برکت خون شهدا ، خرمشهرهای دیگری را در جهان خواهد آفرید !
برکت خون شهدا ، خرمشهرهای دیگری را در جهان خواهد آفرید !

چهلمین سالگرد شهادت محمد فرهاد عباسی در مسجد حسنی تهران نو در 27 اردیبهشت 1401 برگزار شد . سخنران این مراسم در خصوص شهید و عملیات بیت المقدس و آزادی خرمشهر دکتر سید جواد هاشمی فشارکی بود .

دکتر سید جوادهاشمی فشارکی در آغاز گفت : شهیدان با اهدای خون خود ، خود را جاودان و امنیت کشور اسلامی را تضمین بخشیده اند و در این وادی جانهای عاشق را مجذوب کرده اند ، بنحویی که شماها عاشقانه برای نکوداشت شهید جمع شده اید . وبه یاد آنان توسل دارید و توشه دنیایی و اخروی برمی چینید ، لکن تکلیف ما در قبال شهدا والاتر از این ست !

ایشان افزود : وصایا و سخنان شهدا ، دینی بر گردن همه ما ، که امنیت کشور و سرافرازی انقلاب را مدیون فداکاری جان و جان بازی انان است ؛ دارد ، که بایستی نخست بدان معرفت و سپس عمل نماییم ، تا شرمنده شهدا نبوده و در محیط زندگی و کار خود عامل بوده و ترویج دهیم .

دکتر هاشمی فشارکی در خصوص شهید عباسی بیان داشت : با شروع جنگ تحمیلی ، دانش آموز بسیجی محمد( فرهاد) بسیجی مسجد حسنی ، مشتاقانه مدرسه را رها کرده و عازم جبهه میشود و بعنوان رزمنده یکی از گردانهای پیاده لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) در عملیات بیت المقدس شرکت کرده و در تاریخ ۱۳۶۱/۰۲/۱۷ در ۱۷ سالگی به شهادت می رسد. پیکر خونین را پیش از ازادی خرمشهر تشیع میکنند . چند روز بعد با همان تابوتهایی که همزمان به جبهه اعزام شده بود ، وی با جامه خونین بازگشت و طی تشیع جنازه‌ای باشکوه  به بهشت زهرا سلام الله علیها منتقل و در قطعه ی ۲۶ ردیف ۶۲ – شماره ۴۷ آرام گرفت. و زیارتگاه دایمی خانواده و دلهای عاشق گشت.

وی چند سوال از حضار پرسید و سپس در پاسخ به آن گفت:   همه دفاع مقدس مظهر امدادهای الهی مشهود بود واگر نبود این عنایات ، وضعیت بدخیمی پیدا میکردیم . لکن چرا امام بیان داشتند که : خرمشهر را خدا ازاد کرد؟ و چرا در زمان اشغال خرمشهر صدام گفته بود ، اگر ایران خرمشهر را بتواند پس بگیرد ، کلید بصره را به ایران میدهم ؟ راز و رمز آن در این بود ، که در ول یک سال ونیمی که خرمشهر در اشغال دشمن متجاوز بعثی بود ، استحکامات زیادی در خرمشهر ایجاد کرده بود وانرا دژ نفوذ ناپذیری کرده بود و که توسط چند کشور هم امکان باز پس گیری اش براساس قاعده نظامی وعقل بشری غیرممکن بود ، لکن بسیجیان و پاسداران در یک عملیات با آزادسازی چند ده کیلومتر ، به خرمشهر رسیده وانرا ازد کردند و این جز با معجزه الهی غیر قابل تصور بود . وبحمدالله مشمول ملت انقلابی ایران شد و دستاوردهای بی نظری داشت ولی متاسفانه با کوته نظری فرماندهان جنگ ، نیروهای رزمنده را به لبنان منتقل کردند وپس از ارسارت چهارفرمانده ، با پیام امام مبنی بر راه قدس از کربلا به ایران برگشتند و دراین مدت صدام فرصت پیدا کرد، خطوط رها شده از عملیات را مجددا مستحکم کند . واینان که بعدا در نوشاندن جام زهر به امام مشارکت داشتند ، بایستی پاسخگو باشند .

