ارتقای فرهنگ اسلامی شهروندان، زمینه ساز شکل گیری تمدن نوین اسلامی در گام دوم انقلاب بوده ، و مبین نقش بسیار مهم شورای فرهنگ عمومی شهر است!
ارتقای فرهنگ اسلامی شهروندان، زمینه ساز شکل گیری تمدن نوین اسلامی در گام دوم انقلاب بوده ، و مبین نقش بسیار مهم شورای فرهنگ عمومی شهر است!

چهارمین نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان کنگاور در سال ۱۴۰۱ ؛ با حضور مسولین ادارات و نهادها و امام جمعه شهر کنگاور در روز اول ماه محرم در تاریخ ۸ مرداد ۱۴۰۱ برگزار شد. سخنران این نشست دکتر سید جواد هاشمی فشارکی ، با موضوع « « شرحی برگام دوم انقلاب اسلامی و جهاد تبیین و راهیافتهایی بر راهبرد ها و رویکرد های شهرستان کنگاور » » بود.

حجه الاسلام والمسلمین دکتر علی محمد لروند ؛ امام جمعه کنگاور (رییس شورای فرهنگ عمومی کنگاور) ؛ دکتر فرزاد الماسی،  فرماندار کنگاور (نایب رییس شورا) ؛ رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان (دبیر شورا ) ، رییس سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان ؛ سرهنگ الله دانه فرمانده سپاه ناحیه کنگاور ، رییس دانشگاه کنگاور ؛ رییس اداره آموزش و پرورش کنگاور ؛رییس اداره اطلاعات کنگاور ؛ رییس اداره تربیت بدنی کنگاور ؛ رییس حوزه علمیه کنگاور ؛ رییس اداره كتابخانه های کنگاور ؛ فرمانده نیروی انتظامی کنگاور ؛ شهردار شهرکنگاور ، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کنگاور ؛  رییس دادگستری کنگاور ، رییس نمایندگی سازمان صدا و سیما در کنگاور و….. در این نشست حضور داشتند .

 دکتر سید جواد هاشمی فشارکی ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام حزن و عزای حسینی گفت:  بعد از ۱۴ قرن محرومیت مسلمین ازحکمرانی اسلامی ؛ انقلاب اسلامی با الگو گیری از نهضت حسینی ؛ رژیم ستم شاهی را مضمحل کرده و حکومت جمهوری اسلامی با ستون خیمه ولایت فقیه برپا نموده است و بعبارتی استمرار سلسله نبوت در غدیر به سلسله امامت منتقل شد و اینک درجمهوری اسلامی تجلی پیدا کرده است . و براساس حدیث فرجعوا الی رواه احادیثنا ، ولایت فقیه ؛ ثمره انقلاب اسلامی و تجلی رسالت انبیای الهی و امامت شیعه اثنی عشری است . وجمهوری اسلامی عصاره ولایت و امامت انبیا و امامان است .و دشمنی با آن دشمنی با بالاترین معاصی است ؛ چرا که همانند در مقابل علی زمان قرارداشتن درجنگ نهروان را دارد. نق زنان نیز بد عقوبتی دارند . ساکتان در همراهی با گام دوم انقلاب  نیز پشیمان خواهندبود . ریشه غدیر در ۱۴۰۰ قبل بوده و استمرار آن در زمان را باید جستجو کرد , و آن پیروی از ولایت فقیه زمان می باشد .

وی چکیده ای از راهبردهای بیانیه گام دوم انقلاب جهت اینده انقلاب را چنین بیان کرد : تلاش و جهاد علم و پژوهش ، تلاش در جهت ارتقای معنویت و اخلاق که هم غایت افرینش و نیاز جامعه بوده و جهت دهنده همه حرکتهاست . اجرای اقتصاد مقاومتی بخصوص در الگوی مصرف بهینه و حمایت از تولید داخلی ؛ گسترش عدالت در همه زمینه ها و مبارزه با فساد در هر لایه ای ،  صیانت از استقلال و ازادی که بزرگترین دستاورد انقلاب بوده است . حفظ و صیانت از عزت ملی و رعایت مرزبندی با دشمن که هم اقتدار افرین بوده وهم سبب غلبه برچالشها میگردد. رعایت سبک زندگی اسلامی در همه شوون زندگی فردی و اجتماعی و مبارزه با سبک زندگی فاسد غربی .

