پیروزی یمن یعنی تثبیت راهبرد موفقیت آمیز مکتب جهانی مقاومت
پیروزی یمن یعنی تثبیت راهبرد موفقیت آمیز مکتب جهانی مقاومت

نکته قابل توجه در تحلیل چند بعدی آتش بس اخیر یمن این است که همه می دانند الگوی یمن فقیر و نسبتا ضعیف در جنگ اخیر، رویکرد محور مقاومتی است که بنیانگذار آن ایران مقتدر اسلامی است.

افکار عمومی مطلع هستند که عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن، فقیرترین کشور عربی آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیاده خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.

نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد از جمله بهداشت جهانی و یونیسف بارها هشدار داده‌اند که بر اثر ادامه حملات متجاوزان به یمن، مردم این کشور با قحطی و بروز یک فاجعه انسانی که در قرن گذشته بی‌سابقه است، روبه رو می شوند.

اینک با وجود گذشت هفت سال از آغاز این تجاوزگری همه جانبه، نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن ضمن دفاع از ملت خود، توانسته اند ضربات سنگینی به ائتلاف متجاوز و وابستگان آنها وارد کنند و اهداف متجاوزان سعودی و اماراتی را در عمق خاک این دو کشور هدف حملات خود قرار دهند و با وجود محاصره کامل، توان تسلیحاتی بویژه موشکی و پهپادی خود را با تکیه بر توان داخلی گسترش دهند.

تیتر رسانه‌های ملی و بین المللی امروز مزین به یک خبر شگفتانه دیگر شد، ائتلاف سعودی با ذلت تمام و پس از چند حمله از سوی یمنی ها، پذیرش آتش بس را سرلوحه کار خود قرار داده تا بلکه از آسیب های جدی تر در امان بماند.

نکته قابل توجه در تحلیل چند بعدی این آتش بس این است که همه می دانند الگوی یمن فقیر و نسبتا ضعیف در جنگ اخیر، رویکرد محور مقاومتی است که بنیانگذار آن ایران مقتدر اسلامی است. محور مقاومتی که اساس آن در قرن جدید بر دفاع جانانه ملت ایران در طول ۸ سال دفاع مقدس بنا نهاده شد و این راهبرد سخت ولی مقتدرانه که باعث خرد شدن دنده های استکبار جهانی شده در دیگر کشورها همچون سوریه و لبنان جواب داده و به یک الگوی دفاعی تبدیل شده است.

مکتب جهانی مقاومت با محوریت ایران اسلامی در حال تثبیت و تبدیل شدن به یک رویکرد بزرگ برای کشورها و ملت های مظلومی است که حاضرند جان بدهند، تحریم بشوند ولی مقاومت کنند و از آرمان ها و خاک شان دفاع کنند چرا که تاریخ نشان داده که ظلم و زور با همه تشکیلات نظامی و تسلیحات پیشرفته اش، پیروز و ماندگار نیست.

مقاومت یمن در مقابل ائتلاف بزرگ سعودی، عربی با پشتوانه مستقیم آمریکا دیگر بار اقتدار راهبردی ایران در منطقه و جهان را به رخ همه تحلیل گران کشاند و ثابت کرد که این شیوه علیرغم از دست دادن فرمانده مقتدرش حاج «قاسم سلیمانی» به یک راهبرد ماندگار و جریان ساز بین المللی تبدیل شده و بزودی همه کشورهای مظلوم دنیا آن را برای دفاع از خود به کار خواهند برد.

شکست مفتضحانه آمریکا و نوچه هایش در سوریه، لبنان، فلسطین، افغانستان، عراق و یمن به یک عادت تلخ برای دنیای زر و زور تبدیل شده و این مذاکرات محترمانه اخیر برجامی نیز به صورت غیرمستقیم محصول همین پیروزی های محور جهانی مقاومت است که دارد معادلات نظامی، سیاسی دنیا را به نفع ایران تغییر می دهد.

اینک نوبت دولت سیزدهم است که با اقتدار و اخلاص به جنگ با پلشتی ها و ناملایمات داخلی برود و معیشت مردم را سرو سامان دهد تا ایران اسلامی مقتدر هم در درون و هم در عرصه بین الملل بتواند خود را به عنوان یک ابرقدرت و مدافع کشورها و ملت های مظلوم دنیا معرفی کند و پایه گذار یک مکتب جهانی برای رسیدن به عدالت و امنیت در این سیاره خاکی باشد.

انتهای پیام/

هوشنگ نوبخت