دفاع مقدس موجب ایجاد تحولات اساسی در جهان شد/ وضعیت امروز اوکراین درس‌‌آموز است
دفاع مقدس موجب ایجاد تحولات اساسی در جهان شد/ وضعیت امروز اوکراین درس‌‌آموز است

امیر سرتیپ نصیرزاده گفت: دفاع مقدس واقعیتی انکارناپذیر در تاریخ معاصر کشور است که با انقلاب اسلامی پیوند دارد و تحولات اساسی در مباحث گوناگون در جهان ایجاد کرد.

امیر سرتیپ «عزیز نصیرزاده» جانشین رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح صبح امروز (دوشنبه) در آیین رونمایی از دستاورد‌های علمی و پژوهشی دفاع مقدس که در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، اظهار داشت: پیامبر اسلام (ص) بعد از بعثت، «جهاد مرکب» را آغاز و طی آن با ابرقدرت‌های آن زمان مبارزه کردند. آن حضرت در برابر فتنه‌ها نیز مقاومت کردند تا اینکه امروز اسلام به جایگاه والای خود رسیده است.

وی سپس درباره مبحث دفاع مقدس گفت: دفاع مقدس واقعیتی انکارناپذیر در تاریخ معاصر کشور است و با انقلاب اسلامی پیوند دارد؛ دفاع مقدس با این انقلاب، تحولات اساسی در مباحث گوناگون در جهان ایجاد کرد.

جانشین رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح افزود: شاید برخی رویداد‌هایی که در جهان رخ می‌دهد، حاصل و پیامد بروز انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است؛ لذا باید به این موضوع به خوبی توجه داشته باشیم که برای ادامه حیات انقلاب اسلامی، توسعه آن و رسیدن به اهداف انقلاب باید به موارد و زوایای متعدد دفاع مقدس بپردازیم.

سپاه به یک محور بازدارنده تبدیل شده است
امیر نصیرزاده ادامه داد: بیشتر ساختاریابی انقلاب اسلامی که امروز محور قرار گرفته، حاصل دفاع مقدس است؛ به‌عنوان مثال بروز، ظهور و‌ تقویت و رشد سپاه ناشی از دفاع مقدس است به نحوی‌ که اکنون سپاه به یک محور بازدارنده تبدیل شده است؛ حتی اگر دفاع مقدس حادث نمی‌شد، ارتش جمهوری اسلامی ایران جایگاه فعلی را نداشت و این در حالی است که در ابتدای انقلاب، برخی‌های در صدد انحلال ارتش بودند.

وی تصریح کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران در شرایطی قرار دارد که هیچ کشوری جرأت نمی‌کند که کشورمان را تهدید و به آن تعدی کند؛ البته این‌گونه نیست که نخواستند، بلکه نتوانستند؛ زیرا از سال ۱۳۸۶ تاکنون دشمنان این کشور و ملت ایران می‌خواستند ایران را مورد حمله قرار دهند؛ حتی قبل از حمله به عراق و افغانستان نیز قصد چنین اقدامی علیه کشورمان را داشتند، اما نه‌تنها نتوانستند، بلکه امروز ایران به محور مقاومت تبدیل شده و به دنبال آن، جغرافیای مقاومت و عمل ما توسعه یافته است.

جانشین رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح با بیان خاطره‌ای به نقل از شهید سلیمانی خاطرنشان کرد: زمانی سعی می‌کردیم مواضع پدافندی خود را در برابر رژیم صهیونیستی تقویت کنیم، اما الان در نزدیکی مواضع رژیم صهیونیستی مستقر شده‌ایم و رزمندگان جبهه مقاومت را بومی‌سازی کرده‌ایم. در حالی که روزی ما به دنبال وارد کردن سلاح بودیم، اما امروز سلاح‌های خود را در داخل تأمین و تعمیر می‌کنیم.

پیشرفت کشور مرهون دفاع مقدس است
امیر نصیرزاده با بیان اینکه تمام این دستاورد‌ها حاصل دفاع مقدس است، افزود: دفاع مقدس را از ابعاد مختلف مانند فرهنگی و اقتصادی باید مورد بررسی قرار دهیم؛ چون به آن نیاز داریم. در دوران دفاع مقدس در بُعد اقتصادی چه مدیریتی اعمال شد که مشکلی پیش نیامد؛ شریان اقتصادی چگونه باز بود و همچنین در بُعد سیاسی و دیپلماسی چه اتفاقی رخ داد.

