جانبازان نخاعی شهید سال ۱۳۹۹
جانبازان نخاعی شهید سال ۱۳۹۹

 پرواز و کوچ شتابنده و مداوم پرستوهای زخمی این دیار از سویی به یادمان می‌آورد که باب شهادت بسته نیست و نمی‌ماند و از سوی دیگر به خاطر می‌آوریم که در طی تنها یک سال چه تعداد از این سرمایه‌های ملی و معنوی این سرزمین، با جسم و روحی مجروح از میان ما رفته و […]

 پرواز و کوچ شتابنده و مداوم پرستوهای زخمی این دیار از سویی به یادمان می‌آورد که باب شهادت بسته نیست و نمی‌ماند و از سوی دیگر به خاطر می‌آوریم که در طی تنها یک سال چه تعداد از این سرمایه‌های ملی و معنوی این سرزمین، با جسم و روحی مجروح از میان ما رفته و جمع دنیایی ما را ترک گفته‌اند.

شاید باید بیشتر فرصت مغتنم بودن در کنار جانبازان صبور و بی ادعا، و بهره‌مندی از مصاحبت‌شان را قدر می‌دانستیم، شاید باید بیشتر هوای‌شان را داشتیم و مراقب احوال‌شان بودیم؛ اما شاید دلمان به همین که از دست بی‌توجهی‌ها و نمک‌نشناسی‌های بعضی از ما راحت شده‌اند و اینکه مقارن این بهار، و پس از این، در تمام فصل‌های گرم و سردی که برما می‌گذرد، آنان در بهشت جوار حق متنعمند، خوش است.

آری باید پرواز را به خاطر سپرد، پرنده رفتنی‌ست!

 

جانباز نخاعی شهید «ناصر یزدانی نیاکی»

ناصر یزدانی نیاکی متولد ۱۳۴۲ از شهرستان آمل در سال ۶۵ در بانه کردستان از ناحیه کمر قطع نخاع شد.  وی ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ بر اثر ایست قلبی در بیمارستان امام رضای آمل به یاران شهیدش پیوست.

 

جانباز نخاعی شهید حاج علی اکبر کبیری

علی اکبر کبیری دوم فروردین ماه ۱۳۴۳ در تاکستان به دنیا آمد. وی چهاردهم دی ماه ۱۳۶۲ در منطقه عملیاتی شمال فکه با اصابت ترکش به کمر و سینه، مجروح و دچار ضایعه‌ نخاعی شد. سرانجام پس از ۳۷ سال تحمل دوری از همرزمان شهیدش ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ به همرزمان شهیدش پیوست.

 

جانباز نخاعی شهید «حاج صمد ولی زاده»

صمد ولی‌زاده، متولد پنجم مهرماه سال ۱۳۱۲ است که در چهارم اردیبهشت سال ۱۳۶۱ در منطقه «قره‌قویونلوی» شاهین‌دژ مجروح و پس از قطع نخاع به درجه رفیع جانبازی نایل شده بود. این جانباز شهید روز ۲۴ فروردین ماه ۱۳۶۱ در قره قویون شاهین دژ بر اثر اصابت تیر مستقیم به سر مجروح شد. شهید ولی‌زاده اول اردیبهشت سال ۱۳۹۹ پس از ۳۸ سال تحمل درد و رنج ناشی از مجروحیت در سن ۸۷ سالگی به درجه رفیع شهادت نایل آمد.

 

جانباز نخاعی شهید « حاج عبدالرضا شفیعی »

عبدالرضا شفیعی از جانبازان هشت سال دفاع مقدس بود که در ۲۰ خردادماه سال ۱۳۴۵ در تهران متولد شد. در سال ۱۳۶۶ طی عملیاتی در منطقه شلمچه به مقام جانبازی رسید و پس از سال‌ها دوری از همرزمان شهیدش، اول اردیبهشت سال ۱۳۹۹ به علت نارسایی کلیوی به مقام والای شهادت نایل شد.

 

جانباز نخاعی شهید « محمد کاظمی ازغدی »

محمد کاظمی ازغدی اول فروردین ۱۳۴۵ در مشهد چشم به جهان گشود و در ۲۰ مهر ۱۳۶۶ مجروح و مجددا پس از بهبودی به جبهه بازگشت که ۳۰ آبان ماه همان سال در منطقه میمک به علت اصابت ترکش به مهره‌های کمر، قطع نخاع و به افتخار جانبازی نائل آمد. وی پس از تحمل سال ها رنج جانبازی ۸ اردیبهشت ۹۹ آسمانی شد و به شهادت رسید.

