برای فتح قله های دانش جهانی و تبدیل به الگوی تمدن ساز درگام دوم انقلاب نیاز به تلاش مضاعف در جهاد علمی است !
برای فتح قله های دانش جهانی و تبدیل به الگوی تمدن ساز درگام دوم انقلاب نیاز به تلاش مضاعف در جهاد علمی است !

در این جشنواره ازدکتر سید جواد هاشمی فشارکی مولف کتاب «معماری اسلامی – ایرانی» درگروه فنی و مهندسی تقدیر شد .

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی برگزیده شانزدهمین جشنواره کتاب سال پاسداران اهل قلم در مصاحبه شبکه اول سیما گفت: با توجه سوگند خداوند به قلم و سطور و تاکید دین مبین اسلام به فراگیری علم دانش و نشر علم نافع و نقش کتاب در حفظ ونشر به نسل حاضر و اینده، کتاب یک جایگاه ممتازی نسبت به سایر حوزه های فرهنگ دارد،  و ضرورت دارد که در حوزه هایی که خلا ادبیات و علوم بومی وجود دارد. مورد اهتمام ویژه قرار گیرد.

ایشان در ادامه گفت : بنا به فرمایش رهبر انقلاب ، دانش،‌ آشکارترین وسیله‌ی عزّت و قدرت یک کشور است. وغربیها با نظام وابسته ویا تحریم علمی و … بدنبال عقب‌مانده نگه داشتن جوامع اسلامی از کاروان علم بوده تا اختیار سیاست و اقتصاد آنها را به دست گیرد. ویکی از برکات انقلاب شتاب پیشرفتهای علمی، رکورددار در رسیدن به رتبه‌های بالا در دانشها و فنّاوری‌های مهم از قبیل هسته‌ای و سلّول‌های بنیادی و نانو و هوافضا و امثال آن، سرآمد در گسترش خدمات اجتماعی، سرآمد در انگیزه‌های جهادی میان جوانان، سرآمد در جمعیّت جوان کارآمد، و بسیار ویژگی‌های افتخارآمیز دیگر که همگی محصول انقلاب و نتیجه‌ی جهت‌گیری‌های انقلابی و جهادی وتلاش جوانان و فرهیتگان بوده است. وبر همین اساس نیز رهبرانقلاب با انباشتی از تجربه‌هایی گرانبها درچله اول انقلاب ، نخستین سرفصل توصیه شان در بیانیه گام دوم علم و پژوهش می باشد و بعنوان مطالبه‌ی عمومی رهبرانقلاب بخصوص از جوانان این است که این راه را با احساس مسئولیّت بیشتر و همچون یک جهاد در پیش گیرند .

دکتر هاشمی فشارکی در انتها گفت : جشنواره ها نقش مفیدی در تشویق و ترویج دارند ولی متولیان علم وفرهنگ نباید بدان بسنده کنند . بایستی زمینه های لازم برای ترویج مطالب مفید تولیدی چه در عرصه رسانه و چه در فضای عینی و اجرایی آن در بخشهای مرتبط کشور فراهم گردیده و همچنین بدنبال بازخورد ان، باز بینی و ارتقا تا سطح مطلوب خویش را تا فتح قله های دانش جهانی و تبدیل به الگوی تمدن ساز درگام دوم انقلاب اهتمام داشته ودر یک تلاش مضاعف و فراگیر در جهاد علمی بزودی میتوان بدان دست یافت .

لازم به یاد اوری است آئین اختتامیه شانزدهمین جشنواره کتاب سال پاسداران اهل قلم ، در روز دو شنبه ۲۵ بهمن ماه ۱۴۰۰ برگزار گردید و به ایستگاه پایانی خود رسید. در این مراسم شانزدهمین جشنواره که با حضور وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی دکتر اسماعیلی، دکتر بذرافکن معاون فرهنگی اجتماعی ، مسئول کانون علمی ـ فرهنگی پاسداران اهل قلم، اقای مؤمن دانشگر؛ پدر شهید عباس دانشگر، دکتراسماعیل منصوری لاریجانی؛ نویسنده پیشکسوت ؛ و اصحاب رسانه و ۴۰ نفر از برگزیدگان در شانزدهمین دوره برگزار شد و  از ۱۶ رشته با تقدیم لوح مقام ، تندیس و جوایز نقدی تقدیر بعمل آمد.

۳۴۶ عنوان کتاب و ۳۹ مقاله علمی در حوزه های پزشکی، فنی مهندسی، تاریخ توصیفی تحلیلی، تاریخ شفاهی، خاطره، شعر، زندگی نامه شهدا، داستان و رمان، فرهنگی اجتماعی، مدیریت جهادی اعتقادی ، سیاسی امنیتی دفاعی، متون آموزشی و بخش ویژه شهید سلیمانی از طریق صندوق پستی و ثبت در سامانه انتخاب شدند. این تعداد از کتاب ها و مقالات در ۱۶ رشته توسط ۱۰۴ داور مجرب و استاد دانشگاه طی ۷۰ روز مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفت.