اقتدار و پیروزی در گام دوم انقلاب
اقتدار و پیروزی در گام دوم انقلاب

بیانیه بسیار مهم و راهبردی که رهبر انقلاب در چهل سالگی انقلاب در ۲۲ بهمن ۹۷ صادر کردند حاوی مسایل بسیار مهمی و ضروری است . یکی از مطالب آن پرداختن به اقتدار ایران پس از انقلاب و پیروزی های کسب شده می باشد .
*
دکترسیدجواد هاشمی فشارکی

اقتدار به معنای توانمند شدن، توانایی و قدرت است.  عرصه‌های اقتدار عبارت‌اند از: اقتدار فرهنگی، اقتدار علمی، اقتدار سیاسی، اقتدار اقتصادی و اقتدار نظامی.در اسلام اقتدار واقعی از آن خدا و قدرت‌هایی است که از او سرچشمه می‌گیرند.

بیانیه‌ «گام دوم انقلاب اسلامی» تجدید مطلعی مقتدرانه است خطاب به ملت ایران و به‌ویژه جوانان مومن انقلابی که به ‌مثابه منشوری راهبردی برای برداشتن گام بلند انقلاب و «دومین مرحله‌ خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی » خواهد بود و انشاالله «فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی» را رقم زده و شکل خواهند داد.

این گام دوم، انقلاب را «به آرمان‌های والایش که همانا ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع و ظهور خورشید ولایت عظمیٰ (ارواحنافداه) هست در جهان ظلمت‌زده» هموار خواهد کرد.

گام دوم انقلاب بیانیه‌ای است راهبردی که برای استمرار راه انقلاب اسلامی و به منظور تجربه‌اندوزی و عبرت‌آموزی به تبیین دستاوردهای چهل سال گذشته می‌پردازد. ایشان در این بیانیه با هدف «جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ» توصیه‌هایی ارائه می‌دهند.

  • وضعیت اقتدار درپیش از انقلاب
  • پهلوی و عقب ماندگی ها : عقب‌ماندگی شرم‌آور علمی در دوران پهلوی‌ها و قاجارها در هنگامی که مسابقه‌ی علمی دنیا تازه شروع شده بود، ضربه‌ی سختی بر ما وارد کرده و ما را از این کاروان شتابان، فرسنگها عقب نگه داشته بود. ( بند دوم توصیه اول گام دوم انقلاب اسلامی )
  • پهلوی و تحقیر کشور : انقلاب به یک انحطاط تاریخی طولانی پایان داد و کشور که در دوران پهلوی و قاجار بشدّت تحقیر شده و بشدّت عقب مانده بود، در مسیر پیشرفت سریع قرار گرفت؛ در گام نخست، رژیم ننگین سلطنت استبدادی را به حکومت مردمی و مردم‌سالاری تبدیل کرد ( مقدمه برکات انقلاب اسلامی ، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی )
  • پهلوی ها و ضربه های اخلاقی: ……. دست تطاول تبلیغات مروّج فساد و بی‌بندوباری در طول دوران پهلوی‌ها به آن ضربه‌های سخت زده و لجنزاری از آلودگی اخلاقی غربی را به درون زندگی مردم متوسّط و بخصوص جوانان کشانده بود، … ( بند سادسا در برکات انقلاب اسلامی ، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی )

 

  • اقتدار در چله اول انقلاب
  • پیروزی انقلاب : انقلاب …. در گام نخست، رژیم ننگین سلطنت استبدادی را به حکومت مردمی و مردم‌سالاری تبدیل کرد و عنصر اراده‌ی ملّی را که جان‌مایه‌‌ی پیشرفت همه‌جانبه و حقیقی است در کانون مدیریّت کشور وارد کرد؛ آنگاه جوانان را میدان‌دار اصلی حوادث و وارد عرصه مدیریّت کرد؛ …. ( مقدمه برکات انقلاب اسلامی ، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی )
  • پیشرفت سریع : انقلاب به یک انحطاط تاریخی طولانی پایان داد و کشور که در دوران پهلوی و قاجار بشدّت تحقیر شده و بشدّت عقب مانده بود، در مسیر پیشرفت سریع قرار گرفت؛ در گام نخست، رژیم ننگین سلطنت استبدادی را به حکومت مردمی و مردم‌سالاری تبدیل کرد و عنصر اراده‌ی ملّی را که جان‌مایه‌‌ی پیشرفت همه‌جانبه و حقیقی است در کانون مدیریّت کشور وارد کرد؛ …( مقدمه برکات انقلاب اسلامی ، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی )
  • معجزه پیروزی در جنگ تحمیلی : ( انقلاب اسلامی ) ثبات و امنیّت کشور و تمامیّت ارضی و حفاظت از مرزها را که آماج تهدید جدّی دشمنان قرار گرفته بود ضمانت کرد و معجزه‌ی پیروزی در جنگ هشت‌ساله و شکست رژیم بعثی و پشتیبانان آمریکایی و اروپایی و شرقی‌اش را پدید ‌آورد. ( بند اولا در برکات انقلاب اسلامی ، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی )
  • پیشرفت کشور: ( انقلاب اسلامی ) موتور پیشران کشور در عرصه‌ی علم و فنّاوری و ایجاد زیرساخت‌های حیاتی و اقتصادی و عمرانی شد که تا اکنون ثمرات بالنده‌ی آن روز به روز فراگیرتر میشود. …. ده‌ها نمونه‌ی دیگر از پیشرفت، محصول آن روحیه و آن حضور و آن احساس جمعی است که انقلاب برای کشور به ارمغان آورد. ( بند ثانیا در برکات انقلاب اسلامی ، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی )
  • پیشرفت ایران : به رغم همه‌ی این مشکلات طاقت‌فرسا، جمهوری اسلامی روز به روز گامهای بلندتر و استوارتری به جلو برداشت. این چهل سال، شاهد جهادهای بزرگ و افتخارات درخشان و پیشرفتهای شگفت‌آور در ایران اسلامی است. عظمت پیشرفتهای چهل‌ساله‌ی ملّت ایران آنگاه بدرستی دیده میشود که این مدّت، با مدّتهای مشابه در انقلابهای بزرگی همچون انقلاب فرانسه و انقلاب اکتبر شوروی و انقلاب هند مقایسه شود. مدیریّتهای جهادی الهام گرفته از ایمان اسلامی و اعتقاد به اصل «ما میتوانیم» که امام بزرگوار به همه‌ی ما آموخت، ایران را به عزّت و پیشرفت در همه‌ی عرصه‌ها رسانید. ( عبارت دوازدهم درآغازبیانیه گام دوم انقلاب اسلامی )
  • پیشرفت های چهل ساله :. این چهل سال، شاهد جهادهای بزرگ و افتخارات درخشان و پیشرفتهای شگفت‌آور در ایران اسلامی است. عظمت پیشرفتهای چهل‌ساله‌ی ملّت ایران آنگاه بدرستی دیده میشود که این مدّت، با مدّتهای مشابه در انقلابهای بزرگی همچون انقلاب فرانسه و انقلاب اکتبر شوروی و انقلاب هند مقایسه شود. ( عبارت دوازدهم درآغازبیانیه گام دوم انقلاب اسلامی )
  • پیشرفته در علم : محصول تلاش چهل‌ساله، اکنون برابر چشم ما است: کشور و ملّتی مستقل، آزاد، مقتدر، با عزّت، متدیّن، پیشرفته در علم، انباشته از تجربه‌هایی گرانبها، مطمئن و امیدوار، دارای تأثیر اساسی در منطقه و دارای منطق قوی در مسائل جهانی، رکورددار در شتاب پیشرفتهای علمی، ر کورددار در رسیدن به رتبه‌های بالا در دانشها و فنّاوری‌های مهم از قبیل هسته‌ای و سلّول‌های بنیادی و نانو و هوافضا و امثال آن، سرآمد در گسترش خدمات اجتماعی، سرآمد در انگیزه‌های جهادی میان جوانان، سرآمد در جمعیّت جوان کارآمد، و بسی ویژگی‌های افتخارآمیز دیگر که همگی محصول انقلاب و نتیجه‌ی جهت‌گیری‌های انقلابی و جهادی است. ( مقدمه هفت سرفصل توصیه ها ، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی )
  • تاب آوری ملت : …. انقلاب ملّت ایران، …. فرعونهای در بسترِ راحت آرمیده را بیدار کرد؛ دشمنی‌ها با همه‌ی شدّت آغاز شد و اگر نبود قدرت عظیم ایمان و انگیزه‌ی این ملّت و رهبری آسمانی و تأییدشده‌ی امام عظیم‌الشّأن ما، تاب آوردن در برابر آن همه خصومت و شقاوت و توطئه و خباثت، امکان‌پذیر نمیشد. ( عبارت یازدهم درآغازبیانیه گام دوم انقلاب اسلامی )
  • اقتدار بدست آمده چله اول انقلاب

رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب ؛ برخی از دستاوردهای عظیم و درخشان و بی‌نظیر مکتسبه را که از ان تحت عنوان برکات انقلاب نیز نام برده اند ؛ چنین است :

  • رژیم ننگین سلطنت استبدادی را به حکومت مردمی و مردم‌سالاری تبدیل کرد
  • ثبات و امنیت و حفظ تمامیت ارضی ایران
  • مجذوب کردن دل‌ها و ارتقاء رویکردهای دینی و اخلاقی در ج ا
  • به اوج رسیدن مشارکت سیاسی مردم و مسابقه‌ی خدمت‌رسانی
  • ارتقاء شگفت‌آور بینش سیاسی آحاد مردم
  • افزایش چشمگیر معنویت و اخلاق در فضای عمومی جامعه
  • ایستادگی روزافزون در برابر قلدران و زورگویان و مستکبران جهان
  • مظاهر عزت :جمهوری ا (عزت ملی، روابط خارجی، مرزبندی با دشمن)
  • دستاوردهای شگفت‌آور در رستاخیز علمی کشور: ( موتور پیشران کشور در عرصه‌ی علم و فنّاوری و ایجاد زیرساخت‌های حیاتی و اقتصادی و عمرانی )
  • گام‌های بلند جمهوری ا در مبارزه با بی‌عدالتی و ارتقاء جایگاه عدالت ( سنگین کردن کفه‌ی عدالت در تقسیم امکانات عمومی کشور)
  • حمایت از محور مقاومت
  • چهل سال پر از افتخارات درخشان و شگفت‌آور
  • چهل سال مبارزه در طول عمر جمهوری اسلامی
  • افتخارآمیز بودن راه طی شده جمهوری اسلامی
  • اقتدار در گام دوم انقلاب
  • الگوی مقتدر نظام پیشرفته اسلامی : امّا راه طی شده فقط قطعه‌ای از مسیر افتخارآمیز به سوی آرمانهای بلند نظام جمهوری اسلامی است. دنباله‌ی این مسیر که به گمان زیاد، به دشواریِ گذشته‌ها نیست، باید با همّت و هشیاری و سرعت عمل و ابتکار شما جوانان طی شود. مدیران جوان، کارگزاران جوان، اندیشمندان جوان، فعّالان جوان، در همه‌ی میدانهای سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و بین‌المللی و نیز در عرصه‌های دین و اخلاق و معنویّت و عدالت، باید شانه‌های خود را به زیر بار مسئولیّت دهند، از تجربه‌ها و عبرتهای گذشته بهره گیرند، نگاه انقلابی و روحیه‌ی انقلابی و عمل جهادی را به کار بندند و ایران عزیز را الگوی کامل نظام پیشرفته‌ی اسلامی بسازند. ( مقدمه هفت سرفصل توصیه ها ، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی )
  • پیشرفت کشور ارتقا یابد: دهه‌ی دوّم چشم‌انداز، باید زمان تمرکز بر بهره‌برداری از دستاوردهای گذشته و نیز ظرفیّتهای استفاده نشده باشد و پیشرفت کشور از جمله در بخش تولید و اقتصاد ملّی ارتقاء یابد. ( مقدمه هفت سرفصل توصیه ها ، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی )
  • این اقتدار ؛ همواره چنین باد : این انقلاب از آغاز تا امروز نه بی‌رحم و خون‌ریز بوده و نه منفعل و مردّد. با صراحت و شجاعت در برابر زورگویان و گردنکشان ایستاده و از مظلومان و مستضعفان دفاع کرده است. این جوانمردی و مروّت انقلابی، این صداقت و صراحت و اقتدار، این دامنه‌ی عمل جهانی و منطقه‌ای در کنار مظلومان جهان، مایه‌ی سربلندی ایران و ایرانی است، و همواره چنین باد. ( عبارت ششم درآغازبیانیه گام دوم انقلاب اسلامی )

سخن پایانی

با توجه به اهمیت بیانیه گام دوم انقلاب ؛ مدیران و آحاد جامعه بایستی در صدر برنامه فردی و اجتماعی خود قرار داده تا شاهد رشد کمالات انسانی و زمینه ساز ایجاد تمدن نوین اسلامی گردیم . ان شالله