دست‌نوشته «شهید آوینی» نعمت خداوند به «جهانگیر خسروشاهی» شد
دست‌نوشته «شهید آوینی» نعمت خداوند به «جهانگیر خسروشاهی» شد

جمعی از نویسندگان با حضور در منزل مرحوم «جهانگیر خسروشاهی» نویسنده، همرزم شهید سید مرتضی آوینی و داور انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس، یاد و خاطره‌ی این نویسنده متعهد را گرامی‌ داشتند.

سرهنگ «عباس بایرامی» رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس با همراهی اعضای دبیرخانه نوزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس و جمعی از نویسندگان در منزل مرحوم «جهانگیر خسروشاهی» نویسنده، همرزم شهید سید مرتضی آوینی و داور انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس، یاد و خاطره‌ی این نویسنده متعهد را گرامی‌ داشتند.

در این دیدار صمیمی که گلعلی بابایی، نصرت‌الله محمودزاده از نویسندگان دفاع مقدس، اصغر بختیاری دوست و همرزم شهید آوینی، محمدقاسم فروغی‌جهرمی دبیر علمی انتخاب کتاب دفاع مقدس و محمدحسین کریمی‌پور دبیر اجرایی این رویداد و فرزانه قلعه‌قوند مدیر پژوهش و نشر مؤسسه پیام آزادگان حضور داشتند خاطرات نویسندگان با مرحوم خسروشاهی مرور شد.

محمودزاده: خسروشاهی زیرکانه کارش را با آوینی انجام داد

محمودزاده با اشاره به دوستی خیلی نزدیک با مرحوم خسروشاهی اظهار داشت: من خیلی با خسروشاهی دوست بودم. ما در جنگ یاد گرفته‌ایم که زندگی در طول مهم نیست بلکه مهم اثرگذاری است. مرحوم خسروشاهی کاری که می‌باید می‌کرد را با آوینی انجام داد. او کارش را خیلی زیرکانه انجام می‌داد بخاطر همین امروز شاهدیم سکونت ایشان در مناطق پایین تهران قرار دارد.

دست‌نوشته «شهید آوینی» که نعمت خداوند به «جهانگیر خسروشاهی» شد

وی با تاکید براینکه خسروشاهی بعدا در ادبیات شناخته خواهد شد، گفت: معمولا این طور افراد در طول حیات شناخته نمی‌شوند اما خسروشاهی افتخار همه کسانی است که ادبیات را در تعهد می‌دانند. فعالیت در حوزه ادبیات کار سختی است اما خسروشاهی تا اخر ماند و نبرید، او آگاهانه عاقبت بخیر شد.

نویسنده کتاب «مسیح در کردستان» با اشاره به مهربانی‌های خسروشاهی و با تاکید براینکه ما می‌فهمیدیم خسروشاهی به چه چیزی می‌خندد و به چه دلیلی خوشحال است، گفت: درگذشت خسروشاهی تسلیت نیاز ندارد چراکه او عاقبت به خیر شده است لذا باید تبریک بگوییم. او از اینکه ژانر رمان‌های بزرگ را ببنید نمی‌ترسید چراکه خود باخته نبود لذا در اوج رفت.

این نویسنده به دوستی دیرینه مرحوم خسروشاهی با شهید سید مرتضی آوینی اشاره کرد و گفت: مرحوم خسروشاهی ابعاد تازه‌ای از شهید آوینی را گشود که نشان دهنده جسارت و شجاعت وی بود.

در ادامه، اصغر بختیاری دوست و همرزم شهید آوینی در روایت فتح با اشاره به تولید فیلم‌هایی درخصوص مناطق عملیاتی گفت: به ما ابلاغ شده بود که برای شهید علی محمودوند و شهید مجید پازوکی فیلم‌های کوتاهی بسازیم که خسروشاهی متن آن‌ها را تهیه کرد؛ در جریان این کار هردو خیلی می‌سوختیم اما او خیلی بیشتر سوخت و گریه می‌کرد.

