فتح سنگر به سنگر با گردان‌های «تبیین»
فتح سنگر به سنگر با گردان‌های «تبیین»

«اگر صدای مرا می‌شنوید، ما به داخل شهر آمده‌ایم و بیش از ۶ هزار نفر تسلیم شده‌اند و خرمشهر تقریبا پاک‌سازی شده است.» جملات فوق بخشی از سخنان سردار شهید حاج احمد کاظمی در گفت‌وگوی تاریخی بیسیم با سرلشکر رشید در فتح خرمشهر است که سرنوشت جنگ را تغییر داد. اتوبوس‌های خوزستان برای انتقال اسرا […]

«اگر صدای مرا می‌شنوید، ما به داخل شهر آمده‌ایم و بیش از ۶ هزار نفر تسلیم شده‌اند و خرمشهر تقریبا پاک‌سازی شده است.»

جملات فوق بخشی از سخنان سردار شهید حاج احمد کاظمی در گفت‌وگوی تاریخی بیسیم با سرلشکر رشید در فتح خرمشهر است که سرنوشت جنگ را تغییر داد. اتوبوس‌های خوزستان برای انتقال اسرا کفاف نداد ، کامیون‌ها را آوردند خرمشهر. «سرهنگ امجدی، از فرماندهان ارتش می‌گوید : در عملیات بیت‌المقدس در کمپ اسرا بودم. اسیری را دیدم که قد نسبتا بلندی داشت و لباسش نشان می‌داد باید از فرماندهان باشد. متوجه شدیم فرمانده تیپ ۴۸ پیاده از لشکر ۱۱ عراق است. از او پرسیدیم چطور شد شکست خوردید؟ یکی از بسیجی‌ها را نشانم داد و گفت: این از یک بمب خطرناک‌تر است! این اصلا از هیچ چیز نمی‌ترسد.» (کتاب راوی، روایت خرمشهر)
آزادی خرمشهر نشان داد می‌توان در شرایط نابرابر تسلیم نشد، حتی پیروز شد. جنگ که تمام شد، دشمن به خرمشهرهای دیگری طمع کرد. در این برهه از زمان دشمن پلید ما به موازات جنگ اقتصادی، به سنگر جنگ شناختی با نظام اسلامی پناه برده است. با این تلقی که اگر در تلاش‌های شناختی و ادراکی علیه نظام موفق شوند، بقیه‌ کارها برایشان آسان خواهد شد. به همین دلیل روی تحریف واقعیت‌ها برای تغییر باورها تمرکز بالایی پیدا کرده‌اند. دروغ‌بافی و تهمت را سلاحی بُرا یافته‌‌اند تا دستاوردها و افتخارات انقلاب اسلامی را مخدوش یا فراموش گردانند و مردم را از حرکت در مسیر انقلاب برگردانند.
رهبر معظم انقلاب با تیزبینی و شناخت ژرف از صحنه این جنگ، به «جهاد تبیین» فرمان دادند.

ایشان در دیدار مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام تبیین و روشنگری را مهم‌ترین عرصه‌ جهاد دانستند و «جهاد تبیین» را «جهاد عظیم این روزگار» خواندند. در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش «جهاد تبیین» را یک فریضه‌ قطعی و فوری اعلام کردند. ایشان تهاجم دشمن را یک تهاجم ترکیبی دانستند و فرمودند: «اینکه من می‌گویم باید دفاع کنیم، خب دفاع یک کار لازم است امّا همیشه نمی‌شود در موضع دفاعی ماند؛ دشمن تهاجم می‌کند، ما هم باید تهاجم داشته باشیم.»

تقلای گسترده دشمن این است که با تحریف، تصویری غیر واقعی از شرایط نشان دهد و انقلاب را ناکارآمد جا بزند و ما در برابر آن مقاومت می‌کنیم، بلکه حضرت آقا فرمودند باید تهاجم داشته باشیم. از این رو، تبیین و روایت، جهاد است زیرا در مقابله‌ با دشمن انجام می‌شود و کید دشمن را هدف گرفته است. در تبیین و نشان دادن نقطه‌های افتخار انقلاب باید حقیقتا جهاد کنیم و مسئولیت شرعی که مقتدای انقلاب بر دوشمان گذاشتند را به بهترین وجه ممکن انجام دهیم. هم حقایق و ارزش‌های اسلام و انقلاب که روزبه‌روز جوهر و درخشندگی خود را بیشتر نشان می‌دهد، هم حماسه بزرگ دستاوردهای انقلاب را به چشم و ذهن مخاطب برسانیم. قرآن کریم می‌فرماید «فَاِنَّما عَلَیکَ البَلاغ» (رعد- ۴۰) «فَإِنَّما عَلَيْكَ الْبَلاغُ الْمُبِينُ» (نحل- ۸۲) به پیغمبر خدا می‌گوید وظیفه‌ تو رساندن و تبلیغ روشن است. باید تبیین کنیم. بدون تردید رسانه‌ها در مرکز دایره‌اند.

جهاد تبیین متکی است به دانش، دانستن و آگاهی. در این راه، اول؛ یک جهاد همگانی و عمومی می‌خواهیم با الزامات و اقتضائات مخصوص به خود تا هر فرد مانند چراغی اطرافش را روشن کند. از همین زاویه، باید روحیه جهاد و قیام و‌ حركت عمومی را در جامعه افزایش دهیم چراکه جوشش و فرهنگ جهادی در دل ملت ما موجود است.

دوم؛ برای جهاد، هدایت‌ کلان، حرکت هماهنگ، طراحی، افزایش روز به روز توانایی،‌ شناختن اشکالات و نواقص کار، تقسیم کار، هم‌افزایی، زمینه‌‌سازی و جهت‌دهی به حرکت صحیح و پرشتاب لازم داریم. پس باید سازماندهی و برنامه‌ریزی داشته باشیم. نقشه روی میز آماده می‌خواهیم که روی آن بحث و کار شده باشد.

فراگیری و پیچیدگی تهاجم را باید درک کنیم. مانند جهاد نظامی باید از انسجام، ابتکار، نظم و قاعده‌ درست برخوردار باشیم. شناسایی و دیده‏بانی و دژ و خاکریز می‌خواهیم. عقبه‌ها‌ و خطوط مقدم باید مشخص باشند. هر رزمنده سنگر و سلاح خود را بشناسد. از این منظر، تأسیس گردان‌های تبیینی برای مقاومت و دفاع و تهاجم را باید پیشنهاد کرد و این امر را لازمه‌ موفقیت در این آوردگاه تاریخی دانست.

رهبر معظم انقلاب سوم بهمن ماه می‌فرمایند: «این را من از روی اطّلاع عرض می‌کنم که امروز انبوهی از رسانه‌ها با هزاران متخصص در کارند؛ برای چه؟ برای اینکه در نظام جمهوری اسلامی افکار و مذاق‌ها را برگردانند، ایمان‌ و باورها را تضعیف و تخریب کنند… خب ما از خودمان سؤال کنیم که ما در این جهادی که وجود دارد، در این جنگ بی‌امانی که بین اسلام و کفر، بین حق و باطل، بین روایت دروغ و حقیقت وجود دارد، کجای این جبهه قرار و حضور داریم؟»

صف‌آرایی مقابل دشمن در جهاد تبیین را باید مشاهده کنیم. دستگاه‌های مختلف باید نشان دهند که صف‌آرایی دارند. مدرسه را نباید فراموش کرد. باید به دبستان و کتاب‌هاى درسى توجه کنیم. در صحنه‌ این كارزار از محو سربازان و پادوهای داخلی جنگ شناختی دشمن و قلم به مزدهای دین و وجدان باخته که مردم را آماج تیرهای زهرآلود خود قرار داده‌اند، نباید غفلت کرد .

آنچه که داریم، به میدان بیاوریم و به اذهان منعکس کنیم. خدای متعال هم لطف خواهد کرد. «خرمشهرها در پیش است.» باید خالصانه به جهاد تبیین اقدام کنیم تا حقایق و دستاوردهای حماسه‌آمیز انقلاب اسلامی را به افکار و گفتمان مسلم و رایج جامعه تبدیل و کلمه حق را پیروز کنیم .

محمدحسین حمزه