وی ادامه داد: بحث حقوقی دفاع مقدس نیز یکی از مواردی است که باید درباره آن تحقیق و پژوهش انجام شود؛ به‌عنوان مثال چند روز پیش خبری منتشر شد که عراق خسارات کویت را کامل داد، اما خسارتی که عراق باید بابت جنگ تحمیلی به ایران بپردازد چه؟ شاید در آن زمان باید کار‌های حقوقی انجام می‌دادیم – که انجام ندادیم.

جانشین رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح تأکید کرد: ما باید زوایای مباحث مربوط به دفاع مقدس را مورد پژوهش قرار دهیم و پژوهش‌هایی که انجام می‌دهیم، باید به‌صورت کاربردی در اختیار بخش‌های مختلف قرار گیرد تا از آن بهره‌برداری کنند؛ این‌گونه نباشد که پژوهشی را با اسم کاربردی انجام و آن را تحویل بخشی بدهیم، اما تحویل‌گیرنده کار خود را انجام دهد.

امیر نصیرزاده اظهار داشت: هم‌اکنون گسستگی عجیبی بین برخی مدیران میانی دولتی با نظامی‌ها وجود دارد و حتی در جا‌هایی عنوان می‌کنند که نظامی‌ها نباید باشند؛ چنین نگاهی، به توسعه اقتصادی کشور آسیب می‌زند؛ در حالی که اگر مزایای پیوستگی بین اقتصاد و نظامی‌گری را بدانند، دیگر عنوان نمی‌کنند که حضور نظامی‌ها آسیب می‌زند؛ چون این موضوع جزو ضروریات است.

وضعیت امروز اوکراین درس‌‌آموز است
وی با بیان اینکه در دنیای امروز اگر کشوری قوی نباشد، قدرت‌ها به او اجازه نمی‌دهند که اقتصادش را توسعه دهد، گفت: جریان جنگ اوکراین درس‌های زیادی دارد؛ به‌عنوان مثال سفیر این کشور در مصاحبه‌ای عنوان کرده که «ما اشتباه کردیم که همه صنعت هسته‌ای خود را جمع کردیم در حالی که خوب شد شما (ایران) چنین کاری را انجام ندادید؛ زیرا وجود آن بازدارندگی ایجاد می‌کرد.»

جانشین رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح تأکید کرد: اگر به همه راهبرد‌ها و توصیه‌هایی که رهبر معظم انقلاب اسلامی عنوان می‌کنند، عمل کنیم، هیچ مشکلی نخواهیم داشت و آن‌جا‌هایی هم که ضعف داریم، ناشی از عمل نکردن به توصیه‌های ایشان‌ است.

امیر نصیرزاده یادآور شد: پیشتر صحبت‌هایی مطرح می‌شد، مبنی بر اینکه ما هم برخی دستاورد‌هایی را که در حوزه هسته‌ای داشته‌ایم، جمع‌آوری و با قدرت‌های سلطه‌جو صلح و سازش کنیم. در دنیای امروز نمی‌گذارند کشوری که قدرت نظامی و اقتصادی نداشته باشد، قدرتمند شود؛ در واقع در هر کجا که ضعیف باشیم از همان جا ضربه وارد می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه باید تمام رویداد‌های دفاع مقدس را قبل از بیگانگان بازگو کنیم، افزود: اولین پرواز جنگی که در دفاع مقدس داشتم با شلیک اولین موشک جنگی ساخت داخل کشور توسط بنده همراه شد؛ اما این رویداد را مرکز مطالعات ارتش در کتاب خود منتشر نکرده بود؛ در صورتی که یک نویسنده خارجی آن را در کتاب خود ذکر کرده است؛ این نشان می‌دهد در بیان رویداد‌های دفاع مقدس کم‌کاری صورت گرفته است؛ لذا باید تجربیات دفاع مقدس را بکار بگیریم و استفاده کنیم.

جانشین رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: برخی‌ها در رابطه با حمله عراق به ایران عنوان می‌کنند که خوی توسعه‌طلبی و تجاوزکارانه صدام عامل اصلی آن بوده، در صورتی که این ظاهر کار است؛ مسایل ژئوپولتیک در دفاع مقدس بسیار مشهود است و اکنون نیز آن موضوعات از بین نرفته است؛ لذا باید این موضوعات مورد بررسی قرار گیرد.

امیر نصیرزاده عنوان کرد: تغییر رویکردی که دو سال پیش در پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس صورت گرفت، نشان داد که کار‌های صورت گرفته در گذشته، کافی نبوده است؛ اما اکنون کار‌های خوبی در این پژوهشگاه شروع شده و سیاست رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح نیز بر حمایت از فعالیت‌های این پژوهشگاه است؛ البته پژوهش‌هایی که صورت می‌گیرد، باید به علم تبدیل شود.

انتهای پیام/