بیماری نظام مهندسی کشور نیاز جراحی توسط مهندسی سپاه دارد ، تا بتواند به الگوی تمدن ساز درگام دوم انقلاب تبدیل شود !
بیماری نظام مهندسی کشور نیاز جراحی توسط مهندسی سپاه دارد ، تا بتواند به الگوی تمدن ساز درگام دوم انقلاب تبدیل شود !

در این جشنواره ازدکتر سید جواد هاشمی فشارکی مولف کتاب «معماری اسلامی – ایرانی» درگروه فنی و مهندسی تقدیر شد .

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی برگزیده شانزدهمین جشنواره کتاب سال پاسداران اهل قلم در مصاحبه شبکه افق سیما گفت:سپاه غیر از انجام شایسته امور دفاعی و امنیتی منشا برکات زیادی در حوزه های مختلف زیرساختهای کشور بوده است و. خنثی کننده بسیاری تحریمها دشمنان و مایه مباهات کشور بوده است و ضرورت دارد در برخی حوزه ها که افت و یا خلایی وجود دارد،  همانند بیماری هویت شهر ها و سیمای انها بسیار رنجور و نگران کننده هست، وبافت حاکم بر نظام. مهندسی کشور و شهرداریها، ضرورت دارد، با توجه به مصوبات قانونی،  با تولید ادبیات نظری  متقن و نیز ارایه راهکارهای عملی و تهیه الگوهای شهری و ساختمانی در کاربریهای مختلف مسکونی، اداری،  خدماتی و…. و حتی اجرای پروژه هایی که طرف قرارداد می باشد، منشا تحول در ارایه سبک نوین معماری و شهرسازی مبتنی بر اصول اسلامی و شرایط جغرافیایی واقع گردد.

این استاد دانشگاه ومولف کتاب معماری اسلامی ایرانی در خصوص مهندسی در گام دوم انقلاب بیان داشت : از انجا که براساس گام دوم وارد دومین مرحله خودسازی،  جامعه پردازی و تمدن سازی شده ایم،  و ارمان تبیین شده رهبرانقلاب،  ایجاد تمدن نوین اسلامی است و معماری و شهر بخش مهم زیرساختی تمدن ساز هست، لذا تکلیف سازمانی بر حسب قانون و شرع و بیانات رهبر انقلاب اینست که ساختمانها و شهرکهایی که طراحی و ساخته میشود، بایستی هم از لحاظ هویت اسلامی – ایرانی ممتاز باشد ؛ وهم از لحاظ مقاوم بودن وپایداری در برابر تهدیدات محتمل اتی برخودار باشد ؛ و بتواند مبدع سبک اسلامی ایرانی دوره انقلاب اسلامی باشد و الگوی بسیاری از سازمانها و نهادها قرارگیرد . و اقدامات فعلی مان علاوه بر سرعت در اجرا ؛ بایستی در حد اعلای کیفیت و سرامد جامعه مهندسی و اسوه والگو باشد . و با رعایت همه ملاحظات و استانداردهای فنی ؛ دفاعی و پدافند ، بستر ساز مهندسی پایدار ؛ بیش از گذشته بوده ؛ و آینده پرافتخاری رقم زده شود .

دکتر هاشمی فشارکی درخصوص بیماری نظام مهندسی کشور و نیاز به جراحی گفت :  علیرغم مصوبات قانونی بسیار خوبی که درخصوص هویت و ساختارهای مهندسی پس از انقلاب داشته ایم ؛ و مهندسی کشور علیرغم رشد فزاینده کمی وکیفی ولی متاسفانه از لحاظ هویتی در بخش آموزش و اجرا و نیز نظام صنفی بسیار رنجور و بیمار است و نیاز به منجی درمانگر دارد. و سپاه پاسداران به لحاظ تجربیات خط شکنی ای که در بسیار حوزه ها داشته ودارد ، و نیز رسالتی که در دفاع از ارزشهای انقلاب دارد ،ضرورت دارد در حوزه مهندسی نیز ارزشهای انقلاب در حوزه مهندسی ترویج داده و نقش خویش را ایفا نماید و باتوجه بیانیه گام دوم انقلاب مبنی بر ایجاد تمدن نوین اسلامی، ان شالله بزودی سپاه بتواند زیرساختهای انرا در سبک اسلامی ایرانی فراهم سازد.

لازم به یاد اوری است ؛ آئین اختتامیه شانزدهمین جشنواره کتاب سال پاسداران اهل قلم ، در روز دو شنبه ۲۵ بهمن ماه ۱۴۰۰ برگزار گردید و به ایستگاه پایانی خود رسید. در این مراسم شانزدهمین جشنواره که با حضور وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی دکتر اسماعیلی، دکتر بذرافکن معاون فرهنگی اجتماعی ، مسئول کانون علمی ـ فرهنگی پاسداران اهل قلم، اقای مؤمن دانشگر؛ پدر شهید عباس دانشگر، دکتراسماعیل منصوری لاریجانی؛ نویسنده پیشکسوت ؛ و اصحاب رسانه و ۴۰ نفر از برگزیدگان در شانزدهمین دوره برگزار شد و  از ۱۶ رشته با تقدیم لوح مقام ، تندیس و جوایز نقدی تقدیر بعمل آمد.

۳۴۶ عنوان کتاب و ۳۹ مقاله علمی در حوزه های پزشکی، فنی مهندسی، تاریخ توصیفی تحلیلی، تاریخ شفاهی، خاطره، شعر، زندگی نامه شهدا، داستان و رمان، فرهنگی اجتماعی، مدیریت جهادی اعتقادی ، سیاسی امنیتی دفاعی، متون آموزشی و بخش ویژه شهید سلیمانی از طریق صندوق پستی و ثبت در سامانه انتخاب شدند. این تعداد از کتاب ها و مقالات در ۱۶ رشته توسط ۱۰۴ داور مجرب و استاد دانشگاه طی ۷۰ روز مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفته است .