 

جانباز نخاعی شهید « محمود محمدی »

حاج محمود محمدی یکم فروردین ۱۳۳۹ در شهرستان خرمشهر به دنیا آمد. او از مبارزین دوران انقلاب است که در سال ۱۳۵۷ به دست ماموران رژیم شاهنشاهی از ناحیه نخاع مجروح شد و سرانجام در تاریخ ۱۷ خرداد ۹۹ آسمانی شد و به ملکوت اعلی پیوست.

 

جانباز نخاعی شهید « علی‌اکبر عربی قریه »

علی‌اکبر عربی قریه در که ۱۹ دی سال ۱۳۶۵ در سن ۳۲ سالگی در عملیات کربلای پنج در منطقه شلمچه بر اثر برخورد ترکش به کمرش قطع نخاع شد. او سرانجام پس از سالها صبوری در دوم تیر سال ۱۳۹۹  به جمع یاران شهیدش پیوست.

 

جانباز نخاعی شهید « محمدصالح فیضی »

محمد صالح فیضی در سال ۱۳۴۱ متولد شد و به عنوان سرباز وظیفه سپاه ۱۷ اسفند ۱۳۶۶ در حین مأموریت رزمی در محل خاکی بیک تکاب بر اثر سقوط از کوه از ناحیه کمر قطع نخاع شد و به درجه جانبازی نائل شد. او پس از تحمل سال‌ها مجروحیت در ۱۰ تیرماه ۱۳۹۹ به همرزمان شهیدش پیوست.

 

جانباز نخاعی شهید « اسماعیل جوشانی »

اسماعیل جوشانی در سال ۱۳۴۱ متولد شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز جنگ تحمیلی به جبهه های حق علیه باطل شتافت که بر اثر اصابت گلوله در تنگه چزابه مجروح و قطع نخاع شد. این جانباز ۷۰ درصد با همین شرایط قطع نخایی به مدت هزار و ۱۶ روز در اردوگاه عنبر عراق اسیر بود تا اینکه در سال ۶۳ آزاد شد. سرانجام در ۱۱ تیر ۱۳۹۹ بر اثر جراحات ناشی از دوران جنگ به خیل شهدا پیوست.

 

جانباز نخاعی شهید « غلام‌حیدر کاووسی »

غلام‌حیدر کاووسی ۱۰ فروردین ۱۳۴۳ در مشهد متولد شد و ۲۸ اردیبهشت ۱۳۶۵ در منطقه حاج عمران بر اثر اصابت ترکش به کمر، قطع نخاع و به مقام پرافتخار جانبازی نائل شد. وی پس از سال‌ها زندگی با عوارض ناشی از مجروحیت از دوران دفاع مقدس ۱۶ تیرماه ۱۳۹۹ در مشهد به شهادت رسید.

 

جانباز نخاعی شهید « حاج اسدالله رئیسی »

حاج اسدالله رئیسی فرزند مرادعلی  زاده‌ی سال ۱۳۳۷ در روستای قلعه نو از توابع شهرستان جیرفت استان کرمان بود، ۲۴ در عملیات رمضان مجروح شد. او در تیرماه سال ۱۳۶۱  در عملیات رمضان، دو مرتبه مجروح و از ناحیه نخاع دچار آسیب شد و پس از ۳۸ سال جانبازی در ۱۶ مردادماه ۱۳۹۹ به آرزوی دیرین خود رسید.

 

جانباز نخاعی شهید « علی غریب زاده »

شهید علی غریب‌زاده متولد سوم شهریورماه سال ۱۳۴۷ است. این جانباز شهید در سال ۱۳۶۷ در عملیات تک دشمن در منطقه شلمچه با تیر مستقیم متجاوزان بعثی به شدت مجروح و قطع نخاع شد. سرانجام در ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ پس از سال‌ها تحمل رنج و مشقت ناشی از جراحت به یاران شهیدش پیوست.

 

جانباز نخاعی شهید « علی اکبر خزائی »

علی اکبر خزایی در ۱۵ فروردین ۱۳۶۰ در جبهه سوسنگرد در اثر اصابت ترکش خمپاره قطع نخاع شد و به درجه رفیع جانبازی نائل آمد. او پس از بیش از سه و نیم دهه تحمل سختی ها و مشکلات ناشی از مجروحیت و جانبازی ۲۳ مهرماه ۱۳۹۹ در بیمارستان  مسیح دانشوری به یاران شهیدش پیوست.

