه فشارک با معماری سنتی در بعد از انقلاب اسلامی ایجاد شد ؛ لکن بسیار کوچک بوده وجوابگوی نیازهای رو به تزاید را نداشت ؛ لذا حدود یک دهه پیش تخریب شده و با سوله صنتعی بسیار بزرگی در حال ساخت می باشد ؛ که تاسیسات ؛ کف سازی و نمای بیرونی و کاشیکاری ان باقی مانده است . که در ظهر عاشورا یک ملیارد تومان کمک های نقدی و غیر نقدی خیرین جمع آوری گردید و مقررشد طی ماههای اینده تکمیل شود ؛ البته در شرایط فعلی اقتصادی کاشیکاری آن به صلاح نیست.

حسینیه بزرگ فشارک، مرکز ثقل کالبدی و معنوی فشارک بوده و با کمک همه خیرین ساخته شده که اکثرا ولایتمدار وانقلابی هستند . درحالیکه سخن وتصویری از امامین انقلاب خالی بود.لذا در حسینیه بایستی مکان مناسبی برای تصاویر شهدا پیش بینی شود.در جایی از دیوار حسینیه اسامی همه اموات فشارکی نوشته شود.

یادمان شهدای فشارکی در بدو ورودی حسینیه بزرگ فشارک در مراسم سنتی تاسوعا و عاشورای حسینی در سال ۱۴۰۱ یاد اور الگوی رزمندگان دفاع مقدس و شهدایی که خون خویش را در نهضت امام خمینی تقدیم انقلاب اسلامی کرده اند.حرکت بسیار ارزنده ای که هر سال با طرح جدیدی اجرا می شود .