معلمان شهید و رسالت مضاعف معلمان
معلمان شهید و رسالت مضاعف معلمان

در این نوشتار ، مناسبت نامیدن روز معلم ؛ اهمیت و جایگاه معلم تبیین شده و معلمان شهید و شهدای برجسته تعلیم و تعلم معرفی گردیده ؛ بر عمل به وصایای شهدا در نظام آموزش و پرورش تاکید شده ؛ تا فرهنگ ایثار و مقاومت در میان نسل جاری و آتی دانش اموزان ارتقا یافته و انبوهی از دانش آموزان مومن انقلابی پرورش یافته و در گام دوم انقلاب تحویل جامعه گردند و آینده کشور تصمین گردد..
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

روز دوازدهم اردیبهشت ماه سالروز شهادت معلم درس و عمل ؛ استاد مطهری به نام زیبای معلم نام گذاری شده، ضمن تبریک به تمامی معلمان امید است که رسالت معلمان در پیاده سازی اهداف و وصایای معلمان ، دانش آموزانی رهروی راه شهیدان برای اینده کشور اسلامی پرورش یابند .

اهمیت و جایگاه معلم

 معلمی شغل و حرفه نیست، بلکه ذوق و هنر توانمندی است معلمی در قرآن به عنوان جلوه‌ای از قدرت لایزال الهی نخست ویژه ذات مقدس خداوند تبارک و تعالی است. در نخستین آیات قرآن که بر قلب مبارک پیغمبر اکرم (ص) نازل شد، به این هنر خداوند اشاره شده است.
اولین و والاترین معلم خداوند متعال و سپس انبیا الهی می باشند . از مقام معلم در درقرآن کریم و احادیث ائمه اطهار تجلیل شده است؛ پیغمبر (ص) فرموده‌اند: معلمی شغل انبیاست و امام علی (ع) می‌فرماید: به احترام پدر و معلمت از جای برخیز هرچند فرمان روا باشی. قرآن کریم آموزش دانش و معرفت واقعی را از لحاظ شرافت و ارزش در اوج همه مقامات برای آدم بیان می‌کند. خداوند می‌فرماید: هر کس نفسی را زنده کند به‌واقع، تمام جهانیان را زنده گردانیده است. [۱] و معلمان شهید علاوه بر آموزگاری ؛ جان خویش را تقدیم انقلاب اسلامی کردند و جانها را بیدار و زنده کرده اند .

معلمان شهید

حدود ۵۰۰۰ معلم شهید در دوران دفاع مقدس و ۱۵۸ شهید معلم ترور تقدیم انقلاب اسلامی شده که جزء افتخارات فرهنگیان می باشد ؛ و نشاندهنده حضور مؤثر آنان در جبهه‌های حق علیه باطل و صحنه های مختلف انثلاب اسلامی دارد.

شهدای دفاع مقدس در طول جنگ تحمیلی هشت ساله و ۱۵۸ شهید ترور در فاصله سال‌های ۵۷ تا ۸۸ توسط درگیری‌های مسلحانه، بمب‌گذاری‌حرم مطهر امام رضا(ع) و…. ، انفجارهای انتحاری، حمله مسلحانه قصر شیرین ؛فاجعه تاسوعای چابهار ؛عملیات انتحاری در زاهدان و ترور شخصی به شهادت رسیده‌اند. در میان این شهدا روحانی معلم، دانشجو معلم، معاون مدرسه و معاون آموزش و پرورش و معلمان پیشکسوت و اساتیدی همچون شهید مرتضی مطهری و دکتر مفتح دیده می‌شود. و دو تن نیز شهید مدافع حرم می باشند ؛ که رسالت معلمان را در پرورش نسل دانش آموزی مضاعف نموده است .

شهدای برجسته معلم

استاد شهید آیت الله مطهری در ۱۳ بهمن ۱۲۹۸ شمسی در فریمان چشم به جهان گشود. پس از یک دوران زندگی پر بار خود خدمات بسیاری به اسلام و مسلمانان در یازدهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۸ توسط گروهک تکفیری فرقان به شهادت رسید و از وی کتب ناب بسیاری برجای مانده که می تواند مورد استفاده اقشار مختلف قرار گیرد .

شهید علی رجایی رجایی در ۲۵ خرداد ۱۳۱۲ در قزوین چشم به جهان گشود و پیش از انقلاب ۱۳۵۷ ایران، به دبیری ریاضیات اشتغال داشته‌است و دومین رئیس‌جمهور ایران بود.وتوسط بمب‌گذاری دفتر نخست‌وزیری بهمراه معاون خویش شهید دکترمحمد مفتح در ۸ شهریور ۱۳۶۰ به شهادت می رسد .

دکتر علی شریعتی مزینانی،  در۲ آذر ۱۳۱۲، روستای کاهک سبزوار متولد شد و در  ۲۹ خرداد ۱۳۵۶ در انگلستان بطور مشکوکی درگذشت، ولی شهادت وی مسجل نشد.آرامگاه وی در قبرستان مجاورحرم حضرت زینب کبری در دمشق سوریه است. زبان و قلم شريعتي، سبب جذب تعداد زیادی از دختران و پسران آن زمان گردید. لکن در تألیفات وی مطالبی دیده می شود که با موازین اسلام تطبیق ندارد .

معلم شهید سید ساعد (سید مسعود) هاشمی فشارکی در بیستم بهمن سال ۱۳۴۰ در روستای فشارک اصفهان دیده به جهان گشود. معلم دبیرستان بود و همزمان به تحصیل دروس حوزی مشغول بود . وی در عملیات مسلم ابن عقیل در منطقه سومار بعنوان امدادگرشرکت می‌نماید و در روز دهم مهرماه سال ۱۳۶۱ بر اثر اصابت گلوله خمپاره در ناحیه صورت توسط نیروهای بعثی شهید و روح بلند ایشان به لقاء حق نایل می‌گردد. و در گلستان شهدای اصفهان ماوا می‌گزیند.

