طوفان اندیشه در نخستین جلسه شورای اعتلای معماری و شهر با حضور برخی مسولین و اساتید مرتبط
طوفان اندیشه در نخستین جلسه شورای اعتلای معماری و شهر با حضور برخی مسولین و اساتید مرتبط

نخستین جلسه کارگروه معماری و شهرسازی سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری در دوره جدید ؛ با حضور فرهیختگان واساتید و پیشکسوتان حوزه معماری و شهرسازی روز چهارشنبه مورخ ۱۲ مردادماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۵ تشکیل و در موضوعات کلان بحث و تبادل نظر صورت گرفت و طوفانی از اندیشه ها برای مسیر پیش رو بوجود آمد .

پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید ؛ در ابتدا دبیر شورای اعتلای معماری و شهر ، دکتر هاشمی فشارکی ضمن اشاره به قوانین بسیار مترقی ای که درحوزه هویت شهر و ساختمان در پس از انقلاب اسلامی مصوب شده ولی متاسفانه درحوزه اجرا بسیاری از انان پیاده نشده و مشکلات عدیده ای را بوجود آورده است و دغدغه های نیروهای متعهد می باشد و ضرورت دارد اسیب شناسی کرده و در راستای اهداف انقلاب انها را اصلاح نمود . وی همجنین توضیحاتی در خصوص پیشینه کارگروه و اهداف کارگروه در دوره جدید مطرح نموده و با اشاراتی به مشکلات وضع موجود معماری وشهرسازی کشور و کمک به تحقق دولت اسلامی  با احصای مشکلات و رفع انها با دستیابی به راهکارها و مطالبه گری از سازمانهای مسول داشته باشیم . همچنین از مجاری مربوطه کمک به اصلاح قوانین و مقررات مربوطه ، اصلاح نظام اموزش عالی ؛ نظام مهندسی ساختمان ؛ رویکرد شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و محتوای آموزش رشته های معماری و مهندسی وغیره پرداخته و از شرکت کنندگان درخواست نمودند تا پیشنهادات کاربردی خود را در نحوه ادامه فعالیت کارگروه تا حصول نتیجه ارائه نمایند. وی تاکید نمود این کارگروه قرار نیست وظایف سازمانهای مسول را بدوش بکشد ؛ یا دخالت نموده و یاکار موازی نماید ؛ بلکه هدف کمک ، اصلاح روند و ارتقای فرایندهای حوزه های تخصصی مرتبط از مجاری آن می باشد .

در ادامه ریاست کارگروه معماری و شهرسازی سازمان بسیج مهندسین عمران ومعماری جناب اقای مهندس عبدالحمید نقره کار ضمن با ارزش خواندن این کارگروه خواستارایجاد یک قرارگاه عملیاتی جهت پیگیری موضوعات مربوط به حوزه معماری شد و مطالبه گری را بدون ملاحظه خواستار شدند. ایشان همچنین دغدغه هایی را درحوزه آموزش عالی و نشر کتب مربوطه بیان نمودند . وی همچنین برای فرمان رهبر انقلاب درخصوص جهاد تبیین ؛ بیان داشتند ما باید جهاد تبیین و اقدام را دنبال کرده و مطالبه کنیم . ایشان همچنین مسایلی را درخصوص رشته های مهندسی و منابع دانشگاهی ؛ اشکالات در برخی ضوابط پایین دستی و عدم تخصص و تعهد برخی از مدیران وکارشناسان این حوزه بعنوان مسایل مهم بیان نمودند .

جناب اقای دکتر جهانبخش مدرس و هیات علمی دانشگاه پیام نور ؛ ضمن بیان گم شدن نقش ما درمعماری ؛ خواستار تعریف نقش مشخص از قبیل بازدارنده ،یا منتقد ویا راهبری برای فعالیت این کارگروه شدند و خواستار تعیین نقشه راه طبق سند گام دوم انقلاب اسلامی شدند . ایشان بر کمبود مبنای نظری و بنیان های مستحکم فکری و راهبردی در موضوعات معماری و شهر ، نبود الگوی شاخص در حوزه معماری و شهر برپایه ابعاد نظری اسلامی ایرانی ؛ بلاتکلیفی نهادهای فعال و انقلابی در نقش موثر ویا راهبری سیاستهای توسعه کشور تاکید نمود .

