قیام حسینی ، نهضت امام خمینی ؛ گام دوم امام خامنه ای
قیام حسینی ، نهضت امام خمینی ؛ گام دوم امام خامنه ای

در این نوشتار اهداف و دستاوردهای قیام امام حسین(ع) وشرایط پیش از انقلاب و دستاوردهای نهضت امام خمینی بیان شده ؛ گام دوم امام خامنه ای بعنوان امتداد آن تبیین شده است .
*
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

۳ ماه شعبان ، میلاد مبارک امام حسین (ع) ؛ که منجر به قیام آن حضرت در برابر نفاق و انحراف گردید و امتداد قیامش در نهضت امام خمینی و بیانیه گام دوم انقلاب امام خامنه ای تجلی کرده است و ان شاالله با اجرای آن متصل حکومت مهدوی (عج) خواهدشد .

  • نخست ) قیام حسینی

اهداف قیام امام حسین(ع) : اهداف قیام امام حسین(ع) براساس نقل بیانات امام معصوم(ع) در مقاطع مختلف (طبق منابع موثق) چنین بوده است:
۱) احیای مظاهر و نشانه‌های اسلام اصیل و ناب محمدی  [۱]
۲) اصلاح و بهبود وضع مردم سرزمین‌های اسلامی [۲]
۳) مبارزه با ستمگران اُموی جهت تأمین امنیت برای مردم ستمدیده  [۳]
۴) فراهم ساختن بستری مناسب برای عمل به احکام و واجبات الهی  [۴]
۵) طلب اصلاح در امور امت پیامبر (ص) [۵]
۶) امر به معروف [۶]
۷) نهی از منکر [۷]
۸) عمل به سیره رسول‌خدا(ص) و امیرالمؤمنین(ع) همانند برپایی نماز [۸]
۹) دعوت (و عمل) به کتاب خدا و سنت پیامبر(ص) [۹]
۱۰) احیای سنت پیامبر(ص) که از بین رفته است و برپایی مظاهر حق و حقیقت [۱۰]
۱۱) از بین بردن بدعت‌ها (که جایگزین احکام خدا و سنت پیامبر شده است). [۱۱]
۱۲) ترویج حق و عمل به آن [۱۲]
۱۳) نهی از ترویج باطل و بازداشتن از عمل به آن [۱۳]
۱۴) عدم پذیرش زندگی ذلت‌بار و ننگین دنیا و انتخاب زندگی با سعادت آخرت. [۱۴]
۱۵) نجات مسلمانان از بی خبری نسبت به احکام دین و وظایف خویش در برابر پروردگار [۱۵]
۱۶) رهایی بندگان خدا از گمراهی با آگاه ساختن آنان به لزوم پیروی از رهبران واقعی دین [۱۶]

دستاوردهای قیام امام حسین(ع) : قیام امام حسین(ع) و نهضت عاشورای حسینی پیام‌ها و دستاوردهای زیر را به همراه داشته است:

۱) نجات دین اسلام از انحراف و تحریف (اصلاح دین جدش)
۲) زنده کردن شعایر اسلامی در جامعه
۳) آگاه ساختن انسان‌های غفلت زده و وجدان‌های خفته
۴) برانگیختن نیروهای ایمانی در درون نهفته
۵) متزلزل کردن بنیان کاخ‌های ظلم ستم
۶) آموختن انتخاب بهترین شیوه خوب مردن و درس شهادت
۷) آموختن راه اصلاح جامعه از فساد و فاسد
۸) نمایش معنی واقعی آزادگی و آزادمرد بودن
۹) بن‌بست شکنی در جامعه ظلمت‌زده و انتخاب هجرت و جهاد
۱۰) مجاهده در راه اسلام تا پای اهدای جان خود و اهل‌بیت خویش
۱۱) اقامه نماز اول وقت، حتی در میدان جنگ
۱۲) بنیان‌گذاری نهضت انقلابی

 

  • ب ) نهضت امام خمینی

شرایط پیش از انقلاب

فساد مالی واخلاقی دربار پهلوی ، ناکارآمدی ساختار اقتصادی کشور ، غرب‌گرایی و باستان گرایی حکومت پهلوی برای تضعیف اسلام ، انسداد نظام سیاسی ، اختناق و استبداد شدید ،  نارضایتی‌های اجتماعی ؛ دخالت شدید سفارت امریکا و انگلیس در امور داخلی ایران ، محرومیت و بی عدالتی ، سیطره نظام سلطه دوبلوک غرب و شرق بر کشورهای اسلامی و…. برخی از شرایط ایران و جهان پیش از انقلاب می باشد .

