از بودایی بودن تا شهدایی شدن
از بودایی بودن تا شهدایی شدن

دراین نوشتار به حکایت یک دختر بودایی ، مسلمان شدن و مادر شهید شدن پرداخته شده است .
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

پسری که مادرش ژاپنی بود ؛ و الزامی بررفتنش به جنگ نبوده ؛ ولی برحسب تکلیف به جبهه عازم شده و خونش را تقدیم انقلاب کرد ؛ لذا امثال وی حجت هستند برای کسانیکه در زمان دفاع مقدس می توانستند به جبهه بروند ولی به هر دلیل نرفتند . ویا کسانیکه در شرایط فعلی بایستی انقلاب را یاری کنند ولی درسکوتند .

خانم ژاپنی هیچ تعهدی نسبت به ایران نداشته ولی کشورش ژاپن را رها کرد و ایران اسلامی را برای زندگی برگزید و با حجاب کاملش در خدمت اهداف انقلاب بود . لذا امثال وی حجت هستند برای مادرانی که از نعمات جمهوری اسلامی بهره مند میشوند ولی نه تنها قدر این نعمت را نمی دانئد بلکه در گفتار و رفتار علیه نظام اسلامی تلاش میکنند .

خانم سبا بابایی (کونیکو یامامورا) در خانواده‌ای بودایی مسلک در ژاپن در ۱۳۱۷ متولد شد و در ۲۰ سالگی با جوان مسلمان ایرانی آشنا و به دین اسلام مشرف شد . اما ازدواج با یک جوان مسلمان ایرانی مسیر زندگی‌اش را تغییر داد.وی بعد از ازدواج با یک ایرانی به نام بابایی به ایران مهاجرت کرد و صاحب فرزندی بنام محمد شد و ۱۹ سالگی عازم جبهه شده و در سال ۱۳۶۲ به شهادت رسید . این مادر شهید  از سال ۱۳۸۴ با انجمن حمایت از قربانیان سلاح‌های شیمیایی همکاری داشته و سپس با موزۀ صلح تهران به‌عنوان مسئول بخش تبادل فرهنگی با ژاپن همکاری داشت.

مادر ژاپنی شهید دفاع مقدس زنی مؤمن، متین و اهل دانش و امورخیر بود و عمرش را وقف اسلام و انقلاب اسلامی کرد . عاقبت بخیر شد و نام خود و فرزندشهیدش را در دفتر ایثار و شهادت ثبت و جاودان کرد .

مادر شهید محمد بابایی از چند روز قبل به‌علت ضایعه تنفسی در بیمارستان خاتم الانبیا (ص) بستری بود، و جمعه ۱۰ تیرماه ۱۴۰۱ بعد از ۳۹ سال فراغ فرزند ؛ دار فانی را وداع گفت و به فرزند شهیدش پیوست. و مراسم تشییع پیکر خانم تنها مادر ژاپنی شهید دفاع مقدس محمد بابایی که با عنوان مهاجری از سرزمین آفتاب شناخته می‌شد، صبح روز ۱۲ تیر ۱۴۰۱ با حضور اقشار مختلف مردم و جمعی از مسئولان از مسجد انصارالحسین (ع) نیروی هوایی در تهران برگزار شد. سپس به بهشت زهار تهران منتقل شد . نخست مراسم وداع با مادر شهید بر سر مزار فرزند شهیدش محمد بابایی در قطعه ۲۸ بهشت زهرا برگزار ، انگاه در قطعه ۴۵ والدین شهدا دفن شد و به فرزندش ملحق و عاقبت بخیر شد .

کتاب مهاجر سرزمین آفتاب علاوه بر بیان سرگذشت زندگی او، به مسلمان شدن و شهادت فرزنش محمد بابایی نیز پرداخته است .

پیوست :

در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد امام جمعه موقت تهران به نمایندگی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی حضور یافت و پس از بیان سخنانی به خانواده و بازماندگان این مرحومه تسلیت گفت.

کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در این مراسم پیام تسلیت امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه را قرائت کرد.

آیت‌الله حمیدی نیز در سخنانی کوتاه پس از اقامه نماز بر پیکر مادر شهید بابایی، بیان کرد: یک دسته از کسانی که شفاعت می‌کنند شهدا هستند. ما جز خوبی از این مادر شهید ندیدیم.  کسانی که عزیزان خود را از دست دادند به سعادت رسیده‌اند.

همچنین حجت‌الاسلام یوسف علی شکری، نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: حضور این مادر شهید در کشورمان بسیار پر خیر و برکت بوده است.  این مادر شهید بالاترین منشأ خیر است. او علاوه براینکه مادر شهید است مدرسه‌ای هم ساخته است.

همچنین پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب اسلامی قرایت شد .

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و غلامعلی حدادعادل و محمدحسین صفارهرندی اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز حضور داشتند.

 

 

تشییع پیکر مادرشهید محمد بابایی

 

مراسم تشییع پیکر مطهر کونیکو یامامورا مادر شهید محمد بابایی

 

 

تشییع پیکر مطهر کونیکو یامامورا مادر شهید محمد بابایی