ازدواج و سبک زندگی مزدوجین
ازدواج و سبک زندگی مزدوجین

در این نوشتار ؛ فهرست مراحل خواستگاری تا ازدواج بیان شده است و نقدی برمراکز مشاوره ازدواج صورت گرفته شده و سپس خواستگاری و ازدواج امام علی (ع) و حضرت زهرا (س) و ضرورت الگوی ازدواج درجامعه اسلامی تبیین شده است .
*
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

اول ذیحجه بهترین روز عالم‌خلقت است . این روز ، که روز ازدواج نامگذاری شده است ؛ روزیست که دو انسان کامل دو فخر عالم ، دو گوهر ناب از عالم هستی یکی شدند ، فاطمه و علی ، سالروز ازدواج بانوی دوعالم حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و مولایمان علی علیه السلام

مراحل خواستگاری تا ازدواج  

مراسم ازدواج در  کشورهای مختلف و اقوام گوناگون با فرهنگ‌های مختلف از گذشته تا کنون اهمیت زیادی داشته است. این مراسم دارای هفت خان می باشد

در کشور ما از خواستگاری تا عقد، مراحلی دارد معمولا طی میشود که منهای جزییات آن تقریبا یکسان است. در این نوشتار مراحل خواستگاری تا عقد بصورت فهرست وار ذکر شده است .

دریافت پیشنهاد گزینه ازدواج به پسر و یا خانواده وی

مشورت

انتخاب گزینه برای خواستگاری رفتن

خواستگاری ( تعیین زمان خواستگاری ؛ پوشش مناسب و آراستگی در خواستگاری ، ورود میهمانان و نحوه برخورد با آنها در خواستگاری ، رفتار دختر و پسر در مراسم خواستگاری و…. )

تحقیقات خانواده دختر از پسر

موافقت اولیه طرفین

آزمایش ازدواج (  اولین مرحله آزمایش ازدواج ، دومین مرحله آزمایش ازدواج )

مشاوره ازدواج

مراسم بله برون ( رسم و رسوم مراسم بله برون ؛ تعیین مهریه و…. ؛ هدایای مراسم بله برون )

مراسم نامزدی یا شیرینی خوران و صیغه موقت

عقد محضری

جشن عقد ( ظواهر بیش از حد در مواردی مانند آیینه و شمعدان ، نان سنگک ، ترمه ، نبات ، تخم مرغ‌های رنگ شده ، سکه‌های طلا ، گلاب ، آجیل ، عسل ؛ اسپند ، میوه ، کله قند )

جهاز برون

حنابندان

مراحل جشن عروسی

مراسم پاتختی

مراسم مادرزن سلام

ماه عسل

مراسم باداری

مراسم تولد فرزند

مراکز مشاوره ازدواج

صدها مرکز مشاوره ازدواج و پایگاه های اطلاع رسانی به موضوع مشاوره ازدواج مشغولند ؛ که در اغلب انان به ظواهر امر بیش از احکام اسلامی می پردازند و صرفا بعنوان شغل و درامد بیشتر بدان می نگرند و برخی نیز تلویحا مروج سبک ازدواج غیر سنتی می پردازند ؛ که نتیجتا ازدواج ناموفق از آنها حاصل می شود .

خواستگاری و ازدواج امام علی (ع) و حضرت زهرا (س)

حضرت علی (ع) فاطمه را از پدرش خواستگاری می کند و بعد صحبت و توافق و تعیین مهریه ؛ پیامبر(ص) قبول کردند که امام علی(ع) زره خود را بفروشد و مبلغ آن را جهت بخشی از مهریه حضرت فاطمه(س) در اختیار پیامبر(ص) قرار دهد. وپیامبر با وجه آن لوازم منزل ساده ای برای زندگی حضرت فاطمه (جهیزیه) خریداری می کنند .و طی مراسم ساده ولی معنوی ؛ولیمه عروسی داده میشود . با مشایعت کنندگان حضرت زهرا (س) به خانه بخت می روند و خوشبخت دوعالم میشوند .

الگوی ازدواج جامعه اسلامی

پیامبر الهی (ص) ازدواج دخترش را ساده ترین و راحت ترین روش ممکن در نظر گرفت تا الگویی مناسب برای جوانانی باشد که درآستانه ازدواج قرار دارند و با کمبود درآمد مواجه هستند .

ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) نکات بسیار آموزنده ای دارد که لازم است واکاوی شده و براساس شرایط زمان ؛ بعنوان سبک ازدواج اسلامی ترویج و فراگیرکرد :

اول : معیارهای تعیین همسر براساس احکام اسلامی

دوم : مراحل انجام ازدواج بر مبنای سبک زندگی اسلامی

سوم : ساده زیستی در تمام مراحل زندگی است.

چهارم : تربیت نسلی پاک و سالم

پنجم : عاقبت بخیری همه اعضای خانواده

عروسی با محیطی صمیمی و معنوی  یکی از دوستان نگارنده در مسجد جلیلی تهران در سال  ۱۳۶۰

سخن پایانی

در فرهنگ کشورمان، از خواستگاری تا عروسی، مراحل و رسم و رسومات مختلفی وجود دارد ؛ که بسیاری از انها مبتنی بر فرهنگ غنی اسلامی می باشد ولی برخی از زواید آن سبب سخت شدن و ازدیاد هزینه را بهمراه آورده است . تعیین معیارها و الگو سازی ازدواج زوج فخر اسلام می تواند به زوجین امروزی کمک ‌کند که رابطه را به هدف‌شان، یعنی ازدواج تعالی بخش و موفق و ماندگار، سوق دهند.