  • پهلوی‌ها و قاجارها عامل عقب ماندگی ها  [۱۷]
  •  تحقیر کشور در دوران پهلوی  [۱۸]
  •  ضربه های اخلاقی توسط پهلوی ها  [۱۹]
  • و…..

 

دستاوردهای انقلاب اسلامی

رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب ؛ برخی از دستاوردهای عظیم و درخشان و بی‌نظیر مکتسبه را که از ان تحت عنوان برکات انقلاب نیز نام برده اند ؛ چنین است :

  • ثبات و امنیت و حفظ تمامیت ارضی ایران
  • مجذوب کردن دل‌ها و ارتقاء رویکردهای دینی و اخلاقی در ج ا
  • به اوج رسیدن مشارکت سیاسی مردم و مسابقه‌ی خدمت‌رسانی
  • ارتقاء شگفت‌آور بینش سیاسی آحاد مردم
  • افزایش چشمگیر معنویت و اخلاق در فضای عمومی جامعه [۲۰]
  • رواج اخلاق بر اثر انقلاب اسلامی [۲۱]
  • ایستادگی روزافزون در برابر قلدران و زورگویان و مستکبران جهان
  • مظاهر عزت :جمهوری ا (عزت ملی، روابط خارجی، مرزبندی با دشمن)
  • دستاوردهای شگفت‌آور در رستاخیز علمی کشور: ( موتور پیشران کشور در عرصه‌ی علم و فنّاوری و ایجاد زیرساخت‌های حیاتی و اقتصادی و عمرانی )
  • گام‌های بلند جمهوری ا در مبارزه با بی‌عدالتی و ارتقاء جایگاه عدالت ( سنگین کردن کفه‌ی عدالت در تقسیم امکانات عمومی کشور)
  • حمایت از محور مقاومت
  • تغییر حکومت از سلطنت به مردم سالاری دینی  [۲۲]
  • معجزه پیروزی در جنگ تحمیلی [۲۳]
  •  پیشرفت های علمی و فناوری در کشور [۲۴]
  • پیشرفت شگفت‌آور ایران  [۲۵]
  • تاب آورشدن ملت ایران   [۲۶]
  • چهل سال پر از افتخارات درخشان و شگفت‌آور
  • چهل سال مبارزه در طول عمر جمهوری اسلامی
  • افتخارآمیز بودن راه طی شده جمهوری اسلامی

 

  • ج ) گام دوم امام خامنه ای

بیانیه گام دوم که توسط رهبرانقلاب در چله انقلاب در ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ صادر کردند ، حاوی مسایل راهبردی مهمی می باشد . در این بیانیه با مقدمه ای از ورود انقلاب اسلامی به دومین مرحله‌‌ی خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی اشاره کرده ، شروع انقلاب از صفر ؛ چگونگی تشکیل جمهوری اسلامی و وراثت از گذشته را توضیح داده ، و دستاوردهای عظیم و درخشان و بی‌نظیر چله اول انقلاب با عنوان  برکات انقلاب تبیین کرده است . وضع شرایط حال انقلاب چهل‌ساله را به نیکی ترسیم کرده است . در این بیانیه علل برخی از مشکلات و اشکالات گریبان گیر کشور ، چالش‌های فعلی که جمهوری اسلامی با آن روبروست ، تلاشهای دشمنان خارجی ودشمنان داخلی و غفلت زدگان داخلی و همچنین چالشها وعیوب درونی  و نیز دغدغه های رهبری بیان شده است . چالشها و فرصتهای گام دوم و سرفصلها و توصیه‌های اساسی در پرتو امید و نگاه خوش‌بینانه به آینده سند راهبردی : ترسیم گذشته ؛ حال ؛ اینده براساس حدیث امام علی «رحم الله امرء علم من اين في اين والي اين» بیان قوت ها، ضعف ها، فرصت ها و تهدیدهای کشور تشریح شده سپس ، هفت سرفصل و توصیه‌های اساسی در موضوعات  ۱) علم و پژوهش ۲) معنویّت و اخلاق ۳) اقتصاد  ۴) عدالت و مبارزه با فساد ۵ ) استقلال و آزادی  ۶) روابط خارجی، مرزبندی با دشمن  ۷) سبک زندگی در پرتو امید و نگاه خوش‌بینانه به آینده تبیین شده و رهنمودها و راهکارهای لازم را نیز با امید به اینده داده اند و اینکه هموار بودن ادامه مسیر جمهوری اسلامی با توجه به راه طی شده فقط قطعه‌ای از مسیر افتخارآمیز به‌سوی آرمان‌های بلند جمهوری اسلامی است. دنباله این مسیر که به گمان زیاد، به‌دشواری‌های گذشته‌ها نیست .

