مهندسی رزمی در گام دوم انقلاب،  بستر ساز دفاع پایدار
مهندسی رزمی در گام دوم انقلاب،  بستر ساز دفاع پایدار

جشن پیروزی انقلاب در دهه فجر سومین سال گام دوم انقلاب در روز ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ با حضور نیروهای گروه مهندسی رزمی ۴۳ امام علی (ع) در حسینیه بزرگ پادگان مالک اشتر شهر ملایر با رعایت دستور العمل های بهداشتی کرونایی برگزارشد. وسخنران این مراسم آقای دکتر سید جواد هاشمی فشارکی با موضوع مهندسی رزمی در گام دوم انقلاب اسلامی بود .

دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی ضمن تیریک ایام الله دهه فجر وگرامی داشت یاد و راه شهدای انقلاب و بخصوص ۳۰۷ شهید دفاع مقدس و بویژه دو شهید مدافع حرم این لشکر بیان داشت: یکی از عنایاتی که خداوند مشمول ما کرده،  اینست که در بین الطوعین فجر انقلاب اسلامی فیمابین بهمن ۵۷ و فجر ظهور مهدوی  و در کشور قائم به نایب به قائم ال محمد(ص) قرارداده و از این بابت بایستی بسیار شاکر باشیم تا نعمتمان افزون شود و اینکه در پیچ تاریخی و ایجادتمدن نوین اسلامی و زمینه سازی حضرتش قرار داریم و اگر سختی هایی نیز در این پیچ بزرگ تاریخ جهان هست، ولی ارزش سهیم بودن در این شکل گیری ارزشمند و ماجور بوده و تحمل پذیری سختی ها را شیرین میکند.

بیانیه گام دوم انقلاب یک سند راهبردی برای اینده انقلاب

وی در ادامه چکیده ای از ساختار و محتوای بیانیه گام دوم انقلاب را تشریح کردند و چنین گفت: بیانیه دارای یک مقدمه در ورود انقلاب به دومین مرحله خود سازی،  جامعه پردازی و تمدن سازی بوده،  شروع انقلاب از نقطه صفر را توضیح داده و دستاوردهای بزرگ انقلاب را با عنوان برکات ذکر کرده، که انرا عظیم، درخشان و بی نظیر و در عین حال افتخار افرین دانسته و در آن علل برخی مشکلات کشور بیان شده، تلاشهای دشمنان خارجی و داخلی و نیز چالشها وعیوب درونی بیان شده است و برای کشور در گام دوم هفت سرفصل توصیه،  ۲۳ رهنمود عملیاتی و ۱۲۳ راهکار اجرایی بسیار راهگشا تبیین شده است.این بیانیه که خطاب به مردم ولی تاکید بر جوانان مومن انقلابیست، یک سند راهبردی بوده،  که گذشته و حال را ترسیم کرده و راهبرهایی برای اینده،  برای تحقق تمدن نوین اسلامی ارایه شده است،  که بایستی مورد توجه واهتمام همه احاد ملت و بخصوص مدیران قرارگیرد.

مهندسی رزمی در صدر اسلام

دکتر هاشمی فشارکی بیان داشت : اقدامات مهندسی تاثیر مستقیم وغیر مستقیم در شون مختلف سبك زندگی بشری و دگرگونی زندگی و تمدن سازی دارد . مهندسی رزمی نیز از جایگاه مهمی در دفاع برخوردار است . این موضوع در صدر اسلام بسیار داشته است ؛ مانند ایجاد خندق در غزوه خندق ؛ ایجاد موانع بر سر راه دشمن «حسک الشائک» یا مثلثات تکه های آهنینی سرهای برنده و تیز به صورت مثلث بُرندگی آنها باعث می شد تا پاهای سواره نظام. مین ضد نفر و…. در زمان پیامبر الهی(ص) ، ایجاد  پلی به طول حدود ۷۰۰ متر استفاده از کشتی ها برای عبور از رودخاته در منطقه رقه در جنک صفین به فرماندهی امام علی (ع) ؛ ایجاد موانع خندق در گرداگرد خیمه ها ؛ ایجاد موانع اشتعالی( چوب و خاشاک ) در پشت خیمه ها ؛ ایجاد استحکامات خیمه ها ( در مقابل پرتاب تیر ) ؛ ایجاد مسیر دفاعی در میانه خیمه های اصحاب امام حسین (ع) و همچنین در سایر ائمه هدی (ع) بیانگر نقش اساسی مهندسی رزمی در صحنه های رزم و پشتیبانی از آن داشته و دارد .

مهندسی رزمی در عصر معاصر

این استاد دانشگاه مهندسی رزمی در پیش و پس از انقلاب را چنین توصیف کرد : مهندسی رزمی درپیش از انقلاب در ابعاد آموزش ؛ تجهیزات و توان بسیار محدود بوده است . در هنگام شروع جنگ تحمیلی ؛ مهندسی رزمی با عدم تهمیدات لازم در زیرساختهای مرزی و کشوری و سازمان و نا کارآمد بود ولی به مرور تکامل یافت . در طول جنگ تحمیلی چه از لحاظ کمیت و چه از لحاظ کیفیت بشدت متحول و متکامل شد . درخصوص عملیات خاکی ؛ شامل انواع خاکریز ، انواع دژ، مواضع ادوات و ماشین الات ، انواع سکوها و…. ؛ در خصوص پل وشناور؛ شامل انواع پل ثابت و متحرک ؛ انواع شناور ، پل خیبر ،به طول ۱۴ کیلومتر ، پل بعثت ؛ بصورت لوله ای به طول ۸۰۰ متر در عملیات والفجر ۸  ؛ درخصوص سد وموانع ؛ شامل انواع موانع ، کانال وخندق ، جنگ آب ؛ درخصوص مهندسی انفجارات ؛ شامل خنثی سازی وپاکسازی انواع میدان مین، کاشت مین ، تله های انفجاری , درخصوص استحکامات ؛ شامل انواع سنگرهای گروهی ، سنگرهای دیدبانی ، سنگرهای اتش ، استحکامات خاص قرارگاهی و …. ؛ انواع بیمارستانهای صحرایی ؛ درخصوص جاده های دسترسی  شامل انواع جاده های خاکی ؛ شنی ؛ آسفالت ، جاده های خاص ؛ اقدامات گسترده و با ابتکارات بی بدیلی بوده است . واز ماشین الات  معمولی مهندسی شامل ( لودر و بلدوزر و…) ؛ ماشین آلات  خاص رزمی ( مین کوب و…) ؛ ؛ تجهیزات مهندسی رزمی  شامل انواع و اقسام (  پمپ ،  کمپرسور ، چکش و دستگاه جوش وبرش و…) استفاده می شده است . که اوج خلاقیت ها : برای تامین انبوه نیاز ها ، با انگیزه ایمانی و تلاش ؛ ابتکارات و خلاقیت ها بی نظیری در جهان رقم خورده است . و گروه مهندسی ۴۳ امام علی(ع) ملایر در موارد فوق در قبل و حین و بعد از عملیات های دفاع مقدس نقش موثری داشته و قابل تقدیر است . و بحمدالله پس از جنگ تحمیلی  نیز درخنثی کردن عوارض جنگ تحمیلی ( پاکسازی ها ) و همچنین در۱۰ استان مرزی كشور در احداثات راه سازی و استحکامات دفاعی و درتثبت مواضع دفاعی شمال غرب و جنوب شرق کشور اقدامات مهمی را در جهت امنیت پایدار بعهده داشته است . و نیز در بازسازی کشور ؛ با اقدامات عمرانی در ابادانی کشور مشارکت داشته است و همچنین کمک به محرومیت زدایی ، مشارکت در بحران زلزله و سیل و بیماری کرونا ؛ اقتصاد مقاومتی داشته است ، که بایستی رسوب دانش و مهارت مکتسبه آن در بازسازی و ارتقای آمادگی یگان بکار بسته شود

دکتر هاشمی فشارکی در پایان بیان داشت : مهندسی آینده ؛ با پیشرفت فن اوری های نوین ساختمانی ؛ ماشین آلات جدید، ابزارهای مختلف ؛ هوشمند شدن ؛ مدیریت از راه دور ؛ در حال گذار به سمت تخصصی تر شدن بوده ، لذا بایستی مهندسی رزمی با اینده پژوهی که هدف آن تدوين تجويزهايي است که عمل به آنها تحقق مطلوب ترين آينده ممکن را نويد مي دهد ؛ در روندها وتاثیر آن بر سازمان ما و اینده نگاری ، و نیز با شناخت تهدیدات پیچیده و چند وجهی اینده  وتاثیر آن بر محیط ماموریت کاری  ؛ بدنبال کاهش اسیب پذیریها و ارتقا توانمندی ها برای پاسخگویی به نیازهای آینده میل پیدا کرد .و با ايجاد توانايي رويدادهاي بزرگ و نوايندي که از منظر آينده پژوهي براي مطالعه آينده بسيار کليدي است ( توان پشتیبانی رزم دشمن و ما ) بایستی آنرا بازمهندسی نموده و در تلاش برای تعالی بخشی سازمان ؛ درحوزه های ساختار ، سازمان ، ماموریت ؛ ماشین آلات وتجهیزات و انگیزشی باشیم . و اقدامات فعلی مان علاوه بر سرعت در اجرا ؛ بایستی در حد اعلای کیفیت و سرامد جامعه مهندسی و اسوه والگو باشد . و با رعایت همه ملاحظات و استانداردهای فنی ؛ دفاعی و پدافند ، بستر ساز دفاع پایدار ؛ بیش از گذشته بوده ؛ و آینده پرافتخاری رقم زده و همچنین از آمادگی های لازم برای مواجه نیازهای مهندسی اینده در گام دوم انقلاب برخودار باشیم .

مقاله مهندسی رزمی ۴۳ امام علی(ع )ملایر در دفاع مقدس و پس از آن به قلم دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در ایثارپرس در تاریخ ۴ بهمن ۱۴۰۰ منتشر شده است . http://www.isarpress.ir/?p=8927