نقش‌آفرینی مازندرانی‌ها در عملیات بیت‌المقدس/ ویژه‌برنامه سوم خرداد در مازندران برگزار می‌شود
نقش‌آفرینی مازندرانی‌ها در عملیات بیت‌المقدس/ ویژه‌برنامه سوم خرداد در مازندران برگزار می‌شود

سردار «ملکی» گفت: همزمان با سوم خرداد ویژه‌برنامه گرامیداشت حماسه «فتح خرمشهر» در مازندران برگزار می‌شود.

ساری، سردار «عبدالله ملکی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران ظهر امروز در نشست با خبرنگاران به مناسبت بزرگداشت سوم خرداد، با گرامیداشت چهلمین سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر و بیان اینکه خرمشهر قبل از جنگ، زخمی بود و یک بار توسط عثمانی‌ها و دو بار توسط انگلیسی‌ها به اشغال درآمد، اظهار داشت: برای خروج متجاوزین و امتیاز دادن به آنها، بخش‌هایی از خاک ایران توسط دولت‌های وقت بخشیده شد.

وی با بیان اینکه خرمشهر برای بار چهارم در سال ۱۳۵۹ توسط سپاه سوم عراق به اشغال درآمد، افزود: رزمندگان اسلام در سپاه، ارتش، کمیته، ژاندارمری، عشایر عرب و نیرو‌های مردمی به مدت ۳۴ روز جنگیدند و علی‌رغم مقاومت جانانه رزمندگان به دلیل کمبود تجهیزات نظامی، این شهر به اشغال دشمن درآمد.

سردار ملکی با اشاره به اینکه خرمشهر ۵۷۵ روز در اشغال رژیم بعث عراق بود، بیان کرد: برای آزادسازی این شهر عملیات بیت المقدس طرح ریزی شد و از ۱۰ اردیبهشت ۶۱ در چهار مرحله به اجرا درآمد که پس از ۲۳ روز حماسه‌آفرینی رزمندگان و مردم، در سوم خرداد آزاد شد.

این مسئول با بیان اینکه رزمندگان مازندرانی در سه تیپ بیت المقدس، ۳۷ نور و ۲۵ کربلا در این عملیات نقش‌آفرینی کردند، ادامه داد: استان مازندران در قبل، حین و بعد از عملیات بیت المقدس ۲۷۰ شهید تقدیم کرد.

وی با بیان اینکه در این عملیات قریب به شش هزار شهید و ۲۴ هزار جانباز تقدیم شده است، اضافه کرد: آزادسازی پنج هزار و ۳۸۰ کیلومتر از خاک منطقه جنوب، هویزه و خرمشهر، ۱۶ هزار کشته و ۱۹ هزار اسیر رژیم بعثی بخشی از دستاورد بزرگ این عملیات بود.

وی با بیان اینکه جریان‌سازی این حماسه و انتقال آن به آیندگان ضرورت دارد، تصریح کرد: رشادت‌ها و حماسه‌های رزمندگان اسلام باید برای نسل امروز و آیندگان تبیین شود و باید حماسه «آزادی» و «مقاومت» خرمشهر را حفظ کنیم.

سردار ملکی با بیان اینکه برنامه‌های چهلمین سال بزرگداشت این حماسه با شعار «ما مقاوم هستیم» و با محوریت «جهاد تبیین» برگزار می‌شود، به ابلاغ دستورالعمل برنامه‌های سال دفاع مقدس از سوی ستاد کل نیرو‌های مسلح اشاره کرد و افزود: ۴۳ عنوان مناسبت سال دفاع مقدس در دستور کار ما قرار دارد که بزرگداشت سوم خرداد یکی از آن‌هاست و با اجرای برنامه‌های متنوع گرامی داشته می‌شود.

این مسئول با اشاره به تشکیل ستاد استانی مناسبت‌های سال دفاع مقدس در استانداری مازندران، بیان کرد: استاندار به عنوان رئیس این ستاد و مدیرکل حفظ آثار دبیری ستاد را برعهده دارند و فرمانداران شهرستان‌ها رئیس ستاد شهرستانی، فرمانده سپاه دبیر و مسئولین دفاتر حفظ آثار به عنوان جانشین فعالیت می‌کنند.

به گفته سردار ملکی، اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به‌‌عنوان دبیر کمیته صلح و ایثار ساری پایتخت گردشگری ۲۰۲۲ عضو کشور‌های اکو انتخاب شد و برنامه‌های سال دفاع مقدس در قالب این کمیته برگزار می‌شود.

وی در بخش دیگر سخنان خود به تشریح برنامه‌های بزرگداشت سوم خرداد در استان پرداخت و عنوان کرد: برگزاری ویژه‌برنامه استانی بزرگداشت سوم خرداد در مرکز فرهنگی دفاع مقدس، دیدار با خانواده شهدای عملیات بیت‌المقدس، تکریم از فرماندهان و رزمندگان عملیات بیت‌المقدس، غبارروبی و عطرافشانی گلزار شهدا و یادمان شهدای گمنام سراسر استان، برگزاری مراسم عصر شعر و خاطره و کارگاه آموزش جهاد تبیین از جمله برنامه‌های این مناسبت است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: اجتماع بزرگ دهه نودی‌ها و اجرای سرود «سلام فرمانده»، رونمایی از کتاب دفاع مقدس توسط حوزه علمیه خواهران استان، برپایی نمایشگاه صلح و جنگ، توزیع بسته‌های معیشتی، ویژه‌برنامه تلویزیونی «فتح خرمشهر»، برگزاری مسابقات فرهنگی، هنری و ورزشی و رونمایی از موسیقی «فتح خرمشهر» از دیگر برنامه‌هاست.

سردار ملکی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه تشییع و تدفین پیکر مطهر هشت شهید گمنام نیز یکی از برنامه‌های این ایام است، خاطرنشان کرد: این شهدا همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) در شهر‌های ساری، بابل، جویبار، سوادکوه و چالوس تشییع و خاکسپاری می‌شوند.

وی ادامه داد: عصر دوشنبه دوم خرداد پیکر این شهدا از محور فیروزکوه وارد استان می‌شود و در شهر‌های زیراب، پل‌سفید، شیرگاه و قائمشهر مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

این مسئول با بیان اینکه پیکر شهدا سپس به معراج‌الشهدای مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان منتقل و تحویل سپاه شهر‌های ساری، بابل، جویبار، سوادکوه و چالوس می‌شود، افزود: پیکر شهدا جهت اجرای برنامه‌های فرهنگی و یادواره‌های شهدا به نقاط مختلف استان منتقل خواهد شد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران با بیان اینکه مراسم استانی وداع با پیکر هشت شهید گمنام شامگاه سه شنبه سوم خرداد در مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس مازندران برگزار می‌شود، گفت: پیکر مطهر شهدا پس از این مراسم در اختیار سپاه پنج شهر میزبان قرار می‌گیرد.

سردار ملکی با اشاره به برگزاری مراسم تشییع پیکر شش تن از شهدای گمنام در روز پنجشنبه پنجم خرداد در شهر‌های ساری، بابل، سوادکوه و جویبار، اضافه کرد: همچنین پیکر ۲ تن از شهدای گمنام، جمعه ششم خرداد در چالوس تشییع و در منطقه اشکاردشت خاکسپاری می‌شود.

انتهای پیام/