و عضو دیگر کارگروه جناب آقای مهندس عطار زاده ، ضمن تاکید بر توجه به منشاها و ریشه های معضلات ،  بر اسیب شناسی و حل ریشه ای مشکلات و معضلات معماری و شهرسازی و پیگیری آن تاکید نمودند . ایشان همچنین برعوارض منفی توسعه شهری بلندمرتبه ؛ تخلفات ساختمانی ؛ مجوزات شهرداری و کمیسیون ماده ۵ ؛ برخی مشکلات در معماری ؛ بعنوان مسایل مهم تاکید نمود .

و جناب اقای دکتر سید رضا علوی بسیج را دارای جایگاه بسیار رفیع توصیف کرده که دارای توفیقات و موهبات زیادی برای این انقلاب داشته است و در زیر سایه این موهبت الهی خواستار ایجاد پیوندی بین مطالب علمی و قوانین و مقررات برای تبدیل شدن به عمل در این حوزه شدند . و پیشنهاد دادند که تئوریها رابه ضابطه تبدیل کنند .

و جناب آقای مهندس صفار عضودیگر کارگروه خواستار جایگاه عملیاتی با انجام یک کارکوچک شدکه این کار به خواست خدا خودش بزرگ خواهد شد.

جناب اقای دکتر مهدی امیدی تجربیات و سوابق فعالیت های سازمان بسیج مهندسی را ستودنی و بسیار حایز اهمیت خواندند و خواستار یک عمل جهادی برای تبیین این رسالت مهم شدند. وی درخصوص ضعف در اجرای سیاستهای کلان ابلاغی رهبر انقلاب در حوزه شهرسازی و معماری ؛ طرح یکپارچه آمایش سرزمین ، برنامه راهبردی جهت تحقق معماری و شهر ؛ آموزش بعنوان مسایل مهم اشاره نمودند .

جناب دکتر قندچی ، به موضوع گفتمان سازی جریان انقلابی و احیای معماری و شهرسازی براساس سیاستهای ابلاغی رهبرانقلاب را بعنوان یکی از موضوعات مهم بیان کردند و خواستار تحول و تغییر روش مطالبه گری موضوعات معماری و شهر در صدا وسیما شده و خواستار الگو سازی معماری دارای هویت در جامعه شدند .

و جناب مهندس فروزانفر ضمن گزارش دیدار چهار سال پیش جمعی از معماران با رهبر انقلاب که در این جمع نیز حضور دارند ؛ به بیانات حضرت امام خامنه ای مدظلله العالی در زمینه معماری اسلامی را  سرچشمه حرکتی برای حل دغدغه های جامعه معماری اسلامی دانسته و خواستار نمونه افرینی جهت معرفی معماری اسلامی شدند .

و جناب اقای دکتر سید احمد مهدی نیا مدرس و هیات علمی دانشگاه خواستار تحلیل وضعیت موجود معماری و حل مسائل ان از طریق دانشگاهها شدند .

جناب اقای دکتر ارامی ، درخصوص جهت دهی پایان نامه های ارشد ودکتری در راستای چالشهای نظام ؛ برنامه ها و سیاستهای توسعه در خصوص برنامه هفتم توسعه کشور اشاراتی داشته و خواستارحضوری فعالانه و نقطه زنی دقیق جهت استفاده از ظرفیتهای قانونی موجود در جامعه برای ایجاد شهری اسلامی شدند .

