روز بزرگداشت شهید و رسالت ما
روز بزرگداشت شهید و رسالت ما

در این نوشتار ، معنی و جایگاه شهید ؛ پیشینه شهادت ؛ روز بزرگداشت شهید و مراسم روز شهید بیان شده و رسالت ما نسبت به مطالبات شهدا تبیین شده است .
*
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

  • جایگاه شهید :

آیات زیر توصیفی بسیار والا و از حقیقت جایگاه شهیدان می‌کند :

 «البته نپندارید که شهیدان راه خدا مرده‌اند بلکه زنده به حیات ابدی شدند و در نزد خدا بهره‌مند خواهند بود.»  [۱]

«کسی را که در راه خدا کشته شد، مرده نپندارید، بلکه او زنده جاوید است، ولیکن شمااین حقیقت را نخواهید یافت. [۲]

  • معنی شهید :

شهید در لغت «گواه» است و به کسی گفته میشود که و در راه خدا کشته می‌شود.   شهید برای هدف مقدس و به تعبیر قرآن فی سبیل الله جان خود را اهدا کرده ولذا خدا نیز بالاترین مزد را به آن می دهد . شهادت رسیدن به محبوب در زیباترین شکل است. و شریف‌ترین و والاترین نوع مردن است. [۳]

  • پیشینه شهادت :

در طول تاریخ اسلام ؛ بخصوص در عصر قیام حسینی با شهدای مظلوم کربلا و در دفاع مقدس ۸ ساله در نهضت خمینی و در دفاع از حرم و امنیت سرزمین های اسلامی ؛ شهیدان بسیاری تقدیم انقلاب جهانی اسلام شده است تا پا برجا و استوار مانده و عرصه های جهانی را بیدار سازد و زمینه سازی ظهور مهدوی گردد .

  • روز بزرگداشت شهید :

بنیاد شهید در ۲۲ اسفند سال ۱۳۵۸، به فرمان امام(ره) برای رسیدگی به امور خانواده شهدا تاسیس شد . و در سال ۱۳۸۳ روز ۲۲ اسفند به عنوان روز بزرگداشت شهدا نامگذاری شد.

  • مراسم روز شهید :

همه ساله در این روز مراسم نکوداشت ؛ یادواره ، کنگره شهدا و…. برگزار میشود ، و از خانواده شهدا نیز تقدیر بعمل می ایند . بیانیه ها و پیام هایی نیز صادر میشود . که بسیار شایسته بوده ولی ناکافیست . چرا که در اغلب آنان فقط تقدیر و بیان جایگاه شهید و یاد شهداست ، ولی اهداف شهدا در طول سال کم توجهی میشود و اهتمام در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بخصوص بصورت عملی صورت نمی گیرد .

  • روز شهید و رسالت ما :

شهدا، جان خویش را در راه اسلام و انقلاب داده اند و امنیت و سرافرازی را برای ما به ارمغان گذاشته اند . وصایایی داشته اند ؛ که به جهت دینی که برگردن ما دارند ؛  رسالتی از جنس آگاهی و بیداری و هوشیاری و تلاش در جهت تحقق ارمانهای انقلاب بر دوش ما باقی گذاشته اند.

برگزاری مراسم و تقدیر و یادواره شهدا و دادن بیانیه و پیام برای زنده نگه داشتن یاد شهدا عملی پسندیده است ولی ناکافیست . شهدا پیامبران حماسه پرور جامعه انقلابی اند و ما را مسئولیتی ممتد برای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب و ایجاد تمدن نوین اسلامی و زمینه سازی ظهور ولایت عظمی (عج) است ؛ که در لحظه لحظه زندگی مان جاری و نوید بخش برقراری حکومت عدالت گسترده مهدوی (عج) است .

 

[۱]  وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ هرگز كسانى را كه در راه خدا كشته شده‏ اند مرده مپندار بلكه زنده‏ اند كه نزد پروردگارشان روزى داده مى ‏شوند آیه ۱۶۹ سوره آل عمران

[۲]  «و لا تقولوا لمن یقتل فی سبیل الله اموت بل احیاء ولکن لا تشعرون» ، ایه ۱۵۴ سوره بقره

[۳]   (اَشرُفُ المُوًتِ قَتْلُ الشَّهادَهِ) پیامبر «ص»