بابایی: خسروشاهی ارادتمند شهید باکری بود

گلعلی بابایی نیز در این دیدار به ویژگی‌های اخلاقی مرحوم خسروشاهی اشاره کرد و گفت: به‌خاطر دارم در برخی سفرهای تفحص شاهد حضور مرحوم خسروشاهی در مناطق جنگی بودم؛ او به‌خاطر روح لطیفش طاقت دیدن برخی صحنه‌ها را نداشت چراکه دارای روح لطیف و ظریفی بود.

دست‌نوشته «شهید آوینی» که نعمت خداوند به «جهانگیر خسروشاهی» شد

وی به دوستی و انس مرحوم خسروشاهی با شهدا اشاره کرد و اظهار داشت: خسروشاهی ارادت خاصی به شهید باکری داشت و بخاطر همین ارادت کتابی را نیز درخصوص ایشان نوشتند؛ ایشان دوستان شهید بسیاری داشت و شهید آوینی نیز از جمله این دوستان بود.

فروغی: خسروشاهی انسان را به خود توجه می‌داد

فروغی‌جهرمی با اشاره به دوستی با مرحوم خسروشاهی گفت: من هر وقت با خسروشاهی صحبت می‌کردم، می‌گفت خودت چطوری! می‌گفتم خوبم، دوباره می‌گفت خودت چطوری، اصل حالت چطور است؟ او انسان را به خود توجه می‌داد لذا من به فکر فرو می‌رفتم؛ ایشان جنبه‌های عرفانی عجیبی داشت.

وی با تاکید براینکه مرحوم خسروشاهی در بین نویسندگان دفاع مقدس عرفان بالایی داشت، افزود: جهانگیر خسروشاهی اسرار زیادی می‌دانست اما هیچ وقت چیزی را ابراز نمی‌کرد. ما نکات بسیاری از ایشان یاد گرفتیم که کلید موفقیت و کمال انسان در زندگی است که باید انسان آن را پیدا کند.

آخرین کتاب مرحوم خسروشاهی درخصوص حضرت ابوالفضل (ع) بود

همسر مرحوم خسروشاهی در ادامه در سخنان کوتاهی گفت: ۴۰ سال زندگی مشترک داشتیم اما یک نقطه منفی در زندگی نداشت. دخترم در آخرین لحظه کنار او بود که گفته بود «رفقای شهید به استقبال من آمده‌اند». چند هفته پیش هم خواب شهید سلیمانی را دیده بود که گفته بود کارهایت را ساعت هفت صبح انجام بده؛ آخرین کتابی که خسروشاهی در حال نگارش آن بود، کتابی درخصوص حضرت ابوالفضل (ع) بود.

دست‌نوشته «شهید آوینی» که نعمت خداوند به «جهانگیر خسروشاهی» شد

فرزانه قلعه‌قوند مدیر پژوهش و نشر مؤسسه پیام آزادگان نیز در این دیدار درگذشت این نویسنده متعهد را تسلیت گفت و اظهار داشت: درگذشت استاد خسروشاهی فقدان بزرگی است؛ او چیزهایی در وجودش داشت که انگار جسم تحمل آن را نداشت و باید می‌رفت.

دست نوشته‌ شهید آوینی به خسروشاهی

در ادامه این دیدار زینب و معصومه خسروشاهی به ذکر خاطراتی از مرحوم جهانگیر خسروشاهی پرداختند و گفتند: در میان کتاب‌های پدر دست نوشته‌‌ای از شهید آوینی وجود داشت که برای پدرمان نوشته بودند «برادر خسروشاهی! ببخشید نتوانستم بیایم جلسه؛ باید مادرم را می‌رساندم بیمارستان. مرتضی»؛ پدرم پشت برگه نوشته بود «این نوشته از نعمت‌های خداوند به من در طول زندگی است».

در پایان این مراسم لوح تقدیری از سوی سردار سرتیپ بسیجی «بهمن کارگر» رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به پاس سال‌ها مجاهدت فرهنگی در عرصه ادبیات دفاع مقدس به خانواده مرحوم جهانگیر خسروشاهی تقدیم شد.

انتهای پیام/