وجناب دکتر محمدخانی ؛ بر مسایل مهمی چون رویکرد غلط پرورش معمار دانشگاهها ؛ وجود منابع آموزشی معارض با اصول اسلام و انقلاب ؛ نغییرات مستمر مدیران ؛ عدم هماهنکی سازمانها و نهادهای مرتبط با یکدیگر و بعضا تعارض در تصمیم گیریها را بعنوان اهم مسایل کلان بیان کرده و برای جلوگیری از هدر کردن وقت و عملگرا شدن کارگروه خواستار تعریف جدیدی از کارگروه نمودند که باعث تولید نفوذ ،راهبرد، نظارت و ضمانت اجرایی برنامه های کارگروه باشد.

در پایان جناب اقای دکتر محسن قنادزاده پور اناری رئیس سازمان بسیج مهندسین خواستار احصای مسایل نموده و یک موضوع مورد بررسی و تاحصول نتیجه پیگیری شود و در صورت نیاز این سازمان در حد توان ازاین تصمیمات تا رسیدن به نتیجه تمام تلاش خود را بکار گیردو اضافه نمودند که بهترین روش برای نمونه آفرینی ایجاد روستای الگو می باشد که این سازمان در این راستا برنامه هر استان یک روستای الگو را برای سال جاری در دست اقدام دارد

ایشان در پایان از حضور و وقت گذاری شرکت کنندگان در جلسه تقدیر و تشکر نموده و برای رسیدن به اهداف کارگروه ارزوی موفقیت کردند

دبیر جلسه ؛ پیش نویس اولیه دستور جلسه دوم را که در ساعت ۱۶الی ۱۸ ، چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ خواهد بود را چنین بیان نمود :  ابتدا نظرات اعضا راجع به اولویتها ، سپس انتخاب یک اولویت براساس توافق جمع و بعد سپس طرح موضوع راجع ان موضوع و در نهایت بحث و ارایه راهکارها وپیشنهادات راجع موضوع مورد نظر خواهد بود . و برخی از موضوعات قابل طرح در جلسه بعد را چنین بیان کردند : تبصره ۲۰ ماده جهش تولید مسکن ؛ بند مربوط قانون برنامه هفتم توسعه ؛ سند تحول دولت ،معضلات برنامه شهرداری تهران ؛موضوع اموزش عالی ؛ موضوع چاپ فاجعه امیز چاپ شده توسط دانشگاه تهران و…

لازم به یاد آوریست اعضای حاضردر نشست اول : مهندس عبدالحمید نقره کار ، رییس قطب علمی معماری اسلامی و ( رییس شورای اعتلای معماری و شهر ) ، دکتر سید جواد هاشمی فشارکی ؛ استاد دانشگاه  و ( دبیرشورای اعتلای معماری و شهر ) ؛ دکتر حمید رضا آرامی ، دبیر کارگروه عمران و شهرسازی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی ؛ دکتر امیر محمد خانی ، رییس بنیاد معماری انقلاب اسلامی ؛ دکتر سید احمد مهدی نیا ؛ مدیرگروه آمایش و شهرسازی ، دکتر حیدر جهان بخش ، معاون دانشگاه پیام نور ؛مهندس محمدرضا عطارزاده ؛ هیات علمی دانشگاه امام حسین ع و معاون سابق وزیر , دکتر سید رضا علوی ، معاونت حقوقی ریاست جمهوری ؛ دکتر مهدی امیدی ؛ از مدیران وزارت راه و شهرسازی ، دکتر آرش قندچی ، ازمدیران سازمان صدا و سیما ، مهندس سجاد صفار؛ دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی ( عمار) ،مهندس علیرضا فروزانفر؛ معاون هنری حوزه هنری انقلاب اسلامی ، همچنین دکتر قناد زاده رییس سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری و مهندس یونس پاینده ؛ مدیر فرهنگی سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری . که البته برخی از اعضا بعلت تلاقی با برنامه های دیگر توفیق حضور نیافتند ودر جلسات بعدی ملحق خواهند شد .