۳۰ شب + ۱۰ شب ذیحجه = ۴۰
۳۰ شب + ۱۰ شب ذیحجه = ۴۰

در قرآن کریم به برخی از اعداد مانند عدد “چهل‌”، “هفت‌”، “هفتاد” و… توجه ویژه‌ای شده است‌. در مورد عدد “چهل‌” نیز مطالبی وجود دارد که حکایت از وجود اسراری در آن می باشد . میقات حضرت موسی ع با اضافه شدن ۱۰ شب ، به ۳۰ شب وعده شده ؛ نهایتا با چهل شب تکمیل شد .
*
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

************************

قران کریم  دربارة میقات حضرت موسی ع می‌فرماید: ” و ما با موسی سی شب وعده قرار دادیم و ده شب دیگر بر آن افزودیم تا آنکه زمان وعده پروردگارش به چهل شب تکمیل شد. و موسی به برادر خود هارون گفت: تو اکنون جانشین من در قوم من باش و راه صلاح پیش گیر و پیرو راه اهل فساد مباش.: (اعراف‌،۱۴۲)

************************

علت اینکه وعده چهل شب یکجا بیان نشده بلکه نخست مى فرماید سى شب، سپس ده شب به عنوان مکمل بر آن مى افزاید : گرچه در متن واقع، بنا بر چهل روز بوده، اما خداوند براى آزمودن بنى اسرائیل نخست موسى (علیه السلام) را براى یک مواعده سى روزه دعوت نمود سپس آن را تمدید کرد، تا منافقان بنى اسرائیل صفوف خود را مشخص ‍ سازند.

از امام باقر (علیه السلام) چنین نقل شده که فرمود: هنگامى که موسى (علیه السلام) به وعدهگاه الهى رفت با قوم خویش قرار گذاشته بود غیبت او سى روز بیشتر طول نکشد، اما هنگامى که خداوند ده روز بر آن افزود، بنى اسرائیل گفتند: موسى (علیه السلام) تخلف کرده است، و به دنبال آن دست به کارهائى که مى دانیم زدند وگوساله پرستى کردند.

************************

علت چهل شب (اربعین لیله) نه چهل روز در قرآن ذکر شده : به خاطر این است که مناجات حضرت موسى (ع) و گفتگویش با خداوند بیشتر در شب انجام مى شده است.

************************

 

فلسفه چهل : در قرآن کریم به برخی از اعداد مانند عدد “چهل‌”، “هفت‌”، “هفتاد” و… توجه ویژه‌ای شده است‌. در مورد عدد “چهل‌” نیز مواردی وجود دارد که حکایت از وجود اسراری در آن می باشد . مانند موارد زیر  :

میقات حضرت موسی ع با چهل شب تکمیل شد (اعراف‌،۱۴۲)

در زمان حضرت نوح عليه السلام، براى عذاب كفّار، چهل روز باران باريد.

چهل سال قوم حضرت موسى در بيابان سرگردان بود.

پيامبر صلى الله عليه و آله چهل روز از خديجه جدا شد و اعتكاف كرد تا غذاى آسمانى نازل شد و مقدّمه‌ى تولّد حضرت زهرا عليها السلام فراهم گرديد.

– امام باقر (عَلیه السَلام) بیان داشتند: هر کس تا چهل روز اعمال خود را خالص برای خدا انجام دهد چشمه‌های حکمت از قلبش بر زبانش جاری می‌شود.

رسول خدا صلى الله عليه و آله در چهل سالگى مبعوث شد.

انسان تا چهل سالگى زمينه‌ى كمال روحى ومعنوى دارد، امّا پس از آن دشوار مى‌شود.

ثواب زیارت اربعين امام حسین و پیاده روی اربعین

اسامی چهل مومن در دعای قنوت نماز شب

اثر لقمه تا ۴۰ روز می ماند

صدور بیانیه گام دوم انقلاب در چله انقلاب اسلامی

************************

فضیلت نماز : امام باقرعلیه السلام می فرمایند:  هیچ‌گاه نماز دهه اول ذی الحجه را ترک نکنید، و اگر این نماز را بخوانید، در ثواب اعمال حاجیان شریک خواهید بود، هر چند که به حج نرفته باشید. (سید بن طاووس، الاقبال، ۱۴۱۹ق، ج۲، ص۳۵)

************************

زمان نماز : نماز دهه اول ذی الحجه در ده شب اول این ماه (از غروب آخرین شب ماه ذیقعده تا شب عید قربان) و بین نماز مغرب و عشاء باید خوانده شود.

************************

کیفیت نماز: این نماز دو رکعت است. در هر رکعت بعد از تکبیره الاحرام ابتدا سوره حمد و بعد سوره اخلاص  و سپس باید آیه ۱۴۲ سوره اعراف

(وَ واعَدْنا مُوسی‏ ثَلاثِینَ لَیلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیلَةً وَ قالَ مُوسی‏ لِأَخِیهِ هارُونَ اخْلُفْنِی فِی قَوْمِی وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبِیلَ الْمُفْسِدِینَ)؛  خوانده شود.