«زیرخاکی»؛ روایتی از اسارت در عین آزادگی به زبان طنز
«زیرخاکی»؛ روایتی از اسارت در عین آزادگی به زبان طنز

پرداختن به دوره‌ی حساس و سرنوشت ساز انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در قالب فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی می‌تواند فرهنگ اصیل پایش از آب و خاک کشورمان را به نسل‌های بعدی منتقل کند.

فریبرز باغ‌بیشه با قصه‌های تمام نشدنی‌اش دوباره به تلویزیون بازگشت. امسال به مناسبت آغاز سال نو و ایام نوروز فصل سوم «زیر خاکی» به کارگردانی جلیل سامان روی آنتن شبکه‌ی اول سیما رفته است.

فریبرز که در پایان فصل دوم در پی یافتن زیرخاکی‌هایش در مناطق عملیاتی جنوب کشور توسط نیرو‌های عراقی بازداشت شده بود، در آغاز فصل سوم به عنوان اسیر وارد خاک عراق می‌شود. از سویی دیگر، نیرو‌های نفوذی و متظاهر به خانواده‌ی او خبر شهادتش را اعلام می‌کنند. با همت مروت‌پور خانواده‌ی فریبرز متوجه می‌شوند که او شهید نشده، ولی خبر موثقی از مکان او در دسترس نیست.

فریبرز باغ بیشه در دوران دستگیری و اسارتش به دست نیرو‌های بعثی عراق از شدت ترس بار‌ها هویت‌های مختلفی از خودش اعلام می‌کند و عملا لب به دروغگویی میگشاید که البته نمایش چنین حرکتی از قهرمان دوران دفاع مقدس چندان در خور شان نیست.

او حتی بعضا خود را سرهنگ آذرهوشنگ از قهرمانان حقیقی دوران دفاع مقدس معرفی می‌کند، ولی با این همه او به زندان دیگری در درون خاک عراق منتقل می‌شود. در کنار شخصیت فریبرز که تلاش می‌کند به قیمت هر دروغی خود را از چنگال دشمن برهاند، کاراکتری به نام ناصری به درستی طراحی شده است که ضمن اینکه نظامی و پدر شهید است با ایمان و اعتقاد راسخی که داشته است پا به میادین دفاع مقدس گذاشته و در طول اسارت هرگز سر فرود نمی‌آورد.

امسال چهره‌های مربوط به دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در برخی از سریال‌های نوروزی بیشتر دیده شده‌اند و به عبارتی آن برهه‌ی خاص از تاریخ معاصر کشورمان مورد توجه برنامه سازان تلویزیونی قرار گرفته است. قطع به یقین پرداختن به آن دوره‌ی حساس و سرنوشت ساز از تاریخ کشورمان در قالب برنامه‌ها و فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی می‌تواند فرهنگ اصیل دفاع مقدس و پایش از آب و خاک کشورمان را به نسل‌های بعدی منتقل کند.

حال باید به نظاره نشست دید آیا قصه‌های فریبرز باغ بیشه در فصل سوم زیر خاکی به اتمام می‌رسد یا جلیل سامان و گروهش برای فصل چهارم هم برنامه‌ای دارند؟

انتهای پیام/

علی عبدالصمدی