شهید اشجع فشارکی ها
شهید اشجع فشارکی ها

.
در این نوشتار نخست چکیده اطلاعات ۶۹ شهید والامقام فشارکی بیان شده ، سپس زندگی نامه شهید علی اشجع تبیین شده و همچنین وصیت نامه وی ارایه شده است .
*
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

ملتی که کمتر از دوسال از نظام وابسته و ظالم ستم شاهی رهاشده بودودرحال شکل گیری نظام مردم سالاری دینی بود؛ به یکباره با هجوم همه جانبه ارتش بعث عراق به نیابت از غرب وشرق و تمامی دشمنان انسانیت و اسلام واقع میشود.و مردمی ترین و مقدس ترین دفاع جبهه حق علیه باطل در سرتاسرکشور شکل میگیرد و در این راه عزیزترین افراد خون پاکشان را اهدا وکشور وانقلاب را بیمه و تضمین بخشیدند . اصفهان نقش بی بدیلی بخود میگیرد و دراین میان اقوام فشارکی نقش برجسته وممتازی داشتند.

اقوام فشارکی‌ها ، شامل تمامی اقوام نسبی و سببی وصلت‌های درجه یک صورت گرفته را شامل می‌شود، که از میان جامعه فشارکی‌ها ، تعداد ۶۹ نفر تاکنون به شهادت رسیده اند و تقدیم اسلام وانقلاب شده اند.

شهدای والامقام فشارکی ، به ترتیب الفبا دارای این نام خانوادگی‌ها می‌باشند : اثنی‌عشری – احمدی فشارکی – اشجع – آقاجانی فشارکی – باب الخانی – بورانی – جعفری فشارکی – حاج شریفی – حسینی فشارکی – خوشبخت – سلمانی فشارکی – سوریان – شمس – عظیمی اصفهانی – علیمرادی – غلامی فشارکی – محمدی فشارکی -مطلبی فشارکی-  هاشمی فشارکی

از این تعداد دو نفر خانم که مسن‌ترین و خردسالترین شهید هستند مادر بزرگ (شهیده فاطمه مطلبی فشارکی) و نوه ( طیبه مطلبی فشارکی)  بوده‌اند که بر اثر بمباران هوایی دشمن به‌ شهادت رسیده و مابقی جزء رزمندگان بوده‌اند.

همچنین یک شهید عزیز( حمیدرضا باب الخانی ) نیز از مدافعان حرم می باشد که در سوریه به شهادت رسید ه است .

مرحوم مادر شهید علی اشجع ، حاجیه خانم فاطمه آقاجانی فشارکی از افراد مومنه و نیکوکار فشارکی بوده اند .

زندگی نامه شهید علی اشجع

تاریخ تولد: ۰۲/۰۱/۱۳۳۹   تاریخ شهادت: ۱۰/۰۲/۱۳۶۱

شهید علی اشجع در دوم فروردين ۱۳۳۹، در خانواده‌ای متدین در شهرستان اصفهان چشم به جهان گشود. پدرش حسن آقا، بنا بود و مادرش، فاطمه خانم آقاجانی فشارکی نام داشت.

 

علی از همان کودکی اهل نماز بود و با قرآن انس و الفت زیادی داشت. و همواره از غیبت کردن و تهمت زدن و دروغ گفتن دوری می‌جست. وی دوران ابتدایی و راهنمایی را در مدارس مشتاق و بهار علم با موفقیت به پایان رسانید. و سپس وارد هنرستان سروش گردید.

 

دوران انقلاب از یاران با وفای انقلاب و امام بود و هر روز در تظاهرات علیه رژیم پهلوی شرکت می‌کرد و با پخش کتاب و اعلامیه در روشنگری مردم نقش مفید و موثری داشت. پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامي ایران به رهبری حضرت امام (ره) عضو فعال بسیج و انجمن اسلامی هنرستان سروش گردید. وی در پاسداری از نظام و حفظ ارزشهای والای اسلامی و مبارزه با منافقین کور دل و ضد انقلاب فردی بسیار فعال و کوشا بود.

 

سال آخر هنرستان بود که جنگ تحمیلی عراق علیه ایران آغاز گردید با شروع جنگ فعّالیّت وی در جبهه و پشت جبهه چندین برابر شد، بطوریکه وقتی متوجه شد رزمندگان نیاز به برانکارد دارند، کار گروهی فعال تشکیل داد و شبانه روز مشغول ساختن برانکارد شد.

 

علی آقا به عنوان بسیجی در جبهه حضور يافت و به‌عنوان رزمنده‌ای فداکار و جان برکف، در جنگ و جهاد روحیه پر شوری داشت و چندین بارعازم جبهه‌های نبرد گردید.

ایشان آخرین بار سال ۱۳۶۱ به همراه برادرش امیر با ایمانی راسخ و قلبی آرام در عملیات بیت المقدس شرکت نمود دهم ارديبهشت ۱۳۶۱، در خرمشهر بر اثر اصابت ترکش به شکم شهيد شد. مزار او در گلستان شهدای اصفهان واقع است.

 

وصیت نامه شهید اشجع، علی  

باسمه تعالى

“و لا تقولوا لمن يقتل فى سبيل الله امواتا بل احياء ولكن لاتشعرون “

” و آن كسى را كه در راه خدا كشته شد مرده نپنداريد بلكه او زنده ابدى است و ليكن شما اين حقيقت را در نخواهيد يافت. “

  • درود خدا بر محمد و آل محمد (ص) و خداوند تمام بندگانش را يارى كند، كه ايشان بتوانند در راه او جهاد كرده و تسليم او و امر او باشند. و كمر همت بر ريشه كن كردن ظلم و فساد بندند.
  • بر حسب تاكيد فراوان كه شده براى اين امر، يعنى هر شخص مسلم بايد در هر زمان وصيتنامه دارا باشد. خود را موظف دانستم از اين امر پيروى كرده ‌و وصيتنامه‌اى تحرير كنم. اما به علت ذيق وقت و مشغله زياد مطالبى مختصر تقديم حضرات عالى فرموده، اميد است بهره‌اى نصيب دوستان گردد.

اين وصايا مشتمل بر سه قسمت است:

  • قسمت اول در باب خانواده‌ام هست،كه اى تمام اهل خانه شما را به خون شهيدان سوگند مى دهم كه:

اولاً اخلاق اسلامى را به طرز صحيح در خود بپرورانيد.

۲ – دروغ نگوييد چه به شوخى و چه به جدى.

۳ – تهمت نزنيد حتى اگر به ضررتان تمام مى شود.

۴ – غيبت نكنيد كه غيبت بدتر از زنا و خوردن گوشت مرده برادرتان هست.

۵ – آبروى يكديگر را نريزيد كه ملا ئكه خداوند بر شما از اين طريق نفرين فرستند.

۶ – سعى بر اصلاح همديگر داشته باشيد كه اگر شما اصلاح شديد جامعه اصلاح مى شود و در برابر يكديگر موضع نگيريد.

۷ – سعى كنيد نمازهاى يوميه را به جماعت خوانده و صحيح.

۸ – ريا و عجب و خودپسندى در قلب شما رخنه نكند كه شما را آتش ميزند.

۹ – وحدت و اخوت و انسجام را بين خودتان زياد كنيد كه ما به خوشبختى دنيا و آخرت هست.

۱۰- جلسات مذهبى بين خودتان داير كنيد تا به حقايق بيشتر آشنا شويد.

۱۱- روزهاى جمعه همگى دسته جمعى برويد به نماز جمعه و گفتار دو خطبه را در زندگى روزانه برپا كنيد و توجه به اين مسئله داشته باشيد كه حيات شما مرهون خون شهيدان است آنان بودند كه همچنان سوختند و سوختند تا محفل شما را نورانى نگه دارند پس ما اگر با سوختن اين شمعهاى محفل بشريت زندگيمان جهت دار نشود واقعاً خائن به خون شهيدان هستيم برادران و خواهران عزيزم تقوا را نصب العين خود قرار دهيد و من زيادتر از همه چيز شما را به تقوا سفارش مى كنم و در تمام امور زندگى خود افراط و تفريط نكنيد و اگر مى‌خواهيد مداوم راه من و پاسدار خون من باشيد به نكاتى كه گفته شده و ميشود عمل كنيد.

  • و مطلبى كه به خواهرانم مربوط مى‌شود، اين بود كه شما را به حجاب كامل سفارش مى‌كنم. آن حجابى كه در قرآن فرموده است خدا و در سوره نساء. و خواهران و برادران عزيزم، از شما تقاضامندم كه فرزندانتان را به حقايق اسلام روشن كنيد و آنها را اسلامى تربيت كنيد.
  • خواهران و برادرانم ! در تمام اوامر زندگى ياور پدر و مادرم باشيد. در آخر اين را هم متذكر مى شوم، كه اگر خداوند بر من و شما منت نهاد و من را از فيض عظيم شهادت برخوردار كرد و شما اندوهناك شديد بر امام حسين (ع) و بر مظلوميت ائمه اطهار (ع) و پيغمبر(ص) گريه كنيد و من را از ثواب آن برخوردار كنيد.
  • چرا كه من با شهادتم خواستم خدمتى هر چند ناچيز به اسلام كرده باشم. و از اين طريق به تمام ابرجنايتكاران شرق و غرب و خون‌آشامان و مستكبرين جهان اين حقيقت را بفهمانم، كه اين ملت و امت اسلام تسليم شما نخواهند شد. و تا سر حد جان و تا آخرين قطرات خون تسليم شما نخواهند شد. و تا سر حد جان و تا آخرين قطرات خون با شما مبارزه خواهند كرد و شما را نابود خواهند كرد. و از كشته شدن هم هراسى‌ندارند.
  • قسمت دوم از وصيت نامه‌ام مربوط به خويشاوندان و آشنايان نزديك مى‌شود. و اصل مطلبى كه مى‌خواهم بيان كنم در مورد ايشان وحدت و تنها وحدت است، و وحدت شما در گرو اخوت و دوستى و صميميت شما است. و غيبت يكديگر را نكردن شما است. و ماديات را در نظر نگرفتن شما است. و به معنويات فكر كردن و به آخرت انديشيدن شما است. و از شما مخصوصاً خويشان نزديك مصرانه خواستارم، انسانى باشيد خداپسندانه اعمالى را انجام دهيد كه عقلتان حكم مى‌كند.
  • قسمت سوم شامل عامه مردم هست، كه آنان را به تقوى و نظم در كارها سفارش مى‌كنم. يعنى مولايمان على (ع) به اين امر ما را دعوت مى كند. و همه شما بايد به اين موضوع ايمان كامل داشته باشيد، كه اگر نظم در كارهايتان بود موفق و سربلند در دو جهان خواهيد بود، و اگر نظم در تمام امور را دارا شديد تقوا هم پيدا مى‌كنيد. و آن موقع است كه خداوند هم از دست شما راضى و شما هم از دست خداوند راضى هستيد.
  • پشتيبان روحانيت و مطيع او امر ايشان باشيد.كه ما هر چه داريم از اين قشر رنجديده و محترم است تمام اعمال جزئى و كلى شما براى خدا و در جهت رضاى خداوند باشد، كه اگر چنين شد موفق خواهيد بود. به مستمندان و ضعفا سر بزنيد، اول به مستضعفين و مستمندانى كه از خويشان شما هستند، برسيد. و از درد و رنج هاى آنان مطلع شويد. و در پى برطرف شدن آن باشيد، به معنويات اهميت بدهيد. و مقدارى از اوقات خودتان را صرف مطالعه كنيد.

والسلام عليكم و رحمه الله و بركاته

على اشجع ۲۸/۱۱/۶۰ پادگان امام‌زمان (عج)

خدايا – خدايا تا انقلاب مهدى خمينى را نگهدار

…. براى نصر اسلام محافظت بفرما

نامه شهید

منبع : کتاب گنجینه معارف شهدای فشارکی(سفارشها و نواهای آسمانیان) ، ستاد یادواره شهدا ، دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی ، انتشارات وانیا ، ۱۳۹۷، ص ۲۵۴ و ۲۵۵  و ص ۴۱۲ و۴۱۳ و ۴۱۴