عملیات فریب دشمن در هنگام تشیع و دفن پیکر مطهر امام علی (ع)
عملیات فریب دشمن در هنگام تشیع و دفن پیکر مطهر امام علی (ع)

در این نوشتار علت مخفی بودن مزار امام (ع) وعملیات فریب برای عدم تشخیص دفن پیکر مطهر امام علی (ع) تبیین شده است .
*
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

مظلومیت امام علی (ع) : علیرغم کلام صریح الهی و نصب جانشینی حضرت علی (ع) توسط پیامبر (ص) در غدیرخم  و بیعت مسلمین با ایشان ، متاسفانه بدعت بزرگی گذاشته شده و حق وی غصب می شود و فرد ناصالحی در سقیفه تحمیل میگردد ، مسلمانان کج فهم ، با امام علی (ع) سه جنگ جمل ، صفین و خوارج نهروان  را به راه انداخته و علیه امام می جنگند ؛ بنای سب امیرالمومنین توسط معاویه گذاشته میشود و ۶۰ سال بر منابر به امام معصوم لعن میکردند ؛ با فتنه خوارج ، امام علی علیه السلام به شهادت می رسد ، با خبر شهادت امام علی (ع) درمحراب نماز ، مردم از حضور وی در مسجد متعجب میشوند ؛ پیکر امام بنا به وصیتشان شبانه ومظلومانه دفن میشود و ۱۰۰ سال قبر امام علی (ع) از نظرها مخفی بوده است ! و… همه این موارد از نشانه های مظلومیت آن امام همام در برابر فتنه های دشمنان و انحراف و بی بصیرتی مسلمین می باشد .

علت مخفی بودن مزار امام (ع) : دوران حکومت امام علی(ع) سخت ترین فتنه های معاویه و منافقین داخلی و پرآشوب ترین دوران تاریخ اسلام بود . دشمنی ها و کینه توزی های معاویة بن ابی سفیان باعث شد تا فرزندان امام علی(علیه السلام) از بیم دشمنی های بنی امیه مخفیانه بخاک سپرده ومزار ایشان را بنابر وصیت خود آن امام همام مخفی کنند و طی سال های متمادی پوشیده باشد. زیرا هرگونه اطلاع از محل دفن ایشان ممکن بود باعث بی حرمتی و یا حتی نبش قبر آن حضرت وجسارت به پیکر مطهر وی شود . به همین دلیل قبر همسرشان حضرت فاطمه(س) دختر رسول خدا(ص) نیز تا کنون مخفی مانده است.

عملیات فریب برای عدم تشخیص دفن پیکر مطهر امام علی (ع) : ابن ابی الحدید شارح نهج البلاغه، رویداد به خاکسپاری امیر مؤمنان(علیه السلام) را چنین نقل می کند: «هنگامی که علی(علیه السلام) به شهادت رسید، فرزندان ایشان تصمیم گرفتند تا قبر ایشان را از بنی امیه پنهان نگه دارند تا مبادا بر ایشان در قبر و یا برای قبر ایشان حادثه ای روی دهد. از این رو در شب شهادت ایشان دست به انجام کارهایی زدند تا کسی از محل خاکسپاری ایشان آگاه نشود. آنها تابوتی را در حالی که از آن بوی کافور استشمام می شد بر شتری بستند و به سوی مدینه بردند؛ چنان که گروهی گمان کردند که امام را به مدینه می برند تا در کنار قبر حضرت زهرا (ع) دفن نمایند. از سوی دیگر بر اشتری دیگر جنازه ای پیچیده شده گذاشتند و چنان وانمود کردند که می خواهند آن حضرت را در حیره دفن کنند و در آن جا تعدادی قبر در مکان های مختلف کندند. در نهایت فرزندان و اصحاب خاص ایشان آن حضرت را مخفیانه در سحرگاه شب بیست و یکم رمضان در نجف به خاک سپردند و از محل خاکسپاری ایشان هیچ کس دیگر آگاه نشد. و محل دفن ایشان پوشیده ماند .

آشکار شدن مزار نورانی امام : مزار امام علی(ع) تا حدود صد سال هم چنان مخفی بود تا آن که امام صادق(علیه السلام) محل آن را برای عموم مردم آشکار کرد. سپس به دستور داود بن علی عباس صندوقی بر مزار ایشان نهاده شد و در زمان خلافت هارون، خلیفه عباسی اتاقی بر روی آن ساخته شد و نخستین بقعه بر مزار ایشان بنا گردید. وسالانه ملیونها نفر به زیارت آن حضرت نایل می شوند .