حفظ وحراست از ارزشهای اسلامی و انقلاب در گام دوم انقلاب
حفظ وحراست از ارزشهای اسلامی و انقلاب در گام دوم انقلاب

بیانیه گام دوم انقلاب درچهلمین سال انقلاب در ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ توسط رهبر انقلاب صادر شده است . در چله اول انقلاب دستاوردها و ضعفها بیان شده و برای گام دوم توصیه ها و رهبردهای موثری ارایه شده است . یکی از موضوعات مهم این بیانیه، ارزشهای اسلامی و انقلاب و ضرورت حفاظت و حراست می باشد .
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

انقلاب کبیر و شکوهمند اسلامی ایران در حالی چهلمین سالگرد پیروزی خود را پشت سر گذاشت و قدم به دهه‌ پنجم و چله دوم حیات پرافتخار خود نهاد، که فراز و نشیب‌های فراوانی را طی کرده و شیرینی‌ها و تلخی‌های گوناگونی را چشیده و اگرچه دشمنان مستکبرش و عناصر نفوذی‌شان گمان‌های باطلی در نابودی این حکومت الهی را در سر داشتند، اما امام امت و یاران انقلابی‌اش همواره در تلاش و مجاهدت بوده و دوستانش در سراسر جهان، امیدوارانه آن را در گذر از چالش‌ها و به دست آوردن پیشرفت‌های خیره‌کننده، همواره سربلند و سرافراز دیده‌اند.

در چنین پیچ تاریخی و نقطه‌ عطفی، رهبر حکیم انقلاب اسلامی با صدور «بیانیه‌ گام دوم انقلاب» و برای ادامه‌ این راه روشن، به تبیین دستاوردهای شگرف و بی نظیر چهار دهه‌ گذشته پرداخته و توصیه‌هایی راهبردی به‌منظور «جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ» ارائه فرموده‌اند.

بیانیه‌ «گام دوم انقلاب اسلامی» تجدید مطلعی است خطاب به ملت ایران و به‌ویژه جوانان مومن انقلابی که به ‌مثابه منشوری راهبردی برای برداشتن گام بلند انقلاب و «دومین مرحله‌ خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی » خواهد بود و انشاالله «فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی» را رقم زده و شکل خواهند داد.

این گام دوم، انقلاب را «به آرمان‌های والایش که همانا ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع و ظهور خورشید ولایت عظمی (ارواحنافداه) هست در جهان ظلمت‌زده» هموار خواهد کرد.

گام دوم انقلاب بیانیه‌ای است راهبردی که برای استمرار راه انقلاب اسلامی و به منظور تجربه‌اندوزی و عبرت‌آموزی به تبیین دستاوردهای چهل سال گذشته می‌پردازد. ایشان در این بیانیه با هدف «جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ» توصیه‌هایی ارائه می‌دهند. مخاطب اصلی این بیانیه به دولت و سازمان‌ها نبوده و بلکه ملت ایران و به ویژه جوانان عزیز که امید امام و اسلامند را مورد خطاب قرار می‌دهد و به توضیح و روشن کردن مسئله برداشتن «گام دوم» به سوی آرمان‌های انقلاب اسلامی در ۷ فصل راهبردی (علم و پژوهش، معنویّت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی، روابط خارجی، مرزبندی با دشمن و سبک زندگی) می‌پردازد . یکی از موضوعات این بیانیه، ارزشهای معنوی ؛ ارزشهای اسلامی و ارزشهای انقلاب و ضرورت حفاظت و حراست از آن میباشد : 

ارزشهای معنوی: معنویّت به معنی برجسته کردن ارزشهای معنوی از قبیل: اخلاص، ایثار، توکّل، ایمان در خود و در جامعه است، و اخلاق به معنی رعایت فضلیت‌هایی چون خیرخواهی، گذشت، کمک به نیازمند، راستگویی، شجاعت، تواضع، اعتماد به نفس و دیگر خلقیّات نیکو است. معنویّت و اخلاق، جهت‌دهنده‌ی همه‌ی حرکتها و فعّالیّتهای فردی و اجتماعی و نیاز اصلی جامعه است؛ بودن آنها، محیط زندگی را حتّی با کمبودهای مادّی، بهشت میسازد و نبودن آن حتّی با برخورداری مادّی، جهنّم می‌آفریند. ( بند نخست توصیه دوم گام دوم انقلاب اسلامی )

ارزشهای پایدار : برای همه چیز میتوان طول عمر مفید و تاریخ مصرف فرض کرد، امّا شعارهای جهانی این انقلاب دینی از این قاعده مستثنا است؛ آنها هرگز بی‌مصرف و بی‌فایده نخواهند شد، زیرا فطرت بشر در همه‌ی عصرها با آن سرشته است. آزادی، اخلاق، معنویت، عدالت، استقلال، عزّت، عقلانیّت، برادری، هیچ یک به یک نسل و یک جامعه مربوط نیست تا در دوره‌ای بدرخشد و در دوره‌ای دیگر افول کند. هرگز نمیتوان مردمی را تصوّر کرد که از این چشم‌اندازهای مبارک دل‌زده شوند. هرگاه دل‌زدگی پیش آمده، از روی‌گردانی مسئولان از این ارزشهای دینی بوده است و نه از پایبندی به آنها و کوشش برای تحقّق آنها. ( عبارت سوم درآغازین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی )

دستاوردهای عظیم و درخشان و بی‌نظیر چهل ساله:

موارد زیر را رهبر انقلاب تحت عنوان برکات انقلاب بیان کرده اند که بایستی از این ارزشهای انقلاب حراست کرد :

  • رژیم ننگین سلطنت استبدادی را به حکومت مردمی و مردم‌سالاری تبدیل کرد
  • ثبات و امنیت و حفظ تمامیت ارضی ایران
  • مجذوب کردن دل‌ها و ارتقاء رویکردهای دینی و اخلاقی در جمهوری اسلامی
  • به اوج رسیدن مشارکت سیاسی مردم و مسابقه‌ی خدمت‌رسانی
  • ارتقاء شگفت‌آور بینش سیاسی آحاد مردم
  • افزایش چشمگیر معنویت و اخلاق در فضای عمومی جامعه
  • ایستادگی روزافزون در برابر قلدران و زورگویان و مستکبران جهان
  • مظاهر عزت :جمهوری اسلامی (عزت ملی، روابط خارجی، مرزبندی با دشمن)
  • دستاوردهای شگفت‌آور در رستاخیز علمی کشور: ( موتور پیشران کشور در عرصه‌ی علم و فنّاوری و ایجاد زیرساخت‌های حیاتی و اقتصادی و عمرانی )
  • گام‌های بلند جمهوری ا در مبارزه با بی‌عدالتی و ارتقاء جایگاه عدالت ( سنگین کردن کفه‌ی عدالت در تقسیم امکانات عمومی کشور)
  • حمایت از محور مقاومت وملل مظلوم
  • چهل سال پر از افتخارات درخشان و شگفت‌آور
  • چهل سال مبارزه در طول عمر جمهوری اسلامی
  • افتخارآمیز بودن راه طی شده جمهوری اسلامی

استقلال  و ازادی از ارزشهای اسلامی‌اند: استقلال ملّی به معنی آزادی ملّت و حکومت از تحمیل و زورگویی قدرتهای سلطه‌گر جهان است. و آزادی اجتماعی به معنای حقّ تصمیم‌گیری و عمل کردن و اندیشیدن برای همه‌ی افراد جامعه است؛ و این هر دو از جمله‌ی ارزشهای اسلامی‌اند و این هر دو عطیّه‌ی الهی به انسانها‌یند و هیچ کدام تفضّل حکومتها به مردم نیستند. حکومتها موظّف به تأمین این دو اند. منزلت آزادی و استقلال را کسانی بیشتر میدانند که برای آن جنگیده‌اند. ملّت ایران با جهاد چهل‌ساله‌ی خود از جمله‌ی آنها است. استقلال و آزادی کنونی ایران اسلامی، دستاورد، بلکه خون‌آوردِ صدها هزار انسان والا و شجاع و فداکار است؛ غالباً جوان، ولی همه در رتبه‌های رفیع انسانیّت. (توصیه پنجم گام دوم انقلاب اسلامی )

ارزشهای انقلاب اسلامی منعطف ولی عدم فاصله از ارزشهای انقلابی و اسلامی  : انقلاب اسلامی همچون پدیده‌ای زنده و با اراده، همواره دارای انعطاف و آماده‌ی تصحیح خطاهای خویش است، امّا تجدیدنظرپذیر و اهل انفعال نیست. به نقدها حسّاسیّت مثبت نشان میدهد و آن را نعمت خدا و هشدار به صاحبان حرفهای بی‌عمل میشمارد، امّا به هیچ بهانه‌ای از ارزشهایش که بحمدالله با ایمان دینی مردم آمیخته است، فاصله نمیگیرد. انقلاب اسلامی پس‌از نظام‌سازی، به رکود و خموشی دچار نشده و نمیشود و میان جوشش انقلابی و نظم سیاسی و اجتماعی تضاد و ناسازگاری نمی‌بیند، بلکه از نظریّه‌ی نظام انقلابی تا ابد دفاع میکند. ( عبارت چهارم درآغازبیانیه گام دوم انقلاب اسلامی )

علل آسیب های وارده

برخی ازدل‌زدگی های پیش آمده، ناشی از روی‌گردانی بعضی از مسئولان از ارزشهای دینی: هرگاه دل‌زدگی پیش آمده، از روی‌گردانی مسئولان از این ارزشهای دینی بوده است و نه از پایبندی به آنها و کوشش برای تحقّق آنها. ( عبارت سوم درآغازین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی )

رسالت و وظیفه ما وآیندگان

عدم عقب نشینی از ارزشهای انقلابی و ملی: اینها بخشی از مظاهر عزّت جمهوری اسلامی است که جز با شجاعت و حکمت مدیران جهادی به دست نمی‌آمد. سردمداران نظام سلطه نگرانند؛ پیشنهادهای آنها عموماً شامل فریب و خدعه و دروغ است. امروز ملّت ایران علاوه‌ بر آمریکای جنایت‌کار، تعدادی از دولتهای اروپایی را نیز خدعه‌گر و غیرقابل اعتماد میداند. دولت جمهوری اسلامی باید مرزبندی خود را با آنها (آمریکای جنایت‌کار، تعدادی از دولتهای اروپایی را نیز خدعه‌گر و غیرقابل اعتماد میداند ) با دقّت حفظ کند؛ از ارزشهای انقلابی و ملّی خود، یک گام هم عقب‌نشینی نکند؛ از تهدیدهای پوچ آنان نهراسد؛ و در همه حال، عزّت کشور و ملّت خود را در نظر داشته باشد و حکیمانه و مصلحت‌جویانه و البتّه از موضع انقلابی، مشکلات قابل حل خود را با آنان حل کند. ( بند دوم توصیه ششم گام دوم انقلاب اسلامی )

همه موظف به حراست از دستاوردها و ارزشهای انقلاب : و این هر دو ( استقلال و ازادی ) از جمله‌ی ارزشهای اسلامی‌اند و این هر دو عطیّه‌ی الهی به انسانها‌یند ….. استقلال و آزادی کنونی ایران اسلامی، دستاورد، بلکه خون‌آوردِ صدها هزار انسان والا و شجاع و فداکار است؛ غالباً جوان، ولی همه در رتبه‌های رفیع انسانیّت. این ثمر شجره‌ی طیّبه‌ی انقلاب را با تأویل و توجیه‌های ساده‌لوحانه و بعضاً مغرضانه، نمیتوان در خطر قرار داد. همه ــ مخصوصاً دولت جمهوری اسلامی‌ــ موظّف به حراست از آن با همه‌ی وجودند. بدیهی است که «استقلال» نباید به معنی زندانی کردن سیاست و اقتصاد کشور در میان مرزهای خود، و «آزادی» نباید در تقابل با اخلاق و قانون و ارزشهای الهی و حقوق عمومی تعریف شود. (توصیه پنجم گام دوم انقلاب اسلامی )

از انقلاب خود حراست کنید : عزیزان! نادانسته‌ها را جز با تجربه‌ی خود یا گوش سپردن به تجربه‌ی دیگران نمیتوان دانست. بسیاری از آنچه را ما دیده و آزموده‌ایم، نسل شما هنوز نیازموده و ندیده است. ما دیده‌ایم و شما خواهید دید. دهه‌های آینده دهه‌های شما است و شمایید که باید کارآزموده و پُرانگیزه از انقلاب خود حراست کنید و آن را هر چه بیشتر به آرمان بزرگش که ایجاد تمدّن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمیٰ (ارواحنافداه) است، نزدیک کنید. ( عبارت هشتم درآغازبیانیه گام دوم انقلاب اسلامی )