ایشان در خصوص ویژگی مدیران شهرستان در گام دوم انقلاب چنین گفت : رسالت و ویژگیهای مسئولان براساس بیانیه گام دوم انقلاب که توسط رهبر انقلاب صادر شده است ؛ این موارد می باشد ؛ دلهای مسئولان بطور دائم باید برای رفع محرومیت بتپد ؛ طهارت اقتصادی شرط مشروعیت مقامات ؛ حراست از دستاوردهای انقلاب ؛ مرزبندی با دشمنان ؛ مجاز نبودن مذاکره با  آمریکا به علت زیان بار بودن آن ،برچیدن برجام ؛ دنبال راه حل مسائل کشور در داخل کشور ؛ تداوم یافتن دفاع از مظلومان و محرومان ؛ اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی ؛ بکارگیری مدیران جوان انقلابی و اندیشمند ؛ اجتناب از صاحبان حرفهای بی عمل ؛ عمل به سیاستهای کلان رهبری که هر مدیری بایستی بدان توجه داشته باشد و عمل کند . والا مسولیت وی فاقد مشروعیت بوده و ماندن در آن پست مجاز نمی باشد .

دکتر هاشمی فشارکی بیان داشت : امام المسلمین فرمان فریضه جهاد تبیین ؛ که بر همه فرض عینی و فوری است؛ را در سال گذشته اعلام نموده اند . وهر کسی باید در حد توان خویش اقدام کند. «جهاد تبیین» یک اقدام تکلیفی و حرکتی انقلابی با هدف بصیرت‌افزایی و گفتمان‌سازی و جذب حداکثری در برابر ریزش ها و طرد شدن هاست .که بایستی مستدل‌بودن ؛ هنرمندانه ، لین ؛ عدم اختلاف افکنی و ….. باشد و البته مغایرتی با نقد منصفانه ومصلحانه ندارد . «جهاد تبیین»؛ سرآغازی برای اصلاح امور، تحول در نظام اداری و فضای فرهنگی و عنداللزوم مطالبه گری است .لذا ما بایستی جهاد تبیین ایجابی داشته باشیم . یعنی به بیان کارهای درست و ارزشمند انقلاب و نظام بپردازیم . به این مفهوم که دستاوردهای عظیم انقلاب را تبیین کنیم . با هدف ایجاد روحیه و امید به اینده در برابر هدف دشمنان که بدنبال سلب روحیه و امید و می باشند .

وی در ادامه گفت : دومین روش جهاد تبیین پدافندی و واکنشی با هدف خنثی سازی تحریف دشمنان داشته باشیم . دشمن هماکنون دنبال تطهیر رژیم پهلوی ، لزوم زانو زدن در برابر امریکا ؛ تحریف جنگ تحمیلی ، تحریف امام خمینی و تخریب دولت انقلابی ؛ و جنگ شناختی و تاثیر بر باورها در دستور کار دشمنان انقلاب قرار دارد  .

ایشان در ادامه همچنین بیان داشت : سوم روش جهاد تبیین پیش دستانه با هدف پیشگیری قبل انتشار ویروس دشمن باشیم .فضا سازی عمومی اقدامات اتی پیش از شروع تخریب دشمنان و قبل ازفعال شدن دشمن داشته باشیم . و صحنه جامعه را اشباه و اقناع سازیم ، پیش از مجال یافتن توپخانه دشمن می باشد . مثلا اگر قرار است، مبارزه با مفاسد اجتماعی یا اصلاحات اقتصادی؛ یا مبارزه با سبک زندگی غربی صورت گیرد،  پیش از ان، فواید ان تشریح شده و ابهامات رفع شده و زمینه شبهه پراکنی فراهم نشود. همچنین مساله سازی در انتخابات سال آتی در دستور کار دشمنان است ؛ که بایستی از هماکنون تدابیری را فراهم کرد.

