«دفاع مقدس»، دفاعی مبتنی بر باورهای قرآنی
«دفاع مقدس»، دفاعی مبتنی بر باورهای قرآنی

امام خمینی (ره) با بهره‌گیری از آیات قرآن کریم، جهاد و دفاع را برای مردم تبیین کردند؛ بر همین اساس دفاع مقدس مبتنی بر آموزه‌های قرآنی بود. رزمندگان در این دفاع همه جانبه در سایه توکل و توسل این آموزه‌ها را به باور تبدیل کرده و در جهاد بی‌امان خود علیه کفار آن را به منصه ظهور رساندند و حیات واقعی خود را تقدس ببخشند.

دفاع رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس مبتنی بر اعتقاد به مشروعیت دفاع بر اساس آیات قرآن کریم بود که آن را با الگو گرفتن از امام خمینی (ره) به ظهور رساندند.

بررسی اسناد به‌جامانده از دوران دفاع مقدس و سیره شهیدان بیانگر آن است که جنگ با متجاوزین بر مبنای دفع تجاوز صورت گرفت و اطاعت از فرامین بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی را به‌عنوان صاحب ولایت مطلقه فقیه در تمام امور بر خود واجب دانسته و تمرد از دستورات او را بر خود حرام می‌دانستند و این همان چیزی بود که امام خمینی (ره) به پشتوانه آیات قرآن، رزمندگان اسلام را به جنگ فراخواند و آن‌ها هم با همین اعتقاد و مبانی فکری از ایشان اطاعت کردند.

اگر این انگیزه در رزمندگان اسلام نبود قطعاً چنین پیروزی‌ به دست نمی‌آمد و پایان جنگ به این نتیجه مطلوب نمی‌رسید. اشتباه محض است که تصوّر شود که رزمندگان بدون توجه به انگیزه‌های معنوی همچون عشق به اسلام، قرآن، اطاعت از ولی مطلقه فقیه در این دفاع حضور داشته‌اند.

رزمندگان دفاع مقدس با پیروی از دستورات قرآنی به دفاع از اسلام پرداختند بر همین اساس خداوند مقام و منزلت آنان را ارجمند ساخت و الگوی مجاهدان و مبارزان عالم علیه مستکبرین شدند.

امام خمینی (ره) با بهره‌گیری از آیات قرآن کریم، جهاد و دفاع را برای مردم تبیین کردند تا آن‌ها به این درک برسند که دفاع مقدس بخش مهمی از زندگی آن‌هاست تا به‌وسیله آن بتوانند به حیات واقعی خود تقدس ببخشند و حفظ کرامت انسانی را به همراه داشته باشد.

دفاع مقدس عزت اسلام را به جایگاهی رساند که آرامش و سربلندی مسلمانان آزادی‌خواه فراهم شد. رزمندگان اسلام پاسداری از کیان اسلام و انقلاب را برای خود عبادت تلقی می‌کردند. این عبادت به حیات آن‌ها نور می‌بخشید و باعث قوام دین می‌شد و ثبات قدمشان را در تحقق آرمان‌های اسلام ناب محمدی (ص) که مبتنی بر آیات قرآن کریم بود بیش‌ازپیش استحکام می‌بخشید.

اگر در آیات قرآن از جهاد به‌عنوان سیاحت امت اسلام نام‌برده شده است، رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس این مهم را عینیت بخشیدند و سنگرهای آن‌ها کانونی برای گردشگری در سرزمین‌های گرم خوزستان و قلل سر به فلک کشیده غرب شده بود که هر ایرانی را به وسوسه می‌اندازد تا چند روزی را در این مناطق حضور داشته باشد.

ارزش‌ها و باورهای قرآنی بود که رزمندگان را در سایه وحدت و یکدلی برای حضور در تورهای سیاحتی جهادی دعوت می‌کرد که بر اساس عقل مادی تصوّر این واقعیت برای دیگران غیرممکن است.

باید با جرأت بیان داشت دفاع مقدس مبتنی بر آموزه‌های قرآنی بود. رزمندگان اسلام در آن مقطع پرافتخار در سایه توکل و توسل این آموزه‌ها را به باور تبدیل کرده و در جهاد بی‌امان خود علیه کفار آن را به منصه ظهور رساندند.

باورهای مبتنی بر مطلق بودن دستورات قرآنی در تمام شرایط و زمان‌ها مطلق هستند؛ بر همین اساس فرامین و دستورات ولی فقیه که برگرفته از مفاهیم قرآنی بود به رزمندگان آموخت ارزش‌های دوران دفاع مقدس می‌تواند الگوی رفتاری قرآن برای کسانی باشد که می‌خواهند زندگی قرآنی داشته باشند.

انتهای پیام/

موسی‌الرضا عبداللهی