 

جانباز نخاعی شهید « محمدعلی مرادبخش شیل‌سر »

محمدعلی مرادبخش شیل‌سر، متولد سال ۱۳۳۰ از شهرستان تنکابن مازندران است که در سال ۵۹ در منطقه عملیاتی ماهشهر آبادان در مقابله با دشمن بعثی بر اثر اصابت ترکش به ناحیه کمر و ستون فقرات مجروح و قطع نخاع شد.  او ۶ آبان ماه ۱۳۹۹ دعوت حق را لبیک گفت و به یاران شهیدش پیوست.

 

جانباز نخاعی شهید « منصور بابایی »

منصور بابایی چهارم فروردین سال ۱۳۴۲ در شهرستان بافت استان کرمان و محله منجنیق به دنیا آمد. او در سال ۱۳۶۴ بر اثر اصابت ترکش خمپاره به مهره‌های کمر مدال پر افتخار جانبازی را به سینه آویخت.  پس از سال ها تحمل بیماری‌های مختلف ناشی از تشدید صدمات مجروحیت دردوران دفاع مقدس در دوم آبان ۱۳۹۹ به یاران شهیدش پیوست.

 

جانباز نخاعی شهید « حاج عبدالمجید عبدالنبی »

حاج عبدالمجید در یکم فروردین ۱۳۳۹ در اهواز به دنیا آمد و در سال ۱۳۶۲ و سن ۲۳ سالگی در منطقه عملیاتی فکه از ناحیه گردن مورد اصابت ترکش قرار گرفت و قطع نخاعی شد. او سرانجام  روز نهم آبان ۱۳۹۹ دعوت حق را لبیک گفت و در جوار حق آرام گرفت.

 

جانباز نخاعی شهید « حاج موسی احمدخانی »

حاج موسی احمدخانی سال ۱۳۲۹ در شهر ایلام  دیده به جهان گشود و سال ۶۶ در سن ۳۷ سالگی در مهران از ناحیه کمر قطع نخاع و به مقام پرافتخار جانبازی نائل شد. این شهید والامقام پس از تحمل بیش از ۳۳ سال درد و رنج ناشی از مجروحیت در ۱۴ آبان ۱۳۹۹ به شهدا پیوست.

 

جانباز نخاعی شهید « علی‌محمد عباسی »

حاج علی‌محمد عباسی از رزمندگان ارتشی لشگر ۷۷ خراسان بود که سال ۶۱ در عملیات فتح‌المبین در منطقه عین‌خوش دهلران بر اثر اصابت ترکش به ستون فقراتش مجروح و دچار ضایعه نخاعی شد.  پس از سال های مقاومت و صبوری و مجاهدت و تحمل ۳۸ سال رنج ناشی از جانبازی در سن ۶۰ سالگی در ۱۷ آبان ۱۳۹۹ به کاروان شهیدان ملحق شد.

 

جانباز نخاعی شهید « رضا سیاه تیری »

رضا سیاه تیری فرزند محمدی علی در تهران متولد شد، خرداد ماه سال ۱۳۶۱ در منطقه عملیاتی نفت شهر به افتخار جانبازی نائل شد که پس از نزدیک به چهل سال تحمل درد و رنج و مشکلات ناشی از مجروحیت و زندگی بر روی صندلی چرخدار، ۱۷ آبان ماه ۱۳۹۹به جمع یاران شهیدش ملحق شد.

 

جانباز نخاعی شهید « اسدالله منوچهری »

حاج اسداله حاجی منوچهری متولد ۱۳۳۹  در طالقان است. او در اعزام به جبهه های حق علیه باطل دو بار مجروح گردید  وی اولین بار در بهمن ماه ۱۳۶۱ در عملیات مقدماتی والفجر بر اثر اصابت تیر از ناحیه شکم و دست راست و پای چپ مجروح  و بار دوم در شهریور ماه ۱۳۶۶ قطع نخاع گردید.  او در ۲۱ آبان ۱۳۹۹ در بیمارستان خاتم الانبیاء بر اثر عارضه عفونت خونی و نارسایی کلیوی، به شهادت رسید.

