جهادگران امروز، یاری‌گران کهن رزمنده دیروز
جهادگران امروز، یاری‌گران کهن رزمنده دیروز

گروه‌های جهادی بسیج دانشجویی همدان با حضور در روستای «رایگان علیا» برای رزمنده دوران دفاع مقدس که سالیان سال برای حفظ خاک و ناموس جنگیده است، در حال ساخت خانه‌ای هستند.

همدان، هر جایی که به خدا تکیه کردیم، به نیروی مردم تکیه کردیم و حاضر به حرکت جهادی شدیم، پیروز شدیم، این گزیده‌ای از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص اردوهای جهادی است.

اردوهای جهادی با هدف کمک به قشر مستضعف چندین سال است که در نقاط مختلف ایران برگزار می‌شود. در استان همدان نیز گروه‌های جهادی از اقشار مختلف به مناطق محروم اعزام و گام موثری در خدمات رسانی به مردم مستضعف برداشته‌اند.

دانشجویان هم از جمله اقشاری هستند که بسیار از اردوهای جهادی استقبال می‌کنند و براساس رشته‌های تحصیلی خود در مناطق کم‌برخوردار حضور پیدا می‌کنند.

با بچه‌های بسیج دانشجویی جهت بازدید از فعالیت گروه جهادی «سید میلاد مصطفوی» بسیج دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، راهی روستاهای توابع شهر مهاجران شدیم.

جهادگران امروز، یاری‌گران کهن رزمنده دیروز

در داخل روستای «رایگان علیا»، دانشجویان در حال ساخت خانه‌ای بودند، جزئیات فعالیت گروه‌های جهادی را از مسئول گروه جویا شدیم.

«مهدی چشمه‌قصابانی» مسئول گروه جهادی شهید «سید میلاد مصطفوی» و بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد همدان، اظهار داشت: از اوایل فروردین، طبق روال هر سال شروع به انتخاب روستا برای اردوی جهادی کردیم، تقریبا پنجمین روستا که رسیدیم به منزل حاج «اسماعیل نجفی» برخورد کردیم که رزمنده جنگ و همرزم حاج احمد متوسلیان بود.

وی به تشریح کمک‌های ادارات به این گروه جهادی پرداخت و گفت: برای این طرح بنیاد مسکن ۵۰ میلیون وام بلاعوض، سپاه ۲۰۰ کیسه سیمان و سازمان صنعت و معدن هم۳۰ تن ماسه  اهدا کردند.

جهادگران امروز، یاری‌گران کهن رزمنده دیروز

چشمه‌قصابانی با بیان اینکه در حال انجام ۳ پروژه عمرانی هستیم، گفت: در کنار پروژ‌ه‌های عمرانی به فعالیت‌های فرهنگی نیز پرداختیم به طور مثال در روستای «را‌ه‌هموار» کتابخانه‌‌‌ای به اسم شهید سیدمیلاد مصطفوی، افتتاح  و همچنین مراسم‌های مذهبی برای اهالی روستا برگزار کردیم.

وی از اجرای پویش هر خانه یک پرچم به مناسبت عید غدیر در روستای رایگان علیا خبر داد و افزود: بنیاد شهید مدنی ۸۰۰ هزار تومان برای این امر کمک کرد و با توجه به اینکه روستا ۸۰ خانوار دارد در اکثر خانه‌ها پرچم نصب شد.

جهادگران امروز، یاری‌گران کهن رزمنده دیروز

وی اساسی‌ترین مشکل روستای رایگان سفلی را ضعف فرهنگی و مهاجرت بالای جوانان دانست و گفت: این روستا تقریبا دارای ۳۵۰ نفر جمعیت و شغل قالب اهالی روستا کشاورزی است، جوانان این شغل را به صرفه نمی‌دانند و اکثرا به شهر مهاجرت کرده‌اند.

در همین حین حاج اسماعیل نجفی، رزمنده دوران دفاع مقدس نظر ما را به خود جلب کرد، بینایی‌اش را به خاطر آب مروارید از دست داده بود، فرزندی نداشت و همسرش هم به رحمت خدا رفته بود از زحمات گروه‌های جهادی تشکر کرد از روزهای جبهه و هم‌رزم بودنش با احمد متوسلیان گفت.

جهادگران امروز، یاری‌گران کهن رزمنده دیروز

حال امروز گروه‌های جهادی به یاری رزمنده قدیمی شتافته اند و به پاس قدردانی از زحماتش در حال ساخت منزلی برای او هستند.

تیم‌های هلال‌احمر هم جهت بررسی سلامت اهالی روستا آمده بودند، «شاهرخ فخیمی» رئیس شعبه هلال‌احمر شهرستان بهار از همراهی اعضای هلال احمر با گروه‌های جهادی گفت و اظهار داشت: در اردوهای جهادی طبق فراخوانی که داده می‌شود اهالی روستا معاینه می‌شوند و سلامت آنان بررسی می‌شود.

جهادگران امروز، یاری‌گران کهن رزمنده دیروز

وی از مشکلات استخوانی در بین کودکان روستا گفت و ادامه داد: طی غربالگری که صورت گرفته است، متوجه شدیم که مشکلات استخوانی و حرکتی در بچه های خردسال بیداد می‌کند که گاها بعضی از این مشکلات با یک کفه طبی حل خواهد شد‌.

«حمید پورحسینی» مسئول ناحیه بسیج دانشجویی استان همدان نیز از ادامه‌دار بودن اردوهای جهادی در قالب «عهد خدمت» خبر داد و گفت: از اوایل تابستان حدود ۱۰ هزار نفر روز از دانشگاه‌های مختلف اعزام داریم.

وی با بیان اینکه در تابستان امسال در نظر داریم ۱۰ پروژه عمرانی که شامل ساخت منزل برای محرومین است انجام دهیم، گفت: دانشگاه‌های مختلف همچون دانشگاه علوم پزشکی در مباحث پزشکی و دانشگاه فرهنگیان در مباحث آموزشی و فرهنگی گر‌وه‌های جهادی مختلفی اعزام می‌کنند.

انتهای پیام/