در ادامه دکتر هاشمی فشارکی درخصوص عملیاتی که شهید عباسی در آن به شهادت رسیده است ؛ اظهار داشت :  مدت عملیات اشغال خرمشهر ۳۷ روز و مدت ازاد سازی خرمشهر نیز ۳۴ روز بود ، ولی تفاوت بسیار زیادی  بین این عملیات وجود داشت . در حمله صدام ، ایران یک کشور تازه انقلاب کرده ودرگیر لگد پرانی های بنی صدر و فتنه های منافقین بود و اصلا امادگی نداشت ولی بعثی ها از یک ارتش مجهز و اماده و برخوردار بوده وبا پشتیبانیهای غربیها و مرتجعین عرب به ایران جمله کردند و نبرد ناجوانمردانه ای علیه شهروندان خرمشهری صورت داد و تعدادی از مردم بسیجی وارو سپاه  با سلاحهای سبک در برابر ۳۷ روز مقاومت کرده و ارتش متجاوز بعث کوچه به کوچه توانست پیشروی کند . و یک سال ونیم شهر دراشفال دشمن بود و طی این مدت استحکامات بسیار زیادی ایجاد کرد. زیر برخی خانه های مردم را تونل کنده و با کانال بخطوط متصل کرد ومابقی خانه را تخریب کرده وتیراهن انها را روی کانالها ریخته بود و در قسمت شمال غربی نیز تعداد زیادی تیراهن عمودی و خودرو ها را بصورت عمودی دراورده بود تا مانع از اجرای چتر باز شود . بعبارت دیگر شهر را دژ نفوذ ناپذیر کرده بود ، بنحویی که ارتش چند کشور هم بسختی میتوانستند انرا تصرف کنند ، لذا صدام مغرورانه گفته بود اگر ایران بتواند خرمشهر را پس بگیرد کلید خرمشهر را تحویل میدهیم . ازاد سازی این استجکامات توسط نیروهای بسیجی با اموزش مجدود ولی با نیروی ایمان راسخ به راحتی ازاد شد و بیش از ۱۹ هزار بعثی نیز به اسارت درآمده و این همان دست خداوندی بود که برسر رزمندگان کشیده شده بود وبراین اساس امام گفتند که خرمشهر را خدا ازاد کرد .

وی در ادامه بیان کرد : بخش زیادی از وصایای شهدا وصیت به عموم ملت ایران و عمدتا مباحث اجتماعی ، مانند شرکت در انتخابات و رای به فرد اصلح ؛ حجاب و…. می باشد ، و بیشترین وصیت شهدا ، وصیت کلان در حمایت از نظام مقدس جمهوری اسلامی و حفظ انقلاب اسلامی و دستاوردهای ان  و پیروی از رهبر انقلاب می باشد ، که باتوجه به تشدید تهدیدات دشمنان خارجی و داخلی ، ما نیز مکلفیم براساس وصیت شهدا عمل کنیم . بخصوص که دشمنان اسلام و بشریت با جنگ ترکیبی به کشور و ملت هجوم اورده اند و رهبر انقلاب نیز جهاد تبیین را بصورت عینی تکلیف کرده اند و مانیز بایستی با همه توان بدان عمل کنیم  .

دکتر سید جوادهاشمی فشارکی درپایان گفت : اهداف شهدا ، بایستی اهداف ما تلقی شده و براساس آن حرکت کنیم و وصایای شهدا ، برما تکلیف آور است و بایستی ضمن عمل به آن به ترویج آن اهتمام داشته باشیم  . بخشی از وصایای شهدا نیز در حیطه جهانی قراردارد ، که به برکت خون شهدا ، خرمشهرهای دیگری را در جهان خواهد آفرید ! این ملت انقلابی با رزمندگان محور مقاومت ؛ با یاری از مظلومان و در راس ان ازادی قدس و شکست شیطان بزرگ و نظام سلطه را بهمراه خواهد داشت . با سربازی امام زمان (عج) و نایب وی  و با عمل به راهبردهای بیانیه گام دوم انقلاب ، زمینه سازی ظهورحضرتش را بایستی فراهم سازیم . ان شاالله