گروه مهندسی با پیشینه درخشان در چله اول انقلاب، بایستی در گام دوم انقلاب پیشتاز امور مهندسی استان باشد.
گروه مهندسی با پیشینه درخشان در چله اول انقلاب، بایستی در گام دوم انقلاب پیشتاز امور مهندسی استان باشد.

نخستین مراسم سال جدید با حضور کلیه کارکنان گروه مهندسی رزمی و پدافند غیر عامل۴۵ جواد الائمه (ع) گرگان در روز سه شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۱ در حسینیه گروه برگزار شد. سخنران این مراسم دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی با موضوع عنوان سال ، گام دوم انقلاب و مهندسی رزمی در گام دوم انقلاب بود .

دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی درآغاز با تبریک سال جدید و گرامی داشت ۳۲ شهید والامقام گروه مهندسی رزمی ۴۵ جوادالائمه (ع) گفت : شعار سال، دقیقا در راستای تحقق گام دوم انقلاب می باشد، سه بخش عنوان سال در موضوعات تولیدمحور بودن ، دانش بنیان بودن و اشتغال افرین بودن،  در امتداد راهبرد های علم و پژوهش، اقتصاد و همچنین استقلال ملی میباشد. لذا دستگاههانیز بایستی برنامه یک ساله اخیر را با برنامه میان مدت و بلند مدت خویش را در راستای گام دوم انقلاب طرحریزی نمایند .

 

شیرین ترین قطعه تاریخ در گام اول و دوم  انقلاب

وی در ادامه بیان داشت : خدای را شاکریم که مقطع طلوع انقلاب اسلامی تا طلوع انقلاب مهدوی (عج) یعنی شیرین ترین و بی نظیرترین قطعه تاریخ بشریت در گام اول و دوم  انقلاب قرار داشته ÷و اینکه در پیچ تاریخی و ایجادتمدن نوین اسلامی و زمینه سازی حضرتش قرار داریم و اگر سختی هایی نیز در این پیچ بزرگ تاریخ جهان هست، ولی ارزش سهیم بودن در این شکل گیری ارزشمند و ماجور بوده و تحمل پذیری سختی ها را شیرین میکند . و بایستی همگام با گام دوم انقلاب تلاشهای خود را همسو نماییم .

 

بیانیه گام دوم انقلاب یک سند راهنمای آینده درخشان انقلاب

دکتر هاشمی فشارکی در ادامه ساختار و محتوای بیانیه گام دوم انقلاب را تشریح کرده و چنین گفت: بیانیه دارای یک مقدمه در ورود انقلاب به دومین مرحله خود سازی،  جامعه پردازی و تمدن سازی بوده،  شروع انقلاب از نقطه صفر را توضیح داده و دستاوردهای بزرگ انقلاب را با عنوان برکات ذکر کرده، که انرا عظیم، درخشان و بی نظیر و در عین حال افتخار افرین دانسته و در آن علل برخی مشکلات کشور بیان شده، تلاشهای دشمنان خارجی و داخلی و نیز چالشها وعیوب درونی بیان شده است و برای کشور در گام دوم هفت سرفصل توصیه راهبردی بسیار راهگشا تبیین شده است.این بیانیه که خطاب به مردم ولی تاکید بر جوانان مومن انقلابیست، یک سند راهبردی بوده، که گذشته و حال را ترسیم کرده و راهبرهایی برای اینده،  برای تحقق تمدن نوین اسلامی ارایه شده است،  که بایستی مورد توجه واهتمام همه احاد ملت و بخصوص مدیران و جوانان مومن انقلابی قرارگیرد.

 