معلم شهید سید محمد شمس در هجدهم آبان ۱۳۴۳، در شهرستان ورامین به دنیا آمد؛وی دانشجوی رشته تربیت معلم بود،لکن دانشگاه را رها کرده و به صورت  بسیجی در جبهه های دفاع مقدس حضور یافت.در تاریخ بیست و هفتم دی ۱۳۶۵، در منطقه شلمچه بر اثر اصابت ترکش به شهادت رسید.پیکر غرقه به خون شهید عزیز ۹ سال در منطقه شلمچه بر جای ماند.پس از تفحص پیکر مطهر وی شناسایی و باز گردانده میشود.پیکر ایشان  در سی ام تیر ۱۳۷۴، تشییع و در گلزار شهدای روستای ریحان آّباد درنزدیکی زادگاهش تدفین گردید. وی بدلیل انتساب به  اقوام فشارکی  از ناحیه مادری ؛ از شهدای بزرگوار فشارکی بشمار می رود .

شهید مدافع حرم مجید عسگری جمکرانی ، معلم رسمی آموزش و پرورش بود و ۲۳ سال سابقه تدریس داشت. مجید عسگری، یکشنبه ۲۸ آبان از قم اعزام شد و در هفتمین روز حضورش در سوریه، ششم آذرماه در سالروز شهادت امام حسن عسکری (ع) در منطقه «دورالزیتون» به شهادت رسید.

شهید مدافع حرم حاج رضا ملایی ، معلم بازنشسته‌ای که مدافع حریم ولایت شد وی با اصابت موشک کورنت در ۱۰ آذر ۱۳۹۴ به شهادت می رسد. اما به علت اصابت موشک نتوانستند قسمتی از بدن شهدا را جمع کنند و به خاطر همین قسمتی از اعضا در العیس سوریه به خاک سپرده شد و قسمتی دیگر بعد از ورود به کشور، در روز یک شنبه ۱۵ آذر ماه۱۳۹۴ روی دست خیل عظیمی از مردم آغاجاری تشییع و در گلزار شهدای این شهرستان به خاک سپرده شد.

برخی از معلمان شهید چنین است : شهید «سهراب مصطفایی» متولد سال ۱۳۳۱ شهر اشترینان ؛نبی‌الله کمالی‌دهقان در متولد  ۱۳۳۶ کرج  ؛ شهید عبدالحسین عمرانی متولد سال ۱۳۳۵ در محله هومشی شهرستان میناب ؛ غلامرضا شریفی پناه سال ۱۳۲۳ در روستای «مود» بیرجند ؛ معلم شهید “حاج محمدعلی زمانی” فرزند حسن بيست و دوم خرداد ۱۳۲۳در شهرستان شهرضا ؛ معلم شهید«علیرضا سرگزی» ؛ معلم شهید غلام محمد پایرنج‎ ؛ معلم شهید والامقام”کرم الله رجبی” ؛ شهید حمیدرضا خبازی ؛شهید غلامحسین حسن زاده ؛ شهید نوراله سبزواری ، شهید جواد سالم ، شهید حافظ آبروشن      ، شهید منصور آجرلو ؛ شهید محمود احمدی ؛ شهید حمیدرضا اوجانی ، شهید علی اوسط فلاح‌نژاد ،شهید محسن پورقاسمی ؛  شهید کیوان تاجیک    ، شهید محمود توسلی ، شهید مسعود جعفری ، شهید یونس‌علی رنج‌پور، شهید سیدبخش‌الله سیدمیرزایی ، شهید حمیدرضا شریفی ، شهید مرتضی شیرازی ، شهید سیدفضل‌الله طباطبایی شیرازانی ، شهید فرامرز عرب ؛ شهید حسین علی‌اکبری ؛ شهید محمدرضا علیجانی ، شهید محمد کرمیار ، شهید حسن مامانی ، شهید سیدمهدی میرحبیبی ، شهید رضا نژادفلاح ، شهید نجی‌الله نقدی ، شهید علی یعقوب‌نیا و…  که روح همگی شان شاد و راهشان پر رهرو باد .

سخن پایانی

اینکه نام دبستان و دبیرستان و یا کلاس ویا دانشگاه تربیت معلم را بنام شهید رجایی و یا اسامی سایر شهدا ویا بعنوان کلی معلم شهید قراردادن ویا برنامه هایی در طول برگزار شود ، کار بسیار شایسته ای است ، لکن والاتر از آن اینست ؛ که شهدای معلم برای اهداف انقلاب خون خویش را تقدیم نموده و وصایایی داشته اند ؛ که همه مکل به رعایت آن می باشند ولازمست مدارس در طول سال زندگی نامه و خصوصیات فردی و رفتاری شهدای معلم برای معلمان و شهدای دانش آموز را برای دانش آموزان مرور کرده و ممارست نمایند ، تا ضمن عمل به وصایای شهدا ؛ فرهنگ ایثار و مقاومت در میان نسل جاری و آتی دانش اموزان ارتقا یافته و انبوهی از دانش آموزان مومن انقلابی و همچنین در ادامه تحصیل در نظام آموزش عالی ، انبوهی از دانشجویان مومن انقلابی برای اینده پرورش یافته وتحویل جامعه گردند و اینده کشور تصمین گردیده ؛ و در گام دوم انقلاب از سازندگان تمدن نوین اسلامی باشند .

[۱]    «من احیاها فکانما احیا الناس جمیعاً…» (مائده / ۳۲)