دکتر هاشمی فشارکی در پایان بیان داشت :  ارتقای فرهنگ اسلامی شهروندان، زمینه ساز شکل گیری تمدن نوین اسلامی در گام دوم انقلاب بوده ، و مبین نقش بسیار مهم شورای فرهنگ عمومی شهر است! ومدیران محترم بایستی موارد فوق را سرلوحه کاری خود و اداره مطبوع خویش قرار داده و در برنامه های جاری خویش بینی های لازم را داشته باشند. شهر کنگاور از برخی مظاهر نامتجانس درظاهر جامعه و سیمای بصری ساختمانهای شهر برخودار بوده ؛ که بایستی با یک خرد جمعی و اهتمام و همکاری همه ادارات به مسایل و مشکلات رسیدگی شده و در دوره کوتاهی مرتفع شده و به شهری اسلامی مبدل گردد.   امامزاده ابراهیم ؛ بر بلندای تپه آناهیتا شهر ؛ و شهدای گلنام بر تپه دیگر شهر ؛ چراغ فروزان شهر تاریخی کنگاور ؛ ومعبد آناهیتا موزه عبرت آموزی از تاریخ پیش از اسلام بوده و این شهر قابلیت انرا دارد که با اهتمام شما مدیران درگام دوم انقلاب به قطب گردشگری تعالی بخش مبدل گردیده و یا ایجاد تمدن نوین اسلامی ؛ بستر سازی جامعه برای ظهور مهدوی گردد  .

********************

لازم به یاد آوریست : شهرستان کَنگاور در شرق استان کرمانشاه  ودر فاصله ۹۸ کیلومتری شرق کرمانشاه و۸۸ کیلومتری جنوب غربی همدان و ۴۰۳ کیلومتری غرب تهران قرار دارد . این شهرستان قدیمی در کنار معبد آناهیتا ساخته شده و قدمت آن به دوران اشکانیان می‌رسد.

کنگاور دارای چشمه‌های آب فراوان و همچنین دشت‌های حاصل‌خیزی می‌باشد. از روستاهای آباد این شهر روستای فش و روستای قارلق بزرگ خزل غربی دهلر چشمه درازه سلطان آباد عباس آباد کرماجان است.

دین:

اکثر قریب به اتفاق جمعیت کنگاور را شیعه تشکیل می دهد و درصد کمی نیز از برادران و خواهران سنی مذهب اهل کردستان عراق و نیز جمعی از پیروان اهل حق هم در منطقه ساکن هستند.

مردم و گویش‌های رایج

زبان عمده مردم کنگاور کُردی با گویش های ؛ کرمانشاهی (با لهجه مخصوص) و لَکی است، همچنین ایلات ترکاشوند و خزل که در این شهر ساکنند به لکی سخن می‌گویند.

امـاکـــن مــــــذهبی:

مزار ۴۲۳ شهید شهرستان کنگاور – امامزاده محمد ابراهیم (ع) – امامزاده باقر ( گودین ) – امامزاده سید جمال الدین ( فش ) – حسن آباد ( قارلق ) ؛ مسجد امام زاده ؛ مسجد جامع کنگاور

آثار و ابنیه های تاریخی:

