اعلام روز عید فطر و حواشی آن
اعلام روز عید فطر و حواشی آن

در این نوشتار منشا اعلام روز عید فطر درکشورهای اسلامی در سه گروه تشریح شده و همچنین تاخیر در اعلام روز عید فطر عکس العمل های شکر گذاری ؛ مزاح ؛ غمگین شدن و تمسخر کردن را که در داخل کشور بهمراه داشت ؛ تبیین شده است .
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

سالهای متمادی است که اعلام روز عید فطر در کشورهای اسلامی با اختلاف دو الی سه روز صورت میگیرد ودر کشور ما نیز که به برکت انقلاب اسلامی دارای ساز و کار استهلال و اعلام شده است ، نیز بعلت رصد و بررسی برخی سالها با تاخیر و یا متفاوت با تقویم رسمی کشور مواجه شده و همین مساله نیز در جامعه سبب گپ وگفت و حتی محل تک پرانی توسط برخی مساله دار می گردد .

منشا اعلام روز عید فطر درکشورهای اسلامی را می توان به سه دسته تقسیم کرد :

  • بی اهمیت به مساله شرعی و نجوم : کشوری عربستان سعودی که به ظاهر توسط مفتی ها اعلام میشود ولی عملا بازیچه وهابیون بعنوان یک مسلک نامشروع اسلام امریکایی می باشد ، بعنوان نمونه چند سال پیش به جهت دشمنی با روز قدس ؛ سه روز از ماه رمضان کم کرد ، تا روز قدس را که آخرین جمعه ماه رمضان می باشد ؛بتواند حذف کند . چراکه ماه کمتر از ۲۹ روز وجود ندارد ولی دولت پادشاهی وهابی چنین کرد .
  • متکی به نجوم : براساس محاسبه منجمان در تقویم رسمی اعلام میکنند که برخی از کشورها اینگونه اند لذا از قبل مشخص بوده و تغییری هم ندارند .
  • متکی به حکم شرعی : راه های ثبوت اول ماه از پنج راه ثابت می شود: ”  دیدن ماه توسط شخص مکلف؛ شهادت دو فرد عادل، در صورتی که جمع زیادی رؤیت هلال را انکار نکنند و گمان اشتباه در آن دو عادل تقویت نشود؛ شهرتی که موجب علم یا اطمینان باشد؛ گذشت سی روز از اوّل ماه قبل؛ حکم حاکم شرع؛” [۱]

مثال اول : در سال‌های ۱۳۸۱ ، رهبر انقلاب دستور دادند افرادی که با ستاد استهلال در ارتباط هستند، آموزش نجومی ببینند. و کارشناسانِ رؤیت هلال نیز حضور داشته باشند. بر همین مبنا گزارش‌های ارسالی ازگروه‌های رصدی در نقاط متلف کشور با دقت شنیده و بررسی وجمع بندی شده ، سپس خدمت رهبر انقلاب داده و ایشان وضعیت را اعلام میفرمایند . [۲]

مثال دوم :شورای فقهی وزارت اوقاف سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد؛ هلال اول ماه شوال در غروب شنبه رویت نشد و لذا روز یک شنبه روز آخر ماه مبارک رمضان خواهد بود. بر پایه این بیانیه‌ای؛ به این ترتیب روز دوشنبه عید سعید فطر در سوریه خواهد بود. [۳]

مثال سوم : ستاد ملی استهلال پاکستان عدم رویت هلال ماه شوال در شامگاه یکشنبه را تایید و با اعلام ۳۰ روزه شدن ماه مبارک رمضان، روز سه‌شنبه را عید سعید فطر و اولین روز از ماه شوال در این کشور اعلام کرد . [۴]

مثال چهارم و …. : با اعلام عدم رؤیت هلال ماه شوال در شنبه شب ، مفتی قدس و سرزمین فلسطین، مجمع فقه اسلامی سودان، دارالافتای مصر، قطر، امارات، دارالافتای لبنان با اعلام عدم رؤیت هلال در شنبه شب، روز دوشنبه را عید فطر اعلام کردند. [۵]

عکس العمل های داخلی :

با توجه به اینکه در تاریخ رسمی کشور ۱۲ اردیبهشت روز عید فطر درج شده بود، ولی براساس حکم فقهی هلال ماه رویت نشد ؛ لذا روز عید فطر یک روز بعقب رفت . وهمین مساله در داخل کشورعکس العمل های متفاوتی را بهمراه داشت :

  • گروه اول ؛ شکر گذار : از اینکه یک روز دیگر بر فرصت بهره گیری از توشه پربرکت ماه رمضان فراهم شده است . واز اینکه کمی دیرتر با آن وداعی که مشخص نیست که ایا توفیق در سال آینده را دارا باشند ؛ تا بهره ببرند . این فراز از دعای امام سجاد مصداق این موضوع می باشد :”  پس ما او را ( ماه رمضان ) وداع می‌کنیم؛ وداع کسی که هجرانش بر ما سخت و غم‌انگیز است و روگرداندنش ما را غم‌زده و دچار وحشت کرد. برای او برعهدۀ ما، پیمانی محفوظ و حرمتی در خور رعایت و حقّی واجب‌الاداء، لازم شد. بر این اساس می‌گوییم: سلام بر تو ای بزرگ ترین ماه خدا! و ای عید دوستانش! ” فَنَحْنُ مُوَدِّعُوهُ وِدَاعَ مَنْ عَزَّ فِرَاقُهُ عَلَيْنَا ، وَ غَمَّنَا وَ أَوْحَشَنَا انْصِرَافُهُ عَنَّا ، وَ لَزِمَنَا لَهُ الذِّمَامُ الَْمحْفُوظُ ، وَ الْحُرْمَةُ الْمَرْعِيَّةُ ، وَ الْحَقُّ الْمَقْضِيُّ ، فَنَحْنُ قَائِلُونَ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا شَهْرَ اللَّهِ الْأَكْبَرَ ، وَ يَا عِيدَ أَوْلِيَائِهِ .( بند﴿۲۳﴾  دعای ۴۵ ( دعا به هنگام وداع با ماه مبارک رمضان ) صحیفه سجادیه )
  • گروه دوم ؛ پذیرا و بذله گو ؛ اکثریت مردم پذیرا شدند ؛ لکن برخی همراه با مزاح بودند . مانند این پیامک : “?ماه رمضان یک روز تمدید شد?هیات دولت اعلام کرد ?به دلیل استقبال بی نظیر مردم از ماه مبارک رمضان ، ماه رمضان یک روز تمدید شد!” و ” رویت هلال ماه از سوی دفتر مقام معظم رهبری مورد تایید قرار گرفت ، بنابراین فردا روز اول شوال و عید سعید فطر خواهد بود ??عیدتان مبارک??این خبری است که فردا شب ، گوینده خبری صدا و سیما اعلام خواهد کرد .” و ….
  • گروه سوم ؛ غمگین شدن : برخی از اینکه یک روز اضافه شدن به روزه گرفتن را ماتم گرفتند؛ و ارسال پیامک گریه و ….
  • گروه چهارم ؛ تمسخر کردن : معدودی نیز انرا دستاویزی برای تمسخر یافتند و پیامهایی مبنی اینکه “حتی نمی توانند ، ماه را ببینند ” را ارسال کردند ! ویا این پیامک ها را تولید کردند ( البته مردم بعنوان مزاج منتشر کردند ) : “خبر فوری؛ ‏آیات عظام خامنه‌ای، مکارم، سیستانی، خراسانی و شبیری، فردا مورخ ۱۴۰۱/۰۲/۱۲ را دوشنبه اعلام کردند.” و “ستاد استهلال با عذر خواهی ازمردم ایران اعلام کرد ?بدلیل خطای انسانی در ستاره شناسی که رخ داده ماهی که روزه گرفتیم شعبان بوده ….!! پیشاپیش حلول ماه رمضان مبارک? ? ” و…. جالب اینکه این افراد چند روز قبل عید فطر با ارسال پیامکهایی فطریه را مورد تمسخر قرار داده بودند . ابشخور این گروه دین گریزان و نیز وگروهک های ورشکسته سیاسی می باشد .

 

حسن ختام : اطلاعیه زیر گرچه براساس رصد و بررسی با تاخیر بود ولی ختمی بر بلاتکلیفی شد :” ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری اعلام کرد هلال ماه شوال در غروب روز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت رؤیت نشد و فردا دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ مطابق با ۳۰ رمضان المبارک ۱۴۴۳ هجری قمری خواهد بود. ” [۶]

سخن پایانی

با توجه به اینکه گروههای مغرض و معاند ؛ در هرموضوعی بدنبال تخریب باورهای مردم می باشند و گرچه توپخانه انان مکرر در حال عملیات روانی می باشد ولی لازم هست برای پیشگیری در کاهش تاثیر عملیات روانی آنان در هرمساله ای با پیش بینی های لازم ؛ پیش از شروع موضوع ؛ اطلاع رسانی های لازم توسط رسانه های گروهی و رسانه های جمعی در ساعات مختلف موارد فوق را مورد توجه قرار میدادند .

علی ایحال با توجه به اینکه هر چند سالی یک بار این مساله پیش میاید ، ما نباید فقط منتظر خبر عید باشیم و عرصه عمومی را رها نموده و محل جولان افراد دین گریز و گروهکهای سیاسی مساله دار قرار گیرد ، بلکه لازم است ، در ان شرایط از این تجربیات بهره گیری و پیش گیری شود .

منابع :

[۱]  ( پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی ، احکام مناسبتی عید فطر )

[۲]  ( خبرگزاری مهر ، ۲۶ تیر ۱۳۹۴ )

[۳]  ( سانا ؛خبرگزاری رسمی سوریه )

[۴]  .( خبرگزاری جمهوری اسلامی ؛ ، ۱۱- ۲ -۱۴۰۱  )

[۵]  ( اقتصاد آنلاین ، ۱۰- ۲ -۱۴۰۱  )

[۶]  ( دفتر اطلاع رسانی رهبر انقلاب ، ۱۱- ۲ -۱۴۰۱  )