پاسدار و پاسداری از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی
پاسدار و پاسداری از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی

رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها در سخنرانی‌های خود به سپاه پاسداران اشاره کرده و توصیه‌هایی به پاسداران داشته‌اند که هر کدام حاکی از جایگاه رفیع پاسداری در نگاه ایشان و برای صیانت از انقلاب اسلامی است.

 «این‌ها کسانی هستند که علی‌رغم همه انگیزه‌هایی که در دنیای مادىِ امروز برای جوانان وجود دارد، لباس عفاف و تقوا پوشیدند، به استقبال معنویات رفتند، برای خدا قدم در میدان گذاشتند و هرجا هرچه از وجودشان لازم بود – جانشان، سلامتیشان و حضورشان در میان خانواده؛ که این‌ها نعمت‌های خداست – همه را تقدیم کردند. بسیاری از این پاسداران و جوانان ما، کسانی هستند که بحمدالله سالمند. به شهادت نرسیدند و سلامتیشان را هم از دست نداده‌اند؛ اما در حکم شهدا هستند؛ زیرا آن جایی که حضورشان در جبهه و فعالیتشان در میدان لازم بود، آن را به انقلاب و به ملت و به کشور و به خدا تقدیم کردند.» این‌ سخنان را رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال ۱۳۷۷ و در جمع تعدادی از پاسداران بیان کرده‌اند. پاسدارانی که از ابتدای انقلاب اسلامی و با بنیان نهادن این نهاد مقدس به مبارزه با دشمنان داخلی و خارجی رفته و در عرصه‌های مختلف خدمتگزاری و پاسداری از نظام اسلامی پا به میدان گذاشتند.

تقدیم هزاران شهید در صحنه مبارزه با دشمنان تنها بخش کوچکی از ایثار و جانفشانی پاسداران انقلاب اسلامی در طول سال‌ها خدمت خالصانه آنان است. دفاع مقدس صحنه حضور مردانی شد که در آغازین روز‌های تجاوز دشمن با همه توان و اعتقادات خود جبهه سرنوشت سازی را تشکیل دادند که در سال‎‌های بعد نیز همتشان ادامه یافت.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در مناسبت‌های مختلف به ویژه در سالروز میلاد امام حسین (ع) و روز پاسدار توصیه‌هایی را به پاسداران و نیرو‌های ارزشی داشته‌اند. ایشان در صحبت‌های متعددی به جایگاه سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس و پس از آن اشاره داشته و نکاتی را فرموده‌اند که در ادامه به برخی از برجسته‌ترین آن‌ها اشاره شده است.

پاسداری یک فرهنگ است

پاسداری، یک فرهنگ است؛ یک فرهنگ عزت و افتخار است. پاسداری از دین و انقلاب – که امروز این معنا در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مجسم است – صرفاً یک حرکت نظامی نیست؛ پاسداری، یک فرهنگ است؛ جنبه عقیدتی و سیاسی و فداکاری و مجاهدت دارد. البته جنبه نظامی هم دارد؛ یعنی بازوی نظامی انقلاب بوده است و خواهد بود. همان‌طور که دیروز انقلاب به این پاسداری نیاز داشت، امروز هم نیاز دارد، فردا هم نیاز خواهد داشت؛ همیشه نیاز دارد.»

روحیه جوانی در سپاه بماند

رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال ۱۳۹۸ و در جمع فرماندهان سپاه توصیه‌هایی به پاسداران داشته و اشاره کردند: روحیه‌ی جوانِ سپاه بایستی باقی بماند و میشود. الحمدلله جوان‌گرایی هست، [یعنی]مدتها است که در سپاه شروع شده و توجه به نسل جوان وجود دارد، و تربیت دینی و انقلابیِ نسل‌های دوم و سوم. نگذارید انقطاع نسلی به وجود بیاید؛ همان روحیه‌ای که شهدای بزرگ و نام‌آور سپاه در میدان‌های نبرد از خودشان نشان دادند در دوران دفاع مقدس و قبل از دفاع مقدس و تعدادی بعد از دوران دفاع مقدس، باید سریان و جریان داشته باشد.

آماده به کار باشید

آماده‌به‌کاریِ خودتان را در مواجهه‌ی با حوادث بزرگ حفظ کنید؛ این یکی از خصوصیات سپاه بوده. سپاه از اولی که متولد شده، در حوادث بزرگ همیشه در خط مقدم سینه سپر کرده. در همان دوران اوایل کار که سپاه تازه متولد شده بود، تازه به وجود آمده بود، این حوادث گوناگونِ اطراف کشور، این [بحث]قومیتها و تحریکاتی که میشد و در شرق کشور، در غرب کشور، در شمال کشور راه افتاده بود، سپاه سینه سپر کرد، جلو رفت و آماده‌به‌کاریِ خودش را نشان داد. در طول دوران حیات مبارک امام مسئله‌ِی جنگ تحمیلی پیش آمد، سپاه جلو رفت سینه سپر کرد، آماده به‌کاریِ خودش را نشان داد.

