شهید زنده‌ای که در جبهه‌ها به‌تنهایی یک گردان بود
شهید زنده‌ای که در جبهه‌ها به‌تنهایی یک گردان بود

جانباز شهید حاج اسماعیل معروفی تا پایان عمر خود، با سختی‌ها و مشقت‌های بسیار جانبازی زندگی کرد، تا جایی از قدرت تکلم و نگارش و حتی خوردن غذا نیز به‌خوبی برخوردار نبود، به‌همین دلیل بود که همرزمان و دوستانش او را «شهید زنده» لقب نهادند.

باز هم صحبت از یکی از قهرمانان این سرزمین است؛ رادمردی که هم در جبهه‌های دفاع مقدس و هم بعد از آن، یعنی در دوران جانبازی خود، «ایثار» و «ایستادگی بر سر آرمان‌ها» را معنا بخشید.

صحبت از جانباز ۷۰ درصد حاج اسماعیل معروفی است؛ رزمنده‌ای که در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، مجاهدت‌های خود را از کردستان آغاز کرد و با شروع جنگ تحمیلی، همانند بسیاری از جوانان دیگر این مرزوبوم به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل پای نهاد و در این دانشگاه بزرگ انسان‌سازی رشد کرد و بعد از خلق حماسه‌های بسیار در بسیاری از عملیات‌ها از جمله عملیات «خیبر»، در عملیات «کربلای یک» به درجه رفیع جانبازی نائل آمد.

حاج اسماعیل معروفی را با خنده‌های همیشگی و سر به زیری‌اش در امامزاده علی اکبر (ع) چیذر می‌شناسند؛ رزمنده‌ای که با فرماندهان و شهدای بزرگی همچون «محمدابراهیم همت»، «کاظم رستگار»، «احمد ساربان‌نژاد»، «مرتضی زارع»، «حسن بهمنی»، «بهمن نجفی» و دیگر فرماندهان علمدار لشکر‌های تهرانی همنشین بود.

این جانباز ۷۰ درصد تا پایان عمر خود، با سختی‌ها و مشقت‌های بسیار جانبازی زندگی کرد، تا جایی از قدرت تکلم و نگارش و حتی خوردن غذا نیز به‌خوبی برخوردار نبود، به‌همین دلیل بود که همرزمان و دوستانش او را «شهید زنده» لقب نهادند.

سردار جانباز حاج اسماعیل معروفی پس از تحمل سال‌ها درد و رنج ناشی از جانبازی، پنجم اسفند سال جاری آسمانی شد و به همرزمان شهید خود پیوست و پیکر مطهرش روز شنبه (هفتم اسفند) تشییع و در گلزار شهدای امامزاده علی‌اکبر (ع) چیذر به خاک سپرده شد.

همرزمان و آشنایان جانباز شهید حاج اسماعیل معروفی در گفت‌وگو با خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، هرکدام روایت‌هایی از این شهید والامقام دارند که در ادامه ماحصل این روایت‌ها را می‌خوانید:

حاج اسماعیل معروفی «شهید زنده» بود

«محمد ابوترابی» یکی از همرزمان جانباز شهید حاج اسماعیل معروفی، با بیان این‌که این سردار شهید از نخستین کسانی بود که در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به خیل رزمندگان اسلام پیوست، اظهار داشت: اوایل پیروزی انقلاب اسلامی، در شرایطی که تضعیف دولت در کشور زیاد شده بود. در گوشه و کنار کشور کسانی به دنبال تجزیه‌طلبی بودند؛ بنابراین حاج اسماعیل معروفی با مجموعه‌ای از گردان‌های پادگان ولی‌عصر (عج) به سمت «کردستان» رفت و با حاج «احمد متوسلیان» در آزادسازی شهر‌هایی که اشغال شده بودند، ایفای نقش کرد.

وی با اشاره به نحوه جانبازی شهید حاج اسماعیل معروفی، گفت: حاج اسماعیل معروفی از «علی موحد» و «کاظم رستگار» از فرماندهان تیپ سیدالشهداء (ع) درس آموخت و تا فرماندهی گردان حضرت قاسم (ع) پیش رفت و در نهایت در عملیات «کربلای یک» به‌عنوان جانشین فرمانده گردان «عمار» لشکر ۲۷ وارد عمل شد و در آزادسازی شهر «مهران»، در کنار «بهمن نجفی» مجروح شد.