  • سخن پایانی

قیام امام حسین (ع) با تقدیم خون خود و یارانش سبب بیداری امت و احیاگر اصلاح دین جدش گردید ، گرچه به نتیجه نهایی برقراری حکومت اسلامی نشد ، لکن نهضت امام خمینی با پیروی از سیره جدش ، منجر به سرنگونی حکومت منحط و ضد اسلام پهلوی و برقراری حکومت اسلامی گردید و با رحلت وی پرچم انقلاب اسلامی به دست امام خامنه ای سپرده شد و این با فراز و نشیب های فراوان ؛ عزتمندانه سپری شد .

بیانیه‌ «گام دوم انقلاب اسلامی» امام خامنه ای در راستای بعثت نبوی ؛ قیام حسینی و امتداد نهضت امام خمینی با هدف «جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ»  تجدید مطلعی مقتدرانه است خطاب به ملت ایران و به‌ویژه جوانان مومن انقلابی که به ‌مثابه منشوری راهبردی برای برداشتن گام بلند انقلاب و «دومین مرحله‌ خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی » خواهد بود و ان شاالله «فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی» را رقم زده و شکل خواهند داد . وآمادگی برای طلوع و ظهور خورشید ولایت عظمی (ارواحنافداه) در جهان ظلمت‌زده» هموار خواهد کرد . و با توجه به اهمیت بیانیه گام دوم انقلاب ؛ مدیران و آحاد جامعه بایستی در صدر برنامه فردی و اجتماعی خود قرار داده تا شاهد رشد کمالات انسانی که هدف بعثت نبوی و قیام حسینی است ، بستر ساز تمدن نوین اسلامی و زمینه ساز ظهور قیام مهدوی گردیم . ان شالله

[۱]  تحف العقول، ص ۲۳۹

[۲]  همان

[۳] تحف العقول، ص ۲۳۹

[۴]  همان

[۵]  مناقب آل‌ابی‌طالب، ج ۴، ص ۹۷

[۶]  (الفروع من الکافی، ج ۴، ص ۵۷۸)

[۷]  (الفروع من الکافی، ج ۴، ص ۵۷۸)

[۸]  (سفینة البحار، ج ۲، ص ۴۴)

[۹]  ( طبری، ج ۷، ص ۲۴۰)

[۱۰]  طبری، ج ۷، ص ۲۴۰

[۱۱] (طبری، ج ۷، ص ۲۴۰)

[۱۲]  (مفاتیح الجنان، زیارت مطلقة امام حسین، ص ۷۷۹)

[۱۳]  (الاحتجاج، ج ۲، ص ۹۹)

[۱۴]  (مقتل خوارزمی، ج ۲، ص ۵) و (مناقب آل‌ابی‌طالب، ج ۴، ص ۷۵)

[۱۵]  (تهذیب‌الاحکام، ج ۶، ص ۱۲۶) از دیدگاه امام صادق(ع).

[۱۶]  (تهذیب‌الاحکام، ج ۶، ص ۱۲۶) از دیدگاه امام صادق(ع).

[۱۷]  عقب‌ماندگی شرم‌آور علمی در دوران پهلوی‌ها و قاجارها در هنگامی که مسابقه‌ی علمی دنیا تازه شروع شده بود، ضربه‌ی سختی بر ما وارد کرده و ما را از این کاروان شتابان، فرسنگها عقب نگه داشته بود. ( امام خامنه ای ، بند دوم توصیه اول گام دوم انقلاب اسلامی ،۲۲ بهمن ۱۳۹۷ )

[۱۸]  انقلاب به یک انحطاط تاریخی طولانی پایان داد و کشور که در دوران پهلوی و قاجار بشدّت تحقیر شده و بشدّت عقب مانده بود، در مسیر پیشرفت سریع قرار گرفت؛ در گام نخست، رژیم ننگین سلطنت استبدادی را به حکومت مردمی و مردم‌سالاری تبدیل کرد (امام خامنه ای ،  مقدمه برکات انقلاب اسلامی ، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی،۲۲ بهمن ۱۳۹۷  )

[۱۹]  دست تطاول تبلیغات مروّج فساد و بی‌بندوباری در طول دوران پهلوی‌ها به آن ضربه‌های سخت زده و لجنزاری از آلودگی اخلاقی غربی را به درون زندگی مردم متوسّط و بخصوص جوانان کشانده بود، … ( امام خامنه ای ، بند سادسا در برکات انقلاب اسلامی ، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ،۲۲ بهمن ۱۳۹۷)

[۲۰]  ( انقلاب اسلامی ) عیار معنویّت و اخلاق را در فضای عمومی جامعه بگونه‌ای چشمگیر افزایش داد. این پدیده‌ی مبارک را رفتار و منش حضرت امام خمینی در طول دوران مبارزه و پس ‌از پیروزی انقلاب، بیش ‌از هر چیز رواج داد…… رویکرد دینی و اخلاقی در جمهوری اسلامی، دلهای مستعد و نورانی بویژه جوانان را مجذوب کرد و فضا به سود دین و اخلاق دگرگون شد. مجاهدتهای جوانان در میدانهای سخت از جمله دفاع مقدّس، با ذکر و دعا و روحیه‌ی برادری و ایثار همراه شد و ماجراهای صدر اسلام را زنده و نمایان در برابر چشم همه نهاد. پدران و مادران و همسران با احساس وظیفه‌ی دینی از عزیزان خود که به جبهه‌های گوناگون جهاد می‌شتافتند دل کندند و سپس، آنگاه که با پیکر خون‌آلود یا جسم آسیب‌دیده‌ی آنان روبه‌رو شدند، مصیبت را با شکر همراه کردند. مساجد و فضاهای دینی رونقی بی‌سابقه گرفت. صف نوبت برای اعتکاف از هزاران جوان و استاد و دانشجو و زن و مرد و صف نوبت برای اردوهای جهادی و جهادسازندگی و بسیج سازندگی از هزاران جوان داوطلب و فداکار آکنده شد. نماز و حج و روزه‌داری و پیاده‌روی زیارت و مراسم گوناگون دینی و انفاقات و صدقات واجب و مستحب در همه جا بویژه میان جوانان رونق یافت و تا امروز، روز به روز بیشتر و با کیفیت‌تر شده است. و اینها همه در دورانی اتّفاق افتاده که سقوط اخلاقی روزافزون غرب و پیروانش و تبلیغات پُر حجم آنان برای کشاندن مرد و زن به لجنزارهای فساد، اخلاق و معنویّت را در بخشهای عمده‌ی عالم منزوی کرده است؛ و این معجزه‌ای دیگر از انقلاب و نظام اسلامی فعّال و پیشرو است. ( بند سادسا در برکات انقلاب اسلامی ، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی )

[۲۱]  ( انقلاب اسلامی ) عیار معنویّت و اخلاق را در فضای عمومی جامعه بگونه‌ای چشمگیر افزایش داد. این پدیده‌ی مبارک را رفتار و منش حضرت امام خمینی در طول دوران مبارزه و پس ‌از پیروزی انقلاب، بیش ‌از هر چیز رواج داد؛ ……. رویکرد دینی و اخلاقی در جمهوری اسلامی، دلهای مستعد و نورانی بویژه جوانان را مجذوب کرد و فضا به سود دین و اخلاق دگرگون شد. ….. و اینها همه در دورانی اتّفاق افتاده که سقوط اخلاقی روزافزون غرب و پیروانش و تبلیغات پُر حجم آنان برای کشاندن مرد و زن به لجنزارهای فساد، اخلاق و معنویّت را در بخشهای عمده‌ی عالم منزوی کرده است؛ و این معجزه‌ای دیگر از انقلاب و نظام اسلامی فعّال و پیشرو است. ( بند سادسا در برکات انقلاب اسلامی ، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی

[۲۲]  انقلاب به یک انحطاط تاریخی طولانی پایان داد و کشور که در دوران پهلوی و قاجار بشدّت تحقیر شده و بشدّت عقب مانده بود، در مسیر پیشرفت سریع قرار گرفت؛ در گام نخست، رژیم ننگین سلطنت استبدادی را به حکومت مردمی و مردم‌سالاری تبدیل کرد و عنصر اراده‌ی ملّی را که جان‌مایه‌‌ی پیشرفت همه‌جانبه و حقیقی است در کانون مدیریّت کشور وارد کرد؛ …( مقدمه برکات انقلاب اسلامی ، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی )

[۲۳]  ( انقلاب اسلامی ) ثبات و امنیّت کشور و تمامیّت ارضی و حفاظت از مرزها را که آماج تهدید جدّی دشمنان قرار گرفته بود ضمانت کرد و معجزه‌ی پیروزی در جنگ هشت‌ساله و شکست رژیم بعثی و پشتیبانان آمریکایی و اروپایی و شرقی‌اش را پدید ‌آورد. ( بند اولا در برکات انقلاب اسلامی ، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی )

[۲۴]   ( انقلاب اسلامی ) موتور پیشران کشور در عرصه‌ی علم و فنّاوری و ایجاد زیرساخت‌های حیاتی و اقتصادی و عمرانی شد که تا اکنون ثمرات بالنده‌ی آن روز به روز فراگیرتر میشود. …. ده‌ها نمونه‌ی دیگر از پیشرفت، محصول آن روحیه و آن حضور و آن احساس جمعی است که انقلاب برای کشور به ارمغان آورد. ( بند ثانیا در برکات انقلاب اسلامی ، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی )

[۲۵]  به رغم همه‌ی این مشکلات طاقت‌فرسا، جمهوری اسلامی روز به روز گامهای بلندتر و استوارتری به جلو برداشت. این چهل سال، شاهد جهادهای بزرگ و افتخارات درخشان و پیشرفتهای شگفت‌آور در ایران اسلامی است. عظمت پیشرفتهای چهل‌ساله‌ی ملّت ایران آنگاه بدرستی دیده میشود که این مدّت، با مدّتهای مشابه در انقلابهای بزرگی همچون انقلاب فرانسه و انقلاب اکتبر شوروی و انقلاب هند مقایسه شود. مدیریّتهای جهادی الهام گرفته از ایمان اسلامی و اعتقاد به اصل «ما میتوانیم» که امام بزرگوار به همه‌ی ما آموخت، ایران را به عزّت و پیشرفت در همه‌ی عرصه‌ها رسانید. ( عبارت دوازدهم درآغازبیانیه گام دوم انقلاب اسلامی )

[۲۶]  انقلاب ملّت ایران، …. فرعونهای در بسترِ راحت آرمیده را بیدار کرد؛ دشمنی‌ها با همه‌ی شدّت آغاز شد و اگر نبود قدرت عظیم ایمان و انگیزه‌ی این ملّت و رهبری آسمانی و تأییدشده‌ی امام عظیم‌الشّأن ما، تاب آوردن در برابر آن همه خصومت و شقاوت و توطئه و خباثت، امکان‌پذیر نمیشد. ( عبارت یازدهم درآغازبیانیه گام دوم انقلاب اسلامی )