نگاه وسیع جغرافیایی داشته باشید

نگاه وسیع جغرافیای مقاومت را از دست ندهید؛ این نگاه فرامرزی را از دست ندهید. قناعت نکنیم به منطقه‌ی خودمان: ما غُزِیَ قَومٌ قَطُ فی عُقرِ دارِهِم اِلا ذَلوا؛ (۶) این حدیث از معصوم (علیه السلام) است که آن کسانی که در خانه نشستند تا به آن‌ها حمله بشود دچار ذلت شدند. این جوری نباشد که یک چهاردیواری را انتخاب کنیم و دیگر کارمان به این نباشد که پشت این دیوار چه کسی است، چه تهدیدی وجود دارد. این نگاه وسیع فرامرزی، این امتداد عمق راهبردی گاهی اوقات از واجب‌ترین واجبات کشور هم لازم‌تر است که مورد توجه قرار بگیرد که خیلی‌ها متوجه به این نیستند، خیلی‌ها توجه به این ندارند.

در برابر دشمن با نگاه دقیق، ارزیابی خودتان از دشمن را واقعی کنید. هُشیاری را هم با ترس اشتباه نگیرید؛ اصلاً از دشمن نترسید؛ هر چه هم دشمن قوی باشد، بزرگ باشد، نترسید. چون آن قدرت ایمانی را که شما دارید، دشمنتان ندارد، در هر حجمی که باشد؛ اما حجم دشمن را بشناسید.

هم‌افزایی را افزایش دهید

با همه‌ی اجزای عظیم تشکیل‌دهنده‌ی نظام اسلامی همکاری و هم‌افزایی داشته باشید؛ با دولت، با قوه‌ِی قضائیه، با مجلس شورای اسلامی -قوه‌ی مقننه- با بخش‌های گوناگون این همکاری و هم‌افزایی لازم است؛ این وظیفه است که مخصوص شما هم نیست؛ این را ما به همه توصیه میکنیم، به شما هم توصیه میکنیم. البته معنای این هم‌افزایی و همراهی، جدا شدن از عناصر هویتی سپاه نیست؛ به این نکته توجه کنید! عناصر هویتی سپاه صددرصد باید حفظ بشود در همه‌ی تعاملات، در همه‌ی رفتار‌ها و همکاری‌ها و هم‌افزایی‌ها.

مردمی باشید

مردمی باشید، مردم‌دوست باشید، مردم‌پذیر باشید، مردمی‌رفتار باشید. سپاه مردمی است دیگر؛ از اولی که سپاه تشکیل شد -این جوان‌ها و بچه‌هایی که آمدند، از دانشگاه آمدند، از بازار آمدند، از کارگاه آمدند، از همه جا آمدند رشد کردند، آمدند چهره شدند، آمدند به جایی رسیدند که امثال بنده باید نگاه کنیم، حسرت بخوریم، غبطه بخوریم- مردمی تشکیل شد. با مردم باشید، از مردم باشید، رفتار مردمی داشته باشید؛ فخرفروشی خلاف این رفتار است، دنیاطلبی خلاف این رفتار است، اشرافیگری خلاف این رفتار است.

کار جهادی و روحیه جهادی را فراموش نکنید

کار جهادی و روحیه‌ِی جهادی را در همه‌ی عرصه‌های گوناگون فعالیتها سرلوحه قرار بدهید. کار جهادی ضد تنبلی است، ضد بی‌تفاوتی است، ضد امروز را به فردا انداختن است. ما با بعضی از بخش‌های گوناگون مواجه میشویم که یک کاری را بنا است انجام بدهند، تصدیق هم میکنند، تأیید هم میکنند، حتی استقبال هم میکنند، اما امروز که باید انجام بدهند، به فردا می‌اندازند که فردا هم باز یک فردای دیگری دارد

توکل، توسل، معنویت، دعا

توکل، توسل، معنویت، دعا را از دست ندهید؛ اُنس با قرآن را از دست ندهید؛ اُنس با اهل بیت و عترت را از دست ندهید؛ اجتناب از گناه را فراموش نکنید. جزو بیشترین توصیه‌ها یا شاید بشود گفت در رأس توصیه‌های کسانی که ما برای کلمه‌کلمه‌ی حرف‌های آن‌ها خیلی اعتبار قائل بودیم، اجتناب از گناه بود. اساس کار، این‌ها است. هم در خودتان، هم در خانواده‌تان، هم در فرزندانتان و همه‌ی متعلقین به خودتان، این‌ها را نهادینه کنید.

انضباط را حفظ کنید

در مورد نیرو‌های نظامی – که شما‌ها باشید – و انتظامی، مسأله‌ی مهم انضباط است؛ این را بدانید. انضباط را دست کم نگیرید. انضباط برای شما‌ها واجب است. کار را همان‌طوری که به شما‌ها دستور میدهند، انجام بدهید. آن دستوردهنده هم باید حواسش جمع باشد که چه دستوری میدهد. باید درست و دقیق دستور بدهند. در همه‌جا، تعدی و تجاوز و تخطی از حدود بد است؛ در لباس نظامی و انتظامی بدتر است.

انتهای پیام