 

جانباز نخاعی شهید « اسماعیل میلان‌لویی »

اسماعیل میلان‌لویی، در سال ۱۳۶۰ در منطقه کردستان و همچنین در جریان فتح آبادان مجروح و به درجه جانبازی نائل آمد. او ۲۲ آبان ۹۹ پس از سال ها تحمل عوارض ناشی از مجروحیت در آسایشگاه جانبازان مشهد به جمع شهدا ملحق شد.

 

جانباز نخاعی شهید « حمیدرضا ملاحسینی »

حمیدرضا ملاحسینی متولد یکم فروردین سال ۱۳۴۳ در محله مهرآباد تهران بود. او  در سن ۲۲ سالگی در ۱۳ اردیبهشت سال ۱۳۶۵ در عملیات «سیدالشهدا ادرکنی» در منطقه فکه در گردان زهیر، جانباز نخاعی شد و ۲۶ آبان ماه ۱۳۹۹ با عوارض شدید کرونا، پس از تحمل ۳۴ سال عوارض مجروحیت به شهادت رسید.

 

جانباز نخاعی شهید « محمد رحیم بنار »

محمد رحیم بنار در  سال ۱۳۴۷ در شهمیرزاد متولد شد.  وی، سرباز ارتش بود که در تاریخ ۱۴ مهر ۶۶ در عملیات کربلای چهار در منطقه عملیاتی میمک بر اثر اصابت تیر مستقیم دشمن نخاعی شد.  پس از سال‌ها صبوری و تحمل درد و رنج ناشی از مجروحیت، ۱۶ آذرماه ۱۳۹۹ به ندای ارجعی معشوقش لبیک گفت و به شهادت رسید.

 

جانباز نخاعی شهید « جهانگیر محمدیان»

جهانگیر محمدیان جانباز قطع نخاع، متولد سال ۱۳۴۱ در روستایی سلیمان آباد از توابع شهرستان دالاهو می باشد. وی در سیزدهم مرداد ماه سال ۶۵ در گردان مرزی ایلام در اثر موج انفجار به درجه جانبازی نائل شد. او ۲۰ آذر ۱۳۹۹ پس از تحمل سال‌ها عوارض مجروحیت، به یاران شهید خود پیوست.

 

جانباز نخاعی شهید « منصور آب‌بر »

منصور آب‌بر از در قالب نیروهای مردمی و بسیجی برای دفاع از تهاجم دشمن بعثی به جبهه های حق علیه باطل اعزام شد و در دی ماه سال ۶۵ در منطقه سومار بر اثر آسیب ترکش مجروح و مدال پر افتخار جانبازی را بر گردن آویخت.  او پس از عمری مجاهدت و تحمل سال‌ها ویلچرنشینی ناشی از مجروحیت‌های دوران دفاع مقدس به آرزوی دیرینه اش نائل و به شهادت رسید.

 

جانباز نخاعی شهید « کاظم اسکندری »

جانباز کاظم اسکندری، از جانبازان ارتش جمهوری اسلامی در دوران دفاع مقدس در مردادماه سال ۱۳۶۶ از ناحیه‌ی نخاع به درجه‌ی رفیع جانبازی نائل شد. او سال‌ها قبل نیز درجه‌ی سرتیپی افتخاری را از دستان مبارک مقام عظمای ولایت، حضرت امام خامنه‌ای دریافت کرد، یازدهم دی‌ماه ۱۳۹۹ دعوت حق را لبیک گفت و به همرزمان شهیدش پیوست.

 

جانباز نخاعی شهید « سیف‌اله باقریان »

سیف‌اله باقریان در سال ۱۳۴۴ در بوئین‌زهرا متولد شد و سال ۱۳۶۶ در منطقه عمومی میمک، دچار ضایعه نخاعی شد. او پس از عمری مجاهدت و تلاش در جهت نشر ارزش ها و ترویج فرهنگ ایثارگری در سطح جامعه سرانجام ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ دعوت حق را لبیک گفت و به شهادت رسید.

 

جانباز نخاعی شهید « حاج فردین وزیری »

«حاج فردین وزیری» متولد سال ۱۳۴۶ است. او سال ۱۳۶۷ در منطقه عملیاتی بستان دچار ضایعه گردنی شد و قریب به ۳۲ سال از عمر خود را با درد و رنج ناشی از این مجروحیت سپری کرد. او پس از سال‌ها صبوری ۱۹ اسفندماه ۱۳۹۹ به ندای ارجعی معشوقش لبیک گفت و به قافله همرزمان شهیدش پیوست.

 

| مهرنوش یاسری