فتح خرمشهر نخستین پیام بهت آور قدرت نوظهور رزمندگان اسلام به جهان بود!
فتح خرمشهر نخستین پیام بهت آور قدرت نوظهور رزمندگان اسلام به جهان بود!

مراسم شکرانه ازادی خرمشهر در مسجد بقیه الله الاعظم (عج) تهران در روز سوم خرداد ۱۴٠۱ برگزار شد و سخنران این مراسم دکتر سید جواد هاشمی فشارکی با موضوع « از فتح خرمشهر تا فتح قله های جهانی در گام دوم انقلاب» بود.

دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی ضمن عرض تبریک این روزحماسی وپرافتخارتاریخ بیان داشت: ایران تازه استقلال یافته ؛ ۲۰ ماه تحت انواع فتنه های غربیها برای مناطق مختلف کشور و فتنه های سیاسی و کودتا و زمزمه های انحلال ارتش قرار داشت و چون به ثمر ننشست جنگ تحمیلی با حمایت غرب و شرق حمله یکباره ارتش بعث عراق آغاز شد و مناطق وسیعی از جمله خرمشهر در معرض تهاجم بعث عراق قرار گرفت .

وی اضافه کرد : در اشغال خرمشهر توسط بعثی ها  و آزاد سازی خرمشهر توسط رزمندگان ایران تفاوتهای ماهوی و شکلی زیادی وجود دارد . اشغال مناطق مختلف کشور محصول فتنه کشورهای سلطه گر و خیانت لیبرال های وطنی بود . و دفاع مردمی با دستان خالی سبب شد ارتش مجهز بعث عراق بعد از ۳۴ روز مقاومت ودفاع تن در برابر تانک ؛ شهر را اشغال کند .

دکتر هاشمی فشارکی بیان داشت: طی ۹ ماه فرماندهی جنگ بنی صدر نه دفاع در برابر دشمن درست سازماندهی شد و نه عملیاتی موفقی برای باز پس گیری صورت گرفت ؛ که بسا مخالفت های بنی صدر درتجهیز سپاه و بسیج ؛ مانع شکل گیری دفاع مردمی در دفاع تجاوز شد. اما بعد از عزل و فرار زنانه وی در ۳۱ خرداد ۱۳۶۱ ، فرماندهی جنگ جهادی شکل گرفت و چند عملیات بزرگ وموفق صورت گرفت . شکستن حصرابادان ، عملیات طریق القدس ؛ عملیات فتح المبین ؛ عملیات بیت المقدس صورت گرفت و طی یکسال اکثر مناطق اشغالی ازاد شد . و اثبات کرد تفکر لیبرالی نه تنها برای اداره کشور که حتی برای اداره جنگ نیز جواب نمی دهد و روحیه جهادی راهگشاست .

ایشان در ادامه گفت : بعثی ها  خرمشهر را ۵۷۸ روز در اشغال داشتند و با تخریب خانه ها و ایجاد تونل ها و کانالهای زیرمینی و سنگرها و مواضع مستحکم آ انرا بعنوان یک دژ تسخیر ناپذیر مبدل کرده بودند و آماده بودند تا خرمشهر را برای همیشه در اشغال خود داشته باشند. روی دیوارهای خرمشهر جمله «جئنا لنبقی» «آمده‌ایم تا بمانیم». را نوشته بودند؛ و در رادیو بغداد ، آب و هوای خرمشهر به عنوان یکی از شهر‌های عراق گفته می‌شد. و صدام ملعون در سخنانش خرمشهر را مرواریدشط العرب نامیده بود . کار‌شناسان نظامی خارجی وقتی استحکامات عراق در خرمشهر را دیدند می‌گفتند: خرمشهر برای همیشه از آن عراق خواهد بود. وبرای پس گرفتن آن به یک ارتش کاملاً مدرن و مجهز نیاز دارند. که ایرانی‌ها چنین ارتشی ندارند .بنابراین شما نگران نباشید ، فلذا صدام مغرور شده و اعلام کرد که اگر ایران بتواند خرمشهر را پس بگیرد من کلید بصره و بغداد را میدهم !

