مهندسی سپاه درگام دوم انقلاب و ضرورت تبدیل شدن به الگوی تمدن ساز
مهندسی سپاه درگام دوم انقلاب و ضرورت تبدیل شدن به الگوی تمدن ساز

در آغاز ورود به چهارمین سال گام دوم انقلاب در روز ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ مراسمی که پس از نماز ظهر در حسینیه معاونت مهندسی ستاد کل سپاه پاسداران با رعایت دستور العمل های بهداشتی کرونایی برگزارشد ؛ سخنران این مراسم آقای دکتر سید جواد هاشمی فشارکی با موضوع مهندسی گام دوم انقلاب ورسالت مهندسی سپاه بود .

دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی ضمن تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی  وگرامی داشت یاد و راه شهدای انقلاب و بخصوص شهدای مهندسی در دوران دفاع مقدس بیان داشت: خدای را شاکریم که در ایران اسلامی و در بین الطوعین فجر انقلاب اسلامی فیمابین بهمن ۵۷ و فجر ظهور مهدوی (عج)  و اینکه در پیچ تاریخی و ایجادتمدن نوین اسلامی و زمینه سازی حضرتش قرار داریم و در کشور قائم به نایب به قائم ال محمد(ص) قرارداریم و علیرغم دشمنی ها و بدخواهی ها وارد چهارمین سال گام دوم انقلاب شده و توفیق خدمت یافته ایم . از این بابت بایستی بسیار شاکر باشیم تا نعمتمان افزون شود و اگر سختی هایی نیز در این پیچ بزرگ تاریخ جهان هست، ولی ارزش سهیم بودن در این شکل گیری ارزشمند تاریخی را داشته و ان شالله ماجور بوده و تحمل پذیری سختی ها را برایمان شیرین میکند.

بیانیه گام دوم انقلاب یک سند راهبردی برای اینده انقلاب

وی در ادامه چکیده ای از ساختار و محتوای بیانیه گام دوم انقلاب را تشریح کردند و چنین گفت: بیانیه گام دوم انقلاب که در ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ ، یعنی درست درچهلمین سال پیروزی انقلاب توسط رهبر انقلاب صادر شده است ، دارای یک مقدمه در ورود انقلاب به دومین مرحله خود سازی،  جامعه پردازی و تمدن سازی بوده،  شروع انقلاب از نقطه صفر را توضیح داده و دستاوردهای بزرگ انقلاب را با عنوان برکات ذکر کرده، که انرا عظیم، درخشان و بی نظیر و در عین حال افتخار افرین دانسته و در آن علل برخی مشکلات کشور بیان شده، تلاشهای دشمنان خارجی و داخلی و نیز چالشها وعیوب درونی بیان شده است و برای کشور در گام دوم دارای هفت سرفصل توصیه،  ودارای رهنمود عملیاتی بسیار راهگشا تبیین شده است.این بیانیه که خطاب به مردم ولی تاکید بر جوانان مومن انقلابیست، یک سند راهبردی بوده،  که گذشته و حال را ترسیم کرده و راهبرهایی برای اینده،  برای تحقق تمدن نوین اسلامی ارایه شده است،  که بایستی مورد توجه واهتمام همه احاد ملت و بخصوص عزیزان فعال در عرصه مهندسی قرارگیرد.

مهندسی رزمی در صدر اسلام

دکتر هاشمی فشارکی بیان داشت : اقدامات مهندسی در کاربریهای مختلف و در همه حوزه های تخصصی اش ، تاثیر مستقیم وغیر مستقیم در شون مختلف سبک زندگی بهره برداران و نیز مراجعین به این فضاها داشته و دگرگونی زندگی و تمدن سازی بهمراه دارد . و ایات و رویاتی درخصوص کیفیت مهندسی وجود دارد که بایستی ملاک عمل قرار گیرد . همچنین مهندسی رزمی به عنوان شاخه ای از مهندسی نظامی نیز از جایگاه مهمی در دفاع برخوردار است . این موضوع در صدر اسلام نیز در سیره ایمه اطهار داشته است ؛ که بعلت ضیق وقت امکان بیان آن میسر نیست و درمجموع بیانگر نقش اساسی مهندسی رزمی در صحنه های رزم و پشتیبانی از آن داشته و دارد .

مهندسی در عصر معاصر

          این استاد دانشگاه مهندسی در پیش و پس از انقلاب را چنین توصیف کرد : مهندسی درپیش از انقلاب از لحاظ کمی و کیفی درسطح بسیار نازلی از تراز کشورهای دیگر بود وعمدتا نیز مسحور علوم وفنون غربی آنهم در حد نازل ان بود ودر ید اساتیدی مفتون غرب بود و محیط دانشگاهها هم بسیار نامساعد و فضای ارجاع امور مهم مهندسی نیز تابع دفتر مهندسی همسر شاه و برخی درباریان بود . مهندسی رزمی ارتش نیز درپیش از انقلاب در ابعاد آموزش ؛ تجهیزات و توان بسیار محدود بود و بشدت وابسته و نا کارامد بود. و این ناکارآمدی در هنگام شروع جنگ تحمیلی بروز کرد ؛ ولی مهندسی رزمی توسط سپاه و بسیج ( وهمچنین تاحدودی ارتش ) در طول جنگ تحمیلی چه از لحاظ کمیت و چه از لحاظ کیفیت بشدت متحول و متکامل شد . درخصوص عملیات خاکی ؛ شامل انواع خاکریز ، انواع دژ، مواضع ادوات و ماشین الات ، انواع سکوها و…. ؛ در خصوص پل وشناور؛ شامل انواع پل ثابت و متحرک ؛ انواع شناور ، پل خیبر ،به طول ۱۴ کیلومتر ، پل بعثت ؛ بصورت لوله ای به طول ۸۰۰ متر در عملیات والفجر ۸  ؛ درخصوص سد وموانع ؛ شامل انواع موانع ، کانال وخندق ، جنگ آب ؛ درخصوص مهندسی انفجارات ؛ شامل خنثی سازی وپاکسازی انواع میدان مین، کاشت مین ، تله های انفجاری , درخصوص استحکامات ؛ شامل انواع سنگرهای گروهی ، سنگرهای دیدبانی ، سنگرهای اتش ، استحکامات خاص قرارگاهی و …. ؛ انواع بیمارستانهای صحرایی ؛ درخصوص جاده های دسترسی  شامل انواع جاده های خاکی ؛ شنی ؛ آسفالت ، جاده های خاص ؛ اقدامات گسترده و با ابتکارات بی بدیلی بوده است . واز ماشین الات  معمولی مهندسی شامل ( لودر و بلدوزر و…) ؛ ماشین آلات  خاص رزمی ( مین کوب و…) ؛ ؛ تجهیزات مهندسی رزمی  شامل انواع و اقسام (  پمپ ،  کمپرسور ، چکش و دستگاه جوش وبرش و…) استفاده می شده است . که اوج خلاقیت ها : برای تامین انبوه نیاز ها ، با انگیزه ایمانی و تلاش ؛ ابتکارات و خلاقیت ها بی نظیری در جهان رقم خورده است . و مهندسی سپاه بحمدالله پس از جنگ تحمیلی  نیز اقدامات مهمی را در جهت امنیت پایدار و نیز در بازسازی کشور ؛ با اقدامات عمرانی در ابادانی کشور مشارکت داشته است و همچنین کمک به محرومیت زدایی ، مشارکت در بحران زلزله و سیل و بیماری کرونا ؛ اقتصاد مقاومتی داشته است ، که رسوب دانش و مهارت مکتسبه آن در بازسازی و ارتقای آمادگی مهندسی رزمی ؛ بایستی برای آینده بکار بسته شود . ودرحوزه مهندسی نیز سپاه گامهای بلندی را احداثات مورد نیاز خویش و همچنین در کمک به بازسازی کشور در بخشهای مختلف درکلان پروژه های ملی برداشته است ؛ که درپیش از انقلاب نه دانش و نه جرات ورود به ان نبود .ولی امروز به مرحله صدور خدمات مهندسی رسیده ایم .

مهندسی سپاه در گام دوم انقلاب

دکتر هاشمی فشارکی در خصوص مهندسی در گام دوم انقلاب بیان داشت : از انجا که براساس گام دوم وارد دومین مرحله خودسازی،  جامعه پردازی و تمدن سازی شده ایم،  و ارمان تبیین شده رهبرانقلاب،  ایجاد تمدن نوین اسلامی است و معماری و شهر بخش مهم زیرساختی تمدن ساز هست، لذا تکلیف سازمانی بر حسب قانون و شرع و بیانات رهبر انقلاب اینست که ساختمانها و شهرکهایی که طراحی و ساخته میشود، بایستی هم از لحاظ هویت اسلامی – ایرانی ممتاز باشد ؛ وهم از لحاظ مقاوم بودن وپایداری در برابر تهدیدات محتمل اتی برخودار باشد ؛ و بتواند مبدع سبک اسلامی ایرانی دوره انقلاب اسلامی باشد و الگوی بسیاری از سازمانها و نهادها قرارگیرد . و اقدامات فعلی مان علاوه بر سرعت در اجرا ؛ بایستی در حد اعلای کیفیت و سرامد جامعه مهندسی و اسوه والگو باشد . و با رعایت همه ملاحظات و استانداردهای فنی ؛ دفاعی و پدافند ، بستر ساز مهندسی پایدار ؛ بیش از گذشته بوده ؛ و آینده پرافتخاری رقم زده شود .

مهندسی رزمی در گام دوم انقلاب

ایشان همچنین در خصوص مهندسی رزمی اینده نیز بیان داشت : مهندسی آینده ؛ با پیشرفت فن اوری های نوین ساختمانی ؛ ماشین آلات جدید، ابزارهای مختلف ؛ هوشمند شدن ؛ مدیریت از راه دور ؛ در حال گذار به سمت تخصصی تر شدن بوده ، لذا بایستی مهندسی رزمی با اینده پژوهی که هدف آن تدوین تجویزهایی است که عمل به آنها تحقق مطلوب ترین آینده ممکن را نوید می دهد ؛ در روندها وتاثیر آن بر سازمان ما و اینده نگاری ، و نیز با شناخت تهدیدات پیچیده و چند وجهی اینده  وتاثیر آن بر محیط ماموریت کاری  ؛ بدنبال کاهش اسیب پذیریها و ارتقا توانمندی ها برای پاسخگویی به نیازهای آینده میل پیدا کرد .و با ایجاد توانایی رویدادهای بزرگ و نوایندی که از منظر آینده پژوهی برای مطالعه آینده بسیار کلیدی است ( توان پشتیبانی رزم دشمن و ما ) بایستی آنرا بازمهندسی نموده و در تلاش برای تعالی بخشی سازمان ؛ درحوزه های ساختار ، سازمان ، ماموریت ؛ ماشین آلات وتجهیزات و انگیزشی باشیم . و همچنین از آمادگی های لازم برای مواجه نیازهای مهندسی اینده در گام دوم انقلاب برخودار باشیم .

استمداد از مهندسی

ایشان در انتها گفت :  علیرغم مصوبات قانونی بسیار خوبی که درخصوص هویت وساختارهای مهندسی پس از انقلاب داشته ایم ؛ و مهندسی کشور علیرغم رشد فزاینده کمی وکیفی ولی متاسفانه از لحاظ هویتی در بخش آموزش و اجرا و نیز نظام صنفی بسیار رنجور و بیمار است و نیاز به منجی درمانگر دارد. و سپاه پاسداران به لحاظ تجربیات خط شکنی ای که در بسیار حوزه ها داشته ودارد ، و نیز رسالتی که در دفاع از ارزشهای انقلاب دارد ،ضرورت دارد در حوزه مهندسی نیز ارزشهای انقلاب در حوزه مهندسی ترویج داده و نقش خویش را ایفا نماید و ان شالله بزودی شاهد این مهم باشیم .