شهر کنگاور از جمله شهرستان‌های تاریخی و با پیشینه استان کرمانشاه است که آثار تاریخی و باستانی ارزشمندی را در خود جای داده‌است :  معبد آناهیتا ( قدمت آن به ۱۱۳۰ سال می‌رسد) – تپه گودین ( در شهر گودین در ۱۰ کیلومتری شرق کنگاور) – پل تاریخی کوچه ( پل آجری مربوط به دوره شاه عباس صفوی) – تپه کارخانه ( با کاربریهای خانه، گورستان، تپه، کارخانه) – حمام تاریخی و فرهنگی توکل ( کهنه ) (در بین حمام‌های تاریخی این شهر قدیمی‌ترین محسوب شده ؛ مربوط به دوره صفویه است و در ضلع غربی معبد آناهیتا و در ضلع جنوبی راسته پالاندوزها در محله گرگون در کنگاورقراردارد ) ، حمام حاج اصغرخان ( حمام قدیمی آجری با سربینه و صفه ) ، حمام میدان ( از مجموعه حمام های سه گانه کنگاور حمام میدان است که در محله شهرآباد واقع شده و در ضلع جنوبی قلعه بنا شده است) ، حمام حسن خان (در اواسط دوره قاجاریه ساخته شده و در زیر تکیه معاون الملک شهر کرمانشاه واقع شده . این حمام همانند دیگر حمام های تاریخی دارای سربینه، گرم خانه و فضاهای متعدد دیگری است که در سربینه و گرم خانه حمام، گنبدها بر روی ستون های سنگی قرار گرفته و به شیوه مارپیچ تزیین شده اند.) ، حمام بزرگ سرجوب ( در محله سرجوب است. سربينه حمام محوطه‌اى چهار ضلعى است که در وسط آن چهار ستون سنگى استوانه‌اى از سنگ يکپارچه وجود دارد. نوع سنگ ستون‌ها و سرستون‌ها با سنگ‌هاى بناى باستانى کنگاور (آناهيتا) يکى است ) که به سه حمام مراجعه کردم ولی متاسفانه هرسه مسدود بودند – معدن چل مران ( شلمران ) و خانه قدیمی غلامحسین خان ساری اصلانی – بازار قدیمی کنگاور -خانه ساری‌اصلانی – پل کوچه -تپه جودا (جهودا) -تپه برج -تپه چشمه یار قزوینه -تپه چشمه تخت قزوینه -تپه گوری -معدن اله دانه – معدن باغ ملی -گورستان ماقبل تاریخ رستم‌آباد -کاروانسرای شاه عباسی – بقعه قبرآقا -قلعه دختر گبر

مناطق گردشگری:

سراب های فش – کبوترلانه – ماران ( یا دهلر ) –  خرم آباد – قره گزلوی سفلی و علیا – باباعلی و چشم اندازهای رودخانه خرم رود و …

غذاهای محلی:

خورش خلال بادام ، آش عباسعلی ، آش ترخینه ، آش دوغ ، آش عدس ، نوعی حلوای محلی و …

سوغات:

صنایع چوبی و معرق و منبت وگلیم و…

*****************

شورای فرهنگ عمومی استان

در سال ۱۳۷۲، شورای فرهنگ عمومی کشور با هدف توجه بیشتر به مسایل فرهنگی استان‌های کشور و پی‌گیری مصوبات شورای فرهنگ عمومی و شورای عالی انقلاب فرهنگی در سطح استان‌ها نسبت به تأسیس و تشکیل شورای فرهنگ عمومی در مراکز استانها اقدام نمود که بحمدالله هم اکنون، شورای فرهنگ عمومی در مرکز تمامی استان‌ها تشکیل شده است. این شورا در استان‌ها به ریاست ائمه جمعه و نایب رییسی استانداران و دبیری مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها فعالیت می‌نماید؛ که از جمله وظایف آن می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱- مطالعه، تجزیه و تحلیل و ارزیابی سالیانه وضع فرهنگ عمومی استان براساس شاخص‌های تدوین شده در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور؛

۲- شناسایی و ارزیابی علمی، پیش بینی و رصد موضوعات اجتماعی و فرهنگی فراگیر استان؛

۳- انجام تحقیقات مرتبط با فرهنگ عمومی استان و تحلیل و ارزیابی نتایج تحقیقات علمی انجام شده به منظور دسترسی به راهکارهای مناسب جهت حل مسایل فرهنگی؛

۴- شناسایی، سنجش استعدادها، قابلیت ها و توانمندی های فرهنگی استان؛

۵-  بررسی و اظهار نظر نسبت به موضوعات، طرح‌ها و گزارش‌هایی که از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور به شورای فرهنگ عمومی استان ارجاع می‌شود؛

۶- تهیه و تدوین و پیشنهاد طرح های عملیاتی و کاربردی برای بهبود شاخص های فرهنگ عمومی استان؛

۷- تلاش در جهت همکاری و هماهنگی و همسویی بین دستگاه‌های دولتی وغیردولتی و مجریان فرهنگی استان در زمینه ساماندهی برنامه‌های فرهنگی استان؛

۸-  اتخاذ شیوهای تشویقی در استان به منظور شکوفایی فرهنگ عمومی در ابعاد مختلف؛

۹- برنامه‌ریزی کوتاه مدت ، میان مدت و تدوین شیوه نامه های لازم برای ایفای وظایف در چارچوب سیاست های شورای فرهنگ عمومی؛

۱۰- برنامه ریزی در جهت اجرای مصوبات ابلاغی شورای عالی انقلاب فرهنگی و تصمیمات شورای فرهنگ عمومی کشور در استان‌ها؛

۱۱- ارزیابی روند اجرایی سیاست ها و برنامه های فرهنگی در استان.

*****************

شورای فرهنگ عمومی شهرستان

در ادامه فعالیت‌های شورای فرهنگ عمومی در استان‌ها با هدف توجه به شهرستان‌ها، تشکیل شورای فرهنگ عمومی شهرستان‌ها در دستور کار شورای فرهنگ عمومی قرار گرفت و در سال ۱۳۸۵ آیین‌نامه شورای فرهنگ عمومی شهرستان با این وظایف، تصویب شد:

۱- بررسی معضلات و ویژگی‌های فرهنگی که در جامعه شهری و روستایی آن منطقه وجود دارد، و ارایه راهکارهای مناسب برای رفع این معضلات و انعکاس آن به شورای فرهنگ عمومی استان؛

۲- تلاش برای حذف سنت‌های غلط رایج و تشویق مردم بر حفظ و تقویت ارزش‌های دینی، انقلاب اسلامی و فرهنگی منطقه؛

۳- برنامه ریزی در جهت هماهنگی و همسو کردن دستگاه ها، مراکز و مؤسسات دولتی و غیردولتی در منطقه برای فعالیت در زمینه مسایل فرهنگی؛

۴- اتخاذ شیوه‌های تشویقی و نظارتی در شهرستان از سوی شورای فرهنگ عمومی به منظور اعتلا و شکوفایی فرهنگ عمومی در ابعاد مختلف؛

۵- بررسی زمینه ها و یا آثار فرهنگی مترتب بر سیاست ها و اجرای طرح و برنامه های اقتصادی، اجتماعی در منطقه به منظور اطمینان از همسویی و عدم مغایرت آنها با اصول سیاست فرهنگی و سیاست ها و ارزش های فرهنگی کشور و استان و ابلاغ نتیجه به دستگاه های اجرایی شهرستان؛

۶- مطالعه سیاست‌های فرهنگی ابلاغی از مرکز استان و کشور، اظهار نظر نسبت به موضوعات طرح شده و تهیه گزارش‌های مورد نیاز استان برای اصلاح فرهنگ عمومی در شهرستان‌ها و پی‌گیری مصوبات شورای فرهنگ عمومی و شورای عالی انقلاب فرهنگی در سطح شهرستان .

*********************

شورای فرهنگ عمومی شهرستان کنگاور

موضوع نشست ۸ مرداد ۱۴۰۱:

« شرحی برگام دوم انقلاب اسلامی و جهاد تبیین و راهیافتهایی بر

راهبرد و رویکرد شهرستان کنگاور »

*********************