وی درخصوص دستاوردهای عملیات بیت المقدس گفت : این عملیات ، علاوه بر آزادی خرمشهر ، ۵۰۰۰ کیلومتر مربع معادل ۶/۵ برابر مساحت تهران بزرگ می باشد ، ۲۸۵ تانک و نفربر ؛۵۰۰ خودرو و تجهیزات به غنیمت گرفته شد و ۱۹۰۰۰ اسیر و۱۶۰۰۰کشته و زخمی بهمراه داشت . درعملیات بیت المقدس ؛ رزمندگان اسلام طی ۲۴ روز علاوه بر ازاد سازی ۵۰۰۰ کیلومتر مربع ، خرمشهر که به یک دژ نفوذ ناپذیرمبدل شده بود ؛ آزاد کردند. به همین دلیل امام  گفتند خرمشهر را خدا ازاد کرد . و واقعا معجزه الهی و هدیه خداوند به مجاهدت و مقاومت ملت ایران بود .

دکتر هاشمی فشارکی بیان داشت : وقتی خرمشهر آزاد شد؛ حسین کامل، داماد صدام گفت: آنقدر فشار روحی روی او بود که چند روزی یک پزشک همواره بالای سر صدام بود. یکی از پیامدهای فتح خرمشهر نخستین پیام بهت آور قدرت نوظهور رزمندگان اسلام به جهان بود! و وحشت و ترس دشمنان از توان رزمندگان اسلام بوجود آمد . لذا برای توقف و عدم پیشروی رزمندگان ؛ فتنه اسرائیلیها در حمله به جنوب لبنان صورت میگیرد تا رزمندگان را به آن سمت میروند و صدام فرصت می یابد و خطوط جدید خویش را مستحکم وجبهه اش رابازسازی کند . و همان تفکری که سبب شد ؛ تا رزمندگان را از جبهها بیرون بکشند و به لبنان ببرند و به دشمن فرصت دهند ؛ همانان همسو با نعمه های سازش شدند ؛ همان تفکر مقدمات تحمیل نوشیدن جام زهر قطع نامه ۵۹۸ را به دادند و همان تفکر برجام پرخسارات برجام را بر کشور تحمیل کردند .

ایشان در پایان اظهار داشت : جنگ غیر از تلفات غمبارجانی و خسارات تلخ ؛ بعد از جنگ با عدم حفظ آثار ؛ با عدم ثبت تجربیات ؛ عدم ترویج روحیه ایثار و از خودگذشتگی در جامعه مواجه بودیم ؛ که اگر بجای دمیدن روحیه رفاه زدگی بدان ، به دستاوردها و ثمرات آن پرداخته میشد؛ بسیاری از مشکلات زندگی و فرهنگی اجتماعی گسترش پیدا نمیکرد . در عصر حاضر نیز تکلیف ما ، علاوه برتکریم دفاع مقدس ، تعمیم روحیه معنوی دفاع مقدس ، مطالبه وصایای شهدا ؛حراست و صیانت از انقلاب که از اوجب واجبات است ؛ در برابر تهدیدات دشمنان ، تحریف و انحراف در این جدال حق و باطل جهانی در راس ان امریکا و اسراییل است . وقتی خرمشهر آزاد شد، ما باور کردیم می‌توانیم از خاکمان دفاع کنیم.وامروز نیز باید باور کنیم که می توانیم از انواع تهدیدات و تحریمهای دشمن و از پیچ تاریخی و سرنوشت ساز کشور ؛ با موفقت عبور کرده و با ایجاد تمدن نوین اسلامی وفتح قله های جهانی ؛ زمینه ساز ظهور مهدوی (عج ) باشیم .