ابوترابی ادامه داد: حاج اسماعیل معروفی بعد از جانبازی سال‌ها در کما بود، تا این‌که با عنایت خداوند بهبود یافت و خداوند او را به‌عنوان یک «شهید زنده» به مردم هدیه کرد و پس از آن چندین سال، با عده‌ای از بچه‌های شمیران خادمی هیئت سیدالشهداء (ع) را برعهده داشت.

بار‌ها از شهادت استقبال کرده بود

«سید محمد جوزی» نیز با بیان این‌که ۱۷ سال هر روز با حاج اسماعیل معروفی بودم، اظهار داشت: در این چند سال، ندیدم هیچ مکروهی از او سر بزند. با آن‌که وی قدرت تکلم و نگارش کافی نداشت؛ اما یک‌بار وقتی به سفری رفته بودیم، شب چندبار از خواب بلند شد و وقتی از او پرسیدم «چه‌کار داری؟»، گفت: «نماز شب، نماز شب، نماز شب…».

وی با اشاره به اصرار جانباز شهید حاج اسماعیل معروفی مبنی بر حضور در نماز جماعت، ادامه داد: حدود ۴۰ سال در مسجد «مهدیه» نماز صبح خود را به جماعت می‌خواند و تا زمانی که روی پای خود می‌ایستاد، نماز جمعه و زیارت مزار شهدا توسط او ترک نمی‌شد و هرگاه که می‌دید کسی پای خود را روی مزار شهدا می‌گذاشت، از نظر روحی به‌هم می‌ریخت.

جوزی با اشاره به مشقت‌هایی که جانباز شهید حاج اسماعیل معروفی در ۳۵ سال متحمل شده بود، گفت: وی حتی غذا هم نمی‌توانست بخورد و بار‌ها و بار‌ها از شهادت استقبال کرده بود.

حاج اسماعیل معروفی به‌تنهایی معادل یک گردان بود

«ابوالفضل پوربافرانی» از همرزمان جانباز شهید حاج اسماعیل معروفی نیز اظهار داشت: حاج اسماعیل معروفی در جبهه‌ها آن‌قدر رشادت به خرج می‌داد که هرگاه رزمندگان گردان او را می‌دیدند، از وی روحیه و انرژی می‌گرفتند.

وی با بیان این‌که حاج اسماعیل معروفی به‌تنهایی معادل یک گردان بود، گفت: وی از آن دسته فرماندهانی بود که خط و منطقه را نمی‎دید، به آن‌جا نیرو نمی‎فرستاد.

همرزم جانباز شهید حاج اسماعیل معروفی ادامه داد: زمانی که عملیات تثبیت می‌شد و خط را می‌گرفتند، یکی از کار‌های حاج اسماعیل معروفی، این بود که به رزمندگان تحت امر خود می‌گفت: به آب و غذای بچه‌ها و همچنین مجروحان رسیدگی کنید.

حاج اسماعیل معروفی مرید رهبر معظم انقلاب اسلامی و ولایت‌فقیه بود

امام جماعت مسجد مهدیه، با بیان این‌که جانباز شهید حاج اسماعیل معروفی ۳۵ سال در این مسجد نماز جماعت می‌خواند، اظهار داشت: وی تا زمانی که توان داشت، نماز جماعت، خصوصاً نماز جماعت صبح او ترک نمی‌شد.

وی درمورد ولایت‌پذیری جانباز شهید حاج اسماعیل معروفی نیز گفت: علی‌رغم اینکه او ۳۵ سال جانباز بود؛ اما همیشه در نماز جمعه و تشییع پیکرهای مطهر شهدا حاضر می‌شد. همیشه در راهپیمایی‌ها شرکت می‌کرد و مرید رهبر معظم انقلاب اسلامی و ولایت‌فقیه بود.

انتهای پیام/ ۱۱۸