رشد شتابان مهندسی رزمی پس از انقلاب اسلامی

          این استاد دانشگاه ، وضعیت مهندسی رزمی در پیش از انقلاب و پس از انقلاب اسلامی را چنین توصیف کرد : مهندسی رزمی درپیش از انقلاب تابع آموزشهای قطره چکانی مستشاران غربی بوده و از لحاظ تجهیزات و توان بسیار محدود و ناتوان بود. همچنین در هنگام شروع جنگ تحمیلی ؛ مهندسی رزمی با عدم تهمیدات لازم در زیرساختهای مرزی کاملا نا کارآمد بود ، فلذا نتوانست نقشی در ایجاد مانع پیش روی دشمن ایجاد کند و دشمن بعثی نیز به سهولت مرزها را درنوردید ، لکن مهندسی رزمی بسیجی وار به مرور تکامل یافت . در طول جنگ تحمیلی چه از لحاظ کمیت و چه از لحاظ کیفیت به همت بسیجیان و پاسداران غیور بشدت متحول و متکامل شد . مهندسی رزمی درخصوص عملیات خاکی ؛ مواضع ادوات و ماشین الات ، انواع سکوها و…. ؛ در خصوص پل وشناور ، پل خیبر به طول ۱۴ کیلومتر ، پل بعثت  بصورت لوله ای به طول ۸۰۰ متر در عملیات والفجر ۸  ؛ درخصوص سد وموانع ؛ شامل انواع موانع ، کانال وخندق ، جنگ آب ؛ مهندسی انفجارات ؛ استحکامات ؛ انواع بیمارستانهای صحرایی ؛ جاده های دسترسی اقدامات گسترده و با ابتکارات بی بدیلی بوده است . واز ماشین الات  معمولی مهندسی ؛ ماشین آلات  خاص رزمی ؛ تجهیزات مهندسی رزمی  استفاده می شده است . که اوج خلاقیت ها : برای تامین انبوه نیاز ها ، با انگیزه ایمانی و تلاش ؛ ابتکارات و خلاقیت ها بی نظیری در جهان رقم خورده است . و گروه مهندسی ۴۵ جواد الائمه در موارد فوق در قبل و حین و بعد از عملیات های دفاع مقدس نقش موثری داشته و قابل تقدیر است . و بحمدالله پس از جنگ تحمیلی  نیز درخنثی کردن عوارض جنگ تحمیلی ( پاکسازی ها ) و همچنین دراستانهای مرزی کشور در احداثات راه سازی و استحکامات دفاعی و درتثبت مواضع دفاعی شمال غرب و جنوب شرق کشور اقدامات مهمی را در جهت امنیت پایدار بعهده داشته است . و نیز در بازسازی کشور ؛ با اقدامات عمرانی در ابادانی کشور مشارکت داشته است و همچنین کمک به محرومیت زدایی ، مشارکت در بحران سیل گلستان و بیماری کرونا ؛ اقتصاد مقاومتی داشته است ، که بایستی رسوب دانش و مهارت مکتسبه آن در بازسازی و ارتقای آمادگی یگان تحت هرشرایط سختی بایستی قابلیت اجرای ماموریت را دارا باشد .

 

مهندسی در گام دوم انقلاب

وی بیان داشت : علوم و فنون مهندسی آینده ؛ با پیشرفت فن اوری های نوین ساختمانی ؛ ماشین آلات جدید، ابزارهای مختلف ؛ هوشمند شدن ؛ مدیریت از راه دور ؛ در حال گذار به سمت تخصصی تر شدن بوده ، لذا بایستی مهندسی رزمی با اینده پژوهی که هدف آن تدوین تجویزهایی است که عمل به آنها تحقق مطلوب ترین آینده ممکن را نوید می دهد ؛ در روندها وتاثیر آن بر سازمان ما و اینده نگاری ، و نیز با شناخت تهدیدات پیچیده و چند وجهی اینده  وتاثیر آن بر محیط ماموریت کاری  ؛ بدنبال کاهش اسیب پذیریها و ارتقا توانمندی ها برای پاسخگویی به نیازهای آینده میل پیدا کرد .و با ایجاد توانایی رویدادهای بزرگ و نوایندی که از منظر آینده پژوهی برای مطالعه آینده بسیار کلیدی است ( توان پشتیبانی رزم دشمن و ما ) بایستی آنرا بازمهندسی نموده و در تلاش برای تعالی بخشی سازمان ؛ درحوزه های ساختار ، سازمان ، ماموریت ؛ ماشین آلات وتجهیزات و انگیزشی باشیم . و اقدامات فعلی مان علاوه بر سرعت در اجرا ؛ بایستی در حد اعلای کیفیت و سرامد جامعه مهندسی و اسوه والگو باشد . و با رعایت همه ملاحظات و استانداردهای فنی ؛ دفاعی و پدافند ، بستر ساز دفاع پایدار ؛ بیش از گذشته بوده ؛ و آینده پرافتخاری رقم زده و همچنین از آمادگی های لازم برای مواجه نیازهای مهندسی اینده در گام دوم انقلاب برخودار باشد .

 

لازمه سربازی منتظران مهدوی ، سربازی گام دوم انقلاب

دکتر هاشمی فشارکی در انتهای سخن خویش گفت : از انجا که دشمنان درجنگ ترکیبی و همه جانبه ، همه توان خویش را به میدان نبرد آورده است ، لذا ما نیز بایستی دفاع همه جانبه ؛ در همه رده های سنی در حد استطاعت داشته باشیم و برهمین اساس رهبرانقلاب جهاد تبیین را عینی و فوری اعلام کرده اند . جریان تحریف و انحراف ، بدنبال قلب واقعیت های جامعه؛ شبهه افکنی ، تهاجم فرهنگی وترویج سبک غربی ، تشدید معظلات اجتماعی و مشکلات اقتصادی و…. و در نهایت بدنبال مایوس سازی از نظام وانقلاب می باشند.دشمنان بشریت مانع بیداری اسلامی و مانع ظهورند ولی آرمان گام دوم انقلاب زمینه سازی ظهور مهدوی است ، لذا تلاشگران گام دوم انقلاب جز منتظران واقعی مهدی (عج) هستند. پیش زمینه سربازی امام زمان (عج) سربازی گام دوم انقلاب تحت پرچم ولایت فقیه زمان امام خامنه ای است  وان شالله با سربازی خود در ساختن تمدن نوین اسلامی سهم داشته در حد اعلای توان خویش توفیق زمینه سازی برای طلوع خورشید ولایت عظما (عج) را داشته باشیم .