بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در سومین سال صدور
بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در سومین سال صدور

در صورت عمل به توصیه‌های گام دوم، چالش‌ها و عیوب درونی کاهش یافته و دشمنان خارجی و داخلی به اهدافش نائل نخواهند شد. انفجار نوری که در ابتدای گام اول انقلاب به‌یک‌باره ظلمات ستم‌شاهی را شکافت ملت ایران را به نور اسلام ناب منور ساخت و به نعمت انقلاب اسلامی بسیاری از ارزش‌های اسلامی احیا گردید و ان‌شاالله با ایجاد تمدن نوین اسلامی در گام دوم انقلاب اسلامی، زمینه‌سازی ظهور نور مهدوی (عج) خواهد گردید.

بیانیه بسیار مهم و راهگشای رهبر انقلاب که در چهل‌سالگی انقلاب در ۲۲ بهمن ۱۳۹۷، صادر شد، فراز و نشیب مختلفی را طی کرده است. رهبر حکیم انقلاب اسلامی با صدور «بیانیه گام دوم انقلاب» برای ادامه این راه روشن، به تبیین دستاوردهای شگرف و بی‌نظیر چهار دهه گذشته پرداخته و توصیه‌هایی راهبردی به‌منظور «جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ» ارائه کردند.

بیانیه «گام دوم انقلاب اسلامی» تجدید مطلعی است خطاب به ملت ایران و به‌ویژه جوانان مؤمن انقلابی که به‌مثابه منشوری راهبردی برای برداشتن گام بلند انقلاب در «دومین مرحله خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی» خواهد بود و «فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی» را شکل خواهد داد.

گام دوم، راه انقلاب را برای رسیدن به آرمان‌های والایش که همانا ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع و ظهور خورشید ولایت عظمی (ارواحنافداه) است، هموار خواهد کرد.

گام دوم انقلاب بیانیه‌ای است راهبردی که برای استمرار راه انقلاب اسلامی و به منظور تجربه‌اندوزی و عبرت‌آموزی به تبیین دستاوردهای چهل سال گذشته می‌پردازد. رهبری در این بیانیه با هدف «جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ» توصیه‌هایی ارائه می‌دهند.

ازآنجاکه سند مذکور از اهمیت والایی برخوردار است و نقطه عطفی برای نهادها و اشخاص خواهد بود، لذا ضرورت دارد مورد توجه همه مسئولان و نهادهای ذیربط و آحاد مردم جامعه قرار گیرد تا کشور و انقلاب در گام دوم به اهداف انقلاب نائل گردد.

بیانیه‌ای که رهبر انقلاب در انتهای چله اول انقلاب یعنی در ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ خطاب به ملت ایران صادر کردند؛ شروع انقلاب از صفر را توضیح داده و دستاوردهای عظیم را تحت عنوان برکات بزرگ انقلاب اسلامی یاد کرده و با مقدمه‌ای از ورود انقلاب اسلامی به دومین مرحلهٔ خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی، وضع شرایط حال انقلاب چهل‌ساله را در ابعاد تهدیدات؛ چالش‌ها و فرصت‌های موجود و آینده را ترسیم کرده و برای گام بزرگ دوم هفت سرفصل توصیه‌های اساسی در پرتو امید و نگاه خوش‌بینانه به آینده را تبیین کرده‌اند؛ که برای حوزه‌های مختلف جامعه بسیار راهگشاست.

طنین بیانیه در جامعه

بعد از انتشار بیانیه گام دوم از سوی رهبر انقلاب، واکنش‌های مثبت فراوانی از سوی چهره‌های علمی، دینی، مذهبی و اجتماعی و گروه‌ها و سازمان‌های دولتی و نهادهای انقلابی و… به‌صورت انفرادی و گروهی منتشر شد. ده‌ها مقاله و یادداشت و بیانیه؛ بنرها و پوسترها منتشر؛ وبینار و همایش‌هایی نیز برگزار شد.

واکنش‌های فوق را می‌توان در دسته‌بندی زیر تجلی‌یافته دید:

• اغلب علما و روحانیت در تطبیق با احکام اسلام و نیز وجوب اجرای آن تأکید کرده‌اند.
• بسیاری از افراد به ندای رهبر انقلاب لبیک گفته و متعهدانه به دنبال آن هستند؛ که برای اجرایی آن تلاشی داشته باشند.
• برخی مسئولین بدون تشریح و تبیین آن، از بیانیه تمجید کردند.
• برخی هم افاضه کرده، و فقط با الفاظ بازی کرده‌اند.
• برخی افراد جناح‌های مدعی خط امام که با آرمان‌های امام فاصله دارند، بدون اقدام عملی، فقط به‌صورت لفظی از آن یاد کردند.
• بیانیه گام دوم انقلاب به‌رغم اهمیت اثرگذاری زیاد، توسط سوی مدیران دولت دوازدهم یا چیزی بیان نشده و یا اینکه فقط در لفظ بوده است و در دوره دولت سیزدهم در سیاست گذاری و رویکرد؛ مورد توجه قرارگرفته و امید تداوم آن تا اثرگذاری می‌رود.
• تشکیل جبهه مردمی گام دوم انقلاب اسلامی با تشکیلات سراسری و برگزاری برخی دوره‌ها و برنامه‌ها؛ به دنبال فراگیری و اجرایی شدن آن است.

جمع‌بندی

رویکرد نگارش متکی بر تجارب گذشته و عبرت‌آموزی از فراز و نشیب‌های چله اول، نگاه و تبیین آینده مطلوب است و سطح انتظار رهبری، استفاده حداکثری از ظرفیت‌های مردمی با رویکرد جهادی و انتظار بیشتر از جوانان؛ به خصوص جوانان مؤمن انقلابی بوده، که لازم است شانه زیر مسئولیت داده و مدیران کشور را تشکلی دهند و توصیه‌ها را پیاده‌سازی کنند.

انقلاب اسلامی در گام اول خود با چالش‌ها و مشکلات زیادی مواجه بود، به‌جز بخش مربوط به فتنه‌های دشمنان خارجی و داخلی، و نیز ضعف‌های درونی. بسیاری از مشکلات ناشی از سوء مدیریت‌ها بوده و مبنای آن نیز انتخاب غیر اصلح، توسط مردم بوده است، که دود آن نیز در چشم خود رفته است و این شیوه نیاز به تجدیدنظر دارد. بایستی با انتخاب مدیرانی همگام با گام دوم انقلاب، شرایط تحقق بیانیه گام دوم را تسهیل نموده و در آن سهیم باشیم.

در صورت عمل به توصیه‌های گام دوم، چالش‌ها و عیوب درونی کاهش یافته و دشمنان خارجی و داخلی به اهدافش نائل نخواهند شد. انفجار نوری که در ابتدای گام اول انقلاب به‌یک‌باره ظلمات ستم‌شاهی را شکافت ملت ایران را به نور اسلام ناب منور ساخت و به نعمت انقلاب اسلامی بسیاری از ارزش‌های اسلامی احیا گردیده و ان‌شاالله با ایجاد تمدن نوین اسلامی در گام دوم انقلاب اسلامی، زمینه‌سازی ظهور نور مهدوی (عج) خواهد گردید.

سخن پایانی

ما مکلف به تحقق اهداف انقلاب اسلامی در گام دوم هستیم. شکست انقلاب، شکست اسلام است و بدین سبب حفظ آن از اوجب واجبات است. چرا که دندان‌های تیزشده دشمنان اسلام بر نابودی کامل اسلام است. لذا چاره‌ای و راهی بهتر از عمل به بیانیه گام دوم نداریم. گزینه‌های دیگر پر از نقص و ضعف و انحراف است.

مسئولان جمهوری اسلامی باید مسئولیت خود را جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی دانسته و به دنبال فعال‌سازی ظرفیت‌های طبیعی و انسانی کشور و تلاش در جهت کسب قله‌های دانش جهانی باشند و از اهداف و شعارهای انقلاب حراست کرده و ضرورت دارد مرزبندی با دشمنان را به‌عنوان یک خط قرمز نظام تلقی کرده و عزت ملت و کشور اسلامی را پاسداری کنند.

مسئولان به‌جای دنبال کردن مذاکره و سازش با غرب وحشی به علت زیان‌بار بودن آن، به دنبال یافتن راه‌حل‌های مسائل کشور در داخل کشور و به‌خصوص اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشند؛ همچنین با دفاع از مظلومان و مستضعفان جهان، از نظام مقدس جمهوری اسلامی، یک الگوی نظام پیشرفته اسلامی ارائه دهند.

بر این اساس مدیران جوان، کارگزاران جوان، اندیشمندان جوان، فعالان جوان باید شانه‌های خود را زیر بار مسئولیت دهند و ما نیز مکلفیم که زمام اداره جمهوری اسلامی به جوانان مؤمن و انقلابی و دانا و کاردان بسپاریم و از آنجا که طهارت اقتصادی شرط مشروعیت همه مقامات حکومت جمهوری اسلامی است، به‌خصوص کسانی که در این سال‌ها خود و یا اطرافیان‌شان آلوده است، اساساً مجال جولان ندهیم.

امید است دولت انقلابی با روحیه جهادی و با انگیزه‌های قوی، اهداف گام دوم انقلاب اسلامی را بتواند محقق کرده و با ایجاد تمدن نوین اسلامی، زمینه‌سازی ظهور مهدوی فراهم گردیده و مقدمات ظهور فراهم شود که بهار حقیقی، تحقق وعده موعود با ظهور حضرت مهدی (ع) و تشکیل دولت عدالت‌گستر است؛ همان بهار دل‌انگیز و فرح‌بخشی که هستی به دنبال زمستانی طولانی به انتظارش نشسته است و بهاری از جنس نور و معنویت به همراه خواهد آورد.

یادداشت از دکتر سید جواد هاشمی فشارکی، استاد دانشگاه امام حسین (ع) و مؤلف کتاب فرهنگ موضوعی بیانیه راهبردی گام دوم انقلاب

انتهای پیام

ایکنا ۲۴ بهمن ۱۴۰۰