مسجد تراز گام دوم انقلاب، مسجد فعال و پویا در همه حوزه های مورد نیاز محله بایستی باشد .
مسجد تراز گام دوم انقلاب، مسجد فعال و پویا در همه حوزه های مورد نیاز محله بایستی باشد .

در مراسم جشن پیروزی انقلاب در مسجد جامع جعفریه تهران نو ؛که پس از نمازمغرب و عشای شامگاه ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ برگزار شد ، سخنران این مراسم دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی بود . وی دربخش نخست خلاصه ای از بیانیه گام دوم را تشریح کرد و سپس نقش مساجد را درتحقق راهبردهای بیانیه گام دوم انقلاب را تبیین کرد .

در مراسم جشن پیروزی انقلاب مسجد جعفریه پس از نمازجماعت مغرب و عشا ؛ نخست حجت الاسلام والمسلمین مهدوی عارف یوم الله را تبریک گفته ، سپس از نوجوانان برگزیده در مسابقه روز پیروزی انقلاب تقدیر بعمل آمده و هدایایی تقدیم گردید ؛ آنگاه سخنرانی دکتر سید جواد هاشمی فشارکی  با موضوع بیانیه گام دوم انقلاب ومساجد برگزار گردید.

دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی درخصوص بیانیه گام دوم بیان داشت: بیانیه ای که رهبر انقلاب در انتهای چله اول انقلاب یعنی در ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ خطاب به ملت ایران صادر کردند ؛ شروع انقلاب از صفر را توضیح داده و دستاوردهای عظیم را تحت عنوان برکات بزرگ انقلاب اسلامی یاد کرده و با مقدمه ای از ورود انقلاب اسلامی به دومین مرحله‌‌ی خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی ، وضع شرایط حال انقلاب چهل‌ساله را در ابعاد تهدیدات ؛چالشها و فرصتهای موجود واینده را ترسیم کرده و  برای گام بزرگ دوم هفت سرفصل توصیه‌های اساسی در پرتو امید و نگاه خوش‌بینانه به آینده را تبیین کرده اند ؛ که با توجه به اهمیت آن ضرورت دارد ، مورد توجه همه آحاد مردم قرارگیرد تا به هدف غایی انقلاب اسلامی دست یابیم .

ایشان سپس در خصوص جایگاه مساجد در گام دوم انقلاب گفت : مساجد درپیش از انقلاب نه تنها در بیرون مسجد هیچ فعالیتی نداشتند ، بلکه در برنامه های داخل مسجد نیز بشدت در فشار ساواک پهلوی قرارداشته و حتی برخی از روحانیت مبارز نیز ممنوع المنبر بودند . رژیم پهلوی بدنبال ان بود تا مساجد را تهی از محتوا کرده و همانند مساجد عربستان و ترکیه و… صرفا تبدیل به خواندن نماز خشک و مسلمانان بدون بینش اسلامی و سیاسی کنند. ولی به برکت خیزش نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی ، در دوران انقلاب مرکز روشنگری، مبارزه، راهپیمایی و فعالیت های پشتیبانی از انقلاب ومردم مبدل شد و پس از انقلاب نیز بحمدالله بعنوان پایگاه مردمی و فعالیتهای اجتماعی،  سیاسی و نیز کمک به جبهه ها، کمک به مدیریت بحران سیل و زلزله و کرونا و کمک های مومنانه و پایگاه مقاومت و ایستادگی از ارزشهای اسلام و انقلاب در آمده است.

وی در ادامه بیان داشت :  مساجد تراز گام دوم انقلاب، باید دغدغه های رهبری را اولویت توجه قرار داده و توصیه های راهبردی ایشان را مبنای برنامه ریزی خود قرار دهند . با توجه به اینکه مخاطب سند گام دوم جوانان مومن انقلابی است،  مسجد گام دومی بهترین مکان برای پرورش جوانان مومن انقلابی برای مسولیتهای مختلف جامعه است .

دکتر هاشمی فشارکی همچنین گفت : باتوجه به زنگ هشدار رهبرانقلاب مبنی بر فعال بودن کانونهای ضدّ معنویّت و ضدّ اخلاق با استفاده از ابزارهای رسانه‌ای پیشرفته و فراگیر، امکان بسیار خطرناکی فراهم شده و براساس بیان چشمان تیز بین رهبر انقلاب که فرموده اند :” هم‌اکنون تهاجم روزافزون دشمنان به دلهای پاک جوانان و نوجوانان و حتّی نونهالان با بهره‌گیری از این ابزارها را به چشم خود می‌بینیم. دستگاه‌های مسئول حکومتی در این باره وظایفی سنگین بر عهده دارند که باید هوشمندانه و کاملاً مسئولانه صورت گیرد. و این البتّه به معنی رفع مسئولیّت از اشخاص و نهادهای غیرحکومتی نیست. در دوره‌ی پیش ‌رو باید در این باره‌ها برنامه‌های کوتاه مدّت و میان مدّت جامعی تنظیم و اجرا شود؛ ان‌شاء‌اللّه. ” و نیز وجود جریان تحریف،  ضرورت دارد، مساجد بعنوان نهاد اجتماعی مردم نهاد ؛ می تواند بصورت قرارگاه فرهنگی محله ، امور محله را رصد و پایش و سپس برنامه ریزی کرده و اقدامات لازم را بعمل اورند، تا ” اجازه ندهند که جهنّمی‌ها مردم را با زور و فریب، جهنّمی کنند.” و علاوه بر پاکسازی پلشتی های محله، راه تعالی جامعه میسر و مسهل گردد.

دکتر هاشمی فشارکی در پایان گفت : مساجد تراز گام دوم انقلاب بایستی، مرکز ثقل و قلب تپنده محله در انواع کارکردها باشد . ثقلیت مسجد و قلب تپنده بودن مرکزمحله ، لازمه اش ایجاد و تقویت بخش فرهنگی اجتماعی ؛ بخش خدماتی و اقتصاد مقاومتی ، ایجاد هسته های کمک رسان در شرایط بحرانها ( تیم دوام ) ؛ با برنامه ریزی و تلاش برای اثر گذاری بر مدارس ؛ مراکز ورزشی و فرهنگی محله ، مراکز تجاری و خدماتی محله ، بوستانهای و فضاهای سبز شهری به منظور پالایش چرکهای مزمن مدو سبکهای غربی و بی هویتی درجامعه ودر مقابل ترویج سبک ایرانی اسلامی درابعاد مختلف محله ؛ با کمک پایگاههای